Tietääkö joku mikä on normaali toimintalämpötila M57 (3.0l) dieselissä? Näpyttelin piilovalikosta esille lämpötiedot ja ajoin viikonloppuna 40 km matkan ja lämpötila ei noussut yli 79 asteen kun ulkolämpö oli nollan tuntumassa.
Onko muilla kokemuksia? Lähinnä mietityttää käykö kone liian kylmänä ja pitääkö siirtyä jo termarin vaihtoon vaikka kone on ajettu vain 93t vajaassa 5 vuodessa.
Normi mottorilämpötila M57 30d?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 331
- Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
- Auto: BMW M140i xDrive vm.2018
Tämä tuntuu olevan ikuisuus kysymys. Olin itse vaihtamassa termareita koneeseen huollon yhteydessä (itsellä nousee lämmöt noin 82 ateeseen). Huollossa sanottiin ettei välttämättä saada termaria vaihtamalla yhtään korkeampia lämpöjä. Toisaalta DPF poltto alkaa 75:ssä asteessa eli sen puolesta tuo 79 riittää.
Tuollahan voi siis olla koneen termarit, lämmönvaihtimet tai EGR -termari vaihdon tarpeessa eli ei välttämättä tiedä suoraan mitkä pitäisi vaihtaa.
Tuollahan voi siis olla koneen termarit, lämmönvaihtimet tai EGR -termari vaihdon tarpeessa eli ei välttämättä tiedä suoraan mitkä pitäisi vaihtaa.
- Rocky
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 85
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 11:33
- Auto: 330D E90, 530D F10XDrive. Nyk. 320i F30XDrive
Minulla oli täsmälleen sama vika. 0-asteessa korkeintaan 79 astetta (sekin vaati yli 30 km moottoritieajoa 110 km/h) ja yli 15 asteen pakkasessa ei noussut yli 75:n asteen talvinopeusrajoituksilla. Laitoin pahvit munuaisten taakse ja tilanne hieman parani muttei korjaantunut. Lopullisesti tuli kuntoon eilen huollossa kun vaihdettiin termarit (2 kpl). Nyt nousi aamulla jo 10 km:n työmatkalla (7 km moottoritietä) 82:een. Aloin talvella epäilemään kun pakkasilla kulutus nousi merkittävästi. Mistään muusta en huomannut. Kabiinissa lämpöä riitti ja muutenkin kone toimi normaalin tuntuisesti. Hiukkassuodatin olisi varmasti tukkeutunut talven aikana jos olisin ajanut enemmän kaupunkiajoa (puhdistuspoltto ei olisi käynnistynyt lainkaan koko talvena). Pirullinen vika. Hiukkassuodatin dieseleissä kannattaa seurata moottorin lämpöjä koska puhdistuspoltto käynnistyy vasta 75:ssä. Päätermarin pitäisi kuulemma aueta 88 asteessa.kek kirjoitti:Tietääkö joku mikä on normaali toimintalämpötila M57 (3.0l) dieselissä? Näpyttelin piilovalikosta esille lämpötiedot ja ajoin viikonloppuna 40 km matkan ja lämpötila ei noussut yli 79 asteen kun ulkolämpö oli nollan tuntumassa.
Onko muilla kokemuksia? Lähinnä mietityttää käykö kone liian kylmänä ja pitääkö siirtyä jo termarin vaihtoon vaikka kone on ajettu vain 93t vajaassa 5 vuodessa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 132
- Liittynyt: 04 Syys 2010, 22:05
- Auto: 2008 E91 330d M-sport
Pari viikkoa sitten kokeilin omalla (E91 330d) laittaa salavalikosta sen jäähdytysnesteen lämmön (KTMP-MOM) päälle. 20 kilsan matkalla, josta lähtö kymmenen asteen pakkasesta, ekat muutama kilsa taajamaa ja loput motaria, niin lämmöt nous muistaakseni 84-asteeseen. Ilmeisesti on termarit kunnossa.
Kyllä minulla ainakin M57N:ssä normaali käyntilämpötila oli pakkanen kuinka kova tahansa niin on 90 -92°. Kahden vuoden aikana on vaihdettu kahteen kertaan moottorin ja EGR:n termostaatit ja kerran automaattivaihteiston lämmönvaihdin.
Ensimmäisellä vaihtokerralla kaikki termostaatit olivat tehtaan jäljiltä. Nyt toisella kertaa ei vaihdettu, kuin moottorin ja EGR:n termostaatit ja lämmöt olivat päälle ~80° ennen vaihtoa.
Ensimmäisellä vaihtokerralla kaikki termostaatit olivat tehtaan jäljiltä. Nyt toisella kertaa ei vaihdettu, kuin moottorin ja EGR:n termostaatit ja lämmöt olivat päälle ~80° ennen vaihtoa.
- Hiace
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 782
- Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
- Auto: BMW M340i
- Paikkakunta: Joensuu
Omassa ex 330d:ssä pahimmillaan nousi lämmöt vain vaivoin 60-65 kieppeille. Egr ja päätermarin vaihdolla taisi olla lähellä 85-90 jos oikein muistan, hieman keleistä riippuen. Automaateissa vielä laatikon lämmönvaihdin vaihtoon niin johan lämpee. Suosittelen!
