E39 kysymyksiä

E12, E28, E34, E39
Musscle
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Maalis 2011, 20:18

Terve, olisi kiikarissa tuollainen 260tkm ajettua 523 2.5 litrasella koneella. 1996/1997vm. Hyvin varusteltu ja täydellinen huoltokirja, tosin saksanvarusteet puuttuvat, joten kai suomiauto. Remonttia tehty: etuiskarit, nokka-akselin tunnistin, ilmamassamittari. Haussa olisi kuitenkin auto jota ei koko ajan tarvitsisi kalliilla huoltaa (ehkä BMW ei sovi tähän lauseeseen) Tyyppivikoja olen lueskellut, mutta mitään kovin kallista remppaa ei näytä listalla olevan. Minkälaisia pelejä nämä ovat? Minkälaisella kulutuksella pääsee? Luvatut kulutukset aika pienen oloisia (yhd. 9L). Koeajolle pitäisi päästä pian, mites tuon kytkimen laita, kun ajettu kuitenkin tuon verran. Mahtaako olla finaalissa? Mitä vaihdolle tulee hintaa? Mitä nyt erityisesti pitäisi katsoa kun menen katsomaan?
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Kyseessä siis manuaali kun kytkimestä kyselet? Lienee levy jo kerran vaihdettu tai jos ei ole, niin ennen kolmeasatkua mennennee vaihtoon. Liikkeellä teetettynä noin 300-500 euron homma töineen ja osineen.

Kulutuksen osalta, usko tai älä, mutta toisin kuin nykyiset mittaustapaan optimoidut Bemarit, tuo menee noilla lukemilla. Ajotavalla varsinkin taajamissa iso merkitys, painava iso auto ja jos aina polkaiset liikennevaloista hanat kaakkoon, enemmän toki vie. Maantiellä pääsee helposti kuutosella alkaviin lukemiin ja taajamissa saa menemään sen 11-12 litraakin. Hetkellisen kulutuksen miittaria kun seurailee, oppii helposti taloudellisen ajotavan.

Katso ruosteet. Arat kohdat on takaluukku ja sen reunat ja bensaluukun takana oleva "sisäosa". Pääosin kori on hyvin sinkitty, keula ottaa vastaan tehokkaasti kaiken kura- ja nastasuihkun, mutta jos maalipinta on ehjä, niin eipä se ruostu. Ilmastointia varten oleva flekti on suorassa suihkussa munuaisten takana, tarkasta toiminta, eli ilmastointi päälle ja sen pitää aika-ajoin pyöriä, joskin nyt ei taida vielä kelit suoda mahdollisuutta testaamiseen.

Kone kestää kilometrejä huollettuna nk. "rajattomasti" jos vaan kunnon öljyillä on ajettu ja ne on vaihdettu ajallaan. Vesipumppu menee 150tkm lukemilla mutta se lienee tuohon vaihdettu ja kyseessä on ihan pikkuremppa, kuulee äänestä heti kun finaalissa. Sähkövikoja noissa ei juuri ole, isosta ajotietokoneesta pimenee pikseleitä.

Suurimmat ja kalleimmat huoltokohteet on alustan lukuista puslat ja nivelet. Osa ihan kulutustavaraa ja jos on TI-miehen ominaisuutta, niin ei noiden vaihto ole rakettitiedettä. Osat ei ole kalliita. E39 kyllä kertoo heti ajajalle, jos kaikki ei ole alustassa ok, tutisemalla. Etsintä voi olla hankalaa, korjaus yleensä helppo. Alustaltaan kunnossa oleva E39 on keskivertonykyautoa paaaaaljon parempi ajettava.

