E46 talvikokemuksia

E21, E30, E36, E46
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Vastineeksi F10 -miehille voisin tarinoida hieman vanhemman Bemarin talvijuonitteluista.

Tämän jutun voisi aloittaa sanoilla: älkää tehkö kuten minä tein tai jotain sinnepäin. Kulunut kesä ja alkutalvi oli vielä helppoa aikaa uudelle perheenjäsenelle (saksantuonti 325i E46 M-sport touring). Moottoriin M54B25 asennettiin jo kesällä Suomessa lohkolämmitin sisäpistokkeella sekä huohotin eristettiin. Alkanut vuosi toi pakkaset ja muutaman erilaisen päivän BMW-autoilijan arkeen.

Alamäki alkoi niinkin pienestä asiasta kuin irronneesta tuulilasin pyyhkijästä. Ilma oli kaamea, lunta satoi reilusti ja kuskin puolen vinkkari lähti irti ennenkuin pääsin autolla liikkeelle. Tämä johtui murtuneesta muoviklipsistä. No näitähän nyt sattuu ajattelin ja samalla asensin vänkärin puolen vinkkarin irronneen tilalle. Kunnes hain ABC:ltä uudet sulat samana iltana.

Muutaman päivä taas mentiin kun alkoi pakkaset ja auto hyytyi paremmalla puoliskolla kesken ajon, noin 100 metriä kotipihasta. Autolla oli ehditty ajaa noin 20km moottoritiellä. Starttaus aiheutti vain naksumista eikä auto lähtenyt käyntiin. Jaloittelin 25 asteen pakkasessa paikalle ja ehkä sekunnin ajan ehdin ajatella että loppuikohan akku kenties. No ei loppunut sillä seuraava havainto oli sisälle ohjaamoon tullut kevyt öljynhaju. Enpä välittänyt kokeilla autoa kaapeleiden avulla enää käyntiin vaan työnsin kaverin kanssa auton lähikaupan pihaan pois ajotieltä. Avattiin konepelti ja havaittiin pientä öljyvuotoa siellä täällä konehuoneessa.

Huohotin perkele oli ensimmäinen ajatus, vastahan se eristettiin. No joo, mutta kun se ei välttämättä riitä. Ei muuta kuin hinuria tilaukseen (veloituksetta osakaskolla) ja auto pajalle odottamaan lopullista tuomiota. Pidin peukkuja ettei koneessa olisi ollut vaurioita ja sanoin huoltomiehille että tehkää ihan rauhassa ettei tarvitsisi alkaa konetta vaihtamaan. Koko huohotin separaattoreineen oli paukahtanut pankkojäähän. Auto sulateltiin ja öljyt pestiin koneen ulkopuolelta. Kone lähti pyörimään ilman vaurioita. Aikaa kului kokonainen työpäivä.

Nyt autossa on kylmän ilman huohotin-paketti putkistoineen ja tilasin vielä peitelevyt munuaisten taakse ettei ajoviima enää tekisi hallaa huohottimelle. Öljyt vaihdettiin samalla ja suositus olisi että öljyt vaihdettaisiin jatkossa joka syksy ettei öljyyn kondensoitunut vesi pääsisi tukkimaan ja jäädyttämään huohotinta.

Tämän jälkeen autosta loppui vielä akku, mutta sen vaihdoin heti uuteen kun vain sain auton käyntiin. Entinen akku oli alkuperäinen vuodelta 2001. Nämä jutut olisi voinut ihan hyvin tehdä jo kesällä, mutta mahdoin luottaa tuuriini hieman liikaa. En laita lottoa vetämään vielä tällä viikolla.
Avatar
Squamish
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
Auto: F15 eDrive
Paikkakunta: Helsinki

Mitä, onko täällä joku toinenkin joka ajaa E46:lla. Voi meitä ressukoita. :tong:

Mullakin veti huohottimen tukkoon viime talvena. Osia ei tietysti löytynyt koko maasta eikä kai Ruotsista/Saksastakaan. Toimitusaika oli "viikkoja". Tilasin osat sitten suoraan genuine-partsilta, tulivat kotiin noin viikossa.

Vahingosta viisastuneena hommasin marmorilta läpät munuaisten taakse. No, ne ovat tietysti kesän aikana hävinneet jonnekin. Pikkusen jännittää, että milloin alkaa taas öljy käryämään. Onko sulla ne osanumerot jossain saatavilla? Meinasin notta jos kävisi ostamassa taas uuden setin, kun eivät maksa montaa euroa.

Muoks: on se vaan mukava peli ajella talvella :thuup: (ja tietysti kesälläkin)
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Tämänkin "ressukan" piti ajella ainakin tämä talvi E46:lla, mutta tyhmyyksissäni myin ennen lumien tuloa :lol: Markolla on kyllä ollut kovaa onnea tänä talvena. Toivotaan, että se siitä jo kevättä kohti helpottaa.

