Tämän saman ongelman kanssa painijoita on siis enemmänkin. Tätä asiaa pyöritellessäni, on tullut mieleen yksi vaihtoehto. Olisiko niin, että moottorin taloudellisuudessa on menty liian pitkälle, kun viimeinenkin polttoainepisara yritetään säästää. Tämän vuoksi juuri tuolloin kun moottorin paras vääntömomentti on saavutettu, niin nykyminen alkaa kun ei saa tarpeeksi ruokaa? Automaattilaatikosta se ei taida johtua jos kerran manuaalikin nykii.
Jos vikaa ei saada selville seuraavalla korjauskäynnillä, niin täytyy ehdottaa lisäruoka-annoksen antamista... Täytyy alkaa tosissaan miettimään Bemarin oman virityspaketin laittamista...Eli, lisää ruokaa ja isompi välijäähdytin ja isompi tuuletin....
F10 vika-/ongelmalista
Täällä kanssa ekan 3 tkm:n jälkeen on ollut juuri tuota nykimistä havaittavissa. Nopeuden ollessa noin 105 km/h – 8 vaihteella mentäessä nykiminen on voimakkainta
G05 | BMW X5 45e | Mineral White
M3 Long Range "ReFresh" | TESLA | Pearl White
M3 Long Range "ReFresh" | TESLA | Pearl White
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Tuli mieleen että silloin auto voisi nykiä jos sytytys- tai polttoaineensyttöpuolella on joku häikkä. Tai jos automaatissa on joku vika niin sekin voipi nyitättää. Mut toisaalta jos noita nykäyksiä on manuaaleissakin niin sitten en tiedä mistä kiikastaa.
Mulla ei tosiaan nyi ja auto on varustettu 2-litran dieselmoottorilla. Joten ominaisuus se ei voi olla koska omassa en ole sitä huomannut enkä huomannut sellaista koeajoautoissakaan. Ajettu on F10, F11, E90 ja E91 ja kaikki samoilla moottoreilla.
Mulla ei tosiaan nyi ja auto on varustettu 2-litran dieselmoottorilla. Joten ominaisuus se ei voi olla koska omassa en ole sitä huomannut enkä huomannut sellaista koeajoautoissakaan. Ajettu on F10, F11, E90 ja E91 ja kaikki samoilla moottoreilla.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Tottakai ohjauskulmat voi olla pielessä uudessa autossa ja niin ne yleensä onkin. Neljä uutta VW:tä ostettu ja ohjauskulmat oli kaikissa miten sattuu. Eka uusi BMW ja ohjauskulmat oli pielessä. Päinvastoin se on harvinaista ettei kulmissa ole mitään valitettavaa. Ne kun on niin herkkiä muuttumaan. Eli vaikka ne olisi säädetty tehtaalla 100% oikein niin ne kulmat saattaa muuttua mm. kuljetuksen aikana ja niitä ei tosiaan hienosäädetä autoliikkeissä ennen luovutusta jos asiakas ei sitä erikseen pyydä.Mosku kirjoitti:Onkohan nykimistä vain 20d moottorissa? Tuo jarrujuttu on kyllä kans ihmeellinen. Voisko ohjauskulmat vaikuttaa asiaan ja voiko ne ylipäätään olla uudessa autossa pielessä? Kyllähän nuo em. viat/ominaisuudet kieltämättä karistaa laadun tuntua ja ihmetellä täytyy mihin suuntaan laatu on menossa.
- Jopemies
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 142
- Liittynyt: 07 Tammi 2011, 21:44
- Auto: Volvo V90 T8 TwE MY21
BMW i3 120Ah 2019
Itse käytän vakkaria jatkuvasti eikä mitään nykimistä ole ilmennyt, ajettu 18tkmJ1978 kirjoitti:En ole huomannut vastaavaa nykimistä minun 2-litraisessa 184hv dieselissäni. Tosin autolla on ajettu vasta vajaat 1500km:a. Mut hienosti pelaa. Ei nyi yhtään.
