M140i xDrive F20 2017
- ///Marko
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1723
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
- Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport
Olisi varmaan parempi etten osallistuisi enää koko keskusteluun, mutta minulle on kyllä nimenomaan puhuttu että tämä puoltaminen on BMW M-mallien ominaisuus. Eikä ainoastaan BMW M140i xDriven ominaisuus.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 316
- Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
- Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e
Kiitos vastauksestasi - jossa et tosin vastannut kysymykseeni.Markus// kirjoitti:Hyvä kysymys ja mielenkiintoinen sellainen. Otan heti esimerkin tähän, eli perjantaina ajoin BMW M240i xDrive-mallia ja kyseinen auto ei puoltanut mielestäni mihinkään. Oli aivan loistava auto ajaa kesärenkailla ja ei vedellyt mihinkään suuntaan. Aikaisemmin ajamani BMW M3/M4/X5M/X4M40i/M2 ja M135i xDrive, niin ainoastaan tuo jälkimmäinen puolsi hieman oikelle.
Olen samaa mieltä kanssasi, että urheiluautojen alusta reagoi monesti herkemmin tiehen, josta johtuu ns "puoltaminen". Tähän monesti lisäävä tekijä on runflat-rengas.
Mielipiteeni perustuu nyt ainostaan tuohon M140i malliin, josta tässä ollaan keskusteltu. Ei voida sanoa, että koko M-mallisto puoltaisi oikealle. Siinä varmasti voidaan olla samaa mieltä, että jokainen näistä erikoisautoista on yksilöitä.
Br,
Markus
No, se siitä. Olennainen juttu on se, että herkästi tienpintaan reagoiva alusta on eri asia kuin koko ajan samaan suuntaan puoltava alusta.
Auto joka on suunniteltu ensisijaisesti tieliikenteeseen, kuten myös BMW:n M-mallisto urheilullisesta luoteestaan huolimatta on, ei mielestäni voi puoltaa säännönmukaisesti yhteen suuntaan. Se voi reagoida herkästi tiepintaan, mutta se ei voi puoltaa säännönmukaisesti yhteen suuntaan. Myös viittaus rata-ajoon ja puoltamiseen on huono. Teoriassa rata-auton alusta voidaan säätää puoltamaankin. Silloin se kuitenkin säädetään yhdelle tietylle radalle, yhden tietyn päivän olosuhteisiin.
Eli: Jos M:t on näin säädetty, niin olisi mielenkiintoista tietää mille radalle ja mille olosuhteille M:t on säädetty?
Totean toki myös sen, etten ole kyseistä autoa ajanut, joten ajatus puoltamisesta on auton omistajan näkemys. Se ei kuitenkaan ole tässä se olennainen asia. Olennaisempaa on väite siitä että M:t puoltaisivat säännönmukaisesti. Näin asia ei voi olla - ja jos todella on, niin M:ssä on siinä tapauksessa perustavaa laatua oleva suunnitteluvirhe, joka on myös laatuongelma.
Tähän en kuitenkaan vielä usko, uskon yhdessä autoyksilössä olevaan laatuvirheeseen.
"Siinä varmasti voidaan olla samaa mieltä, että jokainen näistä erikoisautoista on yksilöitä."
Ei taatusti ole sarjatuotantoautot mitään yksilöitä. Jokainen linjalta tullut on ohjausgeometrialtaan samanlainen. Jos ei ole , ja jokin yksilö vetelee johonkin suuntaan toisien kulkiessa suoraan , on tuotannossa laatuongelma.
Ei taatusti ole sarjatuotantoautot mitään yksilöitä. Jokainen linjalta tullut on ohjausgeometrialtaan samanlainen. Jos ei ole , ja jokin yksilö vetelee johonkin suuntaan toisien kulkiessa suoraan , on tuotannossa laatuongelma.
