F20 viat ja ongelmat

F20, F21, F22, F23
118if20
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 12 Touko 2018, 14:01

Kertokaa mikä vikana kun auto nykii kiihdyttäessä? Puolat vaihdettu eilen.
Janza182
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 47
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 03:03
Auto: BMW 116iA 09/12
Paikkakunta: Joensuu

Janza182 kirjoitti: 09 Maalis 2019, 15:39 Tuossa nyt pari kertaa tullut vikakoodi
102001 Air mass plausibility: air mass too high

Ei sytytä mitään valoa mittaristoon, mutta koodin tulemisen voinut päätellä siitä että varsinkin moottorijarrulta kun vaihtaa kaasulle niin miettii hetken ennenkuin alkaa vetää. Muuta ihmeellistä en ole huomannut. Koodi siis tullut 2 kertaa n. 2tkm ajon aikana.

Mistä lähteä syyllistä etsimään?
Massamittari?
Joku vuotava letku?
Joku venttiili jumittaa?

Auto täysin vakio ohjelmaltaan, pakoputkistoltaan, ilmanotoltaan ym.
Ainakin yksi mahdollinen syyllinen löytyi tänään kun huvikseni tutkin konehuonetta: Kampikammion huohotinletku poikki joka menee kannesta massamittarin ja turbon väliseen putkeen. Tuo nyt ainakin sotkee hommia. Pistetääs uutta tulemaan ja katsotaan miten käy.

Tämäkin melkoisen vahinkolöytö kun katki koneen muovien alta
Keep It Simple
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

118if20 kirjoitti: 12 Huhti 2019, 16:10 Kertokaa mikä vikana kun auto nykii kiihdyttäessä? Puolat vaihdettu eilen.
Tulpat asennettu varmasti oikein?
Avatar
Soloing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 03 Elo 2018, 18:11
Auto: F20 116iA -14
Paikkakunta: Tampere

Viime viikolla tuli joku vika F20:n iDrive ohjausyksikköön. iDrive näytölle tuli vaan näkyviin BMW:n logo 2-3 minuutiksi ja sitten järjestelmä käynnistyi aina uudelleen. Radiota pystyi kuuntelemaan tuon 2-3min kunnes taas buuttasi. Netistä löysin ohjeen että järjestelmän voi koittaa buutata pitämällä "mute" näppäintä pohjassa 25s mutta ei tehnyt mitään. Jossain ulkomaisella foorumilla kerrottiin että olisi rautavika ja iDrive ohjausyksikkö tarvisi vaihtaa.

Kävin sitten BMW:llä Tampereen Autokeskuksessa (Hatanpäällä) ja selostin ongelman. Laittoivat tuon perusteella uuden ohjausyksikön tilaukseen ja varattiin vaihtoaika viikon päähän. Hyvä kun ei tarvinut viedä erikseen diagnosoitavaksi. Uusi ohjausyksikkö kustansi about 900€ ja vaihtotyö/ohjelmointi kesti parisen tuntia. Meni kaikkineen Premium Selection takuun piikkiin. Sanoivat että oli varmaankin ensimmäinen F20:stä hajonnut iDrive yksikkö joka heidän liikkeessä tullut vastaan.

Hatanpään Autokeskuksessa on kyllä ollut erittäin ystävällistä palvelua huoltotiskillä kun muutaman kerran asioinut tässä vuoden sisällä. :)
Viimeksi muokannut Soloing, 21 Heinä 2019, 23:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
F20 116iA -14 (~190Hv/320Nm)
Ex: Ford Focus 1.0 EcoBoost -14
Ex: Saab 9-3 SS TiDS -08
Ex: Volvo S40 T4 A -02
drago
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 16:58
Auto: BMW 118iA Sport Line LCI2 2018
ex. 118iA LCI 2015
Paikkakunta: Loviisa

Mulla teki samanlaisia temppuja talvella 17 118 lci, radio-osa jouduttiin vaihtamaan. Takuu oli mennyt 2 kk yli. Uusi oli jo tilattu joten Delta Bavaria otti korjauksen piikkiin.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Posti toi takaisinkutsun EGR-jäähdyttimen tarkastus ja vaihto -merkeissä. Viimeksi vaihdettu vuosi sitten mun autossa. Nyt sitten piti vaihtaa taas tehtaan ohjeistuksen mukaan. Eli vuosi sitten pistettiin susi suden tilalle. Nyt uudella osanumerolla...
PEK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 07 Kesä 2014, 22:24

Mahtaako olla vaarallista jos öljykorkissa näkyy valkoista töhnää? öljykorkin kun avaa niin korkin sisäpuolella näkyy valkoista töhnää sekä kodenssi vesipisaroita. Ajoni ovat pääsääntöisesti 25km etappeja eli kone kyllä kerkiää lämmetä, koneena B37 1.5 diesel. Onko muilla vastaavan koneen omistajilla samanlaisia havaintoa?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

PEK kirjoitti: 10 Marras 2019, 20:11 Mahtaako olla vaarallista jos öljykorkissa näkyy valkoista töhnää? öljykorkin kun avaa niin korkin sisäpuolella näkyy valkoista töhnää sekä kodenssi vesipisaroita. Ajoni ovat pääsääntöisesti 25km etappeja eli kone kyllä kerkiää lämmetä, koneena B37 1.5 diesel. Onko muilla vastaavan koneen omistajilla samanlaisia havaintoa?
Katoaako paisuntasäiliöstä jäähdytysnestettä?
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Kone ei lämpene riittävästi että kondenssikosteus pääsisi haihtumaan öljyn seasta. Jotkut öljyt on herkempiä keräämään valkoista töhnää kun toiset. Tarkista termostaatin toiminta että moottori lämpeää riittävästi ja nopeasti.

