Joo eli tässä yks fakta, tänään sain auton uuden turbon, imuputken yms. kera. Imusarjakin näytti kyllä pirun kiiltävältä tai ainakin oli putsattu vimpan päälle. Kiitokset Olarin Laakkoselle huippupalvelusta, harvoin sitä alle 24 h tuomiosta on varmaankaan turbo vaihdettu ja homma kunnossa.
Tosiaan eilen turbo vaihtotuomiolle ku menin aamulla näyttämään, 26900 km mittarissa (olen 1. omistaja)... Siipi kauttaltaan saanu osumaa jostain (jää varmaankin) ja kuulemma ihan solmussa. Ei ollut palasia mennyt eteenpäin, ainakaan mitä kameralla tjsp. tutkivat.
Rupesin ihmetteleen äskettäin noussutta kulutusta (hyppäs 1-2 litraa ylös, aina ennen mennyt vakiotyömatkalla 5 litran pintaan mut oli jo iDrive 7,1 ja sit katoin Efficient Dynamics historiaa niin viimeset 8 tuntia oli loppupäässä kulutus jotain 10 litraa pahimmillaan ja pikkasen alle 6 pienimmillään ts. siinä pylväsnäytössä pylväät oli kasvanu silmissä) ja myös pientä viheltelyä (kiitos käyttäjä Hmerin videoista joita omastansa lähetti privana, mulla ei läheskään niin paha ääni vaan hyvä ku just edes kuuli). Ainahan tää jotain kylmänä vislannut ahtaessa, mut nyt vihelsi lämpimänä ja vaikka 80 km/h vauhdista 1500 rpm alkaen painoi kaasua niin äänen kuuli kabiiniin. Entiset kulutussuuruusenkat tankista mitattuna (paljon Sporttia ja Sport+) oli 5,75 l/100 km ja tossa pari viikkoo sit kun kävin tankilla niin ihmettelin kun oli menny 6,5 l/100 km normi Comfort-köryttelyssä.
Helpoiten huomaa ku kuumana konepelti auki ja kuuntelemaan samalla kun joku painaa kaasua, jäi hieman hitaasti hiipuen vislaamaan laskevan kaasun perässä ts. kuuli kyllä että se on sökösöö nyt. Sit vaan aamulla soitin Laakkoselle, auto sinne heti ja kuulivat nekin sivuäänen. Pari tuntia myöhemmin tuomio... Sanoivat suoraan, että näitä on menny tosi paljon varsinki ykkössarjalaisista... (ja uus turbokin oli hyllyssä, mutta imuputki ja asennussarja piti tilata Ruotsista).
Mulla tämmönenä ääni
https://youtu.be/6ysOBHCtnyY paitsi hiljaisempi... ja turbo solmussa.
Veikkaan, että valtaosa B47 ajelijoista ei huomaa mitään vaikka oliskin paskana.
Mitään tehohävikkiä ei huomannu vielä... varmaan korjasi isommalla pa-syötöllä enimmät puutteet tai jotain...
Mut jos yhtään viheltää niin äkkiä näköjään näytille vaan. Onneks on itellä jatkotakuuta vielä 2,5 vuotta niin ei tarvinu edes tapella kun kaikki kulut sen piikkiin.
Nyt kun uudella turbolla ajeli, niin kulutus oli taas se mitä ennenkin eli tippui heti 2 litralla iDriven vakiotyömatkan näyttämä. Kauaa ei kerinnyt suuri kulutus olemaan, liekö pistin merkille joskus tammikuussa.
Lämmin autotallikin on, joten se nyt ei ainakaan siihen tod.näk. jään aiheuttamaan särkymiseen mitään auttanut.
Nyt kun on uusi turbo, niin turbon ahtoääntä oikeastaan kuuluu vasta jostain 2500 rpm lähtien kun kunnolla lähtee ja sillonkin erittäin hiljaisena. Jotain pientä lämpösuojapellin räpätystä ihan niin kuin kuuluis välillä, täytynee katella tai sitten oiotuttaa parin kk:n päästä jos ei oo hävinny...