Avaan oman ketjun 530e -mallille, kun siitä varmaan tulee paljonkin keskusteltavaa, joka ei liity muihin G30 -sarjan autoihin.
Ensimmäiset brittien koeajoraportit laittoivat minut miettimään valintani mielekkyyttä. Onneksi sentään aussien testi hieman lohdutti.
Itselläni valintaan vaikutti vahvimmin uusi, itselleni mielenkiintoinen tekniikka, matala päästöarvo ja sitä kautta autoveron määrä. Vakiovarusteinen Connected -paketti oli myös mukava hintaa keventävä asia. Negatiiviselle puolelle suurimpina asioina jäi nelivedon ja aktiivi-/nelipyöräohjauksen puute.
https://www.autocar.co.uk/car-review/bm ... 017-review
http://www.autoexpress.co.uk/bmw/5-seri ... 017-review
http://www.motoring.com.au/bmw-530e-2017-review-106958/
530e kokemuksia ja keskustelua
-
- Valvoja
- Viestit: 1240
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
- Auto: 330e G20 ja VW Polo
- Paikkakunta: Tuusula
Meidän 530e lienee jo Suomessa. Luovutus on sovittu 12.5. iltapäivälle. Vakuutukset pitää vielä kilpailuttaa. POP Vakuutuksen hinta on noin 920 eur täysillä bonuksilla (250 eur enemmän kuin meidän S90 D4:llä).
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Mitenköhän on hyötyssuhteen kanssa? Paljonko lataus maksaa ylimääräistä?Kartsa kirjoitti:Kätevää...http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201 ... 9_oa.shtml
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
KätevääKartsa kirjoitti:Kätevää...http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201 ... 9_oa.shtml
-aja vahingossa yli ja paskaksi tuo
-valuttaa talvella suolapaskat yms. kurat tuon päälle auton pohjasta
-pestä tuota levyä
-kairata levyn syöttöjohto maahan/betoniin/asfalttii/pihakiveen tai kompuroida pintajohtoon
-kolata lumet jos pihalla pitää
Vähemmän tuo särkyy ja vaatii hoitoa kuin perinteinen latausjohto, joka kuraantuu, tarttuu lumiauraan, ajetaan yli ja siihen kompastutaan. Jos joku ei tykkää induktiolatauslevystään niin saa lähettää mulle.
Ja taitaapi kestää kovempaakin käyttöä.
Tuohan on loistava keksintö. Hinta arvio 1000-1500€. Siis Saksalaisten arvio.
Tuohan on loistava keksintö. Hinta arvio 1000-1500€. Siis Saksalaisten arvio.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Kieltämättä. Auton painossa on hurja ero 530i 1615kg vs 530e 1845 kg. Tästä samasta syystä mulla on vähän ristiriitaiset fiilikset xdrive-hybridistä, ainakin auton painon ja puhtaan sähköajon kantaman näkökulmasta. Mutta onneksi mun vaihdokki eli F11 520dx painaa vielä 70 kg enemmän -- eli kevyempään siirrytään!Markku J kirjoitti:Ensimmäiset brittien koeajoraportit laittoivat minut miettimään valintani mielekkyyttä. Onneksi sentään aussien testi hieman lohdutti.
Tässä vielä lohdutukseksi yksi uusi myönteinen First Drive arvio
https://uk.motor1.com/reviews/144225/20 ... rst-drive/
-
- Valvoja
- Viestit: 1240
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
- Auto: 330e G20 ja VW Polo
- Paikkakunta: Tuusula
Kiitokset koeajoraportin linkistä. Tuo lisäpaino ei minua isommin huoleta, kun meillä autolla tullaan ajamaan kevyellä henkilö- ja matkatavarakuormalla, pääosin vain kuskin ollessa lisäkuormana. Uskoisin, että minulle tuo auto tulee olemaan positiivinen kokemus, kun nurkka-ajossa valtaosin sitä käytän.lnaukkar kirjoitti:Kieltämättä. Auton painossa on hurja ero 530i 1615kg vs 530e 1845 kg. Tästä samasta syystä mulla on vähän ristiriitaiset fiilikset xdrive-hybridistä, ainakin auton painon ja puhtaan sähköajon kantaman näkökulmasta. Mutta onneksi mun vaihdokki eli F11 520dx painaa vielä 70 kg enemmän -- eli kevyempään siirrytään!Markku J kirjoitti:Ensimmäiset brittien koeajoraportit laittoivat minut miettimään valintani mielekkyyttä. Onneksi sentään aussien testi hieman lohdutti.
