F10 Lastutus

F10, F11, F07
ts636
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 06 Marras 2011, 17:36
Auto: F10 525da
Paikkakunta: Jyväskylä

Onko minkälaisi kokemuksia F10 lastutuksesta?Takuu olisi kohta puoliin loppumassa ja ajattelin
laittaa pikkaisen lisää voimaa kun edellisessä 325 3.0d vm.08 erittäin hyvät kokemukset Karalan ohjelmoinnista
(255/550)hv/nm.
Kyselin nykyiseen lastua ja onnistumis prosentti ollut kuulemma F10:ssä huono 1/5 onnistunut,auto
ilmoittaa protokolla ongelmaa.
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Vaihtoehtonahan on ohjelmointi tai autoon liitettävä ja helposti irroitettava "boxi". Itse valitsisin irroitettavan vaihtoehdon koska ne ovat osaavan tehtaan valmiiksi tekemiä tuotteita kun taas ohjelmointia voi harrastaa kuka tahansa rippikoulun käynyt ja laatutasokin varmasti vaihtelee sen mukana. Toisekseen autoon ei tarvitse ajaa eri ohjelmia ja vertailla ja rääkätä sitä siinä testerissä vaan kun valitsee boxin, on se jo valmiiksi hiottu versio. Itseäni kiinnostaisi asentaa Kellenersin tai AC:n boxi mutta ei pidä hättäillä....
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

japi2010 kirjoitti:Itseäni kiinnostaisi asentaa Kellenersin tai AC:n boxi mutta ei pidä hättäillä....
Ei kai toi sun "taskuraketti" mitään lisätehoja kaipaa?? Vai vieläkö suunnitelmissa vaihtaa "ämmä" F10:iin?
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Taskuraketti lepäilee tallissa mutta ainahan sitä haaveilee yhtä sun toista - en aio palata F10:n, Bmw tarjoaa muutaman vuoden sisällä paljon muita hyviä vaihtoehtoja, joten niitä on kiva jäädä odottelemaan, jos malttaa :)
ts636
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 06 Marras 2011, 17:36
Auto: F10 525da
Paikkakunta: Jyväskylä

Mitenköhän mahtaa olla noiden boxien laita kun jos olen ymmärtänyt oikein niin eiköhän ne ole tehty juurikin tuolta
ns. mututuntumalta niinkuin yleiskoneet käy kaikkiin mutta ei mihinkään kunnolla.
Taasen ohjelmointi jarrupenkissä juuri siihen moottoriin sopivaksi olisi kuitenkin minusta se parempivaihtoehto
kun kaiketi kaikki moottorit ovat yksilöitä.
Avatar
Micco
Valvoja
Valvoja
Viestit: 399
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 19:33
Auto: Homewrecker E30 ikuisuusprojekti...
Paikkakunta: Joensuu

Kyllä minäkin olisin enemmän ihan oikean moottorin ohjelmoinnin kannalla, kuin jonkin lisäpurnukan joka huijaa moottoriin meneviä signaaleja. Nuo "boxit" ovat varmastikin kehittyneet, eikä niiden nykytekniikasta ole ajantasaista kokemusta. Luulisi ettei Kelleners tai AC laita nimeään mihinkään muoviin valettuun säätövastukseen... :)

Ohjelmointihan käsittää ihan yhtälailla ns mallikohtaiset bulkkisoftat, joita löytyy kaikilta maailman johtavilta softavalmistajilta. Näitähän ei ajeta/tarvitse säätää missään penkissä, vaan ohjelma on tehty niin, että se varmasti toimii kyseisessä moottorissa. Sitten on nämä custom-ohjelmoinnit joissa auto säädetään penkissä yksilökohtaisesti. Siinä olen japin kanssa samaa mieltä, ettei uutta +50k autoaan kannata viedä ihan kelle tahansa rippikoulun käyneelle custom-softaukseen.

Nämä harrastajapiirien omat nimettömät ja salamyhkäiset custom-ohjelmoijat ovat keskittyneet yleensä huomattavasti vanhempaan kalustoon ja tekniikkaan jo ihan kustannussyistä. Harrastajat rassaavat itse sitä vähän vanhempaa tekniikkaa. Ja vaikka itse ohjelmaa monikin osaisi muokata, tai ainakin luulisi osaavansa, maksavat uusiin autoihin/moottorinohjauksiin käyvät ohjelmointilaitteistot xxxx/xxxxx€ summia.

Jo puhtaasti tästä syystä ihan joka räkänokka ei tarjoa custom-ohjelmointipalveluita esim Fxx autoihin.

