Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

///Marko kirjoitti:
-V- kirjoitti:Laakkosella todenneet että akku on kunnossa...
Ei kyllä kokemasi jälkeen herätä paljoa luottamusta.
Auto oli nyt uudelleen 3 päivää Laakkosen hallussa ja yllätysyllätys, päätyivät sitten akun vaihtoon ja sen jälkeen kuulemma kaikki toimi moitteetta. Sehän nähdään itsekin kun yön yli nukutaan ;) Elän toivossa.

2-vuotiaan 25tkm ajetun auton akku kuulemma oli tällä kertaa loppu, ilmeisesti tuo webasto sen syönyt. Lipsauttivat että edellisellä käynnillä auto oli ollut koko ajan laturissa kiinni kun webaston toimintaa oli tutkittu ja silloin se oli toiminut.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
Avatar
540iA
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 131
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 11:20
Auto: BMW M4 F83 LCI Competition

Juuri näin. Hyvä kun tuli kuntoon.
ex bemarit: F11 M550d, F11 520dA M-Sport, E 46 330Ci M-Sport II, Z3 M Coupe, E 39 540iA, E 39 523i
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

540iA kirjoitti:Juuri näin. Hyvä kun tuli kuntoon.
Ainakin tänä aamuna toimi :)
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

-V- kirjoitti: Auto oli nyt uudelleen 3 päivää Laakkosen hallussa ja yllätysyllätys, päätyivät sitten akun vaihtoon ja sen jälkeen kuulemma kaikki toimi moitteetta.
Jaa että vei 3 päivää aikaa Laakkosella saada selville että akku on lopussa. Hurjaa. Toivottavasti et joutunut maksamaan senttiäkään tästä valohoidosta.
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Olihan se siellä jo aiemmin yhden päivän josta halusivat laskuttaa koska olin "turhaan" vienyt autoni valohoitoon, vikakoodeja kun ei ollut. En maksanut laskua vaan nostin asiasta jonkinmoisen älämölön johon sekaantui isompikin joukko henkilöitä ja sen seurauksena auto sitten päätettiin ottaa 3 päiväksi uudelleen tutkittavaksi. Homma tuli siis nyt kuntoon. Sain sijaisauton tutkimuksen ajaksi enkä maksanut episodista penniäkään. Loppu hyvin kaikki hyvin siis. Pienten alkukankeuksien kautta Laakkonen hoiti homman lopulta kunnialla kuntoon. Tämä ei tosin edelleenkään lisännyt heikkoa luottamustani polttoainekäyttöisiin lämmittimiin, mutta se taas on oma henkilökohtainen ongelmani.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Asennutin autoon Eberin ja asennus oli aikamoinen prosessi (lisää voi lukea autotalli-osiosta). Eberi asennettiin siis E91 330d-autoon, jossa asennustila on ahdas. Itse laite tuli autoa edestä katsoessa oikealle alas, aika lähelle moottoria. Lähinnä kysymys kuuluu, voiko Eberin asennus aiheuttaa autoon lisää värinöitä, jos se on asennettu liian lähelle apulaitteita tms?
Viimeksi muokannut Hiace, 30 Joulu 2011, 22:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 235
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016

Omassa 325i:ssäni on parjattu Defan säteilylämmitin. Myyjän mukaan se oli oikeastaan ainoa vaihtoehto sähkötoimisista. Nimitys on kyllä mielestäni virheellinen ja harhaanjohtava, koska lämmön johtumiseenhan sen toiminta perustuu. No kuitenkin se täyttää mielestäni tehtävänsä aivan hyvin. Tälle talvelle tosin ei mitään hirmupakkasia vielä ole ollut, mutta parinkympin lukemissakin motti käynnistyy rivakasti ja vittuilematta ja tyhjäkäynti asettuu hetikohta käynnistyksen jälkeen sinne tuhannen kierroksen tuntumaan eikä mitään kolinoita tai muuta ylimääräistä kuulu. Olen minä kyllä antanut sille lämmitykselle aikaakin. Kahdenkymmenen lukemissa olen antanut sen hehkua neljä-viisikin tuntia.

