B47 turbo vaihtoon, taas

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
Tucee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 25 Tammi 2013, 08:20
Auto: M2 -18
F36 420xda, MSport, -16

Moi

Viime talvena alkoi turbo vinkumaan kuuluvasti. Tiskillä varasivat heti ajan ja tilasivat uudet osat ilman sen kummempaa tutkimista, oli kuulemma tuttu ongelma. Ahtimen siivistä oli irronnut pieniä paloja ja loputkin siivet hieman kärsineet. Syynä ilmeisesti imusarjaan/huohottimeen kertynyt vesiöljytöhnä, joka oli jäätynyt kovilla pakkasilla ja liikkeelle lähtiessä joku kökkäre lähtenyt liikkeelle ja rikkonut siivet. Turbo vaihtoon ja päivitetty imusarja, jonka piti ongelman ratkaista.

Tämähän uusi sitten tänä talvena ja sama homma, yhdestä siivestä pala pois ja loput ottaneet osumaa. Tänään vaihdettu jälleen uusi turbo ja imusarja. Imusarjaan ei viime talven jälkeen ole tullut päivitystä eli eiköhän sama homma ole edessä taas ensi talvena? :thdw:

Autona F36 420d 6/2016 ja jatkotakuun turvin mennään.

F20 ketjussahan jollain oli ollut sama homma ja muistaakseni viime talvena joku kirjoitteli F30 osalta kokeneensa samaa. Luulisi täällä muitakin olevan kuulolla kun marmorillakin sanoivat näitä tänäkin talvena olleen useita.
Sakke1002
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 04 Helmi 2014, 20:10

Mulla on vaihdettu kaksi kertaa turbo ja taas viheltää. Viime kesä meni ihan ok, mut heti kun tuli ekat pakkaset niin alkoi viheltää ja turbo vaihtoon. Turbon vaihdon jälkeen ei mennyt kauaa niin sama juttu. Onkohan jollain oikeasti löydetty ja korjattu se oikea juurisyy mikä nämä rikkoontumiset aiheuttaa? Merkkiliikkeet ei taida paljon tutkiskella, vaihtaa vaan uutta osaa vanhan tilalle. 320da xDrive -17. Moottorikoodi: B47-D20A
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Sakke1002 kirjoitti: 23 Helmi 2019, 07:36 Mulla on vaihdettu kaksi kertaa turbo ja taas viheltää. Viime kesä meni ihan ok, mut heti kun tuli ekat pakkaset niin alkoi viheltää ja turbo vaihtoon. Turbon vaihdon jälkeen ei mennyt kauaa niin sama juttu. Onkohan jollain oikeasti löydetty ja korjattu se oikea juurisyy mikä nämä rikkoontumiset aiheuttaa? Merkkiliikkeet ei taida paljon tutkiskella, vaihtaa vaan uutta osaa vanhan tilalle. 320da xDrive -17. Moottorikoodi: B47-D20A
N47:ssä meni ketjuja paljon ja B47:ssa turboja. Ei kannusta ostamaan tuollaista käytettynä takuun jo ummettua.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

salmol kirjoitti: 26 Helmi 2019, 13:18N47:ssä meni ketjuja paljon ja B47:ssa turboja. Ei kannusta ostamaan tuollaista käytettynä takuun jo ummettua.
Onko esittää muuta faktaa kun täällä viime aikoina esille nousseet tapaukset?
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

+1 turbovammainen joukkoon lisää ts. minä ja sopivasti just ajankohtaisesti, kirjottelen lisää kunhan uudet kilkkeet vaihdettu paikoilleen.

Mutta tästäpä sen tunnistaa https://youtu.be/6ysOBHCtnyY jos viheltää näin niin vaihtoon...

Jos nyt jotain hyvää hakee niin saanpahan ilmasiks ylimääräisen öljynvaihdon, jonka oisin 2 kk päästä teettänyt "välivaihtona".
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Joo eli tässä yks fakta, tänään sain auton uuden turbon, imuputken yms. kera. Imusarjakin näytti kyllä pirun kiiltävältä tai ainakin oli putsattu vimpan päälle. Kiitokset Olarin Laakkoselle huippupalvelusta, harvoin sitä alle 24 h tuomiosta on varmaankaan turbo vaihdettu ja homma kunnossa.

Tosiaan eilen turbo vaihtotuomiolle ku menin aamulla näyttämään, 26900 km mittarissa (olen 1. omistaja)... Siipi kauttaltaan saanu osumaa jostain (jää varmaankin) ja kuulemma ihan solmussa. Ei ollut palasia mennyt eteenpäin, ainakaan mitä kameralla tjsp. tutkivat.

