530e toimintasäde sähköllä
0 rangella latas 7.35kWh ja sen jälkeen range 24km. Tuota ennen matkaa oli pääosin matka-ajoa. Vaikka akku olisi aamulla täynnä ja range 20 km, niin tuota matkaa sillä ei pysty ajamaan. Max edrivellä antaa keskikulutukseksi 24,9kWh/100km.
Kyllä tuolla kaiken järjen mukaan pitäisi pystyä ajamaan vähintään 30 km. Jos se keskikulutus 24,9, niin 20 km matkalla menisi vasta 5 kw. Nyrkkisääntö noissa wltp kulutuksissa kuivalla kesäkelillä on , että 1 kw ajaa 5 km.Lämmityslaitteella kyllä pystyy lyhentämään hyvin rangea, kun siinä 5 kw vastus. Itsellä 19 asteen pyynti ja jos lasit pysyy auki ja ok muutoin, niin pidän välillä offilla. Valmistajan ohje, että käytä mieluummin ratinlämmitystä ja penkinlämmitystä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 109
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:50
- Auto: F11 535d ja E81
E31 850Csi ja E31 850i
E24 635Csi
Kyllä minun silmiin kuulostaa ankealta ja kankealta, jos ei puhallusta raaski pihiyden takia pitää päällä.Monni kirjoitti: ↑08 Marras 2021, 23:39 Nyrkkisääntö noissa wltp kulutuksissa kuivalla kesäkelillä on , että 1 kw ajaa 5 km.Lämmityslaitteella kyllä pystyy lyhentämään hyvin rangea, kun siinä 5 kw vastus. Itsellä 19 asteen pyynti ja jos lasit pysyy auki ja ok muutoin, niin pidän välillä offilla. Valmistajan ohje, että käytä mieluummin ratinlämmitystä ja penkinlämmitystä.
En ymmärrä kans alkuunkaan. Kuinkahan monta prosenttia tuo energiansäästö mahtaa tuollaisen kalliin auton arvonalenemassa näkyä?Laku kirjoitti: ↑09 Marras 2021, 09:36Kyllä minun silmiin kuulostaa ankealta ja kankealta, jos ei puhallusta raaski pihiyden takia pitää päällä.Monni kirjoitti: ↑08 Marras 2021, 23:39 Nyrkkisääntö noissa wltp kulutuksissa kuivalla kesäkelillä on , että 1 kw ajaa 5 km.Lämmityslaitteella kyllä pystyy lyhentämään hyvin rangea, kun siinä 5 kw vastus. Itsellä 19 asteen pyynti ja jos lasit pysyy auki ja ok muutoin, niin pidän välillä offilla. Valmistajan ohje, että käytä mieluummin ratinlämmitystä ja penkinlämmitystä.
Kukin toki taplaa tyylillään mutta silti
Tässä ei nyt ole pihiydestä ja ankeuksista eikä ylipäänsä minun ajoista kyse, vaan Uuno kyselee, miten toimintamatka sähköllä on niin lyhyt. Minulla ei tule enää muita syitä mieleen, kuin lämmitys, jos 7 kw ei riitä edes 20 km sähköiseen ajoon.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Oma 2017 mallinen 530e lataa nyt 98tkm ajettuna myBMW sovelluksen mukaan ~10% kohdilta ~7 kWh tai ~8 kWh kun ladataan täyteen.
Range-arvio pyörii jossain 25 km paikkeilla. Ei mitään hajua miten se vastaa todellisuutta, en ole käyttänyt max edrivee kuin korkeintaan jossain parin kilsan ajossa.
Range-arvio pyörii jossain 25 km paikkeilla. Ei mitään hajua miten se vastaa todellisuutta, en ole käyttänyt max edrivee kuin korkeintaan jossain parin kilsan ajossa.
Olen huomannut, että kun hybrid tilassa ajaa akun loppuun, niin tässä vaiheessa kytkemällä max e drive tilan auto kulkee vielä useita kilometrejä ja ajaa akun n 3 prosentin tilaan. Muutenhan siinä yleensä tyhjänä 8 prosenttia omassa. Auto voi ilmoittaa tällöin ensin , ettei sähköajo mahdollista, mutta alkaa aika nopeasti kulkemaan vielä sähköllä.
