Akkuongelmat F10/11 ja F25

F10, F11, F07
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Nostan tämän omaksi topikiksi. On tämä masentavaa, olen löytänyt jo 15 uutta Bemaria joilla tämä akku ongelma on.
Probleema ei ole vähäpätöinen, sillä akun vajaatoiminto sulkee kaikki sähköiset lämmitinjärjestelmät koko autosta ja juuri silloin kun niitä tarvitaan. Auto toki useimmissa tapauksissa käynnistyy ja kulkee, mutta ei lämpiä.

Olemme (minä ja pari muuta forumin aktiivia) jo olleet yhteydessä jälleenmyyjiimme sekä BMW Group Suomeen ja heidän ohjeensa on:

"Tilatkaa autollenne aika BMW testeriin paikallisesta myyjäliikkeestänne tai läheisestä valtuutetusta BMW huollosta.
Siellä he mittaavat ajetut kilometrit startit yms. tiedot autostanne."

Käykää ihmeessä testauttamassa autonne!
Testerissä käynti ei maksa mitään, ovathan automme kaikki vielä takuun piirissä!

Tämän jälkeen sitten BMW arvioi miten vika korjataan.

Olen pitänyt listaa ongelmista kärsivistä ja me, siis vain tälle saitille kirjoittaneet, ovat:
(nimimerkki, koska asiasta mainittu, ilmotettu auton malli)

Ville 31.1. F10 525dA Sport
JukkaE60 31.1. F10 520dA
Vice 31.1. F11 520d M Sport A
Xenxen 1.2. BMW 520d Sport A Business
E60fun 2.2. F10 523iA
JMV 5.2. F10 528iA xDrive
Moguli 6.2. F10 520dA
shoeshine 6.2. F11 520d Sport A
Bjork 6.2. F10
Ricracing 10.2. F10 520d Sport A
heimarkku 11.2. F10dA
Eki70 13.2. F10 525d xDrive
Tutmos 15.2. 530d

Muut uudet BMW:t
vulle 5.2. X3 20d -11
Mika R. 6.2. X3 F25 20d
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Höpsisen täällä itsekseni. Ensin hyvät uutiset ja sitten vielä paremmat.

Tänään hävisivät pienen ajamisen jälkeen kaikki vikailmoitukset autostani, pakkasta oli vaan -2 C.
Ja auton tuuletus kanavista pihisi ja suhisi lämmintä ilmaa ja kaikki toimi.

Sain tänä aamuna puhelun Laakkosen Herttoniemen huollosta ja sovin heidän kanssaan toimenpiteistä.
He kertoivat että BMW tutkii jo asiaa ja etsivät korjaustapaa sähköjärjestelmään.
Minulle ilmoitetaan sieltä koska ongelmaan on löydetty korjausmenetelmä.

Siis sekä tämä akku/lataus probleema että pihisivät ja suhisevat tuuletuskanavat ovat tyyppivikoja
F10/11 ja F07 sekä myös F25 autoissa. He jopa myönsivät tämän! :thup:

Se verran on tullut BMW:lle palautetta näistä ongelmista ettei asian kieltäminen enää käy.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
heimarkku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 245
Liittynyt: 03 Marras 2011, 20:03
Auto: F10dA Business 2012
Paikkakunta: Kanta-Häme

Korjaus Ricracingin listaan, itselläni ei ole ollut - ainakaan toistaiseksi - akkuongelmia (pitkää matka-ajoa + kunnon talli), vaikka olenkin osallistunut aktiivisesti keskusteluun. Joten lukema on 14 ongelmaista, ei 15. Tosin on arvattavissa, että nämä foorumilaiset ovat vain jäävuoren huippu, koska läheskään kaikki omistajat eivät tätä foorumia lue tai tästä edes tiedä. Koska ongelma saattaa kohdata ketä tahansa meistä, ollaan kiitollisia Ricille ja muille, että viitsitte viedä asiaa eteenpäin.
Hyvä idea muuten nostaa tämä aihe omaksi topicikseen. :thuup:
Viimeksi muokannut heimarkku, 17 Helmi 2012, 11:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Tomppi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 145
Liittynyt: 25 Marras 2011, 19:36
Auto: F16 M50d 2015
Paikkakunta: Oulu

Mitenhän lie Ruotsissa, onko kukaan seurannut onko sieltä samanlaisia havaintoja? Jokatapauksessa noita tapauksia on jo sen verran että BMW asiaa tutkii, hyvä niin.