Rupesin ihmetteleen äskettäin noussutta kulutusta (hyppäs 1-2 litraa ylös, aina ennen mennyt vakiotyömatkalla 5 litran pintaan mut oli jo iDrive 7,1 ja sit katoin Efficient Dynamics historiaa niin viimeset 8 tuntia oli loppupäässä kulutus jotain 10 litraa pahimmillaan ja pikkasen alle 6 pienimmillään ts. siinä pylväsnäytössä pylväät oli kasvanu silmissä) ja myös pientä viheltelyä (kiitos käyttäjä Hmerin videoista joita omastansa lähetti privana, mulla ei läheskään niin paha ääni vaan hyvä ku just edes kuuli). Ainahan tää jotain kylmänä vislannut ahtaessa, mut nyt vihelsi lämpimänä ja vaikka 80 km/h vauhdista 1500 rpm alkaen painoi kaasua niin äänen kuuli kabiiniin. Entiset kulutussuuruusenkat tankista mitattuna (paljon Sporttia ja Sport+) oli 5,75 l/100 km ja tossa pari viikkoo sit kun kävin tankilla niin ihmettelin kun oli menny 6,5 l/100 km normi Comfort-köryttelyssä.

Helpoiten huomaa ku kuumana konepelti auki ja kuuntelemaan samalla kun joku painaa kaasua, jäi hieman hitaasti hiipuen vislaamaan laskevan kaasun perässä ts. kuuli kyllä että se on sökösöö nyt. Sit vaan aamulla soitin Laakkoselle, auto sinne heti ja kuulivat nekin sivuäänen. Pari tuntia myöhemmin tuomio... Sanoivat suoraan, että näitä on menny tosi paljon varsinki ykkössarjalaisista... (ja uus turbokin oli hyllyssä, mutta imuputki ja asennussarja piti tilata Ruotsista).

Mulla tämmönenä ääni https://youtu.be/6ysOBHCtnyY paitsi hiljaisempi... ja turbo solmussa. Veikkaan, että valtaosa B47 ajelijoista ei huomaa mitään vaikka oliskin paskana.

Mitään tehohävikkiä ei huomannu vielä... varmaan korjasi isommalla pa-syötöllä enimmät puutteet tai jotain...

Mut jos yhtään viheltää niin äkkiä näköjään näytille vaan. Onneks on itellä jatkotakuuta vielä 2,5 vuotta niin ei tarvinu edes tapella kun kaikki kulut sen piikkiin.

Nyt kun uudella turbolla ajeli, niin kulutus oli taas se mitä ennenkin eli tippui heti 2 litralla iDriven vakiotyömatkan näyttämä. Kauaa ei kerinnyt suuri kulutus olemaan, liekö pistin merkille joskus tammikuussa.

Lämmin autotallikin on, joten se nyt ei ainakaan siihen tod.näk. jään aiheuttamaan särkymiseen mitään auttanut.

Nyt kun on uusi turbo, niin turbon ahtoääntä oikeastaan kuuluu vasta jostain 2500 rpm lähtien kun kunnolla lähtee ja sillonkin erittäin hiljaisena. Jotain pientä lämpösuojapellin räpätystä ihan niin kuin kuuluis välillä, täytynee katella tai sitten oiotuttaa parin kk:n päästä jos ei oo hävinny...
Umberto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 17 Maalis 2012, 13:50
Paikkakunta: JKL

Tuntuu hajoavan turbon siivet aika tasaiseen tahtiin. Mulla sama vika korjattu nyt kahteen kertaan ja välissä ehti ajaa peräti 15000km. Viimeisellä kerralla meni myös EGR-vaihtoon. Ei ole kuulemma mitään uutta korjaus ratkaisua tähän olemassa joten ei ei ihme, että huollossa on hyllyt täynnä turbon varaosia.

Jos itse ei vihellystä jostain syystä kuule niin ainakin siitä tietää, että naisten päät kääntyy kaupungilla :lol:

Hyvä tietää tuo, että vaikka autoa pitäisi lämpimässä tallissa niin sekään ei auta ongelmaan. Itsellä ajaminen säilynyt kaikilla bemareilla samanlaisena eli pitkää matkaa sekä lyhyttä kauppareissua ja tämä on ensimmäinen auto jossa ilmenee sama toistuva ongelma. Taitaa bemarin laatu huonontua sitä mukaan, kun päästörajoitukset kiristyy.

Onneksi kaikki menee aina takuun piikkiin, mutta ensimmäistä kertaa pitää alkaa harkitsemaan merkin vaihtoa.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Koskas Umbertolla viimeksi vaihdettu / uusittiinko imuputki? Kun siihenhän ilmeisesti tullut muutos.

