Leveiden renkaiden vaikutus ajettavuuteen

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Heipä hei ja hyvää iltaa. Luppakorva seikkailee taas....

Vaihdatin tänään sotaratsuun talvikitkat alle ja säädätin auraukset samalla kuntoon. Tai siis tarkoitus oli säädättää, mutta mitään säädettävää ei kuulemma ollut. Kaikki oli ok. Renkaat vaan tasapainoitettiin ja heitetiin alle.

Vähän siinä sitten ajattelin, että miten voi olla mahdollista, että mitään säädettävää ei ole. Kesärenkaat oli edestä sisäkantistaan niin kuluneet, että luulisi renkaiden harottavan miten sattuu. Ja autokin oli niin ikävä ajaa. Hyppi ja pomppi minne sattui, urien vietävänä. Ratista sai tosiaan pitää kiinni, että auto pysyi tiellä ja ohjausliikettä sai tehdä jatkuvasti.

Noh, lähdin huoltiliikkeen pihasta sitten yhden talven ajetut Hakkapeliitan R:t alla ja voi sitä riemun tunnetta. :) Siis, että miten auto voikin muuttua aivan toisenlaiseksi renkaiden myötä. Ei vetele, ei ulise (luulin muuten laakerivikaiseksi), tuntuu herkältä ohjata ja, ja, ja...huoh...siis ihan unelma nytten ajaa.

Tosiaan luulin, että autossa joku laakeri "vouvaa" ajossa, mutta eipä vouvaa enää kun renkaat vaihtui. Kesäkumit oli siis 225/50/16" ja talvikumit on 205/55/16".

Sitten aloin miettimään, että jos mun kesäkumit oli kerta 225 leveät ja veteli noin pahasti niin mitenköhän näillä, joilla on 235 tai 245 tai peräti leveämmät gummit urat vetelee?? Voisiko joku kertoa? Vai johtuiko se vetely vaan niin loppuun ajetuista kumeista (alkoi olla sakkorajoilla).

Ajattelin ensi kesäksi ostaa uutta vannetta ja rengasta. Olin jo ajatellut jotain 235 leveyksiä taakse tai vähintään tuo 225, mutta jos se noin pahasti vetelee niin laitan kyllä 205:t. On niin eri auto ajaa nyt. :thup:

Valaiskaas vähän. Onko vika renkaan leveydessä, merkissä, kuluneisuudessa vai mistä se homma mahtoi kiikastaa? :conf:
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Eiköhän se vika ole pitkälti siinä että on näille suomen uraisille ja karkeille surkuhupaisille teille aivan liian isot gummit. BMW:ssä on vielä erittäin tarkka ja jämäkkä ohjaus joten tuntee ja aistii urat kun ohjaus on rakennettu sileitä baanoja silmällä pitäen. Paljonko pidit paineita renkaissa? Reilusti painetta renkaissa parantanee ajettavuutta? Oliko ne monien parjaamat Runflatit vai ns. tavalliset renkaat?

Itsellä 205/55R16 kokoiset tavalliset renkaat (ei RFT) ja mielestäni parhammat ohjattavat ja ajettavat renkaat markkinoilla eli Continentalin Premium Contact 2:set (toimii loistavasti autossa kuin autossa). Paineet ovat edessä ja takana aina 2,3-2,5 välillä oli kuormaa tai ei ja on kyllä niin nautinto ajella, että tänäänkin piti lähteä ajelemaan sellainen sadan kilsan lenkkin ihan huvikseen työpäivän jälkeen.

Talvirenkaat vaihtuu alle tulevana lauantaina ja nekin on 205/55R16 ja heivasin siis Nokialaiset HKPL5 RFT:t huitsin nevadaan ja nyt alle tulee uutuus ContinentaIIce Contact nastarenkaat.
Viimeksi muokannut J1978, 13 Loka 2010, 20:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

FusionWolf kirjoitti:Heipä hei ja hyvää iltaa. Luppakorva seikkailee taas....

