Jaa'a, täytyypä korjata tuota lausuntoa sen verran, että eipä se vakiona tehtaalta tuleva webasto taidakaan lämmittää moottoria ennen käynnistystä. Jäähdytysnestettähän se kyllä lämmittää, eli jossakin määrin säteilemällä siis myös moottoria, mutta ei samassa merkityksessä kuin erityisesti moottorin lämmittämiseen tarkoitettu webasto tekee.Ironic32 kirjoitti:Lämmittää moottoria + sisätiloja, eli käyttää auton omaa puhallinta sisätilojen lämmittämiseen. Kovin paljoa kokemusta ei ole, mutta n. 20 min lämmitys 0 asteen tuntumassa saa sisätilat jo melko lämpimiksi.
Kylmäkäynnistyksessä siis huonompi kuin esim. jälkiasenteinen. Tosin noissa erinäisissä dokuissa, mitä onnistuin löytämään aiheesta, sanottiin, että moottori kyllä lämpeää jäähdytysnesteen lämmittämisen seurauksena aika nopeasti kovillakin pakkasilla.
Tärkeintä ainakin itselle olisi, että juuri siinä käynnistyksen hetkellä kone olisi lämmin, joten nyt kieltämättä vähän mietityttää, että kuinkahan hyvin se moottori mahtaa lämmetä pelkän säteilyn vaikutuksesta tuolla tehdasasenteisella? Mahtaako hävitä kauheasti näille sähkösäteilijöille?
Entäpä, jos tuon haluaisi lämmittämään myös moottoria suoraan, niin minkähänlainen modaus tuohon pitäisi tehdä? Pitääkö sitä ihan jollain pumpulla kierrättää myös koneessa sitä nestettä vai miten nuo jälkiasenteiset oikeen toimivat?