Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
puppe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Syys 2011, 20:17

Mikä Defan säteilylämppäri nyt oikein sopii E91 335 Manual?? Defan sivuilta löytyy 335i n54 koneeseen lämmitin, mutta kun avaat sen asennusohjeen ni siinä pelkkään automaattilaatikkoon sopivuudet.

Sopiiko 330 manualiin tarkoitettu? Liike, jossa asioin ei osannut vastausta kertoa..

tattis
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Miten manuaali / automaattivaihteisto edes vaikuttaa lämppärin asennukseen? Minultakin kysyttiin asennusliikkeessä että millä vaihteistolla autoni on mutta en sitten hoksannut kysyä että mitä eroa niillä on lämppärin kannalta?
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Ainakaan E90 320d / 320dA ei ole mitään eroa Defan säteilijässä / asennuksessa.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Nettipepe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 20 Loka 2011, 12:49

Moi.
Piti kirjautua tähänkin foorumiin kun tuntuu olevan asiallista tietoa tarjolla.

Sitten asiaan.

Koetin lukea tätä ketjua mutta tuntuu olevan vaihtelevaa informaatiota BMW:n "webastosta"

Minulle tulossa saksasta vuosimallia 2008 oleva 325d jossa pitäisi olla original webasto with remote control (S536A)

Lämmittääkö tuo sitten pelkästään sisätiloja!
Kokemuksia lämmittääkö edes vähän moottoria.
Onko siis tarvetta edelleen asentaa lohkolämmitin tai kikkailla jotenkin wepaa lämmittämään myös moottorin.

Joillekin kysyjille tiedoksi ! nykyisessä 320d:ssä defan säteilylämmitin ja kovillakin pakkasilla (-30) salavalikosta katsottuna säteilylämmitin päällä 2 tuntia -> koneen lämpötila 0-astetta ja heti kun auto käynnistyi ja nesteet liikkui + 10C

Eli kyllä tuo vähän auttaa asiaa :)
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Itselle kun tilasin 2008 -mallin uutta E92:a, niin silloin varmistin, että tehdasasenteinen polttoainetoiminen lämmitin ei lämmitä lainkaan moottoria. Toki käynnistyksen jälkeen sisäkierron neste sekoittunee kylmään puoleen ja hieman lämmittää.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Nettipepe kirjoitti:Moi.

Sitten asiaan.

Koetin lukea tätä ketjua mutta tuntuu olevan vaihtelevaa informaatiota BMW:n "webastosta"

Minulle tulossa saksasta vuosimallia 2008 oleva 325d jossa pitäisi olla original webasto with remote control (S536A)

Lämmittääkö tuo sitten pelkästään sisätiloja!
Kokemuksia lämmittääkö edes vähän moottoria.
Onko siis tarvetta edelleen asentaa lohkolämmitin tai kikkailla jotenkin wepaa lämmittämään myös moottorin.
Lämmityskierto tehdasasenteisessa menee pelkästään kabiiniin, eli lämmittää suoraan vain sisätiloja, mutta sama nestehän se kiertää koneessakin, eli kyllä sitä lämpöä "säteilee" myös koneelle. Ei tietenkään vastaa sitä, että lämmittäisi suoraan myös konetta.

Tuon saa toki muokattua lämmittämään myös moottoria, mutta letkuvirityksiä joutuu tekemään.

Itselläni on tuon webaston lisäksi myös Defan säteilijä lähinnä siksi, että autoa säilytetään kylmässä tallissa, jossa ei viitsi webastoa huudattaa.

Mitä tuota webastoa olen yli 30 asteen pakkasilla muutamia kertoja käyttänyt, niin kyllä se moottorikin huomattavasti nätimmin lähtee käyntiin kuin pelkän säteilijän jälkeen, joten en tiedä kuinka tarpeellinen tuo moottorin kierron modaus tuohon webastoon lienee.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Pitäisi asennuttaa Webasto/Eberi talvea varten, kun työpaikalla ei ole lämmityspaikkaa tällä hetkellä saatavilla. Ajomatka on 23km suuntaansa, joten ei liene liian lyhyt matka akkua ajatellen. Kaukosäädöllistä mallia olen ajatellut, sanokaahan onko nykyisin merkillä väliä, vai kannattaako ottaa se, kumman saa halvemmalla?

Mites samalla CTEK-akkulaturin kiinteä asennus? Sitä olen vähän harkinnut, kun kotipihassa on lämmityspaikka. Saisi akun ladattua kovilla pakkasilla täyteen, eikä tarttis pelätä että webasto hyydyttää akun jos vahingossa liikaa pörisyttää. Kokemuksia?
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
JaW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 50
Liittynyt: 01 Maalis 2011, 20:46
Auto: E84 X1 xDrive 23da -10

Mulla on vastaanvanlainen kombinaatio, samanlaisessa autossa mitä suunnittelet, ja eberiin päädyin silloin. Lisäksi asennutin tuon toimimaan gsm-ohjauksella, eli tekstaria vaan autoon, nii pöhisee halutun ajan. Ei ole ollut valittamista Ja työmatkakin on vastaava kuin sinulla, joten voin suositella. Hinta tais olla jotain 2700€ noilla optioilla. Halvimmillaan oli vissiin vähän alle 2000€ ilman laturia, gsm- tai kauko-ohjainta.

edit: Valitsin itse Defan 10A:n laturin, jotta toimii myös kovimmilla pakkasilla.
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Kertokaapas muutkin hintoja, millä olette saaneet Webaston/Eberin asennettuna kaukosäätimellä. Saisi vähän vertailupohjaa tarjouksiin.

Paras tarjous Joensuussa tällä hetkellä 1995e (Eberi kaukosäädöllä) asennettuna + Defa laturi +180e. Toinen firma tarjosi Eberiä hintaan 2015e + nimetön laturi 59e ja työn osuus "ei ole iso". Kallein tarjous Webastosta 2300e + laturi noin 200e lisää.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Webasto Thermo Top EVO 5+ kW ja Telestart T100HTM kauko-ohjain (asennettuna), nyt 2050 paras tarjous.

Eli hinnaksi tulee 2t euroa, kun menee paikan päälle ja sopii asennus ajan..
Sain tarjouksen Lahdesta. Kyselin tarjouksia Helsinki - Lahti väliltä paikoista, joista olen kuullut hyvää ja tiedän ettei oma auto ole ensimmäinen 520d johon ko. laite paikassa asennetaan.
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Yleensä olen visusti pysynyt erossa polttoainekäyttöisistä lämmittimistä ongelmien pelossa mutta parissa käytettynä ostetussa sellainen on ollut valmiina. Näyttää olevan tehdasmallinen nykyisessä E60:ssä myös. Parina kylmänä aamuna olen sitä kokeillut käynnistää mutta eipä tuo auton sisusta ole lämminnyt... Lämmitin lähtee päälle mutta sammuu heti kohta minuutin parin jälkeen. Mistä lie johtuu? Täytyy käydä joskus huollossa kysymässä kun tulee asiaa sinne päin...

Käyttöohjekirjassa luki että pitkän käyttämättömyyden jälkeen jos lämmitin sammuu pian käynnistyksen jälkeen niin se vain pitäisi painaa uudelleen päälle. Aika vaisusti käy niinkin. Tai yhden kerran on tainnut jäädä päälle. Nyt siis käynnistyksen jälkeen ei tiedä onko se päällä vai ei ellei muutaman minuutin päästä kokeile kaukosäädintä uudelleen. ja uudelleen... Ei taida edelleenkään olla nämä lämmittimet "minun juttu", vaikka ajorupeama aina olisikin niin pitkä että akku kyllä latautuisi lämmittämisen jälkeen.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

-V- kirjoitti:Yleensä olen visusti pysynyt erossa polttoainekäyttöisistä lämmittimistä ongelmien pelossa mutta parissa käytettynä ostetussa sellainen on ollut valmiina. Näyttää olevan tehdasmallinen nykyisessä E60:ssä myös. Parina kylmänä aamuna olen sitä kokeillut käynnistää mutta eipä tuo auton sisusta ole lämminnyt... Lämmitin lähtee päälle mutta sammuu heti kohta minuutin parin jälkeen. Mistä lie johtuu? Täytyy käydä joskus huollossa kysymässä kun tulee asiaa sinne päin...

Mulla kävi myös noin viime talvena ja se johtui siitä, että auto sammutti, kun akussa ei ollut riittävästi virtaa, siis
auto tarkkailee jännitettä ja sammuttaa webaston, jos jännite laskee tietyn rajan alle.
Tällä varmistetaan se, että akussa on sen verran virtaa, että auton saa käynnistettyä.
Sitten jos käynnistää webaston manuaalisesti ja antaa alkuajan, niin silloin webasto oli mulla
päällä n. puoli tuntia eli silloin auto ei enää ole niin tarkka akun kunnon suhteen, vaan toteaa, että
näin kuski tuon haluaa. Akku kyllä joutuu silloin koville.
Noiden kokeilujen jälkeen en sitten enää käyttänyt webastoa, akku olis mennyt uusiksi.
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Tuli tilattua Eberi Easystart R+ -kaukosäätimellä entiseltä kotipaikkakunnalta :D firma on kokenut lisälämmitinasentaja, mm. metsäkoneisiin ovat paljon asentaneet autojen lisäksi. Hinta oli ratkaiseva tekijä, hinnaksi tulee n.1740-1850e + laturi lohkolämmittimeen 40e. Hinta riippuu siitä, kuinka paljon 330d vaatii putkea ja liitintä asennukseen. Erittäin mukava palvelu ainakin puhelimen perusteella.

Halvin hinta Joensuussa oli 2160e laturin kanssa, ja kallein hinta noin 2600e, joten kyllähän tuossa jokusen satasen säästää.
Viimeksi muokannut Hiace, 17 Joulu 2011, 20:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Tuo on edullinen hinta Eberistä. Täällä pääkaupunkiseudulla joutuu maksamaan vähintään 2500 eur laturin kanssa. Hyvä laite tuo Eberi on. Minä pidin myös enemmän sen Easystart -kauko-ohjaimesta kuin Webaston T100 -mallista. Molemmat on tullut kokeiltua.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Markku J kirjoitti:Minä pidin myös enemmän sen Easystart -kauko-ohjaimesta kuin Webaston T100 -mallista. Molemmat on tullut kokeiltua.
Minä taas pidän enemmän Webaston T91:stä kuin T100:sta. Sen takia koska T91 on pienempi enkä tarvi kapulassa muuta kuin on/off-napit. Molemmat on tullut kokeiltua.
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Anyway kirjoitti:
-V- kirjoitti:Yleensä olen visusti pysynyt erossa polttoainekäyttöisistä lämmittimistä ongelmien pelossa mutta parissa käytettynä ostetussa sellainen on ollut valmiina. Näyttää olevan tehdasmallinen nykyisessä E60:ssä myös. Parina kylmänä aamuna olen sitä kokeillut käynnistää mutta eipä tuo auton sisusta ole lämminnyt... Lämmitin lähtee päälle mutta sammuu heti kohta minuutin parin jälkeen. Mistä lie johtuu? Täytyy käydä joskus huollossa kysymässä kun tulee asiaa sinne päin...

Mulla kävi myös noin viime talvena ja se johtui siitä, että auto sammutti, kun akussa ei ollut riittävästi virtaa, siis
auto tarkkailee jännitettä ja sammuttaa webaston, jos jännite laskee tietyn rajan alle.
Tällä varmistetaan se, että akussa on sen verran virtaa, että auton saa käynnistettyä.
Sitten jos käynnistää webaston manuaalisesti ja antaa alkuajan, niin silloin webasto oli mulla
päällä n. puoli tuntia eli silloin auto ei enää ole niin tarkka akun kunnon suhteen, vaan toteaa, että
näin kuski tuon haluaa. Akku kyllä joutuu silloin koville.
Noiden kokeilujen jälkeen en sitten enää käyttänyt webastoa, akku olis mennyt uusiksi.
Ei tuo mun webasto ole kuukauden hehkutteluilla alkanut kunnolla toimia. Sammuu heti alkuunsa. Soittelin tänään huoltoon mutta eivät suoraan osanneet mitään sanoa vaan autolle varattiin loppukuulle aika koko päiväksi tutkimista varten. Eipä tämä lisää ennestään heikkoa luottamustani polttoainelämmittimiin... mutta olisihan se talvella mukava toimia kun kerran autossa on. Tuskin nyt 2-vuotiaassa autossa akkukaan on ihan loppu. Tai mistäpä sen tietää jos lämmitin on senkin jo hajottanut... saavat tutkia ja laittaa kuntoon.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