Vaihdatin tänään sotaratsuun talvikitkat alle ja säädätin auraukset samalla kuntoon. Tai siis tarkoitus oli säädättää, mutta mitään säädettävää ei kuulemma ollut. Kaikki oli ok. Renkaat vaan tasapainoitettiin ja heitetiin alle.

Vähän siinä sitten ajattelin, että miten voi olla mahdollista, että mitään säädettävää ei ole. Kesärenkaat oli edestä sisäkantistaan niin kuluneet, että luulisi renkaiden harottavan miten sattuu. Ja autokin oli niin ikävä ajaa. Hyppi ja pomppi minne sattui, urien vietävänä. Ratista sai tosiaan pitää kiinni, että auto pysyi tiellä ja ohjausliikettä sai tehdä jatkuvasti.

Noh, lähdin huoltiliikkeen pihasta sitten yhden talven ajetut Hakkapeliitan R:t alla ja voi sitä riemun tunnetta. :) Siis, että miten auto voikin muuttua aivan toisenlaiseksi renkaiden myötä. Ei vetele, ei ulise (luulin muuten laakerivikaiseksi), tuntuu herkältä ohjata ja, ja, ja...huoh...siis ihan unelma nytten ajaa.

Tosiaan luulin, että autossa joku laakeri "vouvaa" ajossa, mutta eipä vouvaa enää kun renkaat vaihtui. Kesäkumit oli siis 225/50/16" ja talvikumit on 205/55/16".

Sitten aloin miettimään, että jos mun kesäkumit oli kerta 225 leveät ja veteli noin pahasti niin mitenköhän näillä, joilla on 235 tai 245 tai peräti leveämmät gummit urat vetelee?? Voisiko joku kertoa? Vai johtuiko se vetely vaan niin loppuun ajetuista kumeista (alkoi olla sakkorajoilla).

Ajattelin ensi kesäksi ostaa uutta vannetta ja rengasta. Olin jo ajatellut jotain 235 leveyksiä taakse tai vähintään tuo 225, mutta jos se noin pahasti vetelee niin laitan kyllä 205:t. On niin eri auto ajaa nyt. :thup:

Valaiskaas vähän. Onko vika renkaan leveydessä, merkissä, kuluneisuudessa vai mistä se homma mahtoi kiikastaa? :conf:
Autossani takana 255/40/17" ja edessä 225/45/17", kaikki yhä tehtaan alkuperäisiä. Nyt on sakkorajoilla, eli ajan niillä viimeisen kesän loppuun - talvella heitän ne pois. Ei vetele ym kovin paljon, vaikka välillä kyl "liimaa kiinni" uriin RunFlat-ominaisuuden takia.
- - -
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

Fusion Folifille: ...
Heipä hei ja hyvää iltaa. Luppakorva seikkailee taas....

En taaskkaan tiedä Bemarista, mutta minulla oli edellinen ajokki Audin A4, busines paketilla ja siihen kuului 225/45 r16 renkaat. Koska ko. auton peruskokoonpano salli myös renkaat 205 / 55 r16, ostin talvirenkaat kyseistä kokoa. Pakko on tunnustaa, että nuo kapeammat talvirenkaat oli paremmat ajaa ja joissakin tapauksissa myös hiljaisemmat, kuin nuo leveät kesärenkaat.
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Joo, elikkäs ei olleet RunFatit. :lol: Tais olla jotkut Ventus merkkiset, ellen nyt ihan väärin muista. Hyi helvetti, että auto tuntuikin pahalta ajaa niillä *puistattaa*.

Joskus ajattelin, että tuo 225 on aika paha "välikoko" Suomen teille, kun se just tuntuu uppoavan siihen uraan silleen, että ihan ei pohjaa, mutta kantaa reunoilta. Että jos olisi se 235 tai 245 niin voisi olla, että ei ehkä vetelisikään niin paljoa kun ei mene sinne uraan niin syvälle, mutta, mutta.... kokemusta ei ole ja siksipä kaipaisin mahd.paljon kommenttia aiheesta.