Noi on ne yleisimmät syyt valkoiseen vaahtoon.
PEK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 07 Kesä 2014, 22:24

Ei katoa nestettä paisuntasäiliöstä, salavalikosta kun katsoo lämmöt niin 90 asteeseen nousee noin 15km matkalla ja tosiaan pääsääntöisesti ajan vain 25km työmatkoja, pätkä ajoa ei oikeastaan tule.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Se 90 jäähdytysnesteessä ei riitä - jotta öljystä haihtuu kunnolla sinne kondensoitunut vesi, niin sen (öljyn) pitää päästä satkuun asti ja pysyäkin siellä kotvan aikaa. Öljynlämmöt yleensä nousee hitaammin kuin jäähdytysnesteen (etenkin siitä 90 eteenpäin kun jäähdytysneste vie sitä lämpöä pois koneesta), joten voi hyvinkin olla että öljyt ei pääse lämpeämään tarpeeksi hävittääkseen kondenssikosteudet.

Jos salavalikosta tai mittaristosta löytyy öljynlämpö, niin katsele sitä. Maantiellä se 25km ei kuitenkaan ole kuin 20min suorite - vaikkei ihan pätkä olekaan, niin ei lopulta kauhean pitkäkään. Kaupunkiajossahan tuolla matkalla menisi helposti tunti ilman ajoviimaa eli kone hyvinkin lämpimänä jo puolimatkassa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
PEK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 07 Kesä 2014, 22:24

Salavalikosta kun katsoo niin jäädytys nesteen lämpötila nousee 90-92 asteeseen ja öljyn lämpötila nousee aaavistuksen hitaammin 100 asteeseen. Ilmeisesti tämä valkoinen vaahto ja kondessi pisarat öljykorkissa ovat ihan normaalia?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

PEK kirjoitti: 11 Marras 2019, 09:29 Salavalikosta kun katsoo niin jäädytys nesteen lämpötila nousee 90-92 asteeseen ja öljyn lämpötila nousee aaavistuksen hitaammin 100 asteeseen. Ilmeisesti tämä valkoinen vaahto ja kondessi pisarat öljykorkissa ovat ihan normaalia?
Mielestäni siellä ei pitäisi olla mitään vaahtoa, viisaammat korjatkoon.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Ei siellä pitäisi vaahtoa olla mutta on aika normaalia meidän olosuhteissa automerkistä riippumatta jos tulee ajettua paljon pätkäajoa. Talvikäytössä olevissa pienemmissä moottoreissa tämä ilmiö näkyy öljyn värin muutoksena, muuttuu kermakahvin väriseksi kun öljyyn sekoittuu kondenssivettä.
PEK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 07 Kesä 2014, 22:24

Tuossa muutama kuva korkista ja aukosta, korkin aukaistua muutama vesipisara tipahti korkista, jotenkin tuntuu, että kondensoi vähän liikaa.

Kuva
Kuva
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

En minä tuosta vielä panikoisi, mutta kävisin ottamassa ainakin yhden vähän reippaamman lenkin vaihteeksi, että ajoa tulee se reilu tunti putkeen ja moottoriöljyt oikeasti lämpimänä, niin alkaa se kosteus haihtua seasta paremmin.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Aika normilta näyttää pätkäajo moottorissa kylmillä-kosteilla keleillä.

Moottorilämmittimen käyttö ei ole huono ajatus. Mulla on ollut johdossa kiinni kuukauden päivät vaikka suurimmaksi osaksi ollaan plussan puolella.
Galaxy1223
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
Auto: 316iA F31 -15
Paikkakunta: Espoo

Haiseeko kellään muulla auto bensalta jos käynnistää kylmänä ja jättää tyhjäkäynnille muutamaksi minuutiksi? Polttoaineen kulutus näyttää myös nousseen noin litralla. Autona F30 316i eli sama motti kuin 116i N13.
partasuti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 13 Heinä 2015, 18:52

Ei haise, mutta edellisessä autossani haisi pakokaasulle hytissä yhdessä vaiheessa. Syyksi paljastui murtuma, oliko se nyt huohotinputkessa moottoritilassa. Bensan haju ei kuitenkaan ole normaalia, joten kannattanee tutkituttaa tarkemmin.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Enstennä tulis mieleen vuotava suutin. Jos seoksen adaptaatioarvot näyttää etenkin tyhjiksellä kauheilta ja/tai joku tulppa on märkä, niin diagnoosi on varsin todennäköinen.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Vastaa Viestiin