Keskustelua talvirenkaista

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
314da
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 133
Liittynyt: 08 Tammi 2013, 09:27

Huivei kirjoitti: 23 Syys 2019, 15:02
Galaxy1223 kirjoitti: 23 Syys 2019, 09:49 Onko suositusta F30 nastarenkaista? Kaikki vaan haukkuu renkaita, kukaan ei kehu mutta jotain pitäisi ostaa :D 205/60/16 koossa
Continentalin nastarenkaat, onko se uusin versio IceContact 3. Odota, että tuon saa uusilla Flexstud nastoilla.
16 tuumaisena taitaa olla perinteisillä nastoilla, vasta 17 ja isommat noilla kuminastoilla.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

+1 Contille
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Millasia kokemuksia on Conti 3 kuminastoista versus Conti 2:een? Kohta pitäis Conti 1:set uusia ja arvotaan kumpaan päädytään. Edellisessä oli 2:et alla ja oli kyllä hyvät, ei noi ykkösetkään huonot ole olleet.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

*Ari* kirjoitti: 16 Joulu 2019, 06:14 Millasia kokemuksia on Conti 3 kuminastoista versus Conti 2:een? Kohta pitäis Conti 1:set uusia ja arvotaan kumpaan päädytään. Edellisessä oli 2:et alla ja oli kyllä hyvät, ei noi ykkösetkään huonot ole olleet.
Itse kun uusin tälle kaudelle talvirenkaat, niin valmistauduin vaikeaan valintaan contin flex stud -nastojen ja contin kitkan välillä. Kävi ilmi että kolmosesta ei ollut vielä kokoa, joten otin sitten suoraan kitkat. Ei tehnyt mieli maksaa "vanhasta" teknologiasta.

TM testasi erikseen vielä ContiIceContact 3 Flex Stud -version ja lausuu seuraavaa, muutama poiminta:
Teimme jarrutuskokeet kahdessa eri lämpötilassa, koska lämmöllä on suuri merkitys jään kovuuteen ja siten myös renkaiden ja nastojen toimintaan. Oli yllätys, että vähäisemmällä nastamäärällä varustettu Continental toimi paremmin kuin jäätestejä yleensä dominoinut Michelin.

Syksyn [2019] talvirengastestissämme mukana olivat samat renkaat, mutta siinä ollut Continental oli normaalinastainen ja hävisi silloin Michelinille. Nyt osat kääntyivät.
...
Continentalissa nastojen ropina kuuluu mutta ei suuremmin häiritse. Talvirengasvertailussa perinteisesti nastoitettu Continental sai vitosen ja oli Micheliniä äänekkäämpi. Nyt ero oli päinvastainen, joten kumirunkoinen nasta voi hyvinkin vaimentaa nastamelua.
Ruotsin Teknikens Värld -talvirengastestin tuo Contin flex stud voitti.
Monni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 07 Heinä 2019, 19:19

Continentalin kuminasta ei pysy kiinni renkaassa ja tuote vedetään markkinoilta.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Olipas hyvä etten ostanut niitä, edelleen vanhat lisut alla koska tänä talvena on etelässä pärjännyt huonoillakin talvirenkailla. Ensi talveksi sitten uutta alle, Conti 2 on edelleen vaihtoehtona ellei ne saa kolmoseen pysyviä nastoja.
Monni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 07 Heinä 2019, 19:19

Conti 3 myydään pelkästään metallinastalla ja perustettu työryhmä tutkimaan, miksi kuminasta ei pysy kiinni.
lgr122
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 401
Liittynyt: 19 Tammi 2013, 10:04
Auto: 325d e91 -08 M-Sport
Paikkakunta: Lappeenranta

Takavetoinen jossa kitkat? Miten moni teistä ajaa sellaisilla ja suosittelee? Pääteitä/kaupunki-ajoa, pienempiä teitä harrastan harvoin.
Viimeksi muokannut lgr122, 23 Touko 2020, 08:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
325d e91 -08 M-Sport, 118d e87 -05
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