E46:lla on kuitenkin useampi talvi tullut ajettua ja arkistoista löytyi aiheeseen sopiva kuvakin.

Kuva
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Squamish kirjoitti: Vahingosta viisastuneena hommasin marmorilta läpät munuaisten taakse. No, ne ovat tietysti kesän aikana hävinneet jonnekin. Pikkusen jännittää, että milloin alkaa taas öljy käryämään. Onko sulla ne osanumerot jossain saatavilla? Meinasin notta jos kävisi ostamassa taas uuden setin, kun eivät maksa montaa euroa.
Tilasin maskinsuojat marmorilta numeroilla 51 71 8 199 699 ja 51 71 8 199 700. Nuo ei välttämättä käy suoraan facelift E46:een, mutta hieman soveltamalla kyllä.
Squamish kirjoitti: Muoks: on se vaan mukava peli ajella talvella :thuup: (ja tietysti kesälläkin)
Kyllä vain ja näin pakkasilla löytyy pitoakin tarpeeksi nautiskeluun :)
Antinontoxic kirjoitti:Tämänkin "ressukan" piti ajella ainakin tämä talvi E46:lla, mutta tyhmyyksissäni myin ennen lumien tuloa :lol: Markolla on kyllä ollut kovaa onnea tänä talvena. Toivotaan, että se siitä jo kevättä kohti helpottaa.
Omat kokemukseni E46:sta rajoittui tähän mennessä nelipyttyiseen öljypolttimeen joten onhan tässä huomattavasti enemmän LUONNETTA :)
Viimeksi muokannut ///Marko, 31 Tammi 2012, 22:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Ymmärsinkö oikein, että huohotin Markolla jäätyi, kun se oli vain eristetty? Ja myöhemmin huohottimeen tuli lämmitin? Meinaan vaan, että ei kai lämmitetty huohotin pitäisi jäätyä (kai)? Toivotaan että jatkossa tulee huolettomia kilometrejä.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Hiace kirjoitti:Ymmärsinkö oikein, että huohotin Markolla jäätyi, kun se oli vain eristetty? Ja myöhemmin huohottimeen tuli lämmitin? Meinaan vaan, että ei kai lämmitetty huohotin pitäisi jäätyä (kai)? Toivotaan että jatkossa tulee huolettomia kilometrejä.
Pelkkä näkyvissä oleva huohotinputki eristettiin kesällä. Nyt jopa separaattori on eristetty ja samalla kaikki huohotinputket. Mitään lämmitysvastuksia ei ole vieläkään, en ole varma saako niitä näin vanhaan autoon.
Avatar
Squamish
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
Auto: F15 eDrive
Paikkakunta: Helsinki

///Marko kirjoitti:51 71 8 199 699 ja 51 71 8 199 700
Kiitos, näillä löytyi helposti ja samalla varmistui että sopivat myös faceliftiin.
maukka86
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Maalis 2011, 13:48

Itse olen pitänyt e46:sta erinomaisena talviautona. Bensakone lämpiää nopeasti ja on varmatoiminen lähtemään käyntiin. Kylmin startti ilman lämmitystä on ollut -34. Ainoat ongelmat on toistaiseksi ollut alkuperäisen akun hyytyminen 8 vuoden iässä.

Minkäänsortin huohotinongelmia ei ole ollut, vaikka autossa ei olekaan cold-country huohotinta. Ajo on ollut pitempää matkajoa, pätkäajoa ei juurikaan tule. Myös öljyt olen vaihtanut n. 15000km välein. Viime talvena hommasin viimasuojat keulille, jospa ne pienentäisi huohottimen jäätymisriskiä. Moottorin lämpiämisnopeudessa en ole huomannut juuri eroa, oli viimasuojat tai ei.

Niin ja autona on e46 320i, vm-98
Avatar
huppu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 09 Syys 2010, 17:24
Auto: E46 318d -04 sedan
E87 120iA -05
Paikkakunta: Rovaniemi