- ///Marko
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1723
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
- Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport
Ehkä siinä mielessä voi kutsua Bemareita yksilöiksi että usein niiden samat mallitkin poikkeaa toisistaan varustelun osalta.melperri kirjoitti:"Siinä varmasti voidaan olla samaa mieltä, että jokainen näistä erikoisautoista on yksilöitä."
Ei taatusti ole sarjatuotantoautot mitään yksilöitä. Jokainen linjalta tullut on ohjausgeometrialtaan samanlainen. Jos ei ole , ja jokin yksilö vetelee johonkin suuntaan toisien kulkiessa suoraan , on tuotannossa laatuongelma.
Jos palataan tähän autoni caseen niin harva vika on noin paskamainen mitä tässä oli. Siksi koska et voi tietää koskeeko se vain tätä yhtä autoa vai sataa eri autoa. Vasta turhat pyöränsuuntaukset kertoi että joku muu on pielessä. Yleensä en pidä edes pahana jos auto puoltaa koeajolla, koska sitä ajattelee että tämä tulee kertasuuntauksella tai renkaanvaihdolla kuntoon. On mulla ennenkin ollut kulmat pielessä uudessa BMW:ssä mutta ne on saatu heti ekakerralla kohdalleen.
Itse epäilin mukautuvan alustan ja renkaiden vaikuttavan puoltamiseen, mutta pitkä koeajo vastaavalla autolla jossa ei ollut mukautuvaa alustaa ja täysin erilaiset renkaat vahvisti sen että vika on muualla. Auto käyttäytyi samalla tavalla kuin omani.
Wetterillä puolestaan tieto koeajostani aiheutti sen että he alkoivat puhua minulle M-mallien ajo-ominaisuuksista. Ihmettelin tätä suuresti ja kehotan kaikkia ko. mallin ostoa suunnittelevia ottamaan selvää siitä minkä asteiset olka-akselit autossa on paikallaan. 0-asteisilla ei ongelmaa. -30 asteisilla taas järkyttävä ajaa. Tietysti koeajo on paras vaihtoehto, mutta minulla ei ollut siihen mahdollisuutta ennen kuin nimet oli paperissa.
Merkillistä , jos joissakin linjalta tulleissa on -30 ja toisissa 0. Nyt näyttäisi , että 0 asteinen on oikea osa. Liekö jokin logistiikka virhe tms , ei kai se niin voi mennä , että päivän fiiliksen mukaan laitetaan runkoon jompi kumpi. Voisiko olla niin ,että 0 asteisessa on ollut toimitus ongelmia ja on sitten ajoittain laitettu mitä on saatu ?
- ///Marko
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1723
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
- Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport
Ja kaiken lisäksi tähän on saatavana vielä +30 asteiset palikat.melperri kirjoitti:Merkillistä , jos joissakin linjalta tulleissa on -30 ja toisissa 0. Nyt näyttäisi , että 0 asteinen on oikea osa. Liekö jokin logistiikka virhe tms , ei kai se niin voi mennä , että päivän fiiliksen mukaan laitetaan runkoon jompi kumpi. Voisiko olla niin ,että 0 asteisessa on ollut toimitus ongelmia ja on sitten ajoittain laitettu mitä on saatu ?
- ///Marko
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1723
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
- Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport
En. Pyysin kaikista autoon tehdyistä toimenpiteistä kirjallista dokumenttia mutta aikoivat lähettää ne myöhemmin. Pitää kysellä myös mittaustulosten perään ensi viikolla.TJJ kirjoitti:Saitko mittaustuloksia millaiset camber-arvot tuossa nyt on ja millaiset ne ennen osien vaihtoa oli?
- ///Marko
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1723
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
- Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport
Sain suuntausraportit autostani ja jos joku haluaa tutustua niihin, voin lähettää ne pdf-tiedostona sähköpostilla. Tässä kaikki Wetterillä tehdyt toimenpiteet listattuna:
- PYÖRÄNKULMIEN SUUNTAUS
- ISKUNVAIMENTIMIEN YLÄPÄIDEN UUSINTA + SUUNTAUS
- KOEAJO ---> PUOLTAA REILUSTI OIKEALLE, VAIKKA TIE OLISI KALLELLAAN VASEMMALLE.
