330d jäähdytysneste häviää

E90, E91, E92, E93
Inox
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Kesä 2013, 09:07

Syttyi startatessa vähäisen jäähdytysnesteen valo, ja neste olikin alarajalla. Lisäsin nestettä ja käyttelin auton lämpimäksi. Nesteen lämpötila 93, mutta en huomannut että mistä olisi vuotanut, eikä myöskään sisällä ole matot märkänä, eikä öljyntaso lisääntynyt, myös öljyn väri normaali. Pakokaasujen värikin normaali. Parin sadan kilsan jälkeen näyttäisi säiliössä, että pinta on laskenut taas vähän. Termarit vaihdettu viime talvena. Täytyy purkaa pohjamuovit pois jotta näkee paremmin, nyt en ottanut kuin koneen päältä. Onko ideoita että mistä hävittäisi?


Edit. Näyttäis et vesipumppu tai termari vuotaa, sieltä ainakin höyry nousee.
Kari68
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 13:49

Inox kirjoitti:Syttyi startatessa vähäisen jäähdytysnesteen valo, ja neste olikin alarajalla. Lisäsin nestettä ja käyttelin auton lämpimäksi. Nesteen lämpötila 93, mutta en huomannut että mistä olisi vuotanut, eikä myöskään sisällä ole matot märkänä, eikä öljyntaso lisääntynyt, myös öljyn väri normaali. Pakokaasujen värikin normaali. Parin sadan kilsan jälkeen näyttäisi säiliössä, että pinta on laskenut taas vähän. Termarit vaihdettu viime talvena. Täytyy purkaa pohjamuovit pois jotta näkee paremmin, nyt en ottanut kuin koneen päältä. Onko ideoita että mistä hävittäisi?


Edit. Näyttäis et vesipumppu tai termari vuotaa, sieltä ainakin höyry nousee.
Minulla tuon ilmiön aiheutti F10 530d autossani EGR-venttiilin takana oleva pakokaasujen lauhduttimen kenno. Ko kennossa oli hiuksenhienoja halkeamia jotka sitten päästivät nestettä pakoputkistoon. Ko vikaa on erittäin vaikea paikallistaa eli diagnoosi tulee tehdä siten että pidetään painetta päällä 2-3 tuntia jonka jälkeen lauhdutin irroitetaan ja tutkitaan hyvässä valaistuksessa mahdolliset vuodot. Minulla näkyi tällöin muutamassa kohdassa pieniä nestepisaroita. Kun kenno vaihdettiin niin ei ole enää kadonnut nestettä. Maksoi muistaakseni +1000 eur.
Inox
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Kesä 2013, 09:07

Huomena kerkeen tutkia paremmin, täytyy purkaa pohjan muovit pois. Näytti nimittäin märältä vesipumpun puoleisesta kulmasta. Kävi itelläkin egr cooleri mielessä, mut nyt näyttäis kyl et on vuotanu pohjamuoville asti.
Kari68
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 13:49

Inox kirjoitti:Huomena kerkeen tutkia paremmin, täytyy purkaa pohjan muovit pois. Näytti nimittäin märältä vesipumpun puoleisesta kulmasta. Kävi itelläkin egr cooleri mielessä, mut nyt näyttäis kyl et on vuotanu pohjamuoville asti.
Joo itselläni kun ei näkynyt kertakaikkisen mitään vuotoa päälisinpuolin. Termostaattikotelon "juuressa" oli ainoa (tuskin edes havaittava) vaalean näköinen nestevuoto joka oli jo kuiva. Nestettä nimittäin katosi hiukan ennen tätä remonttia noin 2 litraa/1000 km. Eli "top up coolent" teksti tuli tutuksi.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Omasta E60 3.0d korkkasi vesipumppu samoilla oireilla.Hajosi tosi nopeasti ja alle 200tkm ajettuna.
Inox
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Kesä 2013, 09:07

Paineistin järjestelmän ja vesipumpusta tai termarista alkoi suhina kuulua ja neste höyrytä. Termari vaihdettu pari vuotta sitten, joten luulisin että pumppu loppu. Nyt täytyy ottaa soittokierros pajoille et paljon veloittaa työstä. Ei viittis alkaa purkamaan. Termarin vaihdossa meni muistaakseni reilu 2 tuntia, ois pitäny pumppu vaihtaa samalla.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Inox kirjoitti:Termarin vaihdossa meni muistaakseni reilu 2 tuntia, ois pitäny pumppu vaihtaa samalla.
Sama moka täällä.Vaihdettiin molemmat termarit reilu vuosi sitten.Olisi silloin pitänyt "samoilla viinoilla" vaihtaa pumppukin (jälkiviisaus on...).No tulipahan nyt pumpun vaihdossa uusittua vielä vaihdelaatikon öljynlauhdutin,kun nesteiden kanssa kerran joutui taas puljaamaan.
Vastaa Viestiin