Tuo lastutus/ohjelmointihan on siis nykyisin käsitteinä sama asia.
ts636
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 06 Marras 2011, 17:36
Auto: F10 525da
Paikkakunta: Jyväskylä

Ohessa lainattua tekstiä vaihtoehdoista.

Minä ainakin olen tehnyt päätöksen että vaikka joudutaan vähän tekemään työväen liikkeitä
niin asennutan tuon jälkimmäisen mukaan vanhat positiiviset kokemukset painavat sen verran vaakakupissa. :)


Lisäboksit, lisämuistit, tehoyksiköt ym.. ovat moottorin ohjauksen johtosarjaan lisättäviä yksinkertaisia nopeasti asennettavia komponentteja joiden tarkoituksena on muuttaa ja välittää ohjainlaiteelle virheellistä tietoa moottorin kuormitustilasta. Esimerkki: EDC-jakajapumpun syöttömäärää säädellään ohjainlaitteelta tulevalla virtamäärällä. Jotta ohjainlaite voi hallita syöttömäärää tulee ohjainlaitteen saada tieto jakajapumpun antamasta syöttömäärästä. Syöttömäärään suhteessa olevaa ja takaisin kytkettyä jännitetasoa muuntamalla voidaan lisätä syöttömäärää ja sitä kautta moottoritehoa. Lisäbokseilla voidaan lisätä karkeasti syöttömäärää koko kierroslukualueella, mutta ei ahtopainetta EGR-ventiilin toimintaa, ruiskutusennakkoa ym. ohjainlaitteen hienosäätämiä toimintoja.


Kirjoittaminen suoraan muistipiiriin ohjelmointilaitteella. (Chip, Chiptuning)
Perinteinen tapa, jolla voidaan ohjelmoida lähes kaikki eurooppalaiset automallit. Ohjelmointi edellyttää ohjainlaitteen avaamisen ja ohjelman lukemisen ja kirjoittamisen erillisellä laitteella.
Laitteella luetaan alkuperäinen ohjelma kokonaisuudessaan ja verrataan sen sopivuus identtisesti haluttuun viritysohjelmaan. Ohjelmointityö kestää 1-1.5h
+ Universaali, laajasti automalleja
+ Vakio-ohjelman tunnistaminen luotettava
+ Luotettava, ei tiedonsiirtovirheen mahdollisuutta jos alkuperäinen piiri säilytetään.
+ Mahdollisuus reaaliaikaiseen ohjelmointiin dynamometrissä, käyttöen muistipiirin paikalle asennettua emulaattoria.
+ Vakio-ohjelman palauttaminen yksinkertaista, ei vaadi erikoistyökaluja.
- Vaatii mekaanista työtä.
- Ammattitaitoa vaativa asennustyö.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Kun tehoja otetaan koneesta lisää, niin eikö samalla pitäisi myös vahvistaa/vaihtaa osia koneen sisällä
ja samalla parantaa/vahvistaa myös jarruja ja alustaa? Eikä ne laatikotkaan kaikkea lisävääntöä sentään kestä.
Vai onko tämä jotenkin vanhanaikainen näkemys?
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Ricracing kirjoitti:Kun tehoja otetaan koneesta lisää, niin eikö samalla pitäisi myös vahvistaa/vaihtaa osia koneen sisällä
ja samalla parantaa/vahvistaa myös jarruja ja alustaa? Eikä ne laatikotkaan kaikkea lisävääntöä sentään kestä.
Vai onko tämä jotenkin vanhanaikainen näkemys?
Kai se riippuu siitäkin kuinka paljon lisätehoja tulee/otetaan lisää. Softa on softa ja sen lisäksi ei yleensä tarvii ruveta rakentelu- ja muutoshommiin. Vaihdelaatikot ja voimansiirron osat on yllensä mitoitettu kestämään hieman kovemmatkin väännöt ja tehot kuin mitä vakiona on.

Esim. automyyjäni puheet siitä kuinka esim. 318d ja 320d malleissa on eri vaihdelaatikot on ihan täyttä sontaa.
Saneeraaja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 20 Maalis 2011, 00:47
Auto: F11 518dAT M-Sport

J1978 kirjoitti:
Ricracing kirjoitti:Kun tehoja otetaan koneesta lisää, niin eikö samalla pitäisi myös vahvistaa/vaihtaa osia koneen sisällä
ja samalla parantaa/vahvistaa myös jarruja ja alustaa? Eikä ne laatikotkaan kaikkea lisävääntöä sentään kestä.
Vai onko tämä jotenkin vanhanaikainen näkemys?
Kai se riippuu siitäkin kuinka paljon lisätehoja tulee/otetaan lisää. Softa on softa ja sen lisäksi ei yleensä tarvii ruveta rakentelu- ja muutoshommiin. Vaihdelaatikot ja voimansiirron osat on yllensä mitoitettu kestämään hieman kovemmatkin väännöt ja tehot kuin mitä vakiona on.