- SUUNTAUS TEHTAAN MUKAISILLA ARVOILLA, EI VAIKUTUSTA
- SUUNTAUS KUORMATTUNA TEHTAAN MUKAISILLA ARVOILLA, EI VAIKUTUSTA.
- SÄÄDETTY ISKARINVARSI TARKOITUKSELLA ERITASOON SUHTEESSA
OLKA-AKSELIIN ERI KORKEUTEEN YKSI PUOLI KERRALLAAN --->
OIK. PUOLI 2,5CM ---> EI VAIKUTUSTA, VAS 2,5CM --> PUOLTAMINEN PAHENI.
- SUUNNATTU TARKOITUKSELLA VÄÄRILLE ARVOILLE --> EI VAIKUTUSTA.
- SUUNNATTU TAKAISIN TEHTAAN ARVOIHIN.
- RENKAAT VAIHDETTU RISTIIN AKSELEITTAIN, EI VAIKUTUSTA.
- KÄYTETTY ETU APURUNKO LÖYSÄLLÄ ---> EI VOI ELÄÄ, EI SÄÄTÖÄ
- KÄYTETTY TAKA-APURUNKO IRTI ---> EI VOI ELÄÄ, EI SÄÄTÖÄ
- AKSELIVÄLIT + RISTIMITAT MITATTU --> OK
- KÄYTETTY JARRUT AUKI JA PUHDISTETTU ---> EI VAIKUTUSTA.
- TARKISTETTU VETOAKSELIT ---> KUNNOSSA
- AJETTU ILMAN NELIVETOA ---> EI VAIKUTUSTA
- MITATTU HAMMASTANGON SÄHKÖMOOTTORI ---> EI VUODA VIRTAA
- AJETTU ILMAN OHJAUSTEHOSTUSTA ---> EI VAIKUTUSTA
- VAIHDETTU TEKNISENTUEN OHJEISTUKSESTA HAMMASTANKO --->
AINOA MUUTOS OHJAUKSEN KEVENTYMINEN VASEMMALLE KÄÄNNETTÄESSÄ
- ETUJOUSET KÄÄNNETTY 180 ASTETTA --> EI VAIKUTUSTA
- VAIHDETTU NEUTRAALIT ETU OLKA-AKSELIT ---> NYT AUTO KUNNOSSA.
HUOM! ETU CAMPER NYT PUNAISELLA, TEHTAAN ARVOIHIN EI PÄÄSTÄ NÄILLÄ OLKA-AKSELEILLA.
Kysyin sunnuntaina 23.4.2017 BMW maahantuojalta sähköpostilla että onko BMW M-mallien ominaisuus puoltaa jatkuvasti oikealle suoralla tiellä? Sain vastaanottokuittauksen viestistä mutta vastausta kysymykseen en ole vielä saanut.
- PYÖRÄNKULMIEN SUUNTAUS
- ISKUNVAIMENTIMIEN YLÄPÄIDEN UUSINTA + SUUNTAUS
- KOEAJO ---> PUOLTAA REILUSTI OIKEALLE, VAIKKA TIE OLISI KALLELLAAN VASEMMALLE.
- SUUNTAUS TEHTAAN MUKAISILLA ARVOILLA, EI VAIKUTUSTA
- SUUNTAUS KUORMATTUNA TEHTAAN MUKAISILLA ARVOILLA, EI VAIKUTUSTA.
- SÄÄDETTY ISKARINVARSI TARKOITUKSELLA ERITASOON SUHTEESSA
OLKA-AKSELIIN ERI KORKEUTEEN YKSI PUOLI KERRALLAAN --->
OIK. PUOLI 2,5CM ---> EI VAIKUTUSTA, VAS 2,5CM --> PUOLTAMINEN PAHENI.
