Autokuumeilua
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 44
- Liittynyt: 22 Marras 2020, 11:13
- Auto: BMW 530e M-sport -19
Kotilatauksella se ei haittaisi, sellaista ei toistaiseksi. Täyssähköllä olen ajatellut voivan pärjätä ilman laturia kotona. Joskin pitää varautua, että sähkö saattaa tällöin vaihdella. Tuollainen kuitenkin latautuu lähes täyteen tunnissa tai jopa alle, ja pääsääntöisesti sen jälkeen mennään jopa 400km.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 131
- Liittynyt: 15 Marras 2012, 23:14
- Auto: BMW 318dA LCI 2009
Tällä hetkellä näyttäisi 118d-kaaroja olevan myynnissä suh' edullisesti, vm. 2017-19 noin 20 000 euroa ja n. 50 000 km ajettuja. BPS-autot toki kalliimpia. 120d:t sitten n. 5000 euroja kalliimpia.
Autokeskuksella heinäkuun ajan korkotarjous 1,99 %.
Teho tuossa riittää hyvin, 150 hv vs. nykyisen E90:ni 143 hv.
Lähinnä mietin sitä, että 120:t ovat yleensä nelivetoja. E90 on hyvä ajokki talvikelilläkin, mutta miten mahtaa olla ykkössarjalaisen kohdalla, kun painoa on vähemmän ja akseliväli lyhyempi?
Autokeskuksella heinäkuun ajan korkotarjous 1,99 %.
Teho tuossa riittää hyvin, 150 hv vs. nykyisen E90:ni 143 hv.
Lähinnä mietin sitä, että 120:t ovat yleensä nelivetoja. E90 on hyvä ajokki talvikelilläkin, mutta miten mahtaa olla ykkössarjalaisen kohdalla, kun painoa on vähemmän ja akseliväli lyhyempi?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 44
- Liittynyt: 22 Marras 2020, 11:13
- Auto: BMW 530e M-sport -19
Ei varmaan E46 taikka E36 eroa akseliväliltään taikka painoltaan F20, ne toimi kivasti talvella. Paino tuo varmaan vähän lisää pitoa, taas keveys vähentää luistavaa massaa ja auto näin hallittavampi. Nämä nyt sulla varmaan olikin tiedossa. Ja eihän se kauhean poikittain normaalisti etene, mutta varmaan voi olla jollain hiuksenhienolla mittarilla herkempi muuttamaan etenemiskulmaa, koska lyhempi akseliväli, samoin paino helpottaneen liikkeelle lähtöä, mutta ero lienee pieni.Brooks kirjoitti: ↑15 Heinä 2021, 16:23 Tällä hetkellä näyttäisi 118d-kaaroja olevan myynnissä suh' edullisesti, vm. 2017-19 noin 20 000 euroa ja n. 50 000 km ajettuja. BPS-autot toki kalliimpia. 120d:t sitten n. 5000 euroja kalliimpia.
Autokeskuksella heinäkuun ajan korkotarjous 1,99 %.
Teho tuossa riittää hyvin, 150 hv vs. nykyisen E90:ni 143 hv.
Lähinnä mietin sitä, että 120:t ovat yleensä nelivetoja. E90 on hyvä ajokki talvikelilläkin, mutta miten mahtaa olla ykkössarjalaisen kohdalla, kun painoa on vähemmän ja akseliväli lyhyempi?