Ja mulla ajot käytännössä niin, että joka toinen viikko työmatkaa 2*26 km / päivä (taajamaa, maantietä ja motaria) ja sit jotain lyhkästä kauppareissuu. Väliviikot sitten auto seisoskelee. On se nyt joskus viikon seissyt pihassakin, mutta kun tuppaa pölyttymään niin tallissa mieluiten pestynä ennen seisotusta.
Umberto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 17 Maalis 2012, 13:50
Paikkakunta: JKL

Ensimmäinen turbo meni viime syksynä ja toinen kuukausi sitten. Ensimmäisellä kerralla vaihdettiin kaikki turbon liittyvät osat. Puhuivat jostain muutosohjeesta ja korjasivat huohotinputken asentoa. Toisella kerralla sama homma jonka lisäksi päivittivät moottorinohjaukseen liittyvän softan.

jotenkin tuntuu että nyt auto on enemmän sellainen edellisten bemareiden kaltainen. Aikaisemmin otti aika reilusti kierroksia kylmällä koneella kun lähti liikkeelle. Nyt vaihtaa jo alemmilla kierroksilla eikä tarvi huudattaa.
Lade
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 22 Joulu 2018, 18:11

Täälläkin yksi vaihdettu turbo (320d b47). GW:nä meni mulla ja ilmeisest kaikilla muillakin on mennyt.
Onko kukaan laittanut lisäeristystä huohotinputken ympärille? Minulla on ollut tarkoitus laittaa ja Armaflexistä tehdyt maskisuojat on olleet käytössä talven.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Mulla lisätakuu, joten goodwilliä ei tarvinu koittaa (ja ei tartte viel 2,5 vuoteen)
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

F31 320d xDrive 10/2018 käyttöönotettu vain n. 7500km ajettu. Turbo vaihdettiin tähänkin.
DSC_0299.jpg
DSC_0299.jpg (174.8 KiB) Katsottu 44290 kertaa
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Ja mää kun luulin, että mulla meni vähän ajettuna :D Aika synkkää. Ja ikävä toki, että noinkin uudessa sama ominaisuus ts. eivät ne tuolle oo saaneet tehtyä mitään näköjään uusimpiinkaan :w00t:
sepeteus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 79
Liittynyt: 11 Heinä 2016, 09:19

Mistä noin uuden auton turbon rikkoutuminen johtui? Alkaa mennä uskottavuus uusinkin bimmereihin, jos "kuvetta" joutuu kaivamaan reilummalla kädellä.... itse kyselin noista vanoksen pulteista, mutta yhtään vastausta en ole saanut...onneksi Sinulla takuu voimassa, mutta on käsittämäntöntä työn laatu Baijerissa, vai tehdäänkö näitä enää siellä...no,onneksi ollaan maassa, sillä eihän nuo koneetkaan näy pysyvän ilmassa!
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

sepeteus kirjoitti: 14 Maalis 2019, 19:00 Mistä noin uuden auton turbon rikkoutuminen johtui?
Luultavasti siitä, että imupuolelle pääsee tai kondensoituu jotenkin vettä, joka sitten jäätyy ja jääkökkäreet päätyvät tuonne siivekkeille. Tässä oli jo tuo päivitetty versio imupuolesta, jota on vaihdeltu -16 ja -17 mallin vehkeisiin joista turbo on särkynyt. Päivitys ei ole näköjään tuonut ratkaisua ongelmaan ainakaan vielä...
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Olenko tehnyt jotain väärin, 2015, 79tkm ja alkuperäinen turbo?

Onko nissa turbon rikkoontumisissa jotain yhdistäviä ja altistavia tekijöitä että imukanavistoon muodostuu jäätä?
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

Oisko F10/11 turvallisempi, koska niissä tuo maskin säleikkö, vai kui ?
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

*Ari* kirjoitti: 14 Maalis 2019, 20:34 Olenko tehnyt jotain väärin, 2015, 79tkm ja alkuperäinen turbo?

Onko nissa turbon rikkoontumisissa jotain yhdistäviä ja altistavia tekijöitä että imukanavistoon muodostuu jäätä?
Varmaan valtaosa ajaa onnellisesti turbon siivet solmussa huomaamatta mitään? Kyl se ääni niin pieni vihellys on, vaikka paloja irti siivistä. Jos kulutus ei nouse paljoa tai tehot ei laske paljoa, niin ei sitä huomaa. Ite en ois ikinä tajunnu, ellen olis Hmerin videota kattonut.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Mielestäni vedot on tallella eikä vihellä, kulutuskin pyörii talvella 5.5l tuntumassa. Saavat huollossa tarkistaa puhaltimen samalla reissulla kun tuulilasi vaihdetaan.
Oskari
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 19 Kesä 2019, 22:00
Auto: F31/2017

Tuli kampanjakutsu imusarjan äänenvaimentimen vaihtoon. Samalla meni myös vinkuva turbo vaihtoon (ajettu 34000). Siitä kuukausi hävisi tehot ja vaihdettiin EGR-venttiili, joka oli hyytynyt aukinaiseen asentoon. Uudessa 2019 320d sedanissa, joka oli sijaisautona, näytti olevan SCR (eli Ad-blue kusiruiskutus) EGR:n sijaan.

Suomessa tulee paljon kylmäkäynnistyksiä pakkasella eikä Webastokaan esilämmitä konetta maahantuojan jäljiltä. Pakokaasun kierrätys karstoittaa imupuolen. Varmaan pitää putsauttaa EGR-venttiili ja imusarja aina jokaisen öljynvaihdon yhteydessä. Ja muuttaa Webasto toimimaan oikein ennen talvea.

F31 LCI 320dA xDrive B47D20 2017
Vastaa Viