BMW 116i -06 jakopää

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
Pabloj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 01 Touko 2015, 10:44

Pakko jakaa tässä yksi tarina.
Ennen BMW:n ostoa lueskelin aika paljon bemarin 1-sarjalaisista ja sattui silloin silmään, että jonkinlaisena yleisongelmana on ollut jakopään tai jakoketjun löystyminen ja siitä aiheutuvat moottorivauriot. Erityisesti 115 heppaisissa bensakoneissa. No, enpä tätä ajatellut siinä vaiheessa kun hyvän yksilön löysin. Sattui olemaan vuoden 2006 BMW 116i, bensakoneella. Auto oli juuri katsastettu, ja ostin siis autoliikkeestä.

Kaksi viikkoa auton ostosta käynnistys alkoi vähän yskiä, ja auto kävi käynnistyksen jälkeen hetken alle tonnin kierroksilla ja täristi jonkun verran. Siinä vaiheessa mietin että sytytystulpan puola tms olisi mennyt hajalle. Autolla ajaessa minkäänlaista ongelmaa ei tuntunut. Vein sitten viikon päästä auton korjaamolle näytettäväksi. Ennen kuin edes vikakoodeja oltiin otettu, korjaaja käynnisti auton, kuunteli sitä hetken ja sanoi, ettei sillä kannata ajaa enää metriäkään. Vikakoodit sen todisti, jakopäässä vika. Ketju oli löystynyt. Auto oli reilu viikon korjaamon pihassa ennen kuin se ehdittiin avata, öljypohja jouduttiin avaamaan koska öljy oli täynnä muovin ja metallin palasia rikkoutuneista osista.

1800 lasku, josta onneksi sain edes tonnin autoliikkeeltä. Mutta silti, kyllä kirpas. Alle kuukauden auto ollut käytössä.
Että näin, kaippa sitä joskus vois ottaa noita varoituksia tosissaan, mutta kun eihän se ikinä omalle kohdalle satu...
Avatar
dzam
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 21:05
Auto: F20 LCI 116dA -15
Paikkakunta: Helsinki

Moi,

Mulla kävi vastaavanlainen keissi, vm 2005 116i laukesi 3 vuotta sen käytettynä ostamisen jälkeen n. 200 000 km ajettuna. Syynä jakoketjun hyppäys josta aiheutunut moottorinohjausjärjestelmien leviäminen ja kaikki tämä tapahtui eräänä kauniina syyspäivänä lähtiessäni liikenteeseen kotipihasta. Oikeastaan mitään merkkejä (outoja ääniä tms.) ei ollut havaittavissa etukäteen.

Auto jäi hinattavaksi ja lasku jakopään + moottorinohjausjärjestelmien uusimisesta 3500€. Tästä summasta kukaan (ei BMW tai myyjäliike) suostunut ottamaan enää mitään vastuuta, sillä BMW:n mukaan n. 200tkm ajettu ja hyvin pidetty + huollettu auto voi levitä, eikä sille mitään mahda. Varsinkaan kun joka ikinen öljynvaihto ei ole tehty merkkiliikkeessä.

Suosittelen vaihtamaan autoa vielä ennen kuin suuremmat damaget alkaa. Kaverilla ketju hypännyt korjauksen jälkeen 2 kertaa uudestaan ja aina sama rumba ja samankaltaiset korjauskustannukset, eikä BMW ole tullut mukaan huoltokustannuksiin vaikka nimellisesti tarjoavatkin 2 vuoden takuun vaihdetuille uusille osille.

Itsellä on aiheesta menossa kuluttajariita, lähinnä koskien sitä, kuuluuko auton kestää 300tkm ajoa (joka kuluttajaviranomaisten mukaan moottorin "huoltovapaiden osien" kuuluisi kestää) ja onko 3500€ kohtuuton korjaussumma korjauksesta, joka on aivan selkeä tyyppivika näissä 1-sarjalaisissa ja jonka korjaamiseksi autoon on mm. aiemmin vaihdettu takaisinkutsuna ketjunkiristin valmistajan toimesta. BMW tosin ei myönnä tässä olevan mitään tyyppivikaa vaan ihan normaali case joka saattaa tapahtua joskus, vaikka onkin valitettavaa.
Avatar
dzam
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 21:05
Auto: F20 LCI 116dA -15
Paikkakunta: Helsinki

Perjantaina tuli päätös Kuluttajariitalautakunnalta, jonka pääpointit tässä:

– jakopäätä pidetään huoltovapaana osana, jonka ei kuuluisi hajota (johtuipa se sitten moottorinohjausjärjestelmästä tai toisin päin) alle 300tkm ajettuna
– tähän poikkeuksena se, mikäli voidaan osoittaa, että auton huolto-ohjelmaa on laiminlyöty raskaalla kädellä, jota tässä mun tapauksessa ei ollut tapahtunut.
– maahantuoja ei ole vastuussa autosta sen takuuajan päätyttyä, ellei virhe ole tapahtunut kuukausien kuluttua takuun päättymisestä.
– virheen sattuessa tulisi aina olla ensin yhteyksissä myyjäliikkeeseen, jotta myyjäliike voi vaikuttaa korjauksen kustannuksiin. Itse tajusin olla yhteydessä tänne vasta myöhemmin.

Kuluttajariitalautakunta suosittaa, että auton myyjäliike osallistuu korjauskustannuksiin vajaalla tonnilla. Summa liennee ollut isompi, mikäli olisin ollut heti yhteyksissä myyjäliikkeeseen. Mutta parempi tämäkin, kuin ei mitään. Nyt tosin nähtäväksi jää, mitä myyjäliike tekee. Nämä kuitenkin ovat vain suosituksia.
BeMeWe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 04 Elo 2015, 15:22

Mahtaa näitä jakopääketjun ongelmia olla näissä 1 sarja bemareissa paljon. Itsellä 118 2007 109000km ja nyt huollossa huomasivat että ketju hypännyt yli. Korjaamolta kertoi että useasti näitä on jouduttu vaihtamaan. Kun saisi jotenkin kerättyä kaikki ketjuviat selville niin voisi BMW:lle lähettää kysymyksen, että olisiko pitänyt tehdä jotain jo aikaisemmin...laittaa esimerkiksi ketjulle jokin vaihtoväli...vaikka on suunniteltu pitemmälle...
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

– maahantuoja ei ole vastuussa autosta sen takuuajan päätyttyä, ellei virhe ole tapahtunut kuukausien kuluttua takuun päättymisestä.
– virheen sattuessa tulisi aina olla ensin yhteyksissä myyjäliikkeeseen, jotta myyjäliike voi vaikuttaa korjauksen kustannuksiin. Itse tajusin olla yhteydessä tänne vasta myöhemmin.


Kuitenkin tuon nelosdieselin osalta tehdas maksaa kaiken, jos kuuluu kampanjaan vaikka auto olisi ostettu yksityiseltä tai tuotu "yksityisenä" maahan... outoa.
Masa02
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 04 Huhti 2017, 20:18

Itsellä on ollut ongelmia 116i jakopään kanssa. Auto on vuosimallia 2008.
2014 tehtiin jakopään täysi remontti.
2016 uusittiin ketjunkiristin ja tällä viikolla kuulemma menee taas jakopäää uusiksi.
Syynä on huollon mukaan se, että käytän autoa talvella pakkasella enkä aja riittävän pitkiä matkoja talvella, eli liian vähäinen käyttö!
Ostin auton uutena ja olen käyttänyt sitä Autokeskuksen huollossa alusta asti.

Miksi BMW ei laita myyntimainokseen, että 100-sarjan bemaria ei saa ajaa talvella?
Se on heidän mukaan kesäauto!!!!!!

Siis jos 100 sarjan bemaria käyttää talvella!!!! Eikä aja "riittävän pitkiä matkoja" === vähäinen käyttö, ei bemari kestä, vaan saa aikaan konerikon mitä tehdas ei korvaa!!!

Voi jumankauta!!

Tietääkö joku automerkin jota pystyy käyttämään talvella ja joka ei mene parin vuoden välein aivan paskaksi?
Bemari lähtee vaihtoon, makso mitä maksoi!!
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Masa02 kirjoitti:Itsellä on ollut ongelmia 116i jakopään kanssa. Auto on vuosimallia 2008.
2014 tehtiin jakopään täysi remontti.
2016 uusittiin ketjunkiristin ja tällä viikolla kuulemma menee taas jakopäää uusiksi.
Syynä on huollon mukaan se, että käytän autoa talvella pakkasella enkä aja riittävän pitkiä matkoja talvella, eli liian vähäinen käyttö!
Ostin auton uutena ja olen käyttänyt sitä Autokeskuksen huollossa alusta asti.

Miksi BMW ei laita myyntimainokseen, että 100-sarjan bemaria ei saa ajaa talvella?
Se on heidän mukaan kesäauto!!!!!!

Siis jos 100 sarjan bemaria käyttää talvella!!!! Eikä aja "riittävän pitkiä matkoja" === vähäinen käyttö, ei bemari kestä, vaan saa aikaan konerikon mitä tehdas ei korvaa!!!

Voi jumankauta!!

Tietääkö joku automerkin jota pystyy käyttämään talvella ja joka ei mene parin vuoden välein aivan paskaksi?
Bemari lähtee vaihtoon, makso mitä maksoi!!
Ei se nyt ihan noin mene kuluttajasuojan kautta. Kyllä valmistaja vastaa, jakopää ei ole kuluva osa ja jos olet sen uutena ostanut ja huoltanut ohjelman mukaan, vastaa maahantuoja siitä 100%. Voit kokeilla vaikka oikeudessa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Vastaa Viestiin