Itsellä Saksan tuonti (E46 318d vm -04 sedan), jolla jo kolmas talvi menossa täällä Lapin ilmastossa ;) hyvin on pärjännyt. Toisena talvena vaihdettiin tuolloin 5 v. vanha alkuperäinen BMW-akku (n. 60-75Ah). Tilalle hommattu tehokkaampi Exide Premium 100Ah käynnistänyt pienokaisen varmasti aina kun tarvinnut lähteä liikkeelle. Aiemmin ollut harvempaa ajoa, koska ei ole ollut päivittäistä tarvetta autolle. Viime kesän jälkeen pitänyt ajaa päivittäin n. 7-8 km matkaa kotoa kaupunkiin. Just pahimmoilleen lyhyt pätkä ettei kovilla pakkasilla ehdi lämmetä. Ihan törkeillä keleillä (-30..-37) ajelin vähän ees taas ajoa, jotta sai koneen lämpimäksi ennen kuin sen ajoi parkkiin :cloeye: Cold Country-settiä ei ole ja hyvin on huohotin kestänyt nyt historian kylmimmästä talvesta vaikka onkin ollut paljon tätä pahinta pätkäajoa. Tarkoitus on ollut laittaa eristystä tai jopa lämmitin seuraavan talven varalle. Munuaisten takana on E36:seen tarkoitetut abs-muoviset suojat, jotka sain asennettua omaani kun vähän poraili reiät niissä oleville piikeille :mus:

Kaiken kaikkiaan mukava auto ajella olipa keli mikä tahansa, mutta erityisesti talvella perävetoisena! :thuup: nyt vain alkaa olla 3 talven jälkeen Nokian Hakka 7:t sen verran heikossa hapessa että pito on vähissä....jännänä odotella kevään liukkaita teitä :curse:
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

Minulla oli vajaat kahdeksan vuotta e46 320d -04 ja ehdin ajaa sillä n. 200tkm. Huollot teetätin sen mukaan mitä huoltovälinnäyttö ilmoitti eli n. 35 tkm välein ja ajallisesti n. 1v-1v8kk välein.

Kahdeksaan vuoteen ei ollut talvella mitään suojia keulassa vaikka parhaimmillaan auton mittari näytti -40 celsiusta pakkasta. Tuon alempia lukemia ei muuten BMW:n mittari taida näyttääkään??? Tänä talvenakin taisi olla alimmillaan -38 astetta autoillessani työmatkaa.

Autossa oli vain normi lohkolämmitin/sisäpistoke ja lämmittelin aina kovimmilla pakkasilla vähintään sen n. 2 tuntia ennen ajoon lähtöä. Akkukin oli vielä pari viikkoa sitten vaihtoon viedessä alkuperäinen. Kertaakaan ei pakkasen tai muunkaan syyn takia jättänyt käynnistymättä tai tielle. Mielestäni e46 320d oli hyvä talviauto. Hieman jopa harmitti luopua siitä.
Avatar
MTH
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 39
Liittynyt: 04 Huhti 2010, 09:27
Auto: VW Kupla 1300 -72
Paikkakunta: Ylämylly

Nyt vasta luin tämän topicin läpi. Hienoa, että löytyy saman kokemuksen kokeneita. Minun autossa (E46 M54B25) jäätyi huohotin pari talvea sitten muutama päivä ennen joulua ja tottakai juuri silloin, kun olin lainannut autoni siskolle (jolloin myös äiti oli käynyt ajelemassa ilman lupaani lyhyen matkan ja jäi siitä sitten kiinni, kun auto hyytyi parkkipaikalle 5 km päähän kodista :lol: ). Soitti äiti sitten minulle hieman harmissaan, että kuuluu vain naksahdus avainta kääntäessä ja mitään ei tapahdu. Oletin, että alkuperäinen akkuhan siitä on antautunut kun sillä hetkellä oli n. -25 pakkasta. Soitin paikalle hinausauton ja hinausauton kuski oli sitä mieltä, että laitetaan vaan auto buusterilla käyntiin koska suurella todennäköisyydellä akku on hyytynyt. En jostain syystä antanut tähän toimenpiteeseen lupaa, vaan käskin viemään auton paikalliseen merkkihuoltoon. Seuraavana päivänä selvisikin, että huohotinputki oli jäätynyt ja sen seurauksena moottoriöljyt olivat löytäneet tiensä mm. pakosarjaan ja sylinterien palotilaan ja ne öljyt jouduttiin puhdistamaan/imemään sieltä pois. Huohotinputki oli ollut aivan täynnä jään, veden ja öljynsekaista hileistä yhdistelmää, sellaista ruosteenomaista "höttöä". Auto oli viikon päivät pajalla (pääasiassa joulupyhienkin takia) ja sain muistoksi vajaan 700 euron laskun. Ja kyllä, käskin vaihtaa uuden huohotinputken entisen tilalle. :tong:

Muutenhan tuo on ollut varsin mukava luisupulkka talvikäytössä, ei sinällään pahaa sanottavaa. :thuup:
BMW G30 530e M-Sport
VW Kupla 1300 -72
--------------------
Ex BMW F30 330e M-Performance
Ex BMW F32 420i M-Performance
Ex BMW E92 325i
Ex BMW E85 Z4 3.0i
Ex BMW E46 325Ci M-sport II
Ex BMW E36 325CiA
Vastaa Viestiin