En toisinsanoen ehkä kauheasti painottaisi. Oma kokemus siis BMW:stä: F20 116d takaveto, F20 120d xdrive, F10 520d xdrive, sekä sitten E36, E46 (rwd), ja nykyistä G30 530e:tä en ole päässytkään ajamaan talvella.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Takavetoinen F20 oli kolme talvea ja hyvin sillä pärjäsi kunhan alla on hyvät talvirenkaat, kertaakaan en jäänyt jumiin että olisi tarvinnut apua. On erittäin tasapainoinen ajettava talvella ja vetävien pyörien pito yllätti moneen kertaan, ei myöskään saa puskemaan kovin herkästi ja aina kääntyy sinne minne käännetään. Helppo viedä lumisella tiellä vinossa ilman luistonestoa ja ajonvakautusta vaikka onkin automaattilaatikolla. Viime talvi oli luminen ja aika ikävä oli ex F20:stä, hauskin talviauto ikinä joka kulki mielellään vinossa kun kuski sitä(usein) halusi
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 7
- Liittynyt: 27 Heinä 2018, 16:53
Olen pähkäillyt viikkoja mikä on seuraava
Bemmi. Työmatka 28km siivu. Molemmissa päissä pääsee lataamaan. Mitä sitten kun työpaikka jos vaihtuu niin toiseen suuntaan sitten pelkällä bensalla eli käy kukkarolle. Miten onko vuosimallien kohdalla rangella eroja eli esim 2018 tai 2019? 330 on lähempänä sydäntä kuin 530. Lukemani perusteella plugarilla ajaa 30-50 km yhdellä latauksella? Pari autonkorjaajaa sanoi että osta vielä bensa tai diesel eikä missään nimessä ainakaan sähköä, plugari varauksella. Pönttö ihan sekaisin, auttakaa fiksummat
Bemmi. Työmatka 28km siivu. Molemmissa päissä pääsee lataamaan. Mitä sitten kun työpaikka jos vaihtuu niin toiseen suuntaan sitten pelkällä bensalla eli käy kukkarolle. Miten onko vuosimallien kohdalla rangella eroja eli esim 2018 tai 2019? 330 on lähempänä sydäntä kuin 530. Lukemani perusteella plugarilla ajaa 30-50 km yhdellä latauksella? Pari autonkorjaajaa sanoi että osta vielä bensa tai diesel eikä missään nimessä ainakaan sähköä, plugari varauksella. Pönttö ihan sekaisin, auttakaa fiksummat
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1449
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Joo juurikin näin. Vielä vanhempi korjaaja ei suosittele autoa ollenkaan kun hevoseen ei tarvitse ikinä vaihtaa yhtään jakoketjun kiristintä
Ja tuolla "molemmissa päissä lataus" plugaria kehiin vain! Ellei sitten sähköautoa
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1449
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 108
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:50
- Auto: F11 535d ja E81
E31 850Csi ja E31 850i
E24 635Csi
Huomioin sen, mutta Petteri328 kirjoitti 30-50 kilometriä.VolvostaBemariin kirjoitti: ↑08 Loka 2021, 19:05Juuri näin, mutta sehän oli 28 km suuntaansa ja mahdollisuus ladata molemmissa lakipisteissä
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 194
- Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
- Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20
Oma työmatka on samaa luokkaa, latausmahdollisuus molemmassa päässä. Sigun 530e:llä menee vajaa puolet latauksesta suuntaansa mutta tällä ei ihan niin paljoa ole väliä, vaan latausajalla. Tähän mennessä n. 3-6h on mennyt, että auto on odottanut poispääsyä akku täynnä.Petteri328 kirjoitti: ↑07 Loka 2021, 20:40 Olen pähkäillyt viikkoja mikä on seuraava
Bemmi. Työmatka 28km siivu. Molemmissa päissä pääsee lataamaan. Mitä sitten kun työpaikka jos vaihtuu niin toiseen suuntaan sitten pelkällä bensalla eli käy kukkarolle. Miten onko vuosimallien kohdalla rangella eroja eli esim 2018 tai 2019? 330 on lähempänä sydäntä kuin 530. Lukemani perusteella plugarilla ajaa 30-50 km yhdellä latauksella? Pari autonkorjaajaa sanoi että osta vielä bensa tai diesel eikä missään nimessä ainakaan sähköä, plugari varauksella. Pönttö ihan sekaisin, auttakaa fiksummat
Pidemmät matkat joita tulee kerran kuussa mennään suosiolla bensalla. Kaikki muut aika lailla sähköllä, siis työmatkat, kauppareissut, lasten harrastuskuljetukset jne jne jne. Hybridi on ollut alla vasta n. 3kk ja ajoa tullut vajaa 10tkm, joten varsinkin ilman ensikädessä koettua talvea ei voi vielä antaa kokonaivaltaista suositusta. Mutta sen verran syvällä ollaan, että välttämättä en enää ottaisi muuta kuin hybridiä. Kyse ei siis ole vain käyttösäteestä, vaan siitä latausrytmistä ja jos tämä kokonaisuus tukee omaa arvioitua auton käyttötarvetta, niin siitä vain.
