320d (E91) jouset.

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
kseta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 29 Kesä 2014, 16:38

Hämmästykseni oli suuri kun Bemaristani kuului metallin"poksahdus" ja kuskinpuolenkeula painui 10 senttiä alemmas. Otin pyörän irti ja sieltähän se syy poksahdukseen löytyi. Kierrejousi roikkui iskarin päällä irtonaisena alapäästään katkenneena!!! "Sitten alkoi kylmät väreet kulkemaan selkäpiissä." Entäs jos "poksahdus" olis tapahtunut moottoritiellä tai ylipäätään ajossa. En taitas olla tässä tätä kirjottamassa.
Katkeaminen siis tapahtui pihassa auton ollessa parkissa tasaisella maalla.
Auto on 320d farkku; normaalivarustus ;vakiorengastus (205/55R16); ei ajettu rallia tai maastoa; ei kolaroitu. Vuosimalli 2006/231 tkm. Katsastuksessa helmik.2014 ei vikoja.
Tuntumani on että tällaista vauriota ei saisi normaaliajossa/normaalikäytössä missään olosuhteissa tapahtua.
Onko kellään kokemusta vastaavasta?
PM75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 21 Kesä 2014, 13:18
Auto: BMW 520da 2008 130 kW
Volvo V70 2000 103 kW

Ei oo kokemusta mutta väsyyhän se metallikin. Kannattaako niitä nyt sitten alkaa varmuuden vuoksi vaihtamaankaan?
Ehkäpä tuon kokemuksen jälkeen.
=PM=
kseta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 29 Kesä 2014, 16:38

Se on totta että metalli väsyy. Mutta ajoturvallisuuden kannalta kriittiset osat ( kuten jarruosat; ohjauksen osat) eivät saa yllättäen pettää. Vähimmäisvaatimus on että huolto-ohjelmassa SELVÄSTI kerrotaan että osa vaihdettava X ajokilometrin jälkeen.
Onko kukaan nähnyt että Bemarin huolto-ohjeissa kerrottaissiin jousien vaihtoväleistä?
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Alustan osille ei ole annettu mitään tiettyä vaihtoväliä vaan luotetaan siihen, että ongelma havaitaan ajoissa määräaikaishuollossa tai katsastuksessa. Tietyn kilometrimäärän määrittäminen tuollaisille asioille on lähes mahdotonta, koska on eri asia ajetaanko autolla 200tkm mökkiteillä vai moottoritiellä. Jousi, kuten moni muukin komponentti on kuluva osa ja 8v/200tkm ajetussa autossa sen katkeaminen ei ole mitenkään tavatonta. Sinulla kävi tuuri ettei se tapahtunut motarilla.
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Jousia katkeaa silloin tällöin, tosin aika harvinaista. Tiedän kavereilta pari tapausta, toinen oli 80tkm ajettu Micra. Eikä jousessa välttämättä näy mitään jälkiä ennakkoon, joten huonoa tuuria.
Tuskin jousen katkeaminen motarilla nyt kuolemaa aiheuttaa, luulen että pientä vänkäystä suuntaan tai toiseen. Jarrut & ajonvakautushan pelaa, joten kyllä vauhdin saa pois. Onneksi nyt ei tapahtunut mitään pahempaa!
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
kseta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 29 Kesä 2014, 16:38

Epäilemättä tuuria on ollut. Vauriot alustassa olis varmasti ollu erilaiset jos jousi olis vauhdissa menny. Nyt ainoa lisävaurio oli vakaajanivelen suojakumi 20 + 20m:n siirtomatkalla hinurin lavalle ja pois.
Mitenkähän juosien huono kunto katsastuksessa tai huollossa havaittaisiin, kun ilmeisesti kierrejousi ei mitenkään ulkoisesti varoita väsymisestään?
Luulen että juosen kaltainen halpa osa kriittisessä kohteessa mitoitetaan kestämään auton iän maksimikuormalla. Eriasia sitten on jos osaan kohdistuvia kuormia ei ole osattu oikein mitoittaa (myös mökkitieajo) tai jos osan materiaali on jotain muuta kuin pitäisi. Epäilen vahvasti jälkimmmäistä. Katsotaan mitä BMW asiaan sanoo. Jousi on tallessa.
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Tästä päästään siihen ikuisuuskysymykseen, että mikä on auton oletettu elinikä. Veikkaan että jos näytät sitä jousta saksalaiselle suunnitteluinsinöörille niin se kohauttaa olkapäitä ja sanoo että 8v/230tkm iässä jousi saakin katketa. Varsinkin kun ottaa huomioon suomen erikoisolosuhteet, eli huonot tiet, pakkaset ja suolakylvyt.

Mutta raportoi tänne mitä BMW vastailee. Onnea matkaan :thuup:
Pirttimäki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 38
Liittynyt: 12 Kesä 2013, 21:42
Auto: F20 116dA Navi Edition -13

Normaalia kulumista noilla kilometreillä. Itse olen joutunut uusimaan kierrejouset ainakin kahdesti, Audiin ja Opeliin. Mitään BMW-kierrejousia tuskin oikeasti on olemassakaan, tyypillisiä alihankkijan tuotteita ja bulkkitavaraa. Kannattaa tietenkin vaihtaa molemmille puolille ja kun iskarit irtoaa siinä samalla vaivalla niin vaihtoon nekin.
kseta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 29 Kesä 2014, 16:38

En ole vikatilastoihin lähemmin tutustunut, mutta itsellä tai lähipiirissä ei tälläista vikaa ole aiemmin vastaan tullut. Olen osin työni takia joutunut ajamaan runsaasti (n.55tkm/v x 30v = 1.65miljkm) Varmaan n. 20 erimerkkistä autoa joista useimmat kulki 200 - 250tkmetriin. Monia vikoja tietysti oli mutta ei koskaan jousituksessa. Joten mikään yleinen vika tämä ei ole.
Kiitos Pirttimäelle vinkeistä. Bemarissani meni tosiaan molemmat etujouset ja iskarit vaihtoon. Laskukin oli kyllä "miehekäs" 1004,50€. (Tamperelaisen merkkiliikkeen palvelu oli erinomaista mutta tuntityöveloitus 99,85€/h!)
stranpe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 22 Kesä 2016, 10:19

Moikka!

Itselläni löytyy täysin samanlainen kokemus tältä kesältä. Ajoin lähiössä kiertoliittymästä ulos n. 10-20 km/h kun kuului terävä metallinen napsahdus ja vasen etujousi meni poikki. Autoni on E91 vm.2007, ajettu 345 tkm.

Hinausautolla korjaamolle ja seuraavana päivänä auto valmis. Korjaajan mukaan syy jousen katkeamiseen EI OLE jousen ikä, vaan jousen/iskunvaimentimen yläpäässä oleva ylätukilaakerin ruostuminen (osa nro 31306775098), jolloin jousi ei pääse pyörimään. Tällöin jouseen tulee vääntövoimia jotka katkaisevat jousen.

Laakerin kuntoa voi tarkkailla esim. kun vaihdat kesä- tai talvirenkaita kääntelemällä jarrulevystä ohjausta vasemmalle ja oikealle. Jos kuuluu rahinaa jousi-iskaripaketin yläpäästä, laakeri on tulossa tiensä päähän.

Vaihdoin juuri eilen toiselle puolelle koko paketin (jousi,iskari, ylätukilaakeri, suojakumi ja pohjaaniskukumin). Ylätukilaakeri oli ihan loppu, samoin jousi ja iskari, näyttivät alkuperäisiltä, joten oli aikakin vaihtaa. Ajaminen muuttui mukavan tasaiseksi, ero oli selkeä.

Seuraavaksi täytyy vaihtaa samat osat taakse :thuup:
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

E87/90- sarjalaisille jousien katkeaminen on ihan tyyppivika. Noita vaihdetaan lähes päivittäin. Etupäässä eteen.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Vastaa Viestiin