lgr122 kirjoitti: 22 Touko 2020, 20:43 Takavetoinen jossa kitkat? Miten moni teistä ajaa sellaisilla ja suosittelee? Pääteitä/kaupunki-ajoa pienempiä teitä harrastan harvoin.
Ei ole väliä onko etu- vai takaveto (paitsi takavedolla on hauskempaa), ESP pitää auton kyllä hanskassa jos ei ihan liian kovaa kurvia lähesty. Neliveto olisi tietysti yliveto. Pakosta jouduin nykyiseen takavetoon kitkat ostamaan, nyt en nastoja enää huolisikaan. Ennen olin kova nastojen kannattaja.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Jääratalelua lukuunottamatta en vetotavasta riippumatta ole nastarenkaita enää ostanut pitkään aiikaan. Autojen mukana tupannut tulemaan, nekin on kitkoihin vaihtuneet kun vaihdon aika on koittanut. Talvikauteen on tupannut mahtumaan aiemmin 20-30tkm matkaa enkä minä nastoja osannut kaivata sen enempää kelivedon (E90) kuin takavedonkaan (E93 ja E88) alle. Toki paljon on matkaa tullut isoilla teillä ja etenkin eteläisellä kolmosmotarilla, mutta yhtään keliä tai reittiä ei ole jäänyt ajamatta siksi että on ollut kitkat alla.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Kaikilla vetotavoilla kitkat alla viimeiset 15v , kertaakaan en muista nastoja kaivanneeni. Samoilla renkailla aina 2-3 talvea , sitten vaihto uusiin ja valintana tuoreimpien testien mukaan parhaan jääpidon omaava pohjoismainen kitka. Tänä kesänä ensimmäistä kertaa keskieuroopan kitka kesärenkaina. Syksyllä alle sitten taas talvirengas.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Miten tuo keskieuroopan kitka toimii kesärenkaana, onko hiljaisempi kun perinteiset kesäkumit ja minkälainen on ajettavuus?
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Omassa F25 on siis nyt kesärenkaina qoodyearin keskieuroopan kitkat 17/225 , ei runflat. On hiljaisempi kuin kesärengas. Tosin F25 on tuolla rengaskoolla kesärenkaillakin hiljainen. Ajettavuudessa ei minkäänlaista ongelmaa , uraherkkyyttä tms. Hellekelit vielä kokematta , jää nähtäväksi tuntuuko tavallista kesärengasta pehmeämpi kumiseos sitten. Tietysti on muistettava , että jarrutusmatka on moottoritienopeuksilla pidempi , kuin varsinaisilla kesärenkailla ja vesiliirtonopeus alhaisempi.

Suomessa keväisin ja syksyisin lämpötila seilaa 0 ja 10c välillä aika pitkään ja noihin lämpöihin varmaankin aika optimaalinen valinta.

Yriteliäämmän ajotyylin omaava varmasti huomaa lämpimillä keleillä eron kesärenkaaseen , mutta rauhallisemmalle ajotyylille tuntuu oikein hyvältä.
lgr122
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 401
Liittynyt: 19 Tammi 2013, 10:04
Auto: 325d e91 -08 M-Sport
Paikkakunta: Lappeenranta

lgr122 kirjoitti: 22 Touko 2020, 20:43 Takavetoinen jossa kitkat? Miten moni teistä ajaa sellaisilla ja suosittelee? Pääteitä/kaupunki-ajoa, pienempiä teitä harrastan harvoin.
Vastikään hankin seuraavan sarjan talvivanteita, nyt niillä on vanhat kiinakumit jotka kelpaa lähinnä suditteluun, ja mietännässä, josko uskaltaisi ihan kitkat hankkia nastojen sijaan.

Muutama tuttava kitkoja suosittelee, mutta heillä on nelikot. Mullon ollu aina nastat.

Kolme talvea ajetut Continentalin nastat on edellen hallussa myöskin, mutta millejä ja nastoja hävinnyt, ja vanteet ravistaa.

(Luultavasti se sama tärsky jolla onnistuin saaman etupyörännavat kieroiksi, ne vaihtui jo vuosi sitten.)

Mikään kiirehän päätöksellä ei vielä ole, kesä vasta alullaan.
325d e91 -08 M-Sport, 118d e87 -05
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
BRot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 15 Marras 2012, 00:41

Galaxy1223 kirjoitti: 23 Syys 2019, 09:49 Onko suositusta F30 nastarenkaista? Kaikki vaan haukkuu renkaita, kukaan ei kehu mutta jotain pitäisi ostaa :D 205/60/16 koossa
Vaikka kysymys on vähän vanha eikä toivottavasti ajankohtainen niin kommentoidaan.

Älä osta 205/16/60 sarjan talvirenkaita. Ovat todella vetelät ja suuntavakavuus on surkea. Ero runflat kesärenkaaseen on suuri.

Kokeiluista paras koko on 205/17/50. Ainut ongelma on että mittarivirhe kasvaa... (Michelin X-ice nastarenkaana)
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Neliveto ei millään tavalla korvaa rengaspidon mahdollista puutetta. Tiukimmat tilanteet tulee kuitenkin jarruttaessa tai siinä kurvissa johon huomasi päätyneensä liian kovalla vauhdilla ja haluaisi hidastaa. Jos ei vauaavedolla pääse jäistä mäkeä ylös, ei sieltä uskalla tulla alaskaan.

Mun F31:ssa 205/60R16 talvirenkaat toimi erinomaisesti, valitsisin saman koon siihen uudestaankin.
BRot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 15 Marras 2012, 00:41

Wonderi kirjoitti: 26 Touko 2020, 11:50 Mun F31:ssa 205/60R16 talvirenkaat toimi erinomaisesti, valitsisin saman koon siihen uudestaankin.
Jos teet nopean ohjausliikkeen niin seuraako auto sinusta ohjausta hyvin? Minulla on ainakin tunne että ajettaisiin marmorikuulien päällä.

Toinen havainto on että luistoneston valo vilkkuu kovin herkästi pehmeällä talvirenkaalla ja kun profiili on 60 niin asia vielä korostuu. Matalammalla renkaalla tämäkin on paljon paremmalla tolalla.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Marmorikuula tuntuma riippuu paljon renkaasta ja rengaspaineista, oli alla kitka tai nasta. Omat ja pojan (ammattikuski) kokemukset esimerkkinä nastoista, Nokian renkaita on aina vaivannut lyllerömäisyys kun Contit on olleet vakaita ajettavia ilman löysyyden tunnetta. Nokian tuotteita ei tule meille enään kun ehkä kumisaappaana.

Rengaspaineet myös vaikuttaa isosti ajettavuuteen, F20:ssä oli 205/50-17 Conteissa 2.7 edessä ja 3.0 takana. Tarkka ja johdonmukainen ajettava, ei kesärenkaiden veroinen mutta ei myöskään lyllertämistä. Monet käyttää turhan alhaisia rengaspaineita kun tuijotetaan valmistajien taulukoita kun piru raamattua, tai kuvitellaan että alhaisilla paineilla pitoa on enemmän, tai rengas on hiljaisempi.

Monesti ongelmat ajettavuuden osalta liittyy liian alhaisiin rengaspaineisiin, talvirenkaat vaatii lähes poikkeuksetta 0.4-0.6 baaria kovemmat paineet mitä suositellaan. Kovemmilla paineilla lisäksi rengas kuluu tasaisesti eikä keskeltä, niitäkin renkaita näkee yllättävän paljon, ja keskeltä kuluminen on nykyrenkailla merkki siitä että ajetaan liian alhaisilla paineilla.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Ei ollut marmorikuulatunnelmaa ollenkaan. Oli vielä kehutut Hakkapeliitat nastoilla. Luistelun valon syttymiseen vaikuttanee (suorassa kiihdytyksessä) eniten renkaan pintakuvion pehmeys. Urheilullisissa ja varsinkin keski-Euroopan kitkoissa pintakuvio on kovempaa, ihan suoraan verrannollisesti pitää liukkaalla vähemmän.

Painetta on syytä olla mielummin yläkanttiin kuin alakanttiin, huomioiden vielä lämpötilan vaihtelu. +20°C tallissa kohdalleen laitettu rengaspaine putoaa puoli baria kun ajetaan ulos -30°C pakkaseen. Ja yleensä painetta vähän aina karkaakin kauden mittaan.
lgr122
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 401
Liittynyt: 19 Tammi 2013, 10:04
Auto: 325d e91 -08 M-Sport
Paikkakunta: Lappeenranta

*Ari* kirjoitti: 26 Touko 2020, 16:38 Marmorikuula tuntuma riippuu paljon renkaasta ja rengaspaineista, oli alla kitka tai nasta. Omat ja pojan (ammattikuski) kokemukset esimerkkinä nastoista, Nokian renkaita on aina vaivannut lyllerömäisyys kun Contit on olleet vakaita ajettavia ilman löysyyden tunnetta. Nokian tuotteita ei tule meille enään kun ehkä kumisaappaana.
Tuosta olen samaa mieltä. Continentalit ovat vakuuttaneet Nokialaisten jälkeen. Conti pystyy kaikkeen samaan, olematta veltto asfaltilla. Paljon kivempi ajella koko talvi.
325d e91 -08 M-Sport, 118d e87 -05
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
Vastaa Viestiin