Esim. automyyjäni puheet siitä kuinka esim. 318d ja 320d malleissa on eri vaihdelaatikot on ihan täyttä sontaa.
Vaihdelaatikon osalta näin voi olla, mutta perävälitys on eri 318d ja 320d malleissa. Itsellä palveli Karalalla viritetty 318d varsin hyvin 3vuotta ja 184tkm ilman mitään ongelmia. Ohjelmointi tehtiin 20tkm ajettuun autoon.

Aikeissa onkin ottaa F10 osalta taas yhteyttä Karalaan, kunhan saadaan kunnolla auto sisäänajettua.
Nykyiset:, F11 518dat M-sport, 996 carrera 4 -01, F21 116dA -12, Exät: F10 520da -12, Hiace 4x4 117 -10, E90 318d -08, V50 2.0d -05
pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

F10 sarjassa ei 520d:n ja 520i:n lastutuksen pitäisi tuottaa ongelmaa vaihdelaatikon kestävyydelle. Vaihdelaatikot ovat samoja kuin 525d:ssä ja 528i:ssä. Dieseleissä perävälityksessä on pieni ero 3,39 vs 3,46. Vääntöä 525d:ssä 520d:hen verrattuna 450 nm vs 380 nm. Bensoissa vääntöero on 80 nm.

Harmi kun Suomessa ei ole samanlaista takuuta lastutukselle kuin AC Schnitzer ja Kelleners tarjoavat uusiin autoihin tehtyihin lastutuksiin, 2 vuotta koskien koko voimalinjaa ja moottoria. Näin siis ainakin UK ja Saksa.
Ex: E60/F10
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Micco kirjoitti:Kyllä minäkin olisin enemmän ihan oikean moottorin ohjelmoinnin kannalla, kuin jonkin lisäpurnukan joka huijaa moottoriin meneviä signaaleja. Nuo "boxit" ovat varmastikin kehittyneet, eikä niiden nykytekniikasta ole ajantasaista kokemusta. Luulisi ettei Kelleners tai AC laita nimeään mihinkään muoviin valettuun säätövastukseen
Nuo ulkoiset purkit, juuri kuten kerrot, huijaavat ECU:a. Dieseleissä yleisin on railipaineen nosto, joka tasan varmasti lyhentää, niin korkeapainepumpun kuin tiivisteidenkin ikää. Toinen vaihtoehto on lisätä ruiskutusaikaa, mutta ei sekään osaa ottaa huomioon mintenkään moottorin kuormitustilannetta, vaan lisää sitä aikaa ihan tyhmänä. Tokihan sellaisella purkilla lisää tehoa saa, mutta en ikinä ainakaan omaani sellaista laittaisi.
Voisi kuvitella, että bensaturboissa toiminta on samanlaista.
Voimansiirrosta: Jos pienempitehoisessa on sama laatikko ja perä, mutta tiuhemmalla välityksellä, ainakin teoreettisesti laatikko ja kardaani pääsee jopa hiukan vähemmällä. Toisaalta perän pinion joutuu kovemmalle, koska siinä on pienemmät (tiuhemmassa) hampaat. Eli perän ulinaa tiedossa...
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
spetke
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 109
Liittynyt: 16 Marras 2011, 08:46

jaki kirjoitti:Harmi kun Suomessa ei ole samanlaista takuuta lastutukselle kuin AC Schnitzer ja Kelleners tarjoavat uusiin autoihin tehtyihin lastutuksiin, 2 vuotta koskien koko voimalinjaa ja moottoria. Näin siis ainakin UK ja Saksa.
Kyllähän BMW tarjoaa myös viritysmahdollisuuksia takuun kera.
Esim 120D --> 123D:eeksi viritys. YM... Silloin kun työ tehdään Bemarin omilla laitteilla ja osilla niin takuu säilyy.
Ja noihin omiin virityskitteihin tulee joissakin malleissa esim tehokkaampi jäähdyttäjän tuuletin, tai uusi turbiini vaihteistoon jne... Sekä tietysti lainmääräämät tyyppihyväksyntäpaperit jotta auto on laillinen myös virityksen jälkeenkin, ja täyttää kaikki direktiivit ym. Eli sen voi sitten normittaa katsastuskonttorilla uusille tehoille ja auton arvo säilyy.
Käykää kyselemässä lisää BMW liikkeestä. (edellyttäen, että siellä sattuu olemaan osaavaa henkilökuntaa)
pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

