Piilovalikko F10 (luultaasti myös muut F-sarjalaiset)

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

F10 topicilla tuli puheeksi F10 - sarjan piilovalikko, josta näkee mm. nopeuden digitaalisena sekä myös jäähdytysnesteen ja öljyn lämpötilat digitaalisena. Piilovalikot ovat olleet bemareissa ainakin E39 sarjasta lähtien, mutta F10:ssä toiminta on hieman muuttunut. Vaikka en ole kokeillut, muut F sarjan vehkeet toimivat luultavasti identtisesti.

Piilovalikkoon pääsee seuraavasti:
- käynnistä auto tai kytke sytytysvirta
- odota n 5 sek (ainakin 6WA laajennettu ajotietokoneen näyttö vaatii hetken ennen normitilan kytkeytymistä)
- paina trippimittarin nollausnappula pohjaan ja pidä se pohjassa kunnes mittaristoon trippimittarin paikalle tulee tekstiä (en ulkoa muista mitä siinä ensin näkyy)
- vapauta trippimittarin nollausnappula
- pääset valikossa eteenpäin painelemalla trippimittarin nollausnappulaa lyhyesti. Paina sitä niin monta kertaa että pääset kohtaan unlock
- kun olet kohdassa unlock, paina trippimittarin nappula pohjaan ja pidä se siellä kunnes teksti taas muuttuu näytössä. Näyttö pyytää sinulta Coden.
- Code on auton vin numeron viisi viimeistä numeroa yhteenlaskettuna. Esim 1 + 2 + 5 + 2 + 8. Minun F10:ssä se on 18.
- painele trippimittarin nappulaa niin monta kertaa, että Code kentässä on oman autosi koodi (minulla siis 18)
- kun oikea code on näytöllä, pidä taas trippimittarin nappulaa pohjassa niin kauan että näyttö muuttuu, eli tässä tapauksessa lukitus avautuu
- avautuu uusi valikko jossa on valittavana noin 15 eri tietoa autosta - olet nyt piilovalikossa.
- viimeisenä valikossa on Reset Software. Uskaltaako joku valita sen ja raportoida, mitä tapahtui?

Itse seuraan usein auton lämpötiloja ajossa. Lämmöistä näkee esimerkiksi milloin DPF degenerointi käynnistyy ja loppuu. Termostaatit ovat olleet BMW:ssä heikko lenkki, ja erityisesti auton vanhetessa on hyvä varmistaa että jäähdytysneseen lämmöt nousevat ainakin yli 80 asteen, jotta DPF ei pääse tukkoon. Omasta E83:sta huomasin aiemmin syksyllä, että lämmöt ei nousseet, joten vaihdatin termarin ja vaihteiston lämmönvaihtimen, joilla ongelma korjaantui.

F10 palstalla kaivattiin myös digitaalista nopeusnäyttöä ilman HUDia oleviin, ja piilovalikosta sekin siis löytyy. Valiskosta voi myös antaa korjauskertoimen kulutusmittarille, jos haluaa virittää sen tarkasti kohdalleen.

Kävin eilen oman auton piilovalikossa, ja auto tarjosi mahdollisuutta nollata takajarrupalojen vaihtoilmoituksen. Tätä auto ei minulle aiemmin ole tarjonnut (ajettu n 6000 km, vaihtoa tarjotaan 22.000 km päästä).

Ainakin E39 ja E83 autoissa Code vaaditaan vain ensimmäistä kertaa piilovalikkoa käytettäessä. Ikävä kyllä F - sarjan vehkeissä ja myös E6*:ssä vaaditaan koodin näpyttely joka käyttökerta, joten näppäilyä tulee jonkin verran.

Tässä vielä kuva oman 6WA mittarilla varustetun F10:n piilovalikosta, jossa valittuna on nopeusnäyttö.
kuva.JPG
kuva.JPG (339.37 KiB) Katsottu 40206 kertaa
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Kiitos, täytyypä viikonloppuna tutustua valikoihin.
Joskin taitaa toi reset software jäädä kokeilematta :tong:
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

Hyödyllinen ohje, joskin vähän sama kuin E-korimalleissa. :thuup:
- - -
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Kokeilin tuota eilen F30:een ja toimii juuri noin. Ja valikoista pääsee takaisin painamalla trippiä kerran ja lopullisesti pois piilovalikosta valitsemalla valikon 03 ja painaa trippiä pitkään. Eipä tuossa nyt kyllä mitään erityisen hyödyllistä ole.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Major
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 532
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
Viesti:

Eiköhän tuo resetti tee saman kuin E6x -sarjalaisissakin,
eli boottaa I-driven, mm. kello ja ajotietokone nollautuu...
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Voiko tuolla säätää itse mitään? esim vaikka päivävalojen asetuksia/herkkyyttä tai jotain muuta vastaavaa... Vai onko se vaan lisä informaatiota varten?
Driveclever
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 02 Marras 2012, 11:46
Auto: F10