Omassa 2012 F11 525d:ssä ei ole vastaavia ongelmia vielä toistaiseksi esiintynyt. Toisaalta nyt on kelitkin lauhtuneet.
ex-bemarit: F11 525d TwinPower Turbo Touring Sport A -12
e39 525 TDS Touring A -97
Avatar
altsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:00
Auto: BMW G12 745Le xDrive
Porsche Cayenne
Paikkakunta: Hki

Hyvä hyvä. Vaikka itse en ole vielä ongelmiin törmännyt, otan päivityksen mielelläni vastaan seuraavan huollon yhteydessä.
Ex BMW: F11 520d -11, F10 525dx -14
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Hieno homma Ric, hyvä ketjun avaus!

Itsellänikin nyt -2 ... -5 asteen aamu pakkasilla on akku herjat loppuneet.
Eli selkeästi tämäkin osoittaa ongelman liittyvän juurii koviin pakkasiin...

Käytitkö autosi jo testerissä? Mulla aika ensi vko perjantaina.

Hyvä myös, että palaute/kommentit ovat saaneet BMW:n asiaa tutkimaan.
Kerkesinkin alkaa katsella tässä jo Audi A6 3.0tdi quattroa (alpine pro varustepaketilla) ;)
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Jopa Autokeskus Airport aktivoitui sitten tänään iltapäivällä. :dumb:
Sieltä päällekäyvä huoltomyyjä soitti, eikä meinannut millään ottaa todeksi sitä että tein jo Hertsikan Laakkosen kanssa diilin asian hoitamiseksi. Eikä sieltä mitään sijaisautoa luvattu. Testausaika olisi toki järjestynyt ensi keskiviikolle pikahuollossa. Mutta kuten sanottu, soittaja ei halunnut kuunnella minua ollenkaan. Eli se Autokeskuksesta.

Sekä Laakkonen Herttoniemen että myös tänään Espoo lupasi ilmaisen sijaisauton huollon ja korjausten ajaksi ("Autonne sähkö, lämmityslaitteen pihinä ja mahdolliset vaihteiston ongelmien korjaukset ja vianhaut...")
jopa 3 päivää + mahdollinen viikonloppu ja kaikesta tästä minulla on nyt myös kirjallinen vahvistus! :thuup:

Kilpailu ja tämä saitti tekevät hyvää! Kiitos kaikille aktiiveille. Ei maailma muutu ellei (asiakas)palautetta anna.
Se on loppujen lopuksi valmistajan, myyjän ja auton ostajan eli kaikkien etu.

PS. Paras moottoriöljy, heidän mielestään on Castrol EDGE 0W-30 BMW LL04 ja varmasti myös kallein :mus:
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
jameson
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 13 Marras 2010, 18:07
Auto: bmw f10 520d
Paikkakunta: jkl

morjens,eka viesti lähtee ja syynä on ilmottautuminen ricracing potilas listalle. laakkosella mittasivat akun ja mitään vikaa akusta ei löytynyt vaan syy löytyy vähäisestä ajosuoritteesta.On se aika erikoista, että päivittäin pitäisi käydä oulussa kahvilla, että akku pitäisi varaustilansa.
Avatar
heimarkku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 245
Liittynyt: 03 Marras 2011, 20:03
Auto: F10dA Business 2012
Paikkakunta: Kanta-Häme

Kiitos Ricracing että olet hoitanut asiaa näin aktiivisesti. Sait näköjään jamesonista tilalleni listalle sen 15:nnen ongelmaisen. Lämmityslaite tosiaan pihisee jonkin verran, mutta ääni on todella sivistynyt verrattuna E60:n hillittömään puhallukseen ennen kuin sisätila lämpeni kunnolla. Jos pihinän saa huollossa helposti(?) pois, kyllä sekin toki kannattaa hoitaa.