Tahtoisin kesäksi tosiaan jotkut 235 renkaat, mutta mikäli se tosiaan vaikuttaa autoon NÄIN paljon, niin ennemmin kärsin ulkonäössä ja ostan 205. On tuo nyt niin helmi ajaa. :thup:

Ex volvoni tuntui hyvältä ajaa kun ostin sen (sitä ennen omistin B-Vectran, joka ei myöskään ollut kovin huono). Mutta Volvon ajotuntuma alkoi loppuakohden olla vähän kankea ja ura herkkä puslien, nivelien, yms kuluneisuuden takia, enkä viitsinyt alkaa enää laittelemaan. Sitten kun olin pari päivää ajanut Baijerilaisella ajattelin, että tämä on jopa vielä surkeampi kuin kulahtanut volleni.

Maltoin kuitenkin ja ajattelin, että josko talvirenkaat muuttaisi tilanteen, kun myyjäkin sanoi, että niillä on parempi ajaa ja alkoihan nuo kesägummit olemaan elinkaarensa loppupäässä. Ja kyllä todellakin korjasi. Ainoa mikä nyt sitten vähän häiritsee on tuo kun auto tuntuu hieman heijaavan renkaiden päällä kun heittää rattia puolelta toiselle. Eli ihan kun rengas murtaisi/sortaisi vähän. Ikään kuin niljuaa siellä alla. Johtuneen lieneen kapeasta kumista ja korkeasta profiilista. Paineet on nyt 2.5barin kieppeillä edessä sekä takana. Kesärenkaissa kokeilin paineita jopa 1.8:sta aina 2.8:aan asti 0,2:n barin porrastuksella ja tuntui, että n. 2.6 baria oli paras.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Nuljuaminen ja sortaminen voi nyt taas nykyisellään johtua siitä että Nokian R kitka ainakin ilman RFT ominaisuutta on vaan yksikertaisesti melko veltto ja löysärunkoinen versus Michelinin tai Continentalin kitkat.

Niin ja onhan varmaa että kaikki nivelet ja puslat on varmasti kunnossa?
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Joo renkaan velttouteen tuon itsekin luulisin kuuluvan. Ja siltä se täysin persauksissa tuntuukin. En ole niveliä, enkä puslia missään tarkastuttanut, mutta monttuja olen kolistellut, autoa ajossa heijannut ja renkaita käsin vedellyt enkä mitään ole huomannut. Huomaan tuommoiset yleensä autosta kyllä aika herkästi. Kesärenkaat tuntuivat vastaavasti taas hirmuisen 'kovilta' ajaa.

Juu ja ei ole runfätit. Jotkut 'easy rolling' mallit, joissa pitäisi olla tosi vähän vierintäkitkaa. :rolle:
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Täältä löytyy 19x8.5 ja 19x9.5 vanteet 235/35 ja 265/30 kumeilla ja kyllähän ne tottakai vetelee enemmän kuin vakiona tulleella 18" setillä. Voihan se makkararenkaiden jälkeen tuntua selkeästi vetelevän urissa 265 renkailla, mutta vaikea sanoa veteleekö paljon vai vähän. Itse olen kuitenkin siihen tottunut eikä millään tavalla haittaa päivittäisessä ajossa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Euromasterilla yks myyjäukko kerrran väitti että Noksun renkaisiin kannattaa ja pitää laittaa jopa 2.8barin paineet. Kuulostaa aika kovilta paineilta 205/55R16 renkaisiin, mutta kokeile jos uskallat. Eikai se rengas siitä voi hajota. 2.8bar on kuulemma tosi hyvä paine. Tiiä sitten. Noin se rengasmyyjä sanoi kerran kun valitin Nokialaista huonoksi ajaa ja otti silloisen autoni sisään halliin ja löi 2.8bar joka renkaaseen.

