Jäänyt vähän kirjoittelematta, joten otetaas kerralla tarpeeks...
Talven pimeydessä alkoi houkuttamaan parantaa Bemarin kaukovalotehoa, joten tuli tehtyä jossain välissä ostoksia. Pientä arpomista aiheutti se, että E9x:n Bangle-keulaan ei vaan yksiselitteisesti sovi mikään jälkiasenteinen lisäpitkätoteutus kovin järkevästi. Kolme viikkoa takaperin sitten kuitenkin suhasimma neidon kanssa tallille, takataskussa Hellan ledipalkki ja Luminalightsin XBB-ohjainpurkki.
Keula ilmaan, sisälokarit irti, puskuri irti, hops:
Ruuvasin palkin kiinni puskurinkuoreen rekkarin alapuolelle, mahdollisimman taakse. Näin se ei törrötä ihan kamalan edessä kuten lisäasennusraudan kanssa kävisi. Puskurin sisäpuolelta tuin sen 50x50mm neliöprikoilla, että kuormitus ja puristus tulee muoviseen puskurinkuoreen mahdollisimman tasaisesti ja isolta alalta niin, että muovi ei pysty taipuilemaan niin että valo tärisisi:
Seuraavaksi vähän johtojumppaa ja puskuri takaisin paikoilleen. Siinä se istuu vähän vähemmän kauhean näköisenä kuin moni tavallisempi toteutus:
Viistokuva esittelee ehkä vähän paremmin tuota törrötysefektiä - tai lähinnä sen vähyyttä. Ei se nyt varsinaisesti kaunis ole, mutta vähemmän rumaa asennustapaa en ainakaan itse keksinyt:
XBB -valo-ohjain löysi paikkansa oikeanpuoleisen umpion takaa, kutakuinkin samasta kohtaa johon edellisessä E90:ssä kiinnitin Defan laturin:
XBB tosin alkoi sekoilemaan ja nyppäsinkin siltä sulakkeen irti, pitää tarkistaa HALL-anturin kiinnitys ja ympäristön häiriöt. Tulin siihen tulokseen, että jää todennäköisesti ainoaksi kerraksi, kun käytän virtaperustaista lisävalo-ohjausta jänniteperustaisen sijasta. HALLin tarkkuuden lisäksi virtaperustailella ohjauksella myös lisävalo jää pimeäksi, jos auton oma kaukovalotoiminto ei reagoikaan käskyyn (eli tässä tapauksessa jos solenoidi ei vedäkään varjostinta pois xenon-polttimon edestä - halogeeniautossa siinä vaiheessa, jos ohjauksena toimiva kaukovalopolttimo palaa...), eikä se ole redundanssin kannalta hyvä asia.
Seuraavaksi parannusta auton takapäähän. Edellisessä viestissä mainittu puskurin reikä oli hoidettavana keskiviikkona 11.4. Espoon MetroAutossa, jossa autoon asennettiin uusi puskuri, jonka maalaritaiturinsa oli suihkinut valmiiksi oikeaan väriin. Taituria kehtaan sanoa taituriksi, kun heti tuoreeltaan autoa ihmetellessäni en puskurin maalissa erottanut väri- tai heijastuseroja korin maaliin. Tästä ei vielä ole kuvia, kun ei ollut kameraa mukana ja kameran luokse päästessä auto oli taas jo turhan likainen. Fototaan kunhan joku päivä pesen kulkikeen.
Tänään sitten töiden jälkeen suihkin taasen tallille, tunkkasin auton ilmaan ja vaihdoin nastattomien talvipyörien tilalle nastattomat kesäpyörät. On se jännä tunne, kun renkaanvaihdon jäljiltä auton käytös kevenee, tarkentuu, mukavoituu ja rengasmelu hiljenee. Kulutuskin taisi vähän laskea, mutta melko merkityksettömästi. Takarenkaiden valitus ja vieno kumintuoksu jääradalla ei varmaankaan tullut tyhjästä, kun takarenkaat olivat kuluneet reilusti etusia enemmän. Talvirenkaissa pintaa edessä 8,5/8,6mm (o/v) ja takana 6,2/6,7mm (o/v). Voisi kesän aikana vaihtaa nuo vanteilla keskenään, niin saa kulumaan vähän tasaisemmin - muutenhan takarenkaat on ensi talvena jo loppu.
1.4. Asennettu Hella Led Lightbar 350 ja Luminalights XBB ohjaus, teimme itse ja säästimme
11.4. Takapuskuri vaihdettu ehjään, MetroAuto Koskelo
20.4., 228235km Kesärenkaat alle, Uniroyal Rainsport 3, 225/45R17