F11 vetokoukku?

F10, F11, F07
JukkaE60

Mulle laitettiin F10:iin jälkikäteen piirimyyjän toimesta oem-koukku ja auto piti ohjemoida sen jälkeen uudelleen. Johtoja piti vedellä perästä keulaan asti ja oli kuulemma "hikinen" homma.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

JukkaE60 kirjoitti:Mulle laitettiin F10:iin jälkikäteen piirimyyjän toimesta oem-koukku ja auto piti ohjemoida sen jälkeen uudelleen. Johtoja piti vedellä perästä keulaan asti ja oli kuulemma "hikinen" homma.
Sama täällä, työaikaa meni 5-6t liikkeessä.
Bemuawd
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 15:37
Auto: BMW 320i AxDrive Business-13

Thulella on siisti koukku ,joka menee puskurin alle piiloon kun ei käytetä.Hintaa asennukselle ja koukulle olisi n.1100€.
vesil
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 81
Liittynyt: 14 Touko 2011, 22:03

Toi OEM-koukun ohjelmointitarve on muuten jännä juttu. Westfalian sarja "kiinnittyy" auton sähköväylään niin, että ohjelmointia ei tarvita, mutta eipä koukussakaan ole sähköistä kääntömekanismia. Johtoja täytyy tässäkin tapauksessa vetää kuljettajan jalkatilaan asti, joten kuuden tunnin asennusaika on aika minimi.

Westfalian koukku on muuten täsmälleen samanlainen kuin Pre-LCI e60:ssä tuli tehtaalta tilattuna, mutta onneksi puskurin alalaitaan ei tarvita enää pikkuluukkua.
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

vesil kirjoitti:Toi OEM-koukun ohjelmointitarve on muuten jännä juttu. Westfalian sarja "kiinnittyy" auton sähköväylään niin, että ohjelmointia ei tarvita, mutta eipä koukussakaan ole sähköistä kääntömekanismia. Johtoja täytyy tässäkin tapauksessa vetää kuljettajan jalkatilaan asti, joten kuuden tunnin asennusaika on aika minimi.

Westfalian koukku on muuten täsmälleen samanlainen kuin Pre-LCI e60:ssä tuli tehtaalta tilattuna, mutta onneksi puskurin alalaitaan ei tarvita enää pikkuluukkua.
OEM:ssa vetokoukku on kytkettynä auton tietojärjestelmään, esim. vetokoukku tunnistaa onko vaihde kiinni (ei siis vapaalla, vetokoukku ei tule esiin jos vaihdekeppi on vapaalla) ja PDC takatutkat on automaattisesti poissa päältä jos peräkärry on kytketty kiinni. Toimiiko Westfaliassa samoin?
- - -
vesil
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 81
Liittynyt: 14 Touko 2011, 22:03

Westfalia tulee myös CAN väylään kiinni ja tehtaan speksien mukaan se osaa kytkeä PDC:n pois päältä. Muista toiminnoista en ole löytänyt dokumentaatiota ja omakohtaista kokemusta ei ole vielä. PDC:n disablointi on aikalailla minimivaatimus ja toivon, että samalla myös DSC saisi tiedon kärrystä. Siinänän on oma ohjelma perävaunun vetoa varten. Pitänee kiirehtiä asennusta, niin saadaan tarkempa tietoa :)

Linkki tehtaan speksiin:
http://westfalia-automotive.co.uk/bmw_t ... 3_275.html

Jos DIY-asennus kiinnostaa muitakin, niin asennusohjetta voi käydä myös lukemassa tuolta sivulta. Sähkösarjan asennusohje puolestaa löytyy pdf:nä, kun googlaa sen osanumerolla 303 338 300 113
JukkaE60

Ns. oem-koukku näyttää ihan yks yhteen Westfalialta eli sama kapine (mulla ei siis tule sähköllä esiin vaan on manuaalinen kuten edellisen postauksen linkissä).
tatalvit
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:34

Terve vesil,

Kiitos tiedoista! Oliko se tämä jonka ostit:
http://www.pfjones.co.uk/5-series-estat ... ar-en.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikähän sähkösarja tuohon pitäisi/kannattaisi hankkia? 7-pin vs 13-pin?
tatalvit
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:34

Moi,

vesil, kiitos tiedoista. Oliko se tämä jonka ostit:
http://www.pfjones.co.uk/5-series-estat ... ar-en.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos ehdit, niin laitapa tietoa miten asennus meni!

Itse olen aika käsi autojen kanssa. Millainen sähkösraja tuohon pitäisi/kannattaisi pfjonesin kautta ottaa?
vesil
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 81
Liittynyt: 14 Touko 2011, 22:03

Westfalian koukku on nyt sitten asennettu, ihan omatoimisesti ja koodaamatta :thup:

Sähköjen asennusohje on muuten yhteinen monelle mallille, joten tämä on aika yleispätevää tietoa. Sähköjen asennusohjeessa oli näytetty F10, F11, F07, F25 ja F20. 1-sarjassa näytti olevan pieniä eroja johtojen paikoissa, mutta kaikki viitoset menevät luonnollisesti samalla tavalla, GT mukaan lukien. Huom! Olen kuvannut 7-napaisen rasian asennuksen. 13-napaisessa tulee toinen johto akulle, mutta muuten eroa ei juuri ole. Ohjeessa mainitaan myös tarve 400w jäähdytyspuhaltimelle, mutta sen päätin unohtaa, koska en meinaa vetää kuin jarruttomia kärryjä.

Operaatio meni ilman suurempia ihmettelyjä Westfalian ohjeiden mukaan noin kuudessa tunnissa rauhassa tehden. Ensimmäiseksi täytyy antaa tunnustusta Westfalian sarjan tuotteistukselle. Kaikki tarvittava oli mukana työkaluja lukuunottamatta ja osien sopivuus ja johtojen mitoitus oli erinomainen. Itse koukku on todellakin samanlainen kuin Pre-LCI E60/E61 tehdasasenteinen irrotettava koukku, joten monelle meille tuttu ja varmasti toimiva kapistus.

Jos on ennenkin tehnyt varusteasennuksia, niin homma onnistuu hyvin valmistajan ohjeilla. Mutta laitetaan muutama täydentävä vinkki, sillä yksityiskohtiin ohje ei mene vaan olettaa, että asentaja tietää esimerkiksi miten takapuskuri irrotetaan. Periaatteenani oli ottaa osat varovaisesti ja ehjänä irti, joten irrotin ne takavalotkin, kun en heti keksityt miten ne reunamuovit ovat kiinni. Yhtään kiinnitysnastaakaan ei tässä projektissa sitten hajonnut!

Työkaluiksi riitti hylsysarja, torx-sarja, iso poranterä sekä pora, muutama ruuvimeisseli, listojen irrotuslasta ja yleismittari.

Kommentit vaihe vaiheelta:
1. Ulompien takavalojen irrotus. Kolme mutteria, joista sivulla olevia pitää vain löystyttää pari kierrosta. Minulla oli oikealla puolella joku elektroniikka boxi, joka piti siirtää pois tieltä.
2. Takapuskurin kuoren irrotus:
- pyöräkaivoista kummaltakin puolelta kolme 8mm pulttia irti
- takavalojen alta pultit irti
- alhaalta takaa puolen tusinaa muovinastaa irti
Huom: alhaalta sivuilta ei tarvitse irrottaa pultteja.
- Sitten vain reipas nykäisy sivuille ja kiinnikkeet irtoavat.
- Tämän jälkeen kuorta ruvetaan vetämään taaksepäin ja PDC:n johdot irrotetaan. Itse otin koko anturit irti, kun niissä on isommat liittimet kuin johdossa.
3. Puskuripalkin päältä nostetaan pois muovisuoja ja pohjasta irrotetaan pieni muovisuoja, joka on yhdellä ruuvilla kiinni. Nämä molemmat osat laittaa takaisin vähän modifioituna
4. Pakoputken kannake irti vanhasta puskuripalkista ja puskuripalkki irrotus.
5. Vetokoukun runko puskuripalkin tilalle ja kiinni neljällä pultilla
6. Sähkörasian rungon kiinnitys koukkuun ja pakoputken kannattimen kiinnitys koukkuun mukana tulevilla pulteilla

Tässä vaiheessa kävin sitten sähkösarjan kimppuun:

7. Ensin kuskin jalkatilasta paneelit irti muutamilla ruuveilla ja kynnyslista ylöspäin vetämällä. Vasemmalta jalkatilassa oli vähän ahdasta maton takana, mutta sieltä löytyi mittarilla ohjeen mukaisesti herätevirta (vihr/valk) ja jarruvalo (musta/kelt).
8. Nyt sitten virrat pois autosta! Eli akun miinuskaapeli irti.
9. Ohjeen mukaan tehdään 39mm reikä. Tässä kannattaa olla tosi tarkkana, sillä kohdalla on osittain tuplapeltiä, joka ylälaidassa kaartuu eteenpäin. Mieluummin reikä siis alalaitaan. Koska minulla ei ollut kuin 7-pin johtosarja eli yksi johto läpivietävänä ja 32 mm terä, niin vaihdoin läpivientikumin vähän pienempään, miljoonalaatikosta löytyneeseen.
10. Porareiän reunat kannattaa suojata maalilla ja maalin kuivuessa on tauon paikka!
11. Johtosarjan asennus kannattaa aloittaa pistorasialta. Huomaa, että Westfalian asennusohjeessa sivulla neljä johdot on kuvattu rasian takaa. Auton takaapäin katsottuna numerointi menee normaalisti myötäpäivään!
12. Elektroniikka boxi tarralla kiinni akkukaukalon reunaan, maajohto olemassa olevaan kiinnityskohtaan ja plussa johto akun päällä olevan mutterin alle. Kaikki helposti ohjeen mukaan.
13. Sitten alkaakin johtojen veto kohti kuskin jalkatilaa. Itse päädyin nykäisemään irti takapenkin istuinosan ja selkänojan laitimmaisen osan. Näin sain melkein näköyhteyden tavaratilan takanurkalta selkänojan tasalle ja sain apuvaijerin alulla vedettyä johdot paikalleen. Takapenkin alta johdot sai menemään kynnyslistan ja keskitolpan suojamuovin alle niitä irrottamatta. Takapenkin selkänojan reunaosan kiinnityksessä oli pikku jekku. Valkoinen kiinnitysosa jää irrottaesssa kiinni autoon ja se pitää siirtää reunaosaan ennen takaisin laittoa.
14. Nyt johdot ovatkin jo edessä ja laitetaan "rosvoilla" kiinni. CAN-väylä löytyy polkimien yläpuolelta ja sinne laitetaan kiinni vihreä ja vihreä/oranssi johdot samanvärisiin. Asennusohjeen kuva on selkeä ja oikeasta liitimestä ei ollut mitään epävarmuutta.
15. Sitten ne jo alussa mitatut virta ja jarruvalojohdot. Näissä nipuissa on piuhaa perkeleesti, joten sitä mustaa suojateippiä kannattaa kuoria vähän matkaa, että saa oikeat piuhat vähän irti nipusta ja rosvot paikkalleen.

Sähkö on nyt siis kytketty, joten akun navan voi laittaa paikalleen ja kokeilla, että autoon ei tule outoa, kun sytytysvirran kytkee päälle. Sitten vasta kannattaa ruveta laittamaan paneeleita takaisin! Kun mitään outoa ei ilmesty, niin nyt olisi hyvä laittaa kaikki johdot nätisti kiinni vieressä kulkeviin nippusiteillä. Niitä tuleekin sarjan mukana riittävästi. Sitten laitoin kuskin jalkatilan paneelit paikalleen ja siirryin takaisin takaosan kimppuun.

16. Puskuripalkin suojamuovista poistetaan neljä kiinnityskorvaketta ohjeen mukaan ja laitetaan koukun runkoon kiinni. Itse jouduin vähän vääntelemään koukussa olevia korvakkeita, jotta muovi mahtui paikalleen. Olisivatkohan korvakkeet saaneet vähän iskua kuljetuksessa?
17. Pieneen alapaneeliin leikataan ohjeen kuvan 7.2. a mukaan aukko. Jouduin myös veistämään takapuskurin alalaitaan ihan muutaman millin loven, että rasia mahtuu kääntymään alas.
18. Sitten pikkupaneeli paikalleen ja ruuvilla kiinni.
19. Takapuskurin kuori takaisin, ensin toki PDC anturit/johdot takaisin. Ensin sovitetaan takaa, sitten sivut. Sivut menevät ihan painamalla paikalleen ja sitten vain ruuvit ja muovinastat takaisin paikalleen.
20 Valmista tuli! :drink:

Sitten testin tulokset toimivuudesta ilman koodausta: Auto tunnistaa kärryn kytkemisen, kun kärryn johto kytketään. Seuraavat toiminnot olen havainnut:
- PDC kytkeytyy pois ja näytössä näkyy koukun kuva
- Peruutuskamerassa ei muutosta (helpottaa muuten hurjasti kärryn lähelle peruuttamista :) )
- Takasumuvalo autosta kytkeytyy pois
- Auto tunnistaa myös kärrystä palaneen polttimon

Kun koukun ottaa irti, niin autossa ei näy mitään ylimääristä. Kaikki osat ovat hienosti piilossa puskurin takana ja tehty reikä ei näy mihinkään, jos ei mene auto alle kurkkimaan.