Mitähän tuon teho lienee? Olkoon vaikka "vain" nelisensataa wattia, niin kyllä sellaisella muutama litra synteettistä öljyä juoksevaksi lämpenee kovemmallakin pakkasella. Ja eikös se esilämmityksen päätarkoitus olekin, että moottori saa voitelun heti ensi hetkistä lähtien? En ole oikein koskaan ymmärtänyt, että miksi niitä jäähdytysnesteitä pitäisi lämmittää. Ne kyllä juoksevat -40:ssäkin. Sisätilanlämmitin on sitten kabiinin esilämmitystä varten erikseen ja Bemarin ilmakanavissahan on käsittääkseni sähkövastukset avustamassa lämpenemistä.

Mikä pakko sinne autoon muutenkaan on talvipakkasella alasti istahtaa olettaen, että suuttimista tulee heti lämmin henkäys? Minulla ainakin on ihan ulkovaatteet päällä :lol:
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Vice kirjoitti:Webasto Thermo Top EVO 5+ kW ja Telestart T100HTM kauko-ohjain (asennettuna), nyt 2050 paras tarjous.

Eli hinnaksi tulee 2t euroa, kun menee paikan päälle ja sopii asennus ajan..
Sain tarjouksen Lahdesta. Kyselin tarjouksia Helsinki - Lahti väliltä paikoista, joista olen kuullut hyvää ja tiedän ettei oma auto ole ensimmäinen 520d johon ko. laite paikassa asennetaan.
Autossani on nyt webasto ollut noin kuukauden (hinta ei enää pudonnut tuosta yllä mainitusta) ja hyvin on toiminut (tosin vasta sitä noin 10krt olen käyttänyt). Asennus kesti kaksi päivää, eikä asennuksesta ole seurannut mitään ongelmia. Tosin välillä webaston käytön jälkeen auto herjaa "akun matalaa latausta", mutta sekään ei ole tullut, kun pari kertaa (tosin siksi hommasin Ctek:n laturin varmuuden vuoksi, voi kovemmilla pakkasilla tulla tarpeeseen). Auto lämpeää sisältä sopivasti (ja sulattaa tuulilasin lähes auki) noin 15min käytöllä, kun ulkona pakkasta noin -5 astetta.
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Hiace kirjoitti:Asennutin autoon Eberin ja asennus oli aikamoinen prosessi (lisää voi lukea autotalli-osiosta). Eberi asennettiin siis E91 330d-autoon, jossa asennustila on ahdas. Itse laite tuli autoa edestä katsoessa oikealle alas, aika lähelle moottoria. Lähinnä kysymys kuuluu, voiko Eberin asennus aiheuttaa autoon lisää värinöitä, jos se on asennettu liian lähelle apulaitteita tms?
Päivitys tästä, Eberin asennus tarkistettu ja ei voi aiheuttaa värinää. Ahdas on tila, mutta ei ota mihinkään kiinni. Pitää seurata tilannetta, liekö syynä esim. kaksoismassavauhtipyörän tai kardaanin nivelten kuluneisuus.

Radiokauko-ohjattu Eberi on kyllä kätevä laite. Kotoa kerrostaloasunnosta yltää pihalle laittamaan lämmityksen päälle. Vielä kun tulisi pakkasia vaan.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Samppa kirjoitti: Mitähän tuon teho lienee? Olkoon vaikka "vain" nelisensataa wattia, niin kyllä sellaisella muutama litra synteettistä öljyä juoksevaksi lämpenee kovemmallakin pakkasella. Ja eikös se esilämmityksen päätarkoitus olekin, että moottori saa voitelun heti ensi hetkistä lähtien? En ole oikein koskaan ymmärtänyt, että miksi niitä jäähdytysnesteitä pitäisi lämmittää.
Säteilylämmittimet on nimenomaan tarkoitettu öljyjen notkistamiseen ja siksi moni väittää sitä turhiksi ja toimimattomiksi kun ohjaamoon ei puhallakaan lämmintä ilmaa heti käynnistyksen yhteydessä. Kyse on vanhoista mielikuvista ajalta jolloin lohkolämmitin lämmitti jäähdytysnesteen. Tästä voi tosin syyttää myyjiäkin, kun ovat vain myyneet "lohkolämmittimiä" ja asiakas on luullut että saa perinteisen lohkolämmittimen vaikka kyseessä on ollut säteilylämppäri.
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

300 W näyttää olevan Defan säteilylämmittimen teho 325i & 335 i -autoihin. Kai tuo pitää asennuttaa omaankin. Kova urakka tuolla teholla on lämmittää 7 litraa pakkasen puolella olevaa öljyä ja öljypohja siinä ympärillä. Mutta testimittaukset todistavat tuon toimivan.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Markku J kirjoitti:300 W näyttää olevan Defan säteilylämmittimen teho 325i & 335 i -autoihin. Kai tuo pitää asennuttaa omaankin. Kova urakka tuolla teholla on lämmittää 7 litraa pakkasen puolella olevaa öljyä ja öljypohja siinä ympärillä. Mutta testimittaukset todistavat tuon toimivan.
Säteilylämmittimissä vaan pitää muistaa pidempi lämmitysaika kuin perinteisillä.
Mutta kyllä tuon vaikutuksen huomaa kun käynnistää kylmän moottorin(-20pakkasessa)lämmitetyllä tai ilman.
Koneen käynnissä melkoinen ero.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
nupaha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 66
Liittynyt: 03 Joulu 2011, 15:40
Auto: E61 LCI
Paikkakunta: Pohojanmaa

Markku J kirjoitti:300 W näyttää olevan Defan säteilylämmittimen teho 325i & 335 i -autoihin. Kai tuo pitää asennuttaa omaankin. Kova urakka tuolla teholla on lämmittää 7 litraa pakkasen puolella olevaa öljyä ja öljypohja siinä ympärillä. Mutta testimittaukset todistavat tuon toimivan.
Mullekin väittivät marmorilla, että tohon 520d LCI-malliin ei saa muuta kuin säteilylämmittimen, mutta niin vaan Calix:in puolelta löyty letkulämppäri, jonka tehoon uskon huomattavasti enemmän kuin noiden säteilijöiden. Ainakin edellisessä autosssa tuo letkulämppäri pelas hienosti ja ero selvä käyttikö sitä pakkasilla vai ei.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

nupaha kirjoitti:
Markku J kirjoitti:300 W näyttää olevan Defan säteilylämmittimen teho 325i & 335 i -autoihin. Kai tuo pitää asennuttaa omaankin. Kova urakka tuolla teholla on lämmittää 7 litraa pakkasen puolella olevaa öljyä ja öljypohja siinä ympärillä. Mutta testimittaukset todistavat tuon toimivan.
Mullekin väittivät marmorilla, että tohon 520d LCI-malliin ei saa muuta kuin säteilylämmittimen, mutta niin vaan Calix:in puolelta löyty letkulämppäri, jonka tehoon uskon huomattavasti enemmän kuin noiden säteilijöiden. Ainakin edellisessä autosssa tuo letkulämppäri pelas hienosti ja ero selvä käyttikö sitä pakkasilla vai ei.
Calix on erikoistunut noihin letkulämppäreihin ja niillä kikkailuihin. Nilltä yleensä löytyy jos muilta ei löydy tai jos ei löydy niin ne yrittää suunnitella toimivan systeemin kiertovesipumppua apuna käyttäen. Tässä tullaan vaan siihen, että BMW recommended Defa eli suosittelee DEFAA ja ehdottomasti vain sätilylämmintintä ja on omassa testilaboratoriossaan ruotsissa päätynyt siihen ratkaisuun, että kieltää muut lämmittimet kuin säteilijät.