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
- Rocky
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 85
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 11:33
- Auto: 330D E90, 530D F10XDrive. Nyk. 320i F30XDrive
Mihin (miten) laatikon lämmön vaihdin vaikuttaa moottorin käyntilämpötilaan ?Hiace kirjoitti:........ Automaateissa vielä laatikon lämmönvaihdin vaihtoon niin johan lämpee. Suosittelen!
Kyllä se nyt vähän vaikuttaa, kun siinä laatikon lämmönvaihtimessa kiertää sama jäähdytinneste mikä on moottorissakin. Lämmönvaihtimessa on termostaatti nestekierrolle niin jos se vuotaa -> lämmöt ei nouse.Rocky kirjoitti:Mihin (miten) laatikon lämmön vaihdin vaikuttaa moottorin käyntilämpötilaan ?Hiace kirjoitti:........ Automaateissa vielä laatikon lämmönvaihdin vaihtoon niin johan lämpee. Suosittelen!
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Meidän 330xd:ssä pyörii lämmöt 86-89 asteen hujakoilla melkeinpä keleistä riippumatta kun ei nyt mikään ihan extremepakkanen ole.
-p
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Tervehdys. Itsellä e61 530da pre-lci lämpiää sinne 90 hujakoilla, mutta todella hitaasti. Reilummalla kaasulla ja moottorie nopeuksissa lämpeää nopeammin. Jos maantietä ajelee rauhakseen niin voi olla ettei 40km matkalla nouse kuin hikiseen 80 asteeseen, saattaa jäädä allekkin. Termari vaihdettu, mutta onko muilla ollut vastaavia oireita jo onko tullu egr termarin tai sillä laatikon lämmönvaihtimella kuntoon?
Hop, väärä alue :D Mut sama ongelma..
Hop, väärä alue :D Mut sama ongelma..
Kyllä se alkaa lämpeämään, kun kaikki kolme termaria on kunnossa. EGR-termari on nätti vaihtaa, kun se on siinä tyrkyllä ja ei ole edes kallis.ftc280mc kirjoitti:Tervehdys. Itsellä e61 530da pre-lci lämpiää sinne 90 hujakoilla, mutta todella hitaasti. Reilummalla kaasulla ja moottorie nopeuksissa lämpeää nopeammin. Jos maantietä ajelee rauhakseen niin voi olla ettei 40km matkalla nouse kuin hikiseen 80 asteeseen, saattaa jäädä allekkin. Termari vaihdettu, mutta onko muilla ollut vastaavia oireita jo onko tullu egr termarin tai sillä laatikon lämmönvaihtimella kuntoon?
Hop, väärä alue :D Mut sama ongelma..
Lämmönvaihtimen termostaatin kunto on helppo testata, puristat ne kaksi letkua littiin vaikka lukkopihdillä ja käyt ajamassa. Jos lämmöt nousee niin sielähän se vika on ja ei tule kuntoon kuin koko lämmönvaihdin vaihtamalla.
- Rocky
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 85
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 11:33
- Auto: 330D E90, 530D F10XDrive. Nyk. 320i F30XDrive
Eilen tuli testattua kunnolla. Kyllä normaali lämpötila on 90 - 93 astetta kun termarit on kunnossa. (2 termaria vaihdettiin viime viikolla)kek kirjoitti:Tietääkö joku mikä on normaali toimintalämpötila M57 (3.0l) dieselissä? ....
530D lci termareiden vaihdon jälkeen lämpötilan noin 74-84 (ennen 52-64). Ei se kone koko aikaa käy siellä 90 asteen tietämillä, matka ajossa voi käydä alemmillakin lämmöillä. Itseasiasa koneelle "sallitut" lämpötilat on aika laajat kuormituksesta riippuen. (Väärä auto tähän otsikkoon, mutta kutakuinkin sama kone 235hp versio)
Kaikki ei ole autossasi kunnossa, koneen pitäisi käydä lämpimämpänä. Kannattaa tutkia vaihteiston lämmönvaihdin.o335 kirjoitti:530D lci termareiden vaihdon jälkeen lämpötilan noin 74-84 (ennen 52-64). Ei se kone koko aikaa käy siellä 90 asteen tietämillä, matka ajossa voi käydä alemmillakin lämmöillä. Itseasiasa koneelle "sallitut" lämpötilat on aika laajat kuormituksesta riippuen. (Väärä auto tähän otsikkoon, mutta kutakuinkin sama kone 235hp versio)
On totta, että marmorin mukaan lämmöt saattavat kuulua toleranssin piiriin. Minulle vakuutettiin Laakkosella, että 72-75 lämmöt on ihan normaalit, eivätkä he tehneet määräaikaishuollossa mitään vaikka pyysin lämmöt tarkistamaan. Seurasin lämpöjä piilovalikon kautta pari viikkoa ja pyysin heitä vielä selvittämään, pitäisikö laatikon lämmönvaihdin vaihtaa. Ensin he sanoivat, ettei niitä ole vaihdettu eikä niissä ole vikaa, mutta parin päivän päästä ottivat yhteyttä ja sanoivat, että lämmönvaihtimen voisi kuitenkin tutkia. Se sitten tutkittiin ja vaihdettiin, ja sen jälkeen lämmöt on vähintään 88 astetta kaupungissa ja maantiellä.
Jos marmorilla asioit, pyydä tarkistamaan PUMA ohje 14229821-01 ("the engine barely reaches normal operating temperature or only after a long distance"), jossa tarkemmat ohjeet.