En tiedä usko loppuu näihin BMW sähköakkuihin ennen kuin vaihto tulee eteen. Nyt neljä vuotta alla 530e ja range tippuu vauhdilla. Tälle vuodelle näyttää ensimmäistä kertaa yli 30km kun se ollut 24-27 luokkaa. 150 km viikossa vähemmän sähköajoa kuin 2018 näkyy myös bensan kulutuksessa. Eihän tästä kukaan ota vastuuta vaikka mielestäni pitäisi. Seuraava auto ei tule olemaan BMW.!
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
lnaukkar kirjoitti: ↑10 Marras 2021, 08:43 Oma 2017 mallinen 530e lataa nyt 98tkm ajettuna myBMW sovelluksen mukaan ~10% kohdilta ~7 kWh tai ~8 kWh kun ladataan täyteen.
Range-arvio pyörii jossain 25 km paikkeilla. Ei mitään hajua miten se vastaa todellisuutta, en ole käyttänyt max edrivee kuin korkeintaan jossain parin kilsan ajossa.
Heh…
103tkm ajettuna (alta 5v) akku vikaantui. Oireena tehonpuute ja sähköajon katoaminen tilanteissa, jossa se aiemmin oli mahdollista. Lopulta pari kuukautta myöhemmin jakaria ruutuun ja myöhemmin vielä punainen akun kuva.
107tkm kohdalla 2/6 akkumoduuleista ohjainlaitteineen on vaihdettu uusiin. Hinta 3100e plus 400e diagnostiikkaa, maahantuoja ja myyntiliike tuli vastaan 45% — maksettavaa jäi 1700 + 400.
Nyt 108tkm 5v ajettuna kantama yhä sama kuin aiemmassa viestissäni
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 22
- Liittynyt: 11 Kesä 2013, 17:32
- Auto: G31 530E xDrive Touring, MSport
- Paikkakunta: HELSINKI
Hei,
Vaihdoin Toukokuussa dieselistä saman koriseen (tosin LCI malliin) 530E XDive Touringiin, vm 2021
Nyt ajanut autolla reilu 2700 km
- sähköllä noin 1200 km
- bensalla ajettu pääsääntöisesti moottoritiellä vapaa-ajan paikalle (kesälomalla oltu)
- keskikulutus 3,9 ltr ja noin 11 kwh per 100 km
- työmatka päivässä noin 40 km (plus kaupassa käynnit) minkä pääsee säällisesti ajaen yhdellä latauksella ja rangea voi jäädä vielä 5-7 km. Bensa kone käynnistyy pari tai muutaman kerran viikossa rampista kiihdyttäessä tai jossakin ylämäessä, hetkeksi.
- lyhyessä ajossa kuumalla jos esim. käy kaupassa välillä niin range lyhenee aina ilmastoinnin viilentäessä auton
- Toisaalta nyt kelien hieman jäähdyttyä huomannut oudon ilmiön
- kun pysähtyy kaupassa niin sinä aikana range kasvaa ilman latausta
- toki kasvanut range sulaa normaalia nopeammin liikkeelle lähdettyä
Saas nähdä mikä range on sitten talvella.
Millaiselta nämä kokemukset vaikuttavat teidän kokemuksiin verrattuna?
Vaihdoin Toukokuussa dieselistä saman koriseen (tosin LCI malliin) 530E XDive Touringiin, vm 2021
Nyt ajanut autolla reilu 2700 km
- sähköllä noin 1200 km
- bensalla ajettu pääsääntöisesti moottoritiellä vapaa-ajan paikalle (kesälomalla oltu)
- keskikulutus 3,9 ltr ja noin 11 kwh per 100 km
- työmatka päivässä noin 40 km (plus kaupassa käynnit) minkä pääsee säällisesti ajaen yhdellä latauksella ja rangea voi jäädä vielä 5-7 km. Bensa kone käynnistyy pari tai muutaman kerran viikossa rampista kiihdyttäessä tai jossakin ylämäessä, hetkeksi.
- lyhyessä ajossa kuumalla jos esim. käy kaupassa välillä niin range lyhenee aina ilmastoinnin viilentäessä auton
- Toisaalta nyt kelien hieman jäähdyttyä huomannut oudon ilmiön
- kun pysähtyy kaupassa niin sinä aikana range kasvaa ilman latausta
- toki kasvanut range sulaa normaalia nopeammin liikkeelle lähdettyä
Saas nähdä mikä range on sitten talvella.
Millaiselta nämä kokemukset vaikuttavat teidän kokemuksiin verrattuna?
ex -G31 530DA XDrive Luxury line, F10 528A XDrive, F30 320IA xDrive MSport
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 60
- Liittynyt: 19 Maalis 2012, 20:29
- Auto: 530eX LCI M Sport 2021
- Paikkakunta: Tuusula
Samantyyppiset kokemukset. Lämpimillä keleillä pääsee n. 50km akullisella minun ajoprofiilillani, talvella n. 30km. 15 asteen pakkasella vaatii jo latauksen ajoittamista lähelle lähtöä, jotta suostuu sähköllä edes käymään. Jäähdytys kuluttaa akkua maltillisesti, lämmitys puolestaan paljon. Itsellä on tullut tavaksi napauttaa aina startatessa sähkömoodi päälle, jolloin nilkan voi oikaista huoletta ilman, että polttomoottori käynnistyy. Sähkömoottorillakin pysyy normiliikenteen mukana ihan OK. Jos jotain voisi toivoa, niin isompi akku, tehokkaampi laturi ja tehokkaampi sähkömoottori. Kuulostaa aika lailla täyssähköautoltaTriple kirjoitti: ↑27 Heinä 2022, 18:21 Hei,
Vaihdoin Toukokuussa dieselistä saman koriseen (tosin LCI malliin) 530E XDive Touringiin, vm 2021
Nyt ajanut autolla reilu 2700 km
- sähköllä noin 1200 km
- bensalla ajettu pääsääntöisesti moottoritiellä vapaa-ajan paikalle (kesälomalla oltu)
- keskikulutus 3,9 ltr ja noin 11 kwh per 100 km
- työmatka päivässä noin 40 km (plus kaupassa käynnit) minkä pääsee säällisesti ajaen yhdellä latauksella ja rangea voi jäädä vielä 5-7 km. Bensa kone käynnistyy pari tai muutaman kerran viikossa rampista kiihdyttäessä tai jossakin ylämäessä, hetkeksi.
- lyhyessä ajossa kuumalla jos esim. käy kaupassa välillä niin range lyhenee aina ilmastoinnin viilentäessä auton
- Toisaalta nyt kelien hieman jäähdyttyä huomannut oudon ilmiön
- kun pysähtyy kaupassa niin sinä aikana range kasvaa ilman latausta
- toki kasvanut range sulaa normaalia nopeammin liikkeelle lähdettyä
Saas nähdä mikä range on sitten talvella.
Millaiselta nämä kokemukset vaikuttavat teidän kokemuksiin verrattuna?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 22
- Liittynyt: 11 Kesä 2013, 17:32
- Auto: G31 530E xDrive Touring, MSport
- Paikkakunta: HELSINKI
Kiitoksia vastauksesta.
Toinen kysymys
- olen nyt ajanut itse autolla reilu 3,000 km ja autolla ajettu yhteensä alle 15,000 km
- viime aikoina havainnut seuraavan ilmiön
- esim. tänään töissä akut täynnä ja lähtiessä sieltä range 43 km
- ajoin muutaman km mancavelle ja range laski tietysti
- olin mancavella noin 15 min ja range oli lähtiessä 45 km
- ajoin kotiin päin ja kävin välillä kaupassa
- Range laski 29 km ja kaupasta lähtiessä oli taasen yli 30 km
- kokemuksen mukaan nämä "palautuvat" kilometrit sulavat liikkeelle lähtiessä nopeammin kuin ajetut kilometrit oikeasti ovat
Kysymys
- onko samanlaisia kokemuksia
- Mistä johtuu?
Toinen kysymys
- olen nyt ajanut itse autolla reilu 3,000 km ja autolla ajettu yhteensä alle 15,000 km
- viime aikoina havainnut seuraavan ilmiön
- esim. tänään töissä akut täynnä ja lähtiessä sieltä range 43 km
- ajoin muutaman km mancavelle ja range laski tietysti
- olin mancavella noin 15 min ja range oli lähtiessä 45 km
- ajoin kotiin päin ja kävin välillä kaupassa
- Range laski 29 km ja kaupasta lähtiessä oli taasen yli 30 km
- kokemuksen mukaan nämä "palautuvat" kilometrit sulavat liikkeelle lähtiessä nopeammin kuin ajetut kilometrit oikeasti ovat
Kysymys
- onko samanlaisia kokemuksia
- Mistä johtuu?
ex -G31 530DA XDrive Luxury line, F10 528A XDrive, F30 320IA xDrive MSport
^hyvin samat kokemukset 4 tkm ajetulla X3 30e:llä, näissä lienee kutakuinkin sama voimalinja ja akkukapasiteetti (?). Tuo rangen kasvu pikkustopeilla lienee joku virhe softassa, ne lisäkilsat tosiaan katoaa vikkelään. Tulee ehkä enemmän seurattua kokonaisrangea mitä sähköllä on päässyt. Sitten jos sitä "akkutankin" mittaria seuraa, niin yleensä mulla range-ennuste on pienempi kuin mitä ajetun perusteella kulutetusta sähköstä voisi päätellä. Ei nää ihan synkassa tunnu menevän...
Ex: G01 X3 20xda, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i. Mp:t BMW K1300S, K1200S.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 22
- Liittynyt: 11 Kesä 2013, 17:32
- Auto: G31 530E xDrive Touring, MSport
- Paikkakunta: HELSINKI
Kiitoksia kommenteista
Itselläni näyttää kesäkäytössä kun lataan toisessa päässä niin pääsen työmatkan sähköllä edes takaisin, yhteensä noin 40 km.
Toimii kesällä hyvin mutta miten talvella?
Toki syksyllä tulossa latauspaikka myös toiseen päähän ja asia helpottuu.
100 km range tosi helpotusta arkielämään tai täyssäköauto?
Itselläni näyttää kesäkäytössä kun lataan toisessa päässä niin pääsen työmatkan sähköllä edes takaisin, yhteensä noin 40 km.
Toimii kesällä hyvin mutta miten talvella?
Toki syksyllä tulossa latauspaikka myös toiseen päähän ja asia helpottuu.
100 km range tosi helpotusta arkielämään tai täyssäköauto?
ex -G31 530DA XDrive Luxury line, F10 528A XDrive, F30 320IA xDrive MSport
Ei sitä rangea kannata tuijottaa. Se muodostuu ihan edellisten ajojen perusteella ja auton "oikea" range on loogisesti linjassa kulutuksen kanssa. Tämän opit pikkuhiljaa, kun ajelet samantylisiä reittejä.
Range näyttö tuntuu riippuvan kuun ja tähden asennosta ja on vain ennuste tulevasta. Omiin kokemuksiin perustuen 50 km rangeen on kohtuullisen helppo päästä lumettomina aikoina. Kituuttamalla pääsee n 60 km. Ehkä kerran kaksi on 40 km työmatka kovilla pakkasilla jäänyt sähköajolla vajaaksi. Autoni on tankattu viimeksi 18.4. ja ajettu sen jälkeen reilut 3800 km. Tästä sähköllä yli 3500 km ja auton keskikulutus näytössä 0.6l. Auto siis 530 e xdrive.
57,9km akullisella Eco prolla, ilmastointi 18 asteessa, radio päällä ja vähän rajoituksen yli pääkaupunkiseudun kehäteitä ja paikalliskatuja viime sunnuntaina kaveria lentokentälle heittäessä. Tämä taisi olla oma ennätys. Auto lähti latauksesta eli oli optimaalinen setti tuohon ajeluun.
- LuZiaN0
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 239
- Liittynyt: 28 Heinä 2012, 18:47
- Auto: X3 30e M-Sport 2022
Paljonko oli reissun kokonaispituus?mikse kirjoitti: ↑16 Syys 2022, 15:33 57,9km akullisella Eco prolla, ilmastointi 18 asteessa, radio päällä ja vähän rajoituksen yli pääkaupunkiseudun kehäteitä ja paikalliskatuja viime sunnuntaina kaveria lentokentälle heittäessä. Tämä taisi olla oma ennätys. Auto lähti latauksesta eli oli optimaalinen setti tuohon ajeluun.
X3 30e M-Sport 2022