330e on kivempi, itsekin vaihdan siihen kun tulee se hetki (jos on varaa), mutta kun kesällä ei ollut vähän ajettuja ja tarpeeksi uusia tarjolla, niin 530e tuli sitten puolipakosta vaihtoehdoksi. Kyllä itseänikin varoitettiin hybrideistä, mutta kun autovero laskee satasia ja kuukauden lataukset ovat ehkä 40-60€/kk, niin kyllä ensimmäistä kertaa tässä elämässä edes joissain käyttökuluissa tullaan alaspäin. Ja ainakin vielä sähköautoilussa on uutuudenviehätyksensä (esim. äänettömyys).
Vaihdoin keväällä 19 mallin 530 e mallin facelift nelivetoon, vaikka olin jo päättänyt siirtyä täyssähköön. Vaimolla on 330 e. Olen ajanut uudella nyt 6200 km ja tankannut kerran 34, ,2 litraa polttoainetta. Keskikulutus pyörinyt 0.8 litran tienoilla. Työmatka 40 km suunta menee kevyesti nytkin sähköllä. Lataamaan pääsen kummassakin päässä. Kulutus olisi lähes nolla, jos työpaikalla auto mahtuisi aina lataukseen, mutta ei enää mahdu iltavuoroihin tullessa. Talvellakin pääsee tuon 40 km sähköllä, mutta kovilla pakkasilla auto kylmällä akulla ei yli kymmenen asteen pakkasilla suostu kulkemaan sähköllä. Lataamalla lähtöaikaan voi tuota kiertää, kun lataus lämmittää akkua . Kyllä 330 e on hyvä, mutta kaiken puolin 530 ylittää laadun tunnussa halvemman sisarensa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 44
- Liittynyt: 22 Marras 2020, 11:13
- Auto: BMW 530e M-sport -19
Bemarilta ei oikein toistaiseksi saa täyssähköä 330e:tä tai 530e:tä vastaavassa kokoonpanossa, joka rajoittaa varmasti ihmisten valintoja. Vuonna 2022 lopussa(?) saa nyt tilatun i4:n. Hinta eri tällaisella, jos katselee muutaman vuoden vanhoja 330e tai 530e -malleja. BMW:n arvon aleneman ollessa uudella 5-sarjalla jopa 15-20%/vuosi 1 ja 2-vuotena.
Mutta enpä koe plugarissa olevan muuta huonoa, kuin sen ettei range ole >300-500km. Vaikka itsekin emmin, että onko tuollaisessa 20-35km rangesta mitään hyötyä...mutta kyllä on. Lisäksi hiljaisuus sopii oivallisesti tällaiseen autoon (530e). Sähköllä pääsee käytännössä lähes kaikki kaupunkiajelut, jolloin kulutus muutoin pyörisi 10 litrassa. Takuu kattaa taas pitkälle akkupakettiin liittyvä hypoteettiset kalliit probleemat.
Huomiona vielä, että kesällä ja kylmemmillä keleillä tuota akkua voi käyttää mukavuusvarusteena viilentämään tai lämmittämään sisäpuolen ennen ajoa. Fossiilissa webastolla saa ominaisuuden talveksi, mutta ei se viilennä kesällä.
Mutta enpä koe plugarissa olevan muuta huonoa, kuin sen ettei range ole >300-500km. Vaikka itsekin emmin, että onko tuollaisessa 20-35km rangesta mitään hyötyä...mutta kyllä on. Lisäksi hiljaisuus sopii oivallisesti tällaiseen autoon (530e). Sähköllä pääsee käytännössä lähes kaikki kaupunkiajelut, jolloin kulutus muutoin pyörisi 10 litrassa. Takuu kattaa taas pitkälle akkupakettiin liittyvä hypoteettiset kalliit probleemat.