Joo voi kapea rengaskin vedellä ja nuljuta. Sillä aikaa kun nykyinen autoni oli Autosalvassa ovisäädössä ajelin ns. ilmaisella sijaisautolla eli V50 Volvolla jossa ilmeisesti oli 195/65R15 rengastus. Auto oli kuten BMW eli hiljainen, suht räminätön, lämmin ja penkit hyvät yms. mutta vaikka oli noinkin pienet nakit niin se oli ihan hirveä vetelijä, nulju ja uraherkkä. Ohjaus toki tehostettu aika löysäksi ja herkäksi+etuveto mutta ajettavuus oli melko kammottavaa vs E91 ja ohjaus veteli urissa todella rajusti oikealle ja kampesi/poukkoili mitä BMW ei samoilla tiepätkillä tee.
Viimeksi muokannut J1978, 13 Loka 2010, 21:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

No itse olin miettinyt uusiksi kesäkumeiksi ja vanteiksi 18" joko 235 tai 225 leveyttä tai molemmat (taakse/eteen). Profiilit olisi sitten varmaan jotain 40-45 luokka kenties? :conf:

Onko tuossa setupissa järkeä? Kertokee nyt viisammat ennen kuin hassaan rahani tyhmyyteen ja kärsin taas ajossa... :blush:

edit: siis tarkoitushan on saada ulkonäkö mielyttävämmäksi. Eli suurempaa vannetta pakko saada, että vanteen 'kuvio' pääsee oikeuksiinsa ja samalla ne pitäisi saada tuolta lokarin sisältä siihen kaaren taselle noin osa puilleen. Ja tästä päästäänkin sitten alustaan, josta perustettakoon oma topikki aikanaan. ;)

edit: Niin vanteethan kannattaa varmaan olla sitten 8" tai 8.5" leveitä(kö)?? :conf: 8" 225:lle ja 8.5" 235:lle?!? :conf:

edit2: J1978:lle. Työkaveri sanoi kanssa, että olivat pistäneet sille rengasliikkessä aivan älyttömät rengaspaineet. Sillä on autona BMW 530d touring, onko se nyt sitten joku e39 korimalli vai mikä kun on vuosimallia 00/01, mutta ei facelift.

Pitää kokeilla. Ei tuo ota, jos ei annakaan. ;)
Viimeksi muokannut FusionWolf, 13 Loka 2010, 21:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Voithan kokeilla tosiaan vielä ens kesänä sitä että miten auto käyttäytyy jos teet siihen ns. omatekoisen urheilualustan eli laitat jäykemmät ja lyhyemmät tarvikejouset+iskarit.
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

No mä olin ajatellut, että jos nyt ostaisin siihen vaan madallusjouset ja sitten kesemmällä ihan jonku alustasarjan. Mitäs jos teen näin. Eli en vaihdakaan iskareita vielä kun tuntuvat niin hyviltä ja jämäkiltä vaan heittäisin pelkät madallusjouset. Mitä iskarit tuosta tykkää??
Beemvee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 02 Kesä 2010, 18:40
Auto: G31 520dA xDrive M Sport

Itsellä E90 ja kokemusta alkuperäisistä Runflat Conti 205/55 16V vs 225/45 17 Goodyear Eagle F1 Y ei Runflat. Sanoisin että ihan pikkasen uraherkemmät ovat nuo 17" mutta ei paha ollenkaan. Toki jos ajaa välillä muulla kuin Bemulla, esim pienellä etuvetosella, Bemun ohjaus tuntuu sekunnin verran raskaammalta ja herkemmältä tien kallistuksille jne.
Ilman muuta kuitenkin ennemmin ajan noilla 17" ei-Runflateillä. Melua ihan pikkasen enemmän etenkin pienissä nopeuksissa mutta siinä jo eri rengasmerkkien väliset erot lienevät isossa roolissa...

Mullekin laittettiin rengaliikkessä rengaspaineiksi 2,8
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

masiaro kirjoitti:Autossani takana 255/40/17" ja edessä 225/45/17", kaikki yhä tehtaan alkuperäisiä. Nyt on sakkorajoilla, eli ajan niillä viimeisen kesän loppuun - talvella heitän ne pois. Ei vetele ym kovin paljon, vaikka välillä kyl "liimaa kiinni" uriin RunFlat-ominaisuuden takia.
Taidan nyt tajuta miksi edellinen E92 vetelee herkeämmin kuin tämä uusi auto. E92:ssä olikin Nokian Z 235/35/18" renkaat. No ensi kesänä voisin kokeilla muita merkkiä tähän uuteen autoon. Taakse kuitenkin jotain 255 leveät eikä 225.
- - -
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Itsellä on kokemusta tuosta E90:stä seuraavilla konfiguraatioilla toistaiseksi: vakioalustalla 225/40/18 (kesä) + 205/55/16 (nastat) ja sitten tuolla KW:n säädettävällä alustalla 225/45/17 (kitkat).

Kaikista surkein setti noista ajaa on nuo 205/55/16 nastat (Hakkapeliitta 5). En tiedä, mikä osa on itse rengasmerkillä ja mikä muulla, mutta tuo setti on kaikista levottomin ajaa. 18" kesärenkailla ei mitään ongelmia eikä myöskään noilla 17" kitkoilla.

Jos 225/40/18 settiä haluaa, niin levein vanne, mitä noille kannattaa laittaa on maksimissaan 8,5", mieluummin 8". Itselläni on nuo 8,5" replicat noissa 18"ssa ja vanne on jo aavistuksen liian leveä. Noita ei esim. kestä pinota edes päällekkäin ilman pehmusteita välissä, kun vanteet hieroo toisiaan.

Tehtaaltahan bimmeri tulee 225/40/18 + 8" (eteen) ja 255/30/18 + 8,5" (taakse) rengastuksella, jos ko. kokoisena ottaa.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Antti O
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 163
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 09:58

Bemarien vetely uriin on aiheuttanut paljon keskustelua viimevuosina.

Täällä idässä tiet ovat niin ruvella ja urilla että noilla on hyvin rasittavaa ajaa kun auto menee kun raitiovaunu ja ratista pitää urissa pidellä kiinni. Kumma fiilis kun nappaan vaikkapa harrasteauton tai puolison Renaultin alle ja lähden maantielle niin ei tarvi paljoa uria katsella, menee kun juna. Olen myös koeajanut näitä E9X sarjalaisia tosin ne ovat jo hieman parempia tuon suhteen tosin siinäkin varma valinta on valita auto pienillä vanteilla. Omissa autoissani on toki vakiopyörät mitä on tehtaalta tullut. E46 325i tapauksessa on alla 225/40/18 + 255/35/18 ja voitte arvata miten tuo kulkee. Olen toki huomioinut sen että autossa pitää olla puslat kunnossa ja auraukset todella tarkkaan kohdallaan.
Nyt kun E46 on 205/55/16 nastat alla tilanne on jo parempi ja auto menee lähes suoraan muttei vieläkään olla noitten etuvetoisten perusautojen tasolla.
Useampi naispuolinen henkilö on tuolla nelikutosella ajellut ja ei se ole kivaa katsella kun tottumattoman käsissä auto seilaa laidasta toiseen.

Vielä tähän lisähuomiona niin harva bmw:llä ja isoilla vanteilla ajava oikeasti myöntää sitä että ne on oikeasti ihan älyttömiä ajaa urasilla teillä. Tai sitten kuskeilla on hyvin eri käsitys uriin vetelyn vaikutuksesta ajettavuuteen.
Itellä on sekä e46 että cabrioletin tapauksessa hämännyt se että ne Saksassa ja Ruotsissa ovat kulkeneet todella hienosti ja suoraan.. Suomessa se totuus on taas iskenyt sitten päin näköä.
BMW-vikakoodinlukua, vikakoodien nollausta, livedataa ja koodausta.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Antti O kirjoitti:Vielä tähän lisähuomiona niin harva bmw:llä ja isoilla vanteilla ajava oikeasti myöntää sitä että ne on oikeasti ihan älyttömiä ajaa urasilla teillä. Tai sitten kuskeilla on hyvin eri käsitys uriin vetelyn vaikutuksesta ajettavuuteen.
Tähän on pakko vastata, ettei ole mitään ongelmaa moittia ajettavuutta, mikäli siihen syytä on. Kokemusta löytyy kuitenkin niin bemareista kuin VAG-leirin tuotteista ja jos nyt suorana vertailuna pidetään tuota E90 225/40/18 ja vaikkapa sitten 5-golffia 225/40/18 rengastuksella, niin kyllä tuo bemari on huomattavasti parempi ajettava näillä tasan samoilla teillä, joilla molemmilla on tullut ajettua.

Jos ihan täysin rehellisiä ollaan, niin onhan se sanomattakin selvää, että leveät ja matalprofiiliset renkaat eivät ole ideaalinen valinta uraisille teille. Ei ne myöskään ole ideaalivalinta esim. hiekkatielle. Asia on kuitenkin sen verran subjektiivinen, että jälleen toisen mielestä surkea ei ole ehkä toisen mielestä ongelma ollenkaan.

Kuten sanoin, minusta tuo ei ole ongelma tai sitten nuo tiet ovat olleet aina hyvässä kunnossa (mitä ne eivät oikeasti kyllä ole). Kyllä täältä uriakin löytyy.

Ja kyllä, ehkä tuon uravetelyn suhteen tuo 205/55/16 nastarengastus on parempi ajaa, mutta muuten se on kyllä ihan perseestä. Ainakin tuolla Nokian hakkapeliitta 5-rengastuksella, jolla ajettu n. 2000km. Todella levottoman oloinen. Ihan kuin puslat olisi menneet kertaheitolla väljiksi kaikki. 205/55/16 kesärengastuksesta ei ole kokemuksia. Varmasti hyvillä kesäkumeilla olisi ihan ok ajettava (RFT tai ilman).

Kaikesta tästä huolimatta on pakko ylistää tuota toistakymmentä vuotta vanhaa V40 T4:sta, jonka vaihdoin tuohon toiseen bimmeriin. Siinä oli 205/55/16-rengastus (Toisen bimmerin RFT:t vielä alla) ja vaikka kaikki aina jokapaikassa moittii noita vanhoja pikkuvolvoja alustaltaan, niin esim. sivutuulella se oli paras auto, millä olen ikinä ajanut. Nämä uudet VAGgineet ja Bimmerit seilaa minne sattuu. Volle meni kuin kiskoilla, eikä urat häirinneet. Rengasmelu toki oli infernaalinen, mutta kaikkea ei voi ilmeisesti saada :lol:
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

No tuota minäkin ihmettelin. Itselläni oli Volvo V40 2004 vuosmallinen ja ai, että se oli hyvä ajaa ennen kuin kului "loppuun" (mittarissa oli myydessä 335tkm). Olen ajanut isoja E-mallin mersuja 05-08 vuosmallisia. Erillaisia Volvoja (242, 244, 740, 850, 940, S70, S60, S80, V70, V40). Olen ajanut audeja A4 ja A8 kopalla, olen ajanut bemareita 300-500 sarjalaisia. Olen Ajanut Opeleita C- ja B-Vectroja sekä Asconaa ja Kadettia. Astroja F ja G malleja. Olen ajanut Fiatteja Stilo sekä Marea ja jopa Ladoja Samaraa sekä näitä vanhempia. Alla on ollut Passattia, Mazda 323, 626, 3 ja 6 sekä Hyndai i30:stä on tullut kurvattua jonkin verran, joten vertailukohtaa löytyy.

Tosiaan Volvo V40:n alla mulla oli rengasta jos toistakin, mutta ei se mitään välittänyt. Aina se ohjaus tuntui samanlaiselta. Ei mikään maailman tarkin todellakaan, mutta helppo ajettava eikä rengastus vaikuttanut juurikaan. Tietysti jos siihen olisi jotkut öky 245:t laittanut olisi varmasti muuttunut, mutta 205-225 leveyksillä ei ollut juurikaan eroa.

Tykkään ajaa nykyisellä E90:llä, mutta ihmetyttää juuri tuo kuin hiton paljon eri rengastus vaikuttaa sen ajettavuuteen, kun aikaisemmissa autoissa ero eri renkailla ei ole ollut lähellekkään näin radikaali.