Öljyistä nyt hiukan tässä samalla, vaikka ei kuulukaan tähän topiciin:
Castrolin LL04 -öljyä saa toki joistakin halpahalleista noin 50 € / 4 l:n purkki ja öljynvaihdonhan voi teettää missä tahansa pikkupajalla, joka suostuu omiin öljyihin, ellei pysty itse vaihtamaan. Halvimmillaan olen saanut Pohjois-Suomessa E60:aan longlife-öljyt + suodattimen 62 €:lla. F10:aan BMW:llä tehtynä hinta töineen ko. öljyn ja suodattimen kanssa lienee noin 150 € tai enemmän? Vaihtelee epäilemättä liikkeittäin ja saattaa maksaa pääkaupunkiseudulla reilusti enemmän. Onko tietoa? Kannattaa epäilemättä kysellä ja vertailla ennen kuin antaa nostaa auton pukille. - Milloin muuten kannattaisi tehdä ensimmäinen öljyn+suodattimen vaihto uutukaiseen, huoltoinfon mukaan vai?
Nimim. "Takana 2100 todella nautinnollista ajokm!" :thup:
johansa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 636
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 14:16
Auto: Porsche Macan 2017
Paikkakunta: Vantaa

Itse olen ollut kovassa flunssassa ja auto seisoi katoksessa reilun viikon. Eilen kävin kyläilemässä ja auto käynnistyi taas ilman että edes hehkuvalo vilahti. Eikä edelleenkään yhtään akkuherjaa ollut. Ja mulla ei siis ole mitään lisälämppäreitä ja yhdessäkään bemarissa ei ole akkuongelmaa ollut.
Ex-bemarit: 520dA -11, 330xdA -09, 520dA -08, 120d -07.
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Teidän pitäisi vertailla onko Johansan autossa sama akku ja (IBS) maakaapeli kuin ongelma-autoissa. Näköjään tuosta F10:n maakaapelista on jo neljä eri versiota, joten E60:stä tutut ongelmat jatkuu... Muutoksia on tullut 6/2010, 9/2010 ja 9/2011.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

heimarkku kirjoitti:F10:aan BMW:llä tehtynä hinta töineen ko. öljyn ja suodattimen kanssa lienee noin 150 € tai enemmän? Vaihtelee epäilemättä liikkeittäin ja saattaa maksaa pääkaupunkiseudulla reilusti enemmän. Onko tietoa?
Eka huolto maksaa F10 520d:lle noin 500 €. Mutta minähän teetän sen BMW huollossa siksi että saisin myös kaikki takuukorjaukset tehtyä samalla. Eli tämä sähkövika, lämmityslaitteen pihinä ja suhina sekä täydellisen uuden ohjelmoinnin
sekö samalla vaihdettua auto takoluukun valot (http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=24&t=2461" onclick="window.open(this.href);return false;).
Ja sitten on taas kahden vuoden takuu korjatuille osoille.
Takuusta puhuttaen huomatkaa, että ei se pääty kahteen vuoteen. Mikäli autossa ilmenee vielä senkin jälkeen "osien heikkoutta" niin BMW maksaa!
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