Tässä vielä lohdutukseksi yksi uusi myönteinen First Drive arvio
https://uk.motor1.com/reviews/144225/20 ... rst-drive/
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Kauhea möykky. F30 320dA on 1420kg.lnaukkar kirjoitti: Kieltämättä. Auton painossa on hurja ero 530i 1615kg vs 530e 1845 kg.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- -V-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 981
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
- Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
- Paikkakunta: Kauniainen
Nyt on huhtikuun lopusta alkaen n kuukauden ajan autoliikkeissä LähiTapiolan "kampanja" jos laaja kasko riittää. Se lasivakuutuksen kanssa 199€ ensimmäinen vuosi, 149€ ilman lasivakuutusta.Markku J kirjoitti:Meidän 530e lienee jo Suomessa. Luovutus on sovittu 12.5. iltapäivälle. Vakuutukset pitää vielä kilpailuttaa. POP Vakuutuksen hinta on noin 920 eur täysillä bonuksilla (250 eur enemmän kuin meidän S90 D4:llä).
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Vertailukelpoinen lukema F30 320dA -mallille bemarin webasivuilta näyttää olevan 1525 kg.salmol kirjoitti:Kauhea möykky. F30 320dA on 1420kg.lnaukkar kirjoitti: Kieltämättä. Auton painossa on hurja ero 530i 1615kg vs 530e 1845 kg.
Toisaalta, tuo 530e painaa kuitenkin hieman vähemmän kuin m550ix kasikoneella (1885 kg). Paino kiinnostaa tietysti vain siksi, koska pari First Drive -raporttia moitti että 530e lisäpaino tuntuu ajossa, varsinkin kun oikein alpeilla pyöritellään. Veikkaan, että mun käteen tuntuu vain kevyeltä ja ketterältä tämän mammutin jälkeen.
-
- Valvoja
- Viestit: 1240
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
- Auto: 330e G20 ja VW Polo
- Paikkakunta: Tuusula
Ehdin tänään just ottaa vakuutuksen Pohjantähdestä. Laajin kasko + liikenne 850 eur/vuosi (ilman keskeytysvakuutusta). Pitänee tarkistaa tuo Tapiolan kampanja, kun yhtiötä voi helposti vaihtaa. Liikennevakuutukseen sain Pohjantähdestä 80% bonuksen ja sama kai pitäisi Tapiolasta saada.-V- kirjoitti:Nyt on huhtikuun lopusta alkaen n kuukauden ajan autoliikkeissä LähiTapiolan "kampanja" jos laaja kasko riittää. Se lasivakuutuksen kanssa 199€ ensimmäinen vuosi, 149€ ilman lasivakuutusta.Markku J kirjoitti:Meidän 530e lienee jo Suomessa. Luovutus on sovittu 12.5. iltapäivälle. Vakuutukset pitää vielä kilpailuttaa. POP Vakuutuksen hinta on noin 920 eur täysillä bonuksilla (250 eur enemmän kuin meidän S90 D4:llä).
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 132
- Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
- Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)
Onko missään muuten ollut tietoa, kuinka monta lataussykliä akut kestää? Puhelinakuissahan puhutaan sadoista latauksista, jonka jälkeen akku tulee tiensä päähän varauskyvyn laskiessa todella paljon... Ja toi auton akkusetti maksaa varmaan aika kivasti, ettei sitä halua muutaman vuoden välein uusia.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
edellinen F10 520d Business
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 105
- Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09
Ei tarkkaa tietoa, mutta olen ladannut oman 330e noin 300 kertaa, ja kapasiteetti ei ole laskenut ainakaan havaittavasti yhtään.. Tesla-omistajilla aiheesta enemmän kokemusta, ja käsittääkseni niillä ajaa ainakin 200 tkm ilman merkittävää ongelmaa. Summa summarum, en usko että näissä hybrideissä täytyy koskaan vaihtaa.. (< 500 tkm)mj1973 kirjoitti:Onko missään muuten ollut tietoa, kuinka monta lataussykliä akut kestää? Puhelinakuissahan puhutaan sadoista latauksista, jonka jälkeen akku tulee tiensä päähän varauskyvyn laskiessa todella paljon... Ja toi auton akkusetti maksaa varmaan aika kivasti, ettei sitä halua muutaman vuoden välein uusia.
Tuolla Tesla clubin sivulla on n.260 000km ajettu Tesla taksi.
Remonttia on tehty reilusti, mutta juurikin akku on lähes uuden veroinen(toimintamatka).
Joka vuorokausi akku ladataan täyteen, vaikka tuo ei nyt paras tapa olekkaan.
Kait tuon akun pitää jotenkin ulkopuolisesti vaurioitua jotta se vaihtoon menee.
Ainahan toki löytyy yksittäistapauksia, kuten muuallakin elämässä.
Remonttia on tehty reilusti, mutta juurikin akku on lähes uuden veroinen(toimintamatka).
Joka vuorokausi akku ladataan täyteen, vaikka tuo ei nyt paras tapa olekkaan.
Kait tuon akun pitää jotenkin ulkopuolisesti vaurioitua jotta se vaihtoon menee.
Ainahan toki löytyy yksittäistapauksia, kuten muuallakin elämässä.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Sähköauton ja puhelimen akulla on yllättävän vähän yhteistä. Teknisesti (fyysinen) paketti on erilainen ja lisäksi akun käyttöä ja latausta ohjataan aivan eri tavalla (softalla). Ja sitten vielä esim. bemarin hybrideissä on erilainen akkutekniikka kuin bemarin sähköautoissa (i3), koska käyttötapa on erilainen.mj1973 kirjoitti:Onko missään muuten ollut tietoa, kuinka monta lataussykliä akut kestää? Puhelinakuissahan puhutaan sadoista latauksista, jonka jälkeen akku tulee tiensä päähän varauskyvyn laskiessa todella paljon... Ja toi auton akkusetti maksaa varmaan aika kivasti, ettei sitä halua muutaman vuoden välein uusia.
Tesloilla maksimikapasiteetin lasku on ollut yllättävän pientä. Siitä huolimatta pitkälle ehtineiden Teslojen akut on vaihdettu järjestään takuuseen 200-300tkm ajettuna, joten vaikea sanoa siitä sen enempää. Myös sen suomalaisen taksi-Teslan. Tämä ei tietenkään tarkoita juuri mitään bemarin näkökulmasta, vrt. se että teslasta menee ovenkahva rikki ei tarkoita sitä, että bemarin kahva ei kestäisi.
Yleisesti, hybridien ja sähköautojen akkujen elinikä on ollut haaste lähinnä erittäin lämpimissä maissa. Ja tuokin haaste on lähestulkoon kadonnut nyt kun autoista löytyy akkujen viilennys ja lämmitys.
Tämän mukaan 1430 kg.lnaukkar kirjoitti:Vertailukelpoinen lukema F30 320dA -mallille bemarin webasivuilta näyttää olevan 1525 kg.salmol kirjoitti:Kauhea möykky. F30 320dA on 1420kg.lnaukkar kirjoitti: Kieltämättä. Auton painossa on hurja ero 530i 1615kg vs 530e 1845 kg.
https://www.auto-data.net/en/?f=showCar&car_id=20803
Ota huomioon että tuo on pre-facelift. G30 530e vastaavasti 1770, eli 340 kg eroa. Mutta onhan korissakin kokoeroa.
https://www.press.bmwgroup.com/global/a ... 0EN/383696
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Täysin samasta asiasta puhutaan! Ja jos joku ihmettelee miksi maailmalla näkee erilaisia painoja samasta autosta, niin mä käytin auton EU-painoa, joka sisältää "tankki 90 % täynnä ja kuormana 68 kg (kuljettaja) sekä 7 kg matkatavaroita." Ja siitäkin painosta puuttuu vielä lisävarusteet...salmol kirjoitti:Tämän mukaan 1430 kg.lnaukkar kirjoitti: Vertailukelpoinen lukema F30 320dA -mallille bemarin webasivuilta näyttää olevan 1525 kg.
https://www.auto-data.net/en/?f=showCar&car_id=20803
Ota huomioon että tuo on pre-facelift. G30 530e vastaavasti 1770, eli 340 kg eroa. Mutta onhan korissakin kokoeroa.
https://www.press.bmwgroup.com/global/a ... 0EN/383696