Edelleen mietityttä, että ostaakko kesäksi leveämpää vai pitäisikö vaan ostaa 205:t. Saahan nuokin varmasti käymään siististi alle, että tulevat lokarin tasalle ja silleen. Vai mitä?? :conf:
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

FusionWolf kirjoitti: Edelleen mietityttä, että ostaakko kesäksi leveämpää vai pitäisikö vaan ostaa 205:t. Saahan nuokin varmasti käymään siististi alle, että tulevat lokarin tasalle ja silleen. Vai mitä?? :conf:
Ei taida onnistua tuo lokarin tasalle alle 10" vanteilla ilman spacereita millään. On meinaan noilla 8,5" ET 37 (vai olikohan ne 34 ET:llä) melkoisen sisällä takarenkaat 225/40/18 kumeilla.

19x10" vanteet kun on sopivan pienellä ET:llä ja 265-leveällä kumilla, niin alkaa olemaan jo lähellä lokasuojaa takana. :lol:

16" renkaassa / vanteessa pitää olla jo melkoisen kokoiset spacerit (kymmeniä millejä), jos meinaa noita haluta lokasuojan reunaan.

Siitähän tuo auto on kiva, että sinne menee heittämällä aivan älyttömän kokoinen takaläski. Tämä ei tietysti meitä tavan tuulipukuihmisiä kauheasti lämmitä :lol:
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Dodii. Tuli taas ajettua tommonen hippasen vajaa 250km tänään ja kyllä auto on ihan eri maailmasta. Suorastaan nautinnollinen ajaa. Mietin tuossa ajaessani, kun jotkut väittää että BMW:n ohjaus on jäykkä sellaisten mielestä, jotka ovat tottuneet ajamaan "kansan autoilla", kuten Toyota, WW ja jne. Mielestäni ei todellakaan ole!!

Nyttenkin suurimmaksi osaksi ajelin vakkari päällä, vasemmalla kädellä löysästi sormenpäillä ohjaten. Ja näin pystyy ohjaamaan ihan vaikka taajama-ajossakin, jos nyt ei ihan keskustassa kuitenkaan. Eli todella herkästi kääntyy nyt.

Niillä aikaisemmilla renkailla piti pitää kaksin käsin kiinni, rystyset valkoisena hampaita purren, kieli keskellä suuta, että auto ei vaan pompannut jonnekin minne sen ei halunnu menevän.

Mutta, mutta nyt en ymmärrä tuota, että alle 19/10" tuuman vanteilla ei pääse lokarin tasalle. Eihän se kait vanteen leveydestä niin kiinni ole. Puhumattakaan vanteen halkaisijasta. Eikös kysymys ole enempi ET-luvusta?? :conf:

Minähän en näistä rengas jutuista juurikaan mitään tiedä ja koitan kovasti opiskella, mutta, mutta... sen enempää tuntematta miten Baijerilaisessa nuo akselin päät on suhteessa lokarin kaareen voin kuitenkin laskeskella, että 8" vanne on siis hippasen reilut 20cm leveä. Nyt jos ET olisi vaikka 20mm tarkottaisi se sitä, että vanne tulisi akselin päästä vielä 18cm kohti lokarin reunaa. Kysyn siis. Miksi kapeammalla vanteella ei pääse lokarin reunalle??
Sitten toinen juttu. Monesti kun foorumeilla puhutaan renkaan leveyksistä niin samalla puhutaan halkaisijasta. Kysyn siis, vaikuttaako halkaisija siihen miten leveä rengas käyttäytyy? Eli jos halkaisija on 16" ja päällä on 225 kumi, niin onko se vaikeampi ajettava kuin esim. 19" 225 rengas??

Yllä olevaa kysymystä pohdin siksi, että yhdellä työkaverillani on MB himpanpippaa joku öky auto (ostohinta tais olla jotain hippasen päälle 100t€). Siinä on 20" vai 22" tuumaiset 255 vai 265 leveät renkaat eikä kuulemma vetele. Ja omistajan tuntien tiedän, että jos vetelisi yhtään niin auto olisi hyvin herkästi MB:llä laitettavana semmoiseksi, että ei vetele.

Totuuksia renkaista kaivataan. Ja etenkin E90:n alla. Tahdon ostaa leveämpää kumia ja suurempaa vannetta, mutta en tahdo menettää ajo-ominaisuuksia. Ainakaan kovin pahasti. :thuup:
Vastaa Viestiin