jameson kirjoitti:morjens,eka viesti lähtee ja syynä on ilmottautuminen ricracing potilas listalle. laakkosella mittasivat akun ja mitään vikaa akusta ei löytynyt vaan syy löytyy vähäisestä ajosuoritteesta.On se aika erikoista, että päivittäin pitäisi käydä oulussa kahvilla, että akku pitäisi varaustilansa.
Juuri totahan BMW yrittää näillä mittauksilla, mutta älä osta tuota selitystä! Autossahan on vikaa!
Olen toistuvasti sanonut ettei missään Bemarissani ole aikaisemmin esiintynyt samaa ongelmaa.
Ne ovat myös olleet upouusia tai alle vuoden vanhoja vuodesta -95 lähtien.
Ja ihan samoilla ajoilla ja jopa kylmemmissä olosuhteissa. Ainoa muuttuva tekijä on uusi sähköjärjestelmä uusine akkuineen.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
TurboKoo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 329
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 09:59
Auto: Porsche Boxster
ex F31 320d Connected 2018
Paikkakunta: Helsinki

Ricracing kirjoitti:Takuusta puhuttaen huomatkaa, että ei se pääty kahteen vuoteen. Mikäli autossa ilmenee vielä senkin jälkeen "osien heikkoutta" niin BMW maksaa!
uskaltaisin kuitenkin väittää, että loppukuluttajina me maksamme sen nousseita hintoina niin huolloissa kuin uuden auton hinnoissa.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer"
Walter Röhrl
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

TurboKoo kirjoitti:
Ricracing kirjoitti:Takuusta puhuttaen huomatkaa, että ei se pääty kahteen vuoteen. Mikäli autossa ilmenee vielä senkin jälkeen "osien heikkoutta" niin BMW maksaa!
uskaltaisin kuitenkin väittää, että loppukuluttajina me maksamme sen nousseita hintoina niin huolloissa kuin uuden auton hinnoissa.
Takuu päättyy, mutta virhevastuu säilyy. Tosin täytyy sanoa, että oman E60:n kanssa maahantuoja / valmistaja on pessyt kätensä todella tyylikkäästi, kun takuu on loppunut. BMW Suomen mukaan esim. takavalolle tuleva johtosarja on kuluva osa, ja koska autoni oli jo vanha paska, 2.5v vanha ja 110tkm ajettu, sitä ei tietenkään vaihdettu takuuseen vaan olisi saanut ostaa uuden, muodolliseen 800€:n hintaan :lol: Onneksi noita voi korjailla itsekin, jos edes hiukan viitsii perehtyä, mutta vituttaa kolvailla johtoja yli 50k€:n autoon heti kun takuu on päättynyt :thdw:
Avatar
heimarkku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 245
Liittynyt: 03 Marras 2011, 20:03
Auto: F10dA Business 2012
Paikkakunta: Kanta-Häme

Worm, pitäisikö sinun vaihtaa myyjäliikettä? Kuulostaa vähintäänkin uskomattomalta. Miten ihmeessä E60:n takavaloihin menevä johtosarja voi ylipäänsä vaurioitua? Tuollainen suhtautuminen BMW:n taholta lienee jo kuluttajaviranomaisten asia...
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

Kuluttajaviranomaiset ovat täysin munattomia. Heidän suosituksiaanhan ei ole mikään pakko noudattaa (vrt.valmistajan suhtautuminen dieselien "läppävikoihin),ja käräjäjöimään ei kannata tuollaisen summan takia lähteä. Maahantuoja oli ilmoittanut, että autolla ajettu niin paljon ettei mene enää takuun tai virhevastuun piiriin. Mutta kuten sanottua, eivät nämä uudetkaan autot niin ihmeellisiä ole, ettei näitä voisi itsekin korjata, ja halvalla. En osaa sanoa, ottiko tämä enemmän päähän, vai huvitti,kun kolvailin reiluun 2-vuotiaaseen autoon uusia liittimiä pihalla :tong:
Avatar
heimarkku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 245
Liittynyt: 03 Marras 2011, 20:03
Auto: F10dA Business 2012
Paikkakunta: Kanta-Häme