Voiskos tuo teillä esiintyvä nykiminen johtua vakkarista/sen käytöstä? Käytättekö paljonkin sitä kun ajatte? Minä en käytä vakkaria oikeastaan koskaan.
ex:
Volvo XC 60 D5 Summum -14
F11 520dA SB -11
E39 535i -99
E114 1502 -76
Volvo XC 60 D5 Summum -14
F11 520dA SB -11
E39 535i -99
E114 1502 -76
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 25
- Liittynyt: 14 Huhti 2011, 15:56
- Auto: BMW
F11 520d M-sport
F48 X1 18d M-sport
Olen ajanut nyt reilu 6000km autolla(F11 520dA) ja törmäsin tuohon nykymiseen, kun ajalin lomakauden mäkisempiä maastoja. Selkeästi ongelma esiintyy ainakin minulla kun:
- nopeus noin 100km/h
- loivempi mäki, jonka auto yrittää kivuta M8 vaihteella
- vakionopeuden säädin käytössä
Mulla on kyllä vähän vastaavia kokemuksia Volvo V70 mallista uutena. Siinä vain "nykiminen" oli lievempää ja se tuli esille vain vakkaria käytettäessä.
Muuten kyllä automme on toiminut moitteettomasti(kop,kop) ja täytyy kehua mahtavaksi autoksi!
- nopeus noin 100km/h
- loivempi mäki, jonka auto yrittää kivuta M8 vaihteella
- vakionopeuden säädin käytössä
Mulla on kyllä vähän vastaavia kokemuksia Volvo V70 mallista uutena. Siinä vain "nykiminen" oli lievempää ja se tuli esille vain vakkaria käytettäessä.
Muuten kyllä automme on toiminut moitteettomasti(kop,kop) ja täytyy kehua mahtavaksi autoksi!
Muistelisin, että ei ole itellä ollut vakkari käytössä nykimisten yhteydessä, vaikka sitä aika paljon tulee käytettyäkin.J1978 kirjoitti: Voiskos tuo teillä esiintyvä nykiminen johtua vakkarista/sen käytöstä? Käytättekö paljonkin sitä kun ajatte? Minä en käytä vakkaria oikeastaan koskaan.
Hajut olisi, että nykimisiä ilmenee, kun kaasu on kevyt (kulutusmittari luokkaa 3...5 l/100km) ja kierroksia on 1000...2000 rpm, mutta sen verran harvoin kun ilmenee, enkä saa yrittämällä toistumaan, niin vaikeaa on analysointi. Ensimmäisen kerran taisi nykiä, kun autolla oli ajettu pari tonnia.
Mutta jos indikaatioita on kolmosessa ja vitosessa, manuaalilla ja automaagilla, niin ilmeisesti vaihteiston voi sulkea vikapaikoista pois. Kone voisi olla, miksei vaikka liittyä partikkelifiltteriin. Itselläni on aika paljon lyhyttä ajoa (vartin siivu pari kertaa päivässä), jolloin noenpoltto ei ehkä onnistu. Kenkää tulee välillä silti annettua, että luultavasti nokeakin syntyy...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 636
- Liittynyt: 29 Maalis 2010, 14:16
- Auto: Porsche Macan 2017
- Paikkakunta: Vantaa
http://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t6433" onclick="window.open(this.href);return false;
Löysin tuollaisen artikkelin. Ehkä ongelma siis poistuu kilometrien myötä.
Löysin tuollaisen artikkelin. Ehkä ongelma siis poistuu kilometrien myötä.
Ex-bemarit: 520dA -11, 330xdA -09, 520dA -08, 120d -07.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 636
- Liittynyt: 29 Maalis 2010, 14:16
- Auto: Porsche Macan 2017
- Paikkakunta: Vantaa
Tänään tuolla tuorein kirjoitus nykimisasiaan liittyen. EGR-venttiilin toiminnasta on siis ilmeisesti kyse ja päivitys asiaan tulossa syyskuussa.juggernaut kirjoitti:Olen itse lueskellut 5postia ja siellä sattunut tälläinen topic eteen: http://f10.5post.com/forums/showthread.php?t=556940
Vika vaikuttaa juurikin samalta, mikä sinulla on. Toivottavasti tuosta on apua.
Ex-bemarit: 520dA -11, 330xdA -09, 520dA -08, 120d -07.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 538
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:41
- Auto: F16 30d + powerkit
Tilattu G30 - Paikkakunta: Oulu
Enpä ole törmännyt moiseen mutta omani ostin eskarina 11500 km ajettuna, vehe oli tuolloin pajalla ja pari viikkoa siihen vaihdettiin osia. Turbokin meni vaihtoon, mutta sehän onkin kuluva osa.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Kyllä vaan munkin 520dA vaihtaa silloin tällöin miten sattuu kun kierrokset ovat alhaiset 1.150 - 1.350 (hakee 6 - 8 vaihteet). Laatikon/koneen softa vaatinee hienosäätöä ainakin tässä 135 kW/380 Nm moottorissa.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Kyllä jarrulevyt pitäisi mennä takuuaikana takuuseen. Jarrulevyissä voi olla vikaa tai sitten renkaissa jotakin ongelmaa.parras kirjoitti:BMW 530 D , F10, ajettu 30.000 km.
Jarrutettaessa täristää. Normaali ajossa ei ongelmaa.
Mistähän vikaa etsisi ?
Onko jarrulevyillä takuuta ?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 144
- Liittynyt: 30 Tammi 2011, 17:36
- Auto: F20 116dA
- Paikkakunta: Pk-seutu
Veikkaanpa, ettei noilla kilometreillä enää mene. Mulla meni E90 318d:stä aikoinaan levyt vaihtoon 10tkm kohdalla ja kysyin, että mihin saakka tuo takuu on levyjen osalta voimassa. Kuulemma 20tkm oli silloin rajana - ja tämähän tapahtui siis vuonna 2007, joten nyt ovat voineet rajat muuttuakin..J1978 kirjoitti:Kyllä jarrulevyt pitäisi mennä takuuaikana takuuseen.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 13
- Liittynyt: 01 Maalis 2011, 16:35
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Kyselin BMW ltä ja sain vastaukseksi oheisen :
"Kyseessä on kuluva osa, joten jarrulevyn normaali kuluminen ei kuulu takuun piiriin. Jos jarrulevyssä havaitaan materiaalivirhe valtuutetun BMW Service toimipisteen toimesta alle 40 tkm ajetussa takuuikäisessä autossa, niin kyseiset tapaukset voidaan hoitaa takuuna. Sama pätee myös varaosatakuun kohdalla."
Mitähän levyjen mahdollinen kierous sitten merkitsee ; materaalivikaa vai voidaanko vedota lätäkköön ajamiseen ?
"Kyseessä on kuluva osa, joten jarrulevyn normaali kuluminen ei kuulu takuun piiriin. Jos jarrulevyssä havaitaan materiaalivirhe valtuutetun BMW Service toimipisteen toimesta alle 40 tkm ajetussa takuuikäisessä autossa, niin kyseiset tapaukset voidaan hoitaa takuuna. Sama pätee myös varaosatakuun kohdalla."
Mitähän levyjen mahdollinen kierous sitten merkitsee ; materaalivikaa vai voidaanko vedota lätäkköön ajamiseen ?
F10 / F11 nypytys
hain uuden auton viime perjantaina autosalvasta ja nykiminen/nypytys tuli esiin ensimmäisen 40 km aikana. Nyt on ajettu noin 700 km ja laitoin kyselyn bmw:n maahantuojalle oheisesta viasta. Sieltä ei vastausta tullut, mutta Autosalpa palveli hyvin ja totesivat olevan tuo EGR venttiilin ohjaukseen liittyvä ohjelma, johon päivitys on tulossa tällätietoa syyskuussa.
se mikä ihmetettää on, että jos vika on tiedossa ei myyntiorganisaatiota ilmeisesti infota mitenkään vaan asian havaitseminen jätetään ostajalle.
Tarkasti ottaen autossa on siis ollut vika jo toimitusvaiheessa, eikä tuote tältäosin vastaa siis sitä mitä on tilattu. Maahantuoja ilmeisesti ei asiasta ota vastuuta ja tässäkohdin Myyjäliike on ainakin minustä täysin syytön osapuoli.
jokin pienoinen kompesaatio / varuste olisi vähintä mitä maahantuoja/ tehdas voisi asiakkaille koituvasta mieliharmista ja autoissa olevasta viasta antaa.
Toivottavasti "nypytys" häviää päivityksessä...muuten voi mennä uusi auto vaihtoon.
hain uuden auton viime perjantaina autosalvasta ja nykiminen/nypytys tuli esiin ensimmäisen 40 km aikana. Nyt on ajettu noin 700 km ja laitoin kyselyn bmw:n maahantuojalle oheisesta viasta. Sieltä ei vastausta tullut, mutta Autosalpa palveli hyvin ja totesivat olevan tuo EGR venttiilin ohjaukseen liittyvä ohjelma, johon päivitys on tulossa tällätietoa syyskuussa.
se mikä ihmetettää on, että jos vika on tiedossa ei myyntiorganisaatiota ilmeisesti infota mitenkään vaan asian havaitseminen jätetään ostajalle.