Omasta mielestä E39 on vielä ihan aito "premium" jossa kustannuksia ei ole säästelty joka paikassa. Tällä hetkellä ne on pirun halpoja, eikä niiden hinnat toki enää nousekkaan, mutta hyvä yksilö tarjoaa monin verroin ajamisen iloa moneen uuteen autoon verrattuna. Ei kitise eikä natise tuollakaan iällä ja nuo kilometrit lukisin vähäisiksi.
Musscle
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Maalis 2011, 20:18

Kiitos erittäin hyvästä vastauksesta. Auttaa kyllä uskaltaa lähteä tuon ostoon. Sellainen asia tuossa pelottaa kun katsastus tulossa kesäkuussa. Miten noita alustan vikoja voisi koeajolla havaita? Koeajolla vetelee reilusti töyssysellä alustalla? Vaikuttaa kyllä tämä auto niin hienolta eikä ole sitä prkl:n rävellystä mitä noissa useasti.. (tosin 3 sarjaan verrattuna nämä säästynyt enemmän siltä) Takavetoisista autoista yleensä varotellaan perälaatikosta, minkälaisessa kunnossa mahtaa tämän ikäisessä olla? Onko yleesnä vikoja perässä?
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Makkis kirjoitti:Ilmastointia varten oleva flekti on suorassa suihkussa munuaisten takana, tarkasta toiminta, eli ilmastointi päälle ja sen pitää aika-ajoin pyöriä, joskin nyt ei taida vielä kelit suoda mahdollisuutta testaamiseen.
Tuo ikäisessä sähköflekti pitää pyöriä aina kun ilmastointi on päällä, 9/98 jälkeisissä aika-ajoin. Tosin nyt lämpötilat ovat yhä siinä rajoilla lähteekö ilmastointi päälle vai ei.

Vanha BMW on väärä valinta jos haluaa huolettoman käyttöauton eikä huvita/osaa autoa itse rassata.
Musscle
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Maalis 2011, 20:18

Kyllä autonrassaushaluja ja taitoa on. Eikai tuo sähköflektiongelma (jos ilmenee) ole mikään kallis korjattava?
Musscle
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Maalis 2011, 20:18

Ja vielä tuosta takaiskunvaimennuksesta, muistaakseni siellä oli jotain normaaliautoista poikkeavaa? Joku toimii ilmanpaineella? Ja johon ihmiset tekee conversioita normaaliin.. En osaa tuon selvemmin ilmaista :)

Katsoin huoltokirjasta että öljynvaihdot tehty 40tkm välein melkein pääsääntöisesti. Vähän turhan pitkä vaihtoväli?
Viimeksi muokannut Musscle, 20 Maalis 2011, 23:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Musscle kirjoitti:Kyllä autonrassaushaluja ja taitoa on. Eikai tuo sähköflektiongelma (jos ilmenee) ole mikään kallis korjattava?
No sitten BMW on mainio auto johon löytyy todella paljon dokumenttia erilaisiin huolto- ja korjaushommiin.

Sähköflekti on aika yleinen vika noissa vanhoissa ja on korjattavissa vastuspaketin vaihdolla. Puhaltimessa on kolme nopeutta ja hitain nopeus ei toimi. Se lähinnä pudottaa ilmastoinnin tehoa kaupunkiajossa.
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Musscle kirjoitti:Ja vielä tuosta takaiskunvaimennuksesta, muistaakseni siellä oli jotain normaaliautoista poikkeavaa? Joku toimii ilmanpaineella? Ja johon ihmiset tekee conversioita normaaliin.. En osaa tuon selvemmin ilmaista :)

Katsoin huoltokirjasta että öljynvaihdot tehty 40tkm välein melkein pääsääntöisesti. Vähän turhan pitkä vaihtoväli?
Onko tuo siis farmari? Sedaneissa ilmajouset takana on harvinaisempi varuste.

40tkm on aivan liian pitkä vaihtoväli öljyille. Huoltoilmaisin kertoo vaihtovälit, mutta ne on jotain 20-25tkm. Vai olikohan ne noissa 9/98 vanhemmissa vielä lyhyemmät?
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

TJJ kirjoitti:Tuo ikäisessä sähköflekti pitää pyöriä aina kun ilmastointi on päällä, 9/98 jälkeisissä aika-ajoin. Tosin nyt lämpötilat ovat yhä siinä rajoilla lähteekö ilmastointi päälle vai ei.
Vanhemmissa flekti ei toki pyöri aina ilmastoinnin ollessa päällä, vaan ainoastaan jos ulkolämpötila on vähintään +10 astetta tai koneen jäähdytysnesteen lämpö ylittää jonkun rajan (en muista asteita). Itse kompuran pitäisi käynnistyä jos ulkolämpö on vähintään pari astetta plussalla.

Ja samalla jos flektiä rempaa, kannattaa tarkistaa ilmastoinnin lauhduttimen kennon kunto juuri sen flektin takaa. Se kerää tosi hyvin kaiken paskan siihen flektin ja kennon väliin, ja ajan myötä syövyttää kennon puhki.
Flektejä sai ainakin joskus n. 250,- hintaa KL-varaosasta.

Muita tarkistuskohteita voisi olla:
- Konehuoneen letkut ja putket (haitariletku, separaattorihuohotin)
- termarikotelo ja jäähdyttimen / paisuntasäiliön kunto (muovisina eivät ole ikuisia)
- venttiilikopan tiiviste korppuuntuu ~200000km jälkeen, helppo vaihtaa.
- isoissa tietokonenäytöissä pikselivikoja
- farkuissa takajousituksen ilmapussit

Muuten olen E39 mallista sitä mieltä, että alkaa olla sen ikäinen, että laittamista löytyy enemmän tai vähemmän, kuten autoista yleensäkin tuossa iässä.
Mutta on ehdottomasti laittamisen arvoinen (pois lukien huonot yksilöt), sillä kunnossa ollessaan on kyllä vallan mainio laite.
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Kompuran käynnistyminen on muistaakseni +4 astetta. Itsellä on 11/98 eli tuon teknisen faceliftin saanut versio ja ei siinä tuolle sähköflektille ole kuin yksi ainoa nopeus. Pyörittää silloin tällöin ja sen kyllä kuulee. Suola hapettaa liittimet, pienimmillään crc korjaus riittää.

Touringeissa (BMW ei valmista farkkuja :=) on takana osassa malleissa ilmajouset, joiden palkeet eivät ole ikuiset. Ei mahdottomat korjata eikä mahdottoman kalliit korjuuttaa. Conversiot voisi viitata, että ohjelmallisesti alustan korkeutta on mahdollista säätää.

Vetele nuo ei oikeastaan missään tilanteessa edes suomen teillä, jos on kovin jyrkkäolkainen ja leveä rengas, niin ehkä sitten. Alustan kuluneisuuden kuulee kolahteluina, perän "vavahteluna" esimerkiksi ohitettaessa uria ylitettäessä (narinahelat loppu), kilinänä soratiellä (koiranluut) tai yleisenä "tutinana" jolloin viittaa takapään isoihin pusliin joilla takarunko on eristetty korista.

Omassa öljynvaihtoväli / huoltoväli on jonkunlaisten antureiden perässä ja se muuttuu, mutta sanoisin nurkka-ajopainotteisessa ajossa mennään noin 20000 km kun huoltoa pyytää.

Perälaatikko? Siis tasauspyörästö? Ei ole ongelmakohta Bemareissa, eikä tietääkseni muissakaan takavedoissa. Ymmärtääkseni tasauspyörästön hajoaminen on ongelma Avensis Tojotissa, vaikka etuvetoja ovatkin. Toki sinnekin pitää aika-ajoin huolto-ohjelman mukaisesti öljyt vaihtaa. En sitten tiedä saisko tuon rikki jos burnista paikallaan riittävän kauan tekee, koska lukkoa ei ole?!?
Musscle
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Maalis 2011, 20:18

Asiaan taas, kyseisen bemarikauppa meni puihin, mutta nyt olis sovittu että menen katsomaan hieman halvempaa, 4000e 523 sedania. Ajettu 280tkm. Siistikuntoisen näköinen tämäkin ulkopuolisesti, tosin munuaisten alta kantista ruostunut pahastikin, ei tosin näy konepellin ollessa kiinni. Kertokaas hyvät bemaritietäjät lista jonka tarkastan kun autoa pian menen katsomaan! Mitkä on pakollisia kohteita, ja millaisia ääniä pitäisi kuunnella esimerkiksi perämurikan puolelta? Kaverilla ois obd2? lukulaitekin, onkohan tuossa sellainen liitäntä (vm.96) Missä on lukupääte? Vaihdettu vastikaan kuulanivelet ja olka-akselit. Kertoisiko joku mikä on tuo olka-akseli? venttiilikopan stefa myös uusi (tyyppivika ymmärtääkseni?)
Airbagin valo syttynyt palamaan kuulemma, pitäisi nollata. Voiko olla pahempi vika vai riittääkö nollaus?
Kiitän vastauksista.
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Musscle kirjoitti:Asiaan taas, kyseisen bemarikauppa meni puihin, mutta nyt olis sovittu että menen katsomaan hieman halvempaa, 4000e 523 sedania. Ajettu 280tkm. Siistikuntoisen näköinen tämäkin ulkopuolisesti, tosin munuaisten alta kantista ruostunut pahastikin, ei tosin näy konepellin ollessa kiinni. Kertokaas hyvät bemaritietäjät lista jonka tarkastan kun autoa pian menen katsomaan! Mitkä on pakollisia kohteita, ja millaisia ääniä pitäisi kuunnella esimerkiksi perämurikan puolelta? Kaverilla ois obd2? lukulaitekin, onkohan tuossa sellainen liitäntä (vm.96) Missä on lukupääte? Vaihdettu vastikaan kuulanivelet ja olka-akselit. Kertoisiko joku mikä on tuo olka-akseli? venttiilikopan stefa myös uusi (tyyppivika ymmärtääkseni?)
Airbagin valo syttynyt palamaan kuulemma, pitäisi nollata. Voiko olla pahempi vika vai riittääkö nollaus?
Kiitän vastauksista.
On ehkä hyödyllisempää lukea jo kertaalleen kirjoitetut kohdat esim. btcf foorumilta, kuin toistaa kaikki asiat tänne. Sieltä löytyy pienellä hakemisella näihin käyttöikäisiin parin tonnin ropeloihin helpommin asiaa kuin täältä "liisarifoorumilta" ;)
Musscle
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Maalis 2011, 20:18

Auto hankittu. Ihan sovitun mukainen peli, ei ainakaan mitään sen suurempaa vielä. Takaata kuuluu n. 60km/h jonkinlainen ääni, aika hiljainen tosin. Myyjä uskoi sen olevan pyörän laakeri. Ja nyt 100km matkan jälkeen oli jäähdytinnestettä lentänyt oikealle puolen moottoria jonkin verran. En pimeässä vielä kunnolla nähnyt mistä sylki sitä. Toivottavasti ei mitään suurempaa.
e39m52
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Tammi 2011, 20:04

Makkis kirjoitti:Omassa öljynvaihtoväli / huoltoväli on jonkunlaisten antureiden perässä ja se muuttuu, mutta sanoisin nurkka-ajopainotteisessa ajossa mennään noin 20000 km kun huoltoa pyytää.
E39:ssä öljynvaihtoväli lasketaan litroissa käytetyn polttoaineen mukaan ja jarruneste ajan mukaan, joka on 2 vuoden välein. :)
alessandro
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 07 Kesä 2017, 20:00

Moro kaikille!
Uusi forumilainen ilmoittautuu. Olisi kiikarissa elämäni ensimmäinen bemari, ja nimenomaan e39 olen katsellut. Ei kyseisestä merkistä, eikä mallista ole pahemmin kokemuksia, joten neuvoja otetaan vastaan mitä pitää ottaa huomioon ja mitä kannattaa katsella ja kokeilla, kun menee autoa koeajamaan. Täältä forumilta olen jo jonkin verran lukenutkin, mutta kaikki vinkit ovat tervetulleita. Tätä: https://www.nettiauto.com/bmw/520/8848698 pitäisi mennä kokeilemaan ja olen jo hieman kysellyt autosta; huoltokirja 200 tkm asti kuulemma löytyy, ja auto pitäisi olla ihan kelpo kunnossa. Miten noi yleensä kestää? Ja on suomiauto, eli kilsat varmaankin pitää paikkansa.
Vastaa Viestiin