Löysin nämä vaihtoehdot valikosta mutta en oikein uskaltanut paljon niitä kokeilla.
1 Identification sen alta tulee jotain varmaan eri ohjelmistoja jota autossa on.
2 System test.
3 Test end.
4 Unlock tästä saa auki auton numerolla seuraavat kohdat 5-19
5 Consumption.
6 Range.
7 Tank.
8 Temperature.
9 BL-Q
10 Speedo/rev.
11 System voltage.
12 Acoustics.
13 Error codes.
14Dimming LCD.
15 Dimming PWM.
16 CBS
17 Check.
18 Correct factor.
19 Software reset.
Toivottavasti saadaan selville voiko näillä tehdä mitään järkevää. :conf:
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Voitaisiin purkaa auki mitä nämä eri asetukset ovat. Tässä minun tietoni / arvaukseni:

1 Identification Tietoja
2 System test. Järjestelmätesti
3 Test end. Poistuminen valikosta
4 Unlock Poista lukitus lopuista valikoista (5-19)
5 Consumption. Polttoaineen kulutus
6 Range. Jäljellä oleva matka
7 Tank. Polttoainetankki, jäljellä oleva polttoaine, oikea ja vasen tankki
8 Temperature. Lämpötila, öljyn ja jäähdytysnesteen
9 BL-0 Tietoja kuinka paljon ajettu, montako sekuntia mennyt
10 Speedo/rev. Nopeus / kierrokset
11 System voltage. Järjestelmän jännite
12 Acoustics. Järjestelmän äänet
13 Error codes. Virhekoodit
14 Dimming LCD. LCD:n kirkkaus, kirkaustunnistimet
15 Dimming PWM. Sisävalojen yms. värilämpötilat ja asetukset
16 CBS Conditional Based Service, järjestelmän huoltotarpeeseen perustuva huoltoajastin
17 Check. Check cluster, mittariston testaus
18 Correct factor. Korjaa polttoaineen kulutukseen laskemisen. Jos esim. oikea kulutus on 6 litraa mutta tietokone ilmoittaa 5.5 litraa, voit muuttaa tuon arvoon 1091 jolloin se täsmää tankkaustiedon kanssa. Laskutoimitus = oikea kulutus jaettuna ilmoitetulla kulutuksella kertaa 1000. Eli 6/5.5*1000 = 1091. Oletusarvo on 1000
19 Software reset. Ohjelmiston resetointi tehdasasetuksiin
Viimeksi muokannut salmol, 01 Helmi 2013, 15:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
TKU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 341
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Melkein uskaltaisin väittää, että tuo Correct factor lasketaan toisin päin eli oikea (mitattu) kulutus jaettuna ajotietokoneen ilmoittamalla eli yo. tapauksessa 6/5,5*1000=1091. Eikös tällä kertoimella tuo tietokoneen ilmoittama/laskema kulutus juuri kerrota, jotta saadaan oikea? :conf:

Ainakin omalla kohdalla liian vähän näyttänyt tietokone tuli tolkkuihinsa korjaamalla kyseinen kerroin lukuun 1040.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

TKU kirjoitti:Melkein uskaltaisin väittää, että tuo Correct factor lasketaan toisin päin eli oikea (mitattu) kulutus jaettuna ajotietokoneen ilmoittamalla eli yo. tapauksessa 6/5,5*1000=1091. Eikös tällä kertoimella tuo tietokoneen ilmoittama/laskema kulutus juuri kerrota, jotta saadaan oikea? :conf:

Ainakin omalla kohdalla liian vähän näyttänyt tietokone tuli tolkkuihinsa korjaamalla kyseinen kerroin lukuun 1040.
Voi olla että on noinkin päin... Pitäisi varmaan testata. Mutta jos tietokoneen antama luku on liian suuri (esim. 6 litraa) niin eikö ole järkeenkäyvää että kerrot sen luvun alle 1000-luvulla jotta se pienenisi? Mutta joku joka testaa niin kertotoon kummin päin tuo menee. Joka tapauksessa tuosta sitä voi säätää.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
TKU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 341
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Eikös se juuri noin menekin tuolla minun kaavallani ;)
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

TKU kirjoitti:Eikös se juuri noin menekin tuolla minun kaavallani ;)
Joo, menee noin tosiaan että jos ajotietokone näyttää liian optimistista lukua. Jos taas ajotietokone näyttää liian suurta lukua niin silloin toisinpäin. Eli voi korjata molempiin suuntiin.

Korjaan tuon ohjeeni ylhäältä.
Viimeksi muokannut salmol, 01 Helmi 2013, 15:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Huivei kirjoitti: Itse seuraan usein auton lämpötiloja ajossa. Lämmöistä näkee esimerkiksi milloin DPF degenerointi käynnistyy ja loppuu. Termostaatit ovat olleet BMW:ssä heikko lenkki, ja erityisesti auton vanhetessa on hyvä varmistaa että jäähdytysneseen lämmöt nousevat ainakin yli 80 asteen, jotta DPF ei pääse tukkoon. Omasta E83:sta huomasin aiemmin syksyllä, että lämmöt ei nousseet, joten vaihdatin termarin ja vaihteiston lämmönvaihtimen, joilla ongelma korjaantui.
Hyvä juttu, mutta eniten mua jäi kiinnostamaan tuo DPF (mikä on?) ja että oman autoni lämpötila hyvin harvoin talvella "pääsee" 100 asteeseen, korkeintaan mainitsemaasi 80-kymppiin.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

http://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_particulate_filter" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex: E60/F10
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Thanks. Eka katsastus kesällä, pitänee yrittää ajaa filsut tyhiksi ettei siihen tyssää.
Lääke lienee Sport Modelle ajamista Lahteen tai Porvooseen ees taas?
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

Ricracing kirjoitti:
Thanks. Eka katsastus kesällä, pitänee yrittää ajaa filsut tyhiksi ettei siihen tyssää.
Lääke lienee Sport Modelle ajamista Lahteen tai Porvooseen ees taas?
Kone lämpiää matalalla kierroksella, eli normi 100km/h ja vähän päälle ajo pitäisi riittää. Mitä suurempi kone, kone ei lämpiä yhtä paljon, poltto ei välttämättä onnistu.
- - -
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Ricracing kirjoitti:Thanks. Eka katsastus kesällä, pitänee yrittää ajaa filsut tyhiksi ettei siihen tyssää.
Lääke lienee Sport Modelle ajamista Lahteen tai Porvooseen ees taas?
Normikäytössä DPF poltot tulee ja menee automaattisesti, eikä suurin osa kuskeista varmaan huomaa mitään koskaan. Lähtökohtaisesti alle 100tkm ajetussa autossa siitä ei tarvitse juuri huolehtia, kunhan termarit on kunnossa ja tankissa riittävästi polttoainetta.

Itse toimin siten, että jos huomaan polton olevan päällä kotipihassa ennen auton sammutusta, käyn ajamassa vielä 10 minuutin lenkin, mutta F10:llä en erikseen tee DPF polttolenkkejä. Vaimolla käytössä oleva X3 on välillä niin lyhyessä ajossa, että käyn joskus tankkauksen jälkeen ajamassa pikku lenkin lahdenväylällä tai Porvoon moottoritiellä. Polttovaihe kestää noin 5-10 minuuttia

Jos lämmöt nousee riittävästi, poltto käynnistyy varsin nopeasti ja Porvoon tieltä voi hyvin kääntyä kolmannesta liittymästä takaisinpäin. Kun poltto käynnistyy, auto saattaa itse valita vähän pienemmän vaihteen kuin normaalisti, eikä sport modea tarvitse (kannata?) valita. Useimmiten itse huomaankin polton käynnistyvän siitä, että kierrokset ovat 2000 tuntumassa vaikka normiajossa kierrokset olisivat noin 1500 samalla nopeudella. Polton aikana start-stop ei toimi, eikä kone sammu liikennevaloissa. Jos poltto on päällä, autosta tulee lievää käryn hajua, jonka haistaa selvästi kun auto on paikallaan. Oletko joskus ajatellut auton pysäköinnin jälkeisen hajun tulevan kuumenneista jarruista?

Poltto käynnistyy joskus kaupunkiajossakin - esimerkiksi 5 min ajo itäväylällä saattaa sen käynnistää, mutta olen antanut itselleni ymmärtää että poltto ei olisi yhtä voimakas jos autoa ei ajeta koko polton ajan maantienopeuksilla. Lyhyessä ajossa käynnistyvä poltto jää myös helposti kokonaan kesken kun matka loppuu ja auto sammutetaan. Jostain luin suosituksen, että jokaiseen tankkausväliin pitäisi kuulua ainakin yksi moottoritielenkki.

Piilovalikosta katsottuna omassa F10:ssä lämmöt nousevat polton aikana 93 - 95 asteeseen, kun yleensä normiajossa lämmöt ovat noin 5 astetta alhaisemmat.
Palomies
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Marras 2011, 19:04
Auto: 535D X-drive

Tervehdys.

Autoni 535d f10 313hv.

Tyhmä kysymys, onko siinä hiukkas suodatinta?
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

On siinä ainakin ollut, kun auto valmistui tehtaasta.Onko auton pakoputken sisäpuoli harmaa vai ihan musta? Jos ihan musta, todennäköisesti joku on riipinyt DPF:n pois matkan varrella
Palomies
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Marras 2011, 19:04
Auto: 535D X-drive

Sanoisinko että putken päät ovat harmaat, eivät ainakaan nokiset..

Mistä tietää että poltto on käynnissä?
Vastaa Viestiin