Akun vaihto muualla kuin merkkiliikkeessä

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
bmw05
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 30 Marras 2010, 10:21

No meillä on parkkitutkissa muutenkin häikkää tällähetkellä, mut ku akku vaihdettiin niin pelasivat hetken (yks tutka kuitenkin rikki joten koko systeemi mykkänä). Puhallinjumia on lähinnä kovemmilla pakkasilla kun auton laittaa käyntiin, mut hetken ku lämpenee (ihan minuutti pari) ja painelee sit off nappia niin lähtee puhallin päälle kunnolla. (mutta tämä voinee sekoittua myös letkulämmittimen takia??)
Avatar
-sami-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 215
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:56
Auto: F10 520dA xDrive LCI
E46 325iA LCI
Paikkakunta: Imatra

miulla on tuo auto nyt kohta 3 vuotias. Autotallista starttasin sen eilen ja jostain syystä nollas tietokoneen yms. kaiken muun paitsi radion. Auton ollessa käynnissä näyttää 14,5-14,9V jännitettä. Tänään aamulla yönyli seisottuaan näyttää 11,9V.

Huomenna ois auton huolto merkkiliikkeessä, mietin vaan pitäisikö tuo akku nyt samalla vaihdattaa vaiko odottaa että ei käynnistykään.
ex-318i e30 LCI, ex-522iA touring e39 LCI, 2x ex-520dA e60 LCI
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

-sami- kirjoitti:miulla on tuo auto nyt kohta 3 vuotias. Autotallista starttasin sen eilen ja jostain syystä nollas tietokoneen yms. kaiken muun paitsi radion. Auton ollessa käynnissä näyttää 14,5-14,9V jännitettä. Tänään aamulla yönyli seisottuaan näyttää 11,9V.

Huomenna ois auton huolto merkkiliikkeessä, mietin vaan pitäisikö tuo akku nyt samalla vaihdattaa vaiko odottaa että ei käynnistykään.
Sama vika omassa kärryssäni. Ajelen huomenna akkuliikkeeseen, tehköön siellä akulle rasitustestin ja
jos tarvetta niin sitten uusi akku.
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

No niin, akkuliikeessä vierailtu.
Tekivät akulle rasitustestin ja vaihtokunnossa oli.
Uusi Exiden 90Ah akku maksoi vaihdettuna 215€, pitää käydä vielä koodauttamassa se huollossa.
Koodaaminen maksaa Autokeskuksessa 80€.
Viimeksi muokannut Worm, 28 Joulu 2010, 16:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Mitä tuossa koodauksessa tehdään ? Äkkiseltään tuntuu melko oudolta, että parinsadan akun vaihdon yhteydessä pitää maksaa tuollainen lisäsumma "koodauksesta". Eihän tuossa akussa kuitenkaan ole mitään elektroniikkaa vielä mukaan ympättynä ?

Viihde-elektroniikassa on aika hienoja akkuratkaisuja, kun itse akussa on pieni muistipiiri, joka tallentaa akun lataushistorian ja kykenee näin indikoimaan akun elinkaaren tilaa. Kameroissa näitä on tullut vastaan (Sony, Nikon).
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

Markku J kirjoitti:Mitä tuossa koodauksessa tehdään ? Äkkiseltään tuntuu melko oudolta, että parinsadan akun vaihdon yhteydessä pitää maksaa tuollainen lisäsumma "koodauksesta". Eihän tuossa akussa kuitenkaan ole mitään elektroniikkaa vielä mukaan ympättynä ?

Viihde-elektroniikassa on aika hienoja akkuratkaisuja, kun itse akussa on pieni muistipiiri, joka tallentaa akun lataushistorian ja kykenee näin indikoimaan akun elinkaaren tilaa. Kameroissa näitä on tullut vastaan (Sony, Nikon).
Tätä minäkin mietin, ja saa jäädä akku ohjelmoimatta autoon.
Eli ohjelmoimalla autolle kerrotaan minkä Ah-määräinen akku autoon on asennettu.
Ja että akku on vaihdettu.

No niin, jos mietitään, mitä auto noilla tiedoilla tekee.
Akun Ah-määrästä auto ilmeisesti laskee, miten pitkäksi aikaa riittää virtaa tietokoneille ja muille vekottimille,
kun auto ei ole käytössä. Ja kun tarpeeksi aikaa / virtaa on kulunut, se alkaa pudotella niitä pikku hiljaa pois päältä.
Tällä varmistetaan että auto käynnistyy.
Mitään muuta selitystä en keksi, miksi tuo Ah-määrä pitäisi autolle ilmoittaa, ja varmaa on se, ettei sitä IBS-kaapeli pysty mittaamaan.
Mutta sille en keksi mitään selitystä, miksi autolle pitäisi kertoa, että akku on vaihdettu?