- SUUNNATTU TARKOITUKSELLA VÄÄRILLE ARVOILLE --> EI VAIKUTUSTA.
- SUUNNATTU TAKAISIN TEHTAAN ARVOIHIN.
- RENKAAT VAIHDETTU RISTIIN AKSELEITTAIN, EI VAIKUTUSTA.
- KÄYTETTY ETU APURUNKO LÖYSÄLLÄ ---> EI VOI ELÄÄ, EI SÄÄTÖÄ
- KÄYTETTY TAKA-APURUNKO IRTI ---> EI VOI ELÄÄ, EI SÄÄTÖÄ
- AKSELIVÄLIT + RISTIMITAT MITATTU --> OK
- KÄYTETTY JARRUT AUKI JA PUHDISTETTU ---> EI VAIKUTUSTA.
- TARKISTETTU VETOAKSELIT ---> KUNNOSSA
- AJETTU ILMAN NELIVETOA ---> EI VAIKUTUSTA
- MITATTU HAMMASTANGON SÄHKÖMOOTTORI ---> EI VUODA VIRTAA
- AJETTU ILMAN OHJAUSTEHOSTUSTA ---> EI VAIKUTUSTA
- VAIHDETTU TEKNISENTUEN OHJEISTUKSESTA HAMMASTANKO --->
AINOA MUUTOS OHJAUKSEN KEVENTYMINEN VASEMMALLE KÄÄNNETTÄESSÄ
- ETUJOUSET KÄÄNNETTY 180 ASTETTA --> EI VAIKUTUSTA
- VAIHDETTU NEUTRAALIT ETU OLKA-AKSELIT ---> NYT AUTO KUNNOSSA.
HUOM! ETU CAMPER NYT PUNAISELLA, TEHTAAN ARVOIHIN EI PÄÄSTÄ NÄILLÄ OLKA-AKSELEILLA.
Kysyin sunnuntaina 23.4.2017 BMW maahantuojalta sähköpostilla että onko BMW M-mallien ominaisuus puoltaa jatkuvasti oikealle suoralla tiellä? Sain vastaanottokuittauksen viestistä mutta vastausta kysymykseen en ole vielä saanut.
- rBoost
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 60
- Liittynyt: 15 Helmi 2012, 12:23
- Auto: Porsche Cayman S '14
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Mielenkiinnolla odottelen mitä tuolta tulee vastaukseksi. Jotenkin täysin järjetön ajatuskin, että ämmäläiset laitettaisiin tehtaalla puoltamaan kumpaankaan suuntaan, niinkuin joku täällä kirjoittikin, niin ainut missä tuosta voisi olla mitään "hyötyä" olisi ovaaliradat. Oma ämmä (vaikka ikää on jo 7 vuotta) ei puolla kumpaankaan suuntaan ja näin sen asian pitääkin olla.Kysyin sunnuntaina 23.4.2017 BMW maahantuojalta sähköpostilla että onko BMW M-mallien ominaisuus puoltaa jatkuvasti oikealle suoralla tiellä? Sain vastaanottokuittauksen viestistä mutta vastausta kysymykseen en ole vielä saanut.
Harmillinen tapaus tämä sun M140 case, toivottavasti homma selviää parhain päin (jos niin nyt voi enää sanoa). Itsekkin jossain vaiheessa M135/M140/M235 katselleena tätä kauhulla olen seurannut.