Tottakai väittävät marmorilla, että muuta ei löydy ja myyvät vain Defaa mikä on laadullisesti se paras merkki ja kaikkein tunnetuin sekä suosituin. Ei ne välttämättä tunne Calixin tuotteita, varsinkaan jos eivät niitä myy. Defa on helpompi asentaa, paremmat ohjeeet, vähemmät takuukäsittelyitä, varmatoimisempi, laadukkaampi ja paremmat komponentit ym. Siksi se on myydympi tuote kuin Calix.
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Tuli katsottua obd-lukijalla jäähdytysnesteen lämpötila ennen moottorin käynnistämistä. Ulkona rapiat -10c ja autoa lämmitetty säteilylämppärillä 2h niin jäähdytysnesteen lämmöt olivat nollassa. Öljyn lämpöä en saanut mitattua mutta eiköhän se ollut reilusti plussan puolella.
AA70
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 09 Marras 2011, 20:58

Olisko antaa vinkkiä: Mistähän sais Kuopion seudulla asennettua defan paketin: säteilylämmitin + sisäpistoke (+ termini) + akkulaturi?
nupaha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 66
Liittynyt: 03 Joulu 2011, 15:40
Auto: E61 LCI
Paikkakunta: Pohojanmaa

J1978 kirjoitti:
nupaha kirjoitti:
Markku J kirjoitti:300 W näyttää olevan Defan säteilylämmittimen teho 325i & 335 i -autoihin. Kai tuo pitää asennuttaa omaankin. Kova urakka tuolla teholla on lämmittää 7 litraa pakkasen puolella olevaa öljyä ja öljypohja siinä ympärillä. Mutta testimittaukset todistavat tuon toimivan.
Mullekin väittivät marmorilla, että tohon 520d LCI-malliin ei saa muuta kuin säteilylämmittimen, mutta niin vaan Calix:in puolelta löyty letkulämppäri, jonka tehoon uskon huomattavasti enemmän kuin noiden säteilijöiden. Ainakin edellisessä autosssa tuo letkulämppäri pelas hienosti ja ero selvä käyttikö sitä pakkasilla vai ei.
Calix on erikoistunut noihin letkulämppäreihin ja niillä kikkailuihin. Nilltä yleensä löytyy jos muilta ei löydy tai jos ei löydy niin ne yrittää suunnitella toimivan systeemin kiertovesipumppua apuna käyttäen. Tässä tullaan vaan siihen, että BMW recommended Defa eli suosittelee DEFAA ja ehdottomasti vain sätilylämmintintä ja on omassa testilaboratoriossaan ruotsissa päätynyt siihen ratkaisuun, että kieltää muut lämmittimet kuin säteilijät.
Meinaatko, että Calix ei olis muka testannut tuotteittainsa vaan laittaa heti suositukset vaan heti nettisivuillensa. :conf: Ainakin meikäläinen on hyvin pärjännyt oman lämmitiimen ja auton kanssa kovillakin pakkasilla, eikä ongelmia ole ollut, mutta kukin tyylillään.
Avatar
Alfonzo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Helmi 2012, 09:48
Auto: E39 530dA Touring M-Sport Individual -04
Paikkakunta: Espoo

Onko kenelläkään vielä kokemuksia tuollaisesta Remucin kauko-ohjauksesta Webastolle?

Itselläni ennestään kokemusta lähinnä Celotronin vastaavista tuotteista ko. hommassa (ovat toimineen kyllä hyvin), mutta aina uusi kiinnostaa ja tuossa Remucin laitteessa olisi valmis softa Androidi puhelimelle.
Viimeksi muokannut Alfonzo, 21 Helmi 2012, 10:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Mitä maksoi säteilylämmittimen laitto 325:een?
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
KSIMU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 22 Helmi 2012, 22:32

Webaston sekä Eberspächerin jänniteohjausversiot on kytkettävissä Remuc laitteeseen ja webasto w-bus väylä versio on kehityksessä parhaillaan. T: Embeliinin kehitysporukka
Vastaa Viestiin