Mutta auto toimii akun vaihdon jälkeen normaalisti, mikään vikavalo ei pala, akku latautuu ja pitää varauksen,
joten jää todellakin tekemättä tuo 80€:n ohjelmointi.
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

Yhdyn tähän ihmettelijöiden kaartiin. :conf: Ammattini sivuaa tuota vahvasähkö puolta ja sen perusteella neuvoin jo virheellisesti tuolla toisessa ketjussa erästä kysyjää, ettei lyijyakkua tarvitse mihinkään kodata, koska se on harvinaisen tyhmä laite! Se vain ottaa sähköä vastaan kun sitä tarjotaan ja luovuttaa sitä tarvittaessa. Taisin kuitenkin puhua suulla suuremmalla? :blush:
Onko näiden nyky autojen latauspuolellakin jotakin "tietokone seurantaa" joka voi seota, jostakin jännitetason "poikkeavasta" muutoksesta? "Ironic .." irroitteli omaa akkua ja kytki takaisin ilman ongelmia,elikkäs mikään ei tietsikan mukaan muuttunut? Mutta jos autoon vaihdetaan uusi akku, niin lataus ominaisuudethan ei ole välttämättä samat kuin poistetussa akussa? Voisiko tuo auton "tietokone" mitata tällaisia muuttujia? :dumb:
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

AGM-akkua ladataan suuremmalla jännitteellä kuin tavallista, eli sen takia se jos akkutyyppi vaihtuu,
se pitää ohjelmoida autoon, joka säätää sitten latausjännitteen.
AGM-akkua ladataan maksimmissaan 15V jännitteellä, joten jos joku viisaampi kertoisi,
vahingoittaako tuo jännite tavallista akkua? Sitähän ladataan kuitenkin maksimissaan 14.7V jännitteellä, joten onko
tuolla oikeasti mitään merkitystä?
Avatar
-sami-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 215
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:56
Auto: F10 520dA xDrive LCI
E46 325iA LCI
Paikkakunta: Imatra

Aattelin vähän siirtää akun vaihtoa ja kävin ostamassa Ctekin laturin. Tarkoitus oli ostaa malli 3600 mitä on joka kaupassa hintaan 49€. Prismassa sattuikin olemaan 4003 mallia väärällä hinnalla, eli 49€. Otin sit sellasen. :)
ex-318i e30 LCI, ex-522iA touring e39 LCI, 2x ex-520dA e60 LCI
e39m52
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Tammi 2011, 20:04

xstr kirjoitti:No huh...
Oon ajatellut että akku ja halogeenipolttimet olis sellasia komponnentteja jotka vielä pystyisi itse vaihtaman.
Mikä helv. koodaus johonkin akkuun tarvitaan eteenkin jos ostaa samanlaisen kun edellinen.
Uudemmissa malleissa (E65, E6x, E9X jne.). On ns. älykäs akkutunnistin. Sen tunnistaa akun miinuskaapelissa olevasta boksista, josta lähtee johto.

Se tarkkailee miten akkua käytetään, akun lataustasoa, vuotovirtoja jne. Auto siis 'tietää' missä kunnossa akku on ja miten sitä pitää ladata. Jokaisen akunvaihdon yhteydessä autoon pitää tehdä merkkikorjaamossa ns. akun vaihdon rekisteröinti, jolloin autolle kerrotaan uuden akun asennus ja sitä osataan ladata oikein. Homma onnistuu yleensä odottaessa testerillä.

Jos akun kapasiteettiä tai tyyppiä (esim. normaali -> AGM) muutetaan, on auton ohjainlaitteita koodattava uudelleen. Näin auto osaa käyttää uutta akkua oikein. Tässä hommassa voi mennä pari tuntia riippuen auton varusteista ja päivitystasosta. Aikaa kuluu paljon, sillä autoon päivitetään samalla uusimmat softat. :)
e39m52
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Tammi 2011, 20:04

axu kirjoitti:Ilmoittaako auto akunvaihtotarpeesta kun sellaisen aika on? Esim. minun tapauksessani E91.
Ei. Akun kunnon voi selvittää korjaamolla akkutesterillä. Menee 5 min. :)
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

e39m52 kirjoitti:
xstr kirjoitti:No huh...
Oon ajatellut että akku ja halogeenipolttimet olis sellasia komponnentteja jotka vielä pystyisi itse vaihtaman.
Mikä helv. koodaus johonkin akkuun tarvitaan eteenkin jos ostaa samanlaisen kun edellinen.
Uudemmissa malleissa (E65, E6x, E9X jne.). On ns. älykäs akkutunnistin. Sen tunnistaa akun miinuskaapelissa olevasta boksista, josta lähtee johto.

Se tarkkailee miten akkua käytetään, akun lataustasoa, vuotovirtoja jne. Auto siis 'tietää' missä kunnossa akku on ja miten sitä pitää ladata. Jokaisen akunvaihdon yhteydessä autoon pitää tehdä merkkikorjaamossa ns. akun vaihdon rekisteröinti, jolloin autolle kerrotaan uuden akun asennus ja sitä osataan ladata oikein. Homma onnistuu yleensä odottaessa testerillä.