Huomiona vielä, että kesällä ja kylmemmillä keleillä tuota akkua voi käyttää mukavuusvarusteena viilentämään tai lämmittämään sisäpuolen ennen ajoa. Fossiilissa webastolla saa ominaisuuden talveksi, mutta ei se viilennä kesällä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1449
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Nyt on hulluus taas iskenyt ja kyselen palstaveljiltä mielipiteitä sen lääkintään. Olisi kiikarissa reilun vuoden vanha X5 45e hyvillä varusteilla ja vaihtoehtona tilata iX 40 lähes kaikilla tarpeellisilla mausteilla. iX 40 n. 10 kEUR kalliiampi. G05:_n saa toki heti ja iX:ä pitää tilata. Ajo on enimmäkseen muutaman kymmenen km päivässä. Kumpi?
Saattasin kallistua X5:een. iX, mitä menee (range) pakkasella? Lataussysteemi kotiin, millä tahdilla saa ladattua? Ks. BMW.fi, jäi vähän hämmentynyt olo kun kattelin iX:n latausaikoja eri systeemeillä. Sisältä ja ulkoa X5 on minusta parempi, kuin mitä tänään kylmätyyppäsin iX:n (makuasia). Toki, iX on varmaan tulevaisuutta, mutta millaista? Mulle kerrottiin ettäiX:n toimitusaika nyt about vuosi. X5, ei tarvitse ihmetellä mitään reissua ja latauspaikkoja, mutta jos päivittäiset ajot suht lyhyitä, ja kotona saa ladattua niin sen ottaisin. Ja kutakuinkin kaikkialla hehkutettu malli. Huomenna iX pitäisi olla pimyillä esillä, käy katsomassa!
Ex: G01 X3 20xda, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i. Mp:t BMW K1300S, K1200S.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1449
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Lähtökohtaisesti samaa mieltä! Hypistelin iX:ää tänään ja mm. ne keskikonsolin puuosassa olevat napit ei oikein toimineet. Ja tosiaan X5:ttä voisin ladata nyt jo himassa töpselistä. Kiitos inputista!Jasp kirjoitti: ↑12 Marras 2021, 19:54 Saattasin kallistua X5:een. iX, mitä menee (range) pakkasella? Lataussysteemi kotiin, millä tahdilla saa ladattua? Ks. BMW.fi, jäi vähän hämmentynyt olo kun kattelin iX:n latausaikoja eri systeemeillä. Sisältä ja ulkoa X5 on minusta parempi, kuin mitä tänään kylmätyyppäsin iX:n (makuasia). Toki, iX on varmaan tulevaisuutta, mutta millaista? Mulle kerrottiin ettäiX:n toimitusaika nyt about vuosi. X5, ei tarvitse ihmetellä mitään reissua ja latauspaikkoja, mutta jos päivittäiset ajot suht lyhyitä, ja kotona saa ladattua niin sen ottaisin. Ja kutakuinkin kaikkialla hehkutettu malli. Huomenna iX pitäisi olla pimyillä esillä, käy katsomassa!
Saman dilemman parissa tässä painiskeltu , IX koeistuttu tänään. Jotenkin yllättävän kompaktin oloinen , vaikka mitat X5 vastaavat. Luultavasti itse odottelen , että Saksasta saisi hyvin varusteltuja käytetyjä IX:iä. Siihen menee väkisin muutama vuosi , koska IX:ään ei tällä hetkellä taida saada night visionia ( komponenttipula vai jotain ihme köyhäilyä ? ) Ilman pimeänäköä en tämän hintaluokan autoa ota , joten valinta saattaa päätyä jossakin vaiheessa käytettyyn X5 hybridiin. Uutenahan ei siihenkään nachtsichtiä nyt saa ,
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1449
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Nyt on viikonlopun yli 45e koeajossa ja onhan tuo toki eri sukupolven laite kuin F15....
Aikoinaan työpaikan pomo totesi minulle vastaavassa tilanteessa, että tuollaiset koeajurit tuppaa jäämään itselleVolvostaBemariin kirjoitti: ↑13 Marras 2021, 16:18 Nyt on viikonlopun yli 45e koeajossa ja onhan tuo toki eri sukupolven laite kuin F15....
Ex: G01 X3 20xda, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i. Mp:t BMW K1300S, K1200S.