Voisi olettaa, että ajonvakautuskin menee kärry tilaan niin kuin Westfalia lupaa, mutta tätä en testannut ;)

Nyt on sitten todistettu, että merkkiliikkeet ovat tässäkin asiassa syöttäneet aika monelle pajunköyttä. :sneak: Sähköllä käännettävän OEM-koukun sijaan voi hyvin jälkiasentaa irrotettavan koukun ja sen saa pelaamaan hyvin auton sähköjen kanssa. Tämän projektin hinnaksi jäi siis alle 400€, kun omalle työlle ei lasketa hintaa ja työkalut olivat valmiina :thup:

Tatalvit: Juu, tuo koukku ja dedicated electrics.
jeijei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 09 Heinä 2013, 16:10

Siis tuossa ohjelmoinnissahan auton moottorin ja vaihteiston ohjainyksiköt saavat uudet softat, mitkä muuttavat niiden toimintaa. Eli ihan huuhaata tuo ohjelmointi ei ole. Vaikka väylä kertoisi ettei pdc:n tule toimia, niin satavarmasti eivät saa uusia ohjelmia noihin kahteen yksikköön... :mus:
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

jeijei kirjoitti:Siis tuossa ohjelmoinnissahan auton moottorin ja vaihteiston ohjainyksiköt saavat uudet softat, mitkä muuttavat niiden toimintaa.
Voi tuossa jotain perää olla, kun huomasin talvella, että 90km/h nopeudella normaalisti mentäisi 8.vaihteella, niin kärri perässä olikin 7.vaihde aina päällä.
vesil
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 81
Liittynyt: 14 Touko 2011, 22:03

No enpä ole ole väittänytkään, että sieltä mitään softamuutosta tulisi. Mutta jos PDC saa tiedon kärrystä vakioversiossakin, niin miksei moottori ja vaihteistokin? Mukava kuulla vähän enemmän faktaa näistä eri softaversiosta, jotka sinne päivitetään.
- Onko muutettu ohjelma päällä vain kuin kärry on perässä vai koko ajan?
- Mistä tietosi on peräisin jeijei?

Eihän tuo ole mikään ongelma käydä asennuttamassa marmoripajalla jälkikäteenkin, jos ne osoittautuvat tarpeellisiksi eikä business case kaadu vieläkään. :) Mutta vakiosoftallakin voi varmaan vetää jarrutonta kärryä ongelmitta ja mielestäni tärkeämpi juttu olisi ehdottomasti ajonvakautuksen kärryohjelma. Siitäkään en ole löytynyt riittävästi faktatietoa, pitäsikö ESP:n ohjelma käydä päivittämässä/aktivoimassa vai ymmärtääkö vakiosofta siirtyä kärrymoodiin? Seuraavan linkin mukaan BMW ei tarvitse koodausta vaikka Audi ja VW tarvitsevat, mutta dokumentti on aika vanha. http://www.fyldecoasttowing.co.uk/docs/ ... 0works.pdf Olisikos vaikka jeijeillä TSP:n ohjelmointitarpeesta tietoa?
JukkaE60

En oikein usko että tuo ohjelma vaikuttaisi muuhun kuin parkkitutkaan ja ehkä ajonvakautukseen. Eiköhän moottoria ja vaihteita ohjata ihan muilla parametreillä kui onko kärri perässä, eli kuormituksen mukaan. Ei se ns. Boxi tiedä etukäteen vastatuultakaan.
Raaseri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 112
Liittynyt: 28 Kesä 2012, 23:25

Mielipiteitä on monia. Itse olen lähes varma että mitään vahinkoa ilman ohjelmointia tapahtuvasta koukunlaitosta ei seuraa. Kyllä mulla vetää kasivaihteellakin, se on kiinni paljonko on painoa kärryssä. Enkä huomaa vaihtamiskohdissa mitään eroa poislukien tuo kärryn tuoma rasitus. Joten jos softissa on jotain parametrimuutoksia, ne on kyllä marginaalisia.

:thuup: vesilille koukunlaitosta omin kätösin!

Eipä tuo ilman kärryäkään kutosta suurempaa vaihdetta näytä esim Silvrettalle noustessa.
JAPO
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 13 Maalis 2013, 11:44
Auto: F10 525d
E36 328i cabriolet
E28 518i
E10 1502

Minäkin ehdin viimein asentaa koukun omaani. Minulla Westfalian koukku ja 13n sähkösarja. Homma meni pääpiirteittäin kuten vesil tuossa ylempänä kertoilikin. Erona kuitenkin se, että takalamppuja ei tarvitse irroittaa, eikä edes löysätä vaan riittää kun irroittaa lamppijen viereltä mustat muovit nostelemalla irti. Puskurin ruuvit on niiden alla.

Lisäksi omassani on M-Sport puskurit, joten ohje muovien työstämiseen oli vakiopuskimelle. Sovittelemalla muutaman kerran sai aukot kuitenkin helposti tehtyä. Itse mekaaninen asennus vei minulla kauemmin kuin sähköjen laitto johtuen reiän maalien kuivumisesta. Kokonaisaika koukulle+sähköille oli noin 6 tuntia. Asiaa helpotti tietenkin se, että tiesin entuudestaan miten puskurimuovit irtoaa.

Sähkösarjan ohje pyytää tekemään vesil:inkin mainitseman reiän sähkösarjalle auton oikeaan takanurkkaan. Tätä ihmettelen, että miksi, koska johtosarjassa on riittävän pitkät johtimet, vaikka sähköt veisikin sisälle vasemmasta kulmasta, jossa on jo valmiina samankokoinen reikä. Poistaa vain kumitulpan ja laittaa sähkösarjan siitä läpi. Itse tein tietenkin orjallisesti ohjeita noudattaen.

Eikä tämä nyt minusta kovin hikinen homma ollut. Ei näitä sähköjuttuja kannata kauheesti pelätä. Noudattaa vain ohjeita niin hyvä tulee.

Toimii kuten vesil:illäkin. Minun autoni on manuaalivaihteilla, joten ohjelmointia ei vaihteistolle tässä tapauksessa tarvita.
Liitteet
sininen CAN liitin.jpg
sininen CAN liitin.jpg (49.18 KiB) Katsottu 26889 kertaa
kojelaudan alaosa.jpg
kojelaudan alaosa.jpg (60 KiB) Katsottu 26889 kertaa
takavalon muovi.jpg
takavalon muovi.jpg (31.42 KiB) Katsottu 26889 kertaa
Takavalo.jpg
Takavalo.jpg (35.68 KiB) Katsottu 26889 kertaa
------
F10 525d
E36 328i cabriolet
E28 518i
E10 1502
Jokker
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 26 Kesä 2013, 00:08
Auto: F11 520dA

Omaan 520d touringiin laitettiin Thulen BMA-mallinen irrotettava koukku, alunperin aattelin kääntyvää mutta tarvetta koukulle vähäisesti joten tähän päädyin (edullisempi). Autoa ei tarvinnut ohjelmoida tunnistamaan kytkettyä peräkärryä, jotta peruutustutkat ja kärryn valot toimisivat oikein.

Koukku on varsin kompakti ja nopea asentaa (20 s), avaimella saa tietysti koukun lukittua. Kiinnityskohta puskurin alta ei paista silmään (lähes näkymätön jos tuota Thule-tekstiä ei suojamuovissa olisi). Sähköpistoke (7 pin) laskeutuu nivelellä puskurin alta.
Liitteet
kuva 4.jpeg
kuva 4.jpeg (106.87 KiB) Katsottu 25920 kertaa
kuva 3.jpeg
kuva 3.jpeg (74.24 KiB) Katsottu 25920 kertaa
kuva 2.jpeg
kuva 2.jpeg (69.07 KiB) Katsottu 25920 kertaa
Avatar
FullFrame
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 15 Joulu 2011, 14:37
Auto: BMW F10 520da Sport Business

Onko kelläkään kokemuksia irroitettavista Aragonin koukuista F10/F11 malliin?

Kyselin koukkupajasta Thulen/Westfalian koukkua, mutta tarjosivat vajaan 800e hintaan asennuksineen Aragonia (Thule F10 malliin huono ja Westfalian saatavuus heikko).
Jokker
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 26 Kesä 2013, 00:08
Auto: F11 520dA

FullFrame kirjoitti:Kyselin koukkupajasta Thulen/Westfalian koukkua, mutta tarjosivat vajaan 800e hintaan asennuksineen Aragonia (Thule F10 malliin huono ja Westfalian saatavuus heikko).
Miksi Thule on huono?
Bemuawd
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 15:37
Auto: BMW 320i AxDrive Business-13

Eikö joku foorumilla ollut tyytymätön Koukkupajan asennukseen kun eivät saanet koodattua takatutkaa pois käytöstä kärryä vetäessä?
Vastaa Viestiin