Jos akun kapasiteettiä tai tyyppiä (esim. normaali -> AGM) muutetaan, on auton ohjainlaitteita koodattava uudelleen. Näin auto osaa käyttää uutta akkua oikein. Tässä hommassa voi mennä pari tuntia riippuen auton varusteista ja päivitystasosta. Aikaa kuluu paljon, sillä autoon päivitetään samalla uusimmat softat. :)
'

Ei se paljonko kuluu aikaa, vaan paljonko kuluu rahaa. 150€ on aivan posketon hinta tuosta akun ohjelmoinnista ( Autokeskus ja Autosalpa), joten jäi tekemättä. Eli jos akun koko muuttuu, tuon verran se olisi maksanut em.liikkeissä. Akun vaihdon rekisteröinti samoissa liikkeissä "vain" 80€.
Onneksi BTFC:n puolelta löytyy asiantuntevia kavereita, jotka ohjelmoivat tuon akunvaihdon / koon vaihtumisen :)
e39m52
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Tammi 2011, 20:04

Pitää paikkansa. :) En tiedä onko sitten syyttäminen merkkikorjaamoita vai BMW-konsernia. Onhan se ihan naurettavaa, että akun vaihdon yhteydessä joudutaan pahimmillaan päivittämään koko auto. Tiedustelin aikanaan asiaa ja selvisi, että autoon ladataan aina uusin softa, kun se laitetaan kiinni ohjelmointikoneeseen. Oli sitten kyseessä vain uuden akun koodaus..

Ja siinähän sitten ollaan, kun ohjelmoinnin yhteydessä joku laite sanoo sopimuksen irti. Tulee kallis ja aikaavievä akunvaihto, kun sitä sitten vaihdellaan. :wassat:

Tuo rekisteröinnin 80€ ei ole kyllä mitenkään perusteltua.. Hommaan menee max. 10 min, kun auton vikakoodejakaan ei tarvitse lukea.

Miten muuten BTCF:n kaverit hoitavat tuon rekisteröinnin? Ihan vain jos tulee joskus tarvetta.. ;)
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

Jollain BMW:n korjaamosoftalla, en muista nimeä.
Eli sen pystyy ohjelmoimaan tuolla, on vaan hiukan monimutkaisempaa.
Ilmeisesti on merkkihuollossa helpompaa (kannattavampaa) vain kertoa, että koko auto pitää päivittää,
kuin opettaa asentajia ohjelmoimaan vaihtoa. Aikaa tuohon ohjelmointiin meni noin tunnin verran, eli aika paljon siinä sai naputella..
e39m52
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Tammi 2011, 20:04

Akun koon ja/tai tyypin vaihto on vain yksi rasti ruutuun ohjelmointiasemalla. Se sitten tehdään ohjelmoinnin yhteydessä, kun koodataan ohjainlaitteita. Eipä siinä hirveästi koulutusta vaadita.. ;)
Janfu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 22 Elo 2011, 18:41

Hei,

Mites e92:n akun suhteen kannattaa menetellä kun laittaa talvisäilöön auton? Jos irroittaa akun, niin tarvitseeko takaisin kytkiessä koodailla tms.? Onnistuuko muuten takaluukun avaus/lukitus manuaalisesti, jos ei ole virtoja kytketty?
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Takaluukun avaus onnistuu mekaanisella avaimella ilman virtoja.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
spetke
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 109
Liittynyt: 16 Marras 2011, 08:46

Ja kun latailette akkuja niin ladatkaa ne sieltä konehuoneen pistokeista niin IBS tunnistin osaa ottaa myös ylimääräisen ylläpitolatauksen huomioon.
Ja uskokaa tai älkää mutta akunvaihto on syytä koodata autoon. Ja mikäli akkutyyppi / koko muutetaan niin silloin seuraa koko auton uudelleen softaus.
Toki auto varmasti toimii ja käynnistyy ilman koodaustakin, mutta akku on vajaa latingissa ja saattaa olla, että vaativimmissa tilanteissa ei enään puhti riitä. Ja akku ei ole välttämättä vääränlaisen latauksen ansiosta ole enään kovinkaan pitkäikäinen.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Kysymys kuuluu miksi akun kokoa pitäisi vaihtaa? Jos ei ole erityistä hifipurkkia rakentamassa niin kyllä auto lähtee olosuhteessa kuin olosuhteessa normiakulla käntiin. Usein akut laukeavat kovien pakkasten aikaan, ja tämä ei sinänsä johdu kapasiteetista vaan, siitä, että akku on jo muutekin finaalissa.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Tämä on taas näitä ikuisuuskysymyksiä. BMW on varmasti ahneuttaan laittanut näihin sellaisen systeemin, että latausta säädellään varsin tarkasti tarpeen mukaan. Eli laturi ei aina puske täyttä kuormituksen mukaista virtaa järjestelmään. Takana on tietysti polttoaineen säästö. Vielä turmiollisempaa tuo koodamatta jättäminen on, jos tavallisen akun tilalle vaihdetaan AGM. Korkeampi latausjännite pilaa AGM:n, joten ilo voi jäädä lyhytaikaiseksi.

Spetke merkkiorganisaatiossa joutuu tyytymään siihen, että varustepäivitykset voi tehdä ainostaan ohjelmapäivityksen yhteydessä. Onneksi esim. NCS:llä varustemuutokset kuten akun ominaisuudet voi muuttaa ilman kaikkien softien päivitystä.
Vastaa Viestiin