Tarkasti ottaen autossa on siis ollut vika jo toimitusvaiheessa, eikä tuote tältäosin vastaa siis sitä mitä on tilattu. Maahantuoja ilmeisesti ei asiasta ota vastuuta ja tässäkohdin Myyjäliike on ainakin minustä täysin syytön osapuoli.
jokin pienoinen kompesaatio / varuste olisi vähintä mitä maahantuoja/ tehdas voisi asiakkaille koituvasta mieliharmista ja autoissa olevasta viasta antaa.
Toivottavasti "nypytys" häviää päivityksessä...muuten voi mennä uusi auto vaihtoon.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Tarkasti ottaen autossa on siis ollut vika jo toimitusvaiheessa, eikä tuote tältäosin vastaa siis sitä mitä on tilattu. Maahantuoja ilmeisesti ei asiasta ota vastuuta ja tässäkohdin Myyjäliike on ainakin minustä täysin syytön osapuoli.
jokin pienoinen kompesaatio / varuste olisi vähintä mitä maahantuoja/ tehdas voisi asiakkaille koituvasta mieliharmista ja autoissa olevasta viasta antaa.
Toivottavasti "nypytys" häviää päivityksessä...muuten voi mennä uusi auto vaihtoon.[/quote]
Voihan sitä pyytää mitä vaan mutta jos autossa on joku tyyppivika tai muu vika takuuaikana niin turha olettaa että tehdas, myyjäliike tai maahantuoja rupeaa antamaan jotain ylimääräisiä. Vika korjataan kuntoon ja siinä se. Ei sieltä muuta tipu vaikka on BMW tai mersu alla. Autosalpahan antaa sulle jo ilmaisen sijaisauton huollon ajaksi. Monen muun merkin tiskiltä et saa siksi aikaa mitään autoa jollet kaiva kuvetta. Et edes takuuhuoltojen aikana.
Olet myös 100% varma että nypytys johtuu egr-ventiilistä...
jokin pienoinen kompesaatio / varuste olisi vähintä mitä maahantuoja/ tehdas voisi asiakkaille koituvasta mieliharmista ja autoissa olevasta viasta antaa.
Toivottavasti "nypytys" häviää päivityksessä...muuten voi mennä uusi auto vaihtoon.[/quote]
Voihan sitä pyytää mitä vaan mutta jos autossa on joku tyyppivika tai muu vika takuuaikana niin turha olettaa että tehdas, myyjäliike tai maahantuoja rupeaa antamaan jotain ylimääräisiä. Vika korjataan kuntoon ja siinä se. Ei sieltä muuta tipu vaikka on BMW tai mersu alla. Autosalpahan antaa sulle jo ilmaisen sijaisauton huollon ajaksi. Monen muun merkin tiskiltä et saa siksi aikaa mitään autoa jollet kaiva kuvetta. Et edes takuuhuoltojen aikana.
Olet myös 100% varma että nypytys johtuu egr-ventiilistä...
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Autossasi on 2 vuoden täystakuu! Kyllä jopa etujarrulevyjen kuuluu kestää n. 80 -100 tkm.parras kirjoitti:BMW 530 D , F10, ajettu 30.000 km. Jarrutettaessa täristää. Normaali ajossa ei ongelmaa.
Mistähän vikaa etsisi ? Onko jarrulevyillä takuuta ?
Jarrupalat kuuluu vaihtaa kerran (40 -50 tkm) ennen kuin tokalla kerralla myös levyt.
Takajarrujen väli on sitten jo lähes puolitoistakertainen.
Mulla on nyt jokunen Bemari ollut, mutta aina on pitänyt vaatia että homma hoituu!
Älä rupee maksumieheksi missään tapauksessa.
Mutta jos autossasi on tarvikevanteet, niin BMW voi ruveta hankalaksi... Mitkä vanteet sulla on?
Ja vielä, ei se kahden vuoden takuu lopeta vastuuta. Mikäli autosta löytyy ns. tyyppivika niin valmistaja on
siitä vastuussa huomattavasti pidemmän aikaan.
Itse olen jopa saanut upouuden BMW:n vanhan tilalle ja ilmastointia on korjattu takuuajan jälkeen, takuuseen.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.