Saab 9000 turbo '85
Saab 900 '86
Saab 900 '94
Saab 9-3 SS 2,8TS V6 Aero '07
BMW e92 320dA Coupé '08
BMW f20 125dA M-Sport '12
BMW e92 M3 DCT Coupé '10
BMW f20 M140i xDrive '16
Porsche Cayman S '14
Saab 900 '86
Saab 900 '94
Saab 9-3 SS 2,8TS V6 Aero '07
BMW e92 320dA Coupé '08
BMW f20 125dA M-Sport '12
BMW e92 M3 DCT Coupé '10
BMW f20 M140i xDrive '16
Porsche Cayman S '14
- ///Marko
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1723
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
- Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport
Lähetin maahantuojalle saman kysymyksen uudestaan 28.4.2017. Vastausta en ole saanut.rBoost kirjoitti:Mielenkiinnolla odottelen mitä tuolta tulee vastaukseksi. Jotenkin täysin järjetön ajatuskin, että ämmäläiset laitettaisiin tehtaalla puoltamaan kumpaankaan suuntaan, niinkuin joku täällä kirjoittikin, niin ainut missä tuosta voisi olla mitään "hyötyä" olisi ovaaliradat. Oma ämmä (vaikka ikää on jo 7 vuotta) ei puolla kumpaankaan suuntaan ja näin sen asian pitääkin olla.Kysyin sunnuntaina 23.4.2017 BMW maahantuojalta sähköpostilla että onko BMW M-mallien ominaisuus puoltaa jatkuvasti oikealle suoralla tiellä? Sain vastaanottokuittauksen viestistä mutta vastausta kysymykseen en ole vielä saanut.
Harmillinen tapaus tämä sun M140 case, toivottavasti homma selviää parhain päin (jos niin nyt voi enää sanoa). Itsekkin jossain vaiheessa M135/M140/M235 katselleena tätä kauhulla olen seurannut.
Kai laitoit myös toimarille? Kun asiakaspalvelu ei toimi ollenkaan niin kuin pitäisi, niin viestiä toimarille vaan. He yleensä isommissa firmoissa ymmärtävät jotain asiakkaiden merkityksestä, jolloin alkaa tapahtua. Jos ei ala, kannattaa vaihtaa firmaa.///Marko kirjoitti:Lähetin maahantuojalle saman kysymyksen uudestaan 28.4.2017. Vastausta en ole saanut.
- ///Marko
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1723
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
- Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport
Kumpaa tarkoitat, Wetterin vai BMW Suomen toimitusjohtajaa?ardilla kirjoitti: Kai laitoit myös toimarille? Kun asiakaspalvelu ei toimi ollenkaan niin kuin pitäisi, niin viestiä toimarille vaan. He yleensä isommissa firmoissa ymmärtävät jotain asiakkaiden merkityksestä, jolloin alkaa tapahtua. Jos ei ala, kannattaa vaihtaa firmaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 316
- Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
- Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e
Allekirjoitan!ardilla kirjoitti:Kai laitoit myös toimarille? Kun asiakaspalvelu ei toimi ollenkaan niin kuin pitäisi, niin viestiä toimarille vaan. He yleensä isommissa firmoissa ymmärtävät jotain asiakkaiden merkityksestä, jolloin alkaa tapahtua. Jos ei ala, kannattaa vaihtaa firmaa.///Marko kirjoitti:Lähetin maahantuojalle saman kysymyksen uudestaan 28.4.2017. Vastausta en ole saanut.
Joskus takavuosina olin yhteyksissä itseasiassa juuri BMW:n Suomen johtoon eräässä asiassa ja jäin vahvaan vaikutelmaan siitä että ainakin silloin heitä tosiaan kiinnosti.
Asiani silloin siis sivusi asiakaspalvelua ja sen kehittämistä jne. ja vaikutelmani oli että siellä organisaation yläpäässä kyllä tosiaan kiinnostaa nämä asiat.
Olisin laittanut molemmille. Ja jos selittelyt jatkuvat, seuraavan Münchenin suuntaan TJ:lle. Netistähän nuo osoitteet löytää parin minuutin etsimisellä.///Marko kirjoitti:Kumpaa tarkoitat, Wetterin vai BMW Suomen toimitusjohtajaa?