BMW Performance Power Kit-sarjoja on saatavilla malleihin 135i (E8x) ja 335i (E9x) sekä 120d (E8x) ja 320d (E9x). Setti sisältää juuri nuo Spetken mainitsemat tehon ja väännön lisäykset sekä laajennetun jäähdytyspaketin. Hintaa en muista tarkkaan, mutta jossain yli 2000 euron luokassa mennään. Samanlainen setti on myös saatavilla F10 520d:hen, mutta vain manuaaliin. Tästä oli puhetta täällä aiemmin jossain vaiheessa.
Ex: E60/F10
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

pumafi kirjoitti:BMW Performance Power Kit-sarjoja on saatavilla malleihin 135i (E8x) ja 335i (E9x) sekä 120d (E8x) ja 320d (E9x). Setti sisältää juuri nuo Spetken mainitsemat tehon ja väännön lisäykset sekä laajennetun jäähdytyspaketin. Hintaa en muista tarkkaan, mutta jossain yli 2000 euron luokassa mennään. Samanlainen setti on myös saatavilla F10 520d:hen, mutta vain manuaaliin. Tästä oli puhetta täällä aiemmin jossain vaiheessa.
Joo niin oli tästä performance power-kitista puhetta viime vuonna. Eivät edelleenkään suostu Saksassa myymään tuota sarjaa 135kw 320d:hen koska katsastukseen vaadittavaa tuv-todistusta ei BMW:ltä vieläkään löydy. Mulla meni maku koko hankkeesta jo viime vuoden puolella.
SkiiggeBöy
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Touko 2012, 19:34

Olen vaihtamassa 335i:stä F10 535d M-sportiin ja menon hidastumisen estäminenhän edellyttää pientä piristystä tilauksessa olevaan dieseliin. Hartgen 362hv 730Nm boksi maksaa 2550,- onko moisesta kenelläkään kokemuksia?

Hinta on mielestäni aika kova, mutta tuohon sisältyy 12kk takuu moottorille ja voimansiirrolle, joka tosin on rajattu enintään 6000eur vaurioon.
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Olen marmorilta kysellyt tästä BMW M Performance Power Kit paketista. Hinta haitari sille asennettuna on kahden tonnin kahtapuolta paikasta riippuen. Se mikä erikoisinta (olen tarjousta kolmesta paikasta pyytänyt) vaihdettavien osien lista hiukan vaihtelee... Luulisi tämän kuitenkin olevan joku vakio paketti.

Onko kukaan ko pakettia asentanut/asennuttanut autoonsa?
Jos löytyy tämän asentaneita/asennuttaneita, oletteko olleet tyytyväisiä lopputulokseen (huomannut mitään eroa ;) )?

Omalla kohtaa vakavassa harkinnassa, päätös syntynee lomien jälkeen...
Avatar
miccis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 17 Huhti 2012, 11:23
Auto: F11 520dA Touring

Miten tuon 520d vs 525d softat, onko näistä kokemusta kenelläkään. Lähinnä houkuttaisi ajaa BMW:llä tuon 525d:n softa 520d:n moottoriin.

Nykyään kun 525d on sama moottori kuin 520d.. sama iskunpituus -tilavuus, puristusuhde jne. Ymmärtääkseni molemmissa muuttuvalla geometrialla oleva ahdin, ainakin 525d:ssä. Moottorinohjaus eri jolla puristettu se 184hv vs 218vs ja väännössä 380Nm vs 450Nm. Tosin voi olla ettei onnistu BMW:llä softan ajolla vaan koko boksin vaihdolla.. Ja vaikka onnistuisi niin voisin kuvitella, että tuskin sitä tekevät.
Avatar
Micco
Valvoja
Valvoja
Viestit: 399
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 19:33
Auto: Homewrecker E30 ikuisuusprojekti...
Paikkakunta: Joensuu

RealOEMista pikaisesti vilkaistuna ainakin turbot ja suuttimet ovat eri 520d ja 525d:ssä. Voi olla muitakin pienempiä tai suurempia eroja. Ihan jo pelkästään tästä syystä 525d:n originaalisofta ei käy suoraan/toimi kunnolla 520d:ssä.
pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

525d:ssä on kaksi turboahdinta. Sen softa ei välttämättä ole sopiva 520d:n kanssa.
Ex: E60/F10
Vastaa Viestiin