Onneksi on autosähköliikkeitäkin olemassa, ettei itse tarvitse ryhtyä välttämättä kolvailemaan. Aika uskomaton juttu tosiaan, jos johdot olivat itsestään rikkoutuneet. Kertoo siinä tapauksessa paljon myyjäliikkeen/maahantuojan asiakaspalvelusta. 110 tkm ajettu auto ei kyllä ole "paljon ajettu", vaan vasta yli 150 tkm:n jälkeen on syytä alkaa vihjaila siihen suuntaan. Pitäiskö siirtyä seuraavalla vaihtokerralla sittenkin MB:hen...
bfi1864
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 318
Liittynyt: 07 Syys 2011, 07:12
Auto: F87 M2 LCI
Paikkakunta: Turku

Ricracing kirjoitti:Nostan tämän omaksi topikiksi. On tämä masentavaa, olen löytänyt jo 15 uutta Bemaria joilla tämä akku ongelma on.
Probleema ei ole vähäpätöinen, sillä akun vajaatoiminto sulkee kaikki sähköiset lämmitinjärjestelmät koko autosta ja juuri silloin kun niitä tarvitaan. Auto toki useimmissa tapauksissa käynnistyy ja kulkee, mutta ei lämpiä.

Olemme (minä ja pari muuta forumin aktiivia) jo olleet yhteydessä jälleenmyyjiimme sekä BMW Group Suomeen ja heidän ohjeensa on:

"Tilatkaa autollenne aika BMW testeriin paikallisesta myyjäliikkeestänne tai läheisestä valtuutetusta BMW huollosta.
Siellä he mittaavat ajetut kilometrit startit yms. tiedot autostanne."

Käykää ihmeessä testauttamassa autonne!
Testerissä käynti ei maksa mitään, ovathan automme kaikki vielä takuun piirissä!

Tämän jälkeen sitten BMW arvioi miten vika korjataan.

Olen pitänyt listaa ongelmista kärsivistä ja me, siis vain tälle saitille kirjoittaneet, ovat:
(nimimerkki, koska asiasta mainittu, ilmotettu auton malli)

Ville 31.1. F10 525dA Sport
JukkaE60 31.1. F10 520dA
Vice 31.1. F11 520d M Sport A
Xenxen 1.2. BMW 520d Sport A Business
E60fun 2.2. F10 523iA
JMV 5.2. F10 528iA xDrive
Moguli 6.2. F10 520dA
shoeshine 6.2. F11 520d Sport A
Bjork 6.2. F10
Ricracing 10.2. F10 520d Sport A
heimarkku 11.2. F10dA
Eki70 13.2. F10 525d xDrive
Tutmos 15.2. 530d

Muut uudet BMW:t
vulle 5.2. X3 20d -11
Mika R. 6.2. X3 F25 20d
Huh huh! Pakko myöntää, että melko yllättävää luettavaa tämä uusien viitossarjalaisten akku-/latausongelmat + muut talven riesat. Itsellä ei E61 korisen 530d:n kanssa ole mitään ongelmaa em.akkuasian kanssa. Kuinka paljon BMW voi ottaa takapakkia tällaisessa asiassa mallin vaihtuessa E60->F10
Puhutaan kuitenkin yli 50k€ autosta... No ei muuta kun lykkyä tykö 'taisteluun' maahantuojan kanssa.
Pohjanpoika
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Helmi 2012, 21:50

Tässä yksi listalle lisättävä.

Peli on 520d automaatti 2011 tammikuulta. Ensimmäinen talvi meni ilman ongelmia, mutta nyt on täytynyt latailla kiinteällä Defan neljäampperiisella jatkuvasti. Tehdasasenteista Webastoa olen käyttänyt hyvin lyhyitä aikoja akkua säästääkseni.
Akkua olen testaillut itse kahdella eri testerillä sillä päätelmällä, että itse akussa ei ole vikaa - on vain aliravittu. Samaan tulokseen tuli BMW:n huoltokin.
Vastaa Viestiin