- ///Marko
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1723
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
- Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport
Sain vihdoin tänään vastauksen BMW Suomi toimitusjohtajalle esittämääni kysymykseeni M-mallien puoltamisesta/ominaisuudesta. Wetteriltä ei ole vastausta kuulunut ja tuskin kuuluukaan.
"Kiitos viestistäsi. Koskien kysymystäsi autosi puoltamisesta.
Auton puoltaminen tien kallistuksien mukaan silloin kun ratista ei pidä kiinni vastaa muita samanlaisia autoja ja siksi asia on esitetty niin sanotusti ajoneuvon ominaisuutena joka perustuu vastaavan auton toimintaan. Auton puoltamiseen saattaa vaikuttaa monet eri olosuhteet, esimerkiksi renkaiden leveys ja tien kunto. Jos ratista ei pidä kiinni niin on normaalia, että auto yrittää kulkea pienimmän vastuksen mukaisesti tiellä ja saattaa silloin hieman puoltaa olosuhteista riippuen.
Jatkuva vahva puoltaminen vain yhteen suuntaan ei tietysti ole ajoneuvon ominaisuus.
Toivomme, että ajoneuvon ajo-ominaisuudet nyt säätöjen jälkeen vastaa odotuksiasi ja, että voitte täysin nauttia ajamisen ilostaJ"
Ystävällisin terveisin ---
------------------------------------------------------------
BMW Group Northern Europe
"Kiitos viestistäsi. Koskien kysymystäsi autosi puoltamisesta.
Auton puoltaminen tien kallistuksien mukaan silloin kun ratista ei pidä kiinni vastaa muita samanlaisia autoja ja siksi asia on esitetty niin sanotusti ajoneuvon ominaisuutena joka perustuu vastaavan auton toimintaan. Auton puoltamiseen saattaa vaikuttaa monet eri olosuhteet, esimerkiksi renkaiden leveys ja tien kunto. Jos ratista ei pidä kiinni niin on normaalia, että auto yrittää kulkea pienimmän vastuksen mukaisesti tiellä ja saattaa silloin hieman puoltaa olosuhteista riippuen.
Jatkuva vahva puoltaminen vain yhteen suuntaan ei tietysti ole ajoneuvon ominaisuus.
Toivomme, että ajoneuvon ajo-ominaisuudet nyt säätöjen jälkeen vastaa odotuksiasi ja, että voitte täysin nauttia ajamisen ilostaJ"
Ystävällisin terveisin ---
------------------------------------------------------------
BMW Group Northern Europe
Viimeksi muokannut ///Marko, 11 Touko 2017, 23:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- ///Marko
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1723
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
- Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport
Lopuksi vielä Wetterin huoltoneuvojan terveiset 24.2.2017 tuskaillessani auton kanssa. Tämä sai v-tutuskäyrän nousemaan mukavasti.
Kysymys: Löytyisikö teiltä toista talvirengassarjaa kokeiltavaksi M140i:n jotta voisi poissulkea vian olevan renkaissa? T: Marko
Vastaus: Ei ole jemmassa sopivaa settiä, ainoa vaihtoehto olisi ollut heittää renkaat siitä toisesta alle. Kerran siinä toisessa käyttäytyi samalla tavalla, niin pitäisi olla ominaista mallille. Pyöränkulmat on säädöissä, joten puhumme ominaisuudesta tässä tapauksessa.
Kysymys: Löytyisikö teiltä toista talvirengassarjaa kokeiltavaksi M140i:n jotta voisi poissulkea vian olevan renkaissa? T: Marko
Vastaus: Ei ole jemmassa sopivaa settiä, ainoa vaihtoehto olisi ollut heittää renkaat siitä toisesta alle. Kerran siinä toisessa käyttäytyi samalla tavalla, niin pitäisi olla ominaista mallille. Pyöränkulmat on säädöissä, joten puhumme ominaisuudesta tässä tapauksessa.