-V- kirjoitti:
Anyway kirjoitti:Mulla kävi myös noin viime talvena ja se johtui siitä, että auto sammutti, kun akussa ei ollut riittävästi virtaa, siis
auto tarkkailee jännitettä ja sammuttaa webaston, jos jännite laskee tietyn rajan alle.
Tällä varmistetaan se, että akussa on sen verran virtaa, että auton saa käynnistettyä.
Sitten jos käynnistää webaston manuaalisesti ja antaa alkuajan, niin silloin webasto oli mulla
päällä n. puoli tuntia eli silloin auto ei enää ole niin tarkka akun kunnon suhteen, vaan toteaa, että
näin kuski tuon haluaa. Akku kyllä joutuu silloin koville.
Noiden kokeilujen jälkeen en sitten enää käyttänyt webastoa, akku olis mennyt uusiksi.
Ei tuo mun webasto ole kuukauden hehkutteluilla alkanut kunnolla toimia. Sammuu heti alkuunsa. Soittelin tänään huoltoon mutta eivät suoraan osanneet mitään sanoa vaan autolle varattiin loppukuulle aika koko päiväksi tutkimista varten. Eipä tämä lisää ennestään heikkoa luottamustani polttoainelämmittimiin... mutta olisihan se talvella mukava toimia kun kerran autossa on. Tuskin nyt 2-vuotiaassa autossa akkukaan on ihan loppu. Tai mistäpä sen tietää jos lämmitin on senkin jo hajottanut... saavat tutkia ja laittaa kuntoon.
Juttelin webastosta Laakkosen huollon kanssa viime talvena ja sanoivat, että webasto tarkkailee montaa eri
tekijää esim. akku, ulkoilman lämpötila jne. ja on aika vaikeaa selvittää, että mikä tekijä se webaston
toiminnan sitten katkaisee. Mullekin sanoivat, että huollossa se on tutkittava, mutta en sitten vienyt huoltoon,
kun olin jo vähän ajatellut auton vaihtoa.
Kerro täällä sitten, mitä ne huollossa löysivät.
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Edellisessä autossani Eberin käyntihäiriöiden syyksi paljastui lopulta turhan lyhyeksi jätetty (tai vinoon asennettu) imuputki tankissa. Tankin täytyi olla vähintään puolillaan, että kamiina sai polttoainetta. Täysin tyhjäksihän se ei voi imeä tankkia, että autokin vielä käynnistyisi. Ainakin tuo Eberi ilmoittaa mahdollisia syitä häiriöihin vikakoodeilla, joita valtuutetussa huollossa voi lukulaitteella tulkita.
janitkon
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 13 Loka 2011, 15:07

Webastoa/eberiä tulisi käyttää kesälläkin silloin tällöin, jotta paloilmapuhallin ei jumitu pölyn yms. takia.
Laite tekee tiettyjä asioita ja samalla tarkkailee toimintaa ja jos nämä tarkkailtavat kohteet eivät toimi oikein, niin lämmitin ei syty ja menee vikatilaan.

Ilmeisesti jäsen V:llä kuitenkin lämmitin syttyy ja alkaa kuulostamaan suihkumoottorin kiihdytykseltä, ennen kuin sammuu?
Oisko sitten liekkivahti, joka oikuttelee? Huollossa vikakoodit lukuun, eiköhän sieltä löydy apu.

Itselle ollut PA-lämmitin käytössä parissa edellisessä autossa ja tyytyväisempi en voisi olla. Tuohon nykyiseenkin tulee kaukosäätöinen eberi, kunhan saan ajan tilattua asennukseen.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Tuossa BMW:n tehtaalla asennetussa Webastossa on muistaakseni myös lämpötilaraja, eli ei lähde käyntiin yli 15 asteen lämpötilassa. Ainakin omassa E90:ssä. Sitä en tiedä, että käyttääkö tuo sitä "tavallista" ulkolämpötilan anturia vai onko joku oma systeemi.

Mulla on kyllä toiminut yllättävän hyvin tuo tehdasasenteinen, vaikka ikääkin jo alkaa olla (koputtaa puuta). Viimeksi käytin joskus keväällä ja nyt alkusyksystä kokeilin, että vieläkö pelaa ja vaikka taukoa oli monta kuukautta käytössä, niin lähti heittämällä käyntiin.

Samaa mieltä kuitenkin janitkonin kanssa, että kannattaisi käytellä aina silloin tällöin myös kesälläkin.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Vastaa Viestiin