X5 tetokoneen ohjelmavika ?

E12, E28, E34, E39
Asfalttikone
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 01 Elo 2017, 18:11

Hei,
MInulla on X5 v.m. 2011 40 D X-drive. Tuntuu siltä että auton tietokoneohjelmat ovat täysin sekaisin. On jp ari vuotta ollut ongelmaa kääntymisen kanssa kadunnurkissa. Eräs BMW korjaamo suostui "korjaamaan" ohjlman ja mksu siitä oli yhden tunnin veloitus sovittu ja maksettu etukäteen. Työt kesti kuitenkin kaksi päivää aamusta iltaan. Auto toimi hyvin noi seitsemän viikkoa ennekuin vika tuli takaisin.

Nyt tuli näyttöön ilmoitus että moottorin koko teho ei ole käytettävissä. Välillä toimii lähes moitittomasti ja välillä ei anna kyytiä ollenkaan. Ei jaksa kuin 30-40 km/h ja kierrosluku nousee yli 3000 - 3500 r/min. Manuaalisesti voin vaihtaa suurempaan vaihteeseen ja vauhti voi nousta jo 70 - 80 km/h. Muutama kertaa aauto on kieltätynyt lähtemästä liikkeelle ollenkaan, jäänyt pysäköintiruutuun. Uusi kokeilu myöhemmin ja auto lähtee melkein normaalisti.

Merkkikorjaamon teteri ilmoitti 37 vikakoodia. Toiset toiminnot mitkä voi kokeilla sim. comfort access toimii moitteettomast vaikka vikakoodi ilmestyy. Jos EGR-venttiili ei toimi, moottoriteho voi laskea mutta voiko se rajoittaa niin totaalisesti ettei auto jaksa lähteä pysäköntiruudusta? Pakokaasun vastapaine on vikakoodien mukaan liian korkea. Miten se liittyy EGR-venttiilin toimintaan? Partikkelisuodatin putsaataan polttamalla puhtaaksi automaattisesti. Korjaamon mukaan sen toiminta ei voida tarkistaa ennenkuin EGR-venttilin vika/vikakoodi on poistettu.

Voiko luottaa siihen että EGR-venttiilin takia ja seurauksena syntyy 37 vikakoodeja? Ja kun toiset vikakoodit ovat jo todettu vääräksi niin miten voisin luottaa EGR-venttiilin vikakoodiin. Minusta tuntuu että auton adaptiivisen tietokoneohjelma on tartunnan saanut. Erär tuttavalla ulkomailla on bemari hänkin ja hänen autosta katosi valot ja BMW asensi oman piikkiin uuden tietokoneen tai ohjelmat vaikka takuu oli kauan aikaa sitten mennyt umpeen.

Onko kellään kokemuksia tällaisesta tai hyviä neuvoja antaa?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Ihan ensimmäiseksi kannattaa ladata akku täyteen, ettei vaan tule sieltä vääriä hälyjä. Sitten nollaat vikakoodit ja katsot mitä "oikeita" koodeja sieltä tulee. Sehän on selvää, ettei nyt kaikki mekaaniset laitteet ole menneet kerralla sököksi, joten voisi hyvin olla joku päätietokoneen, väylän, antureiden, jne aiheuttama juttu. Mutta nyt akku täyteen, vikakoodien nollaus ja hetken päästä lukeminen, niin rupeaa aukeamaan mistä lähteä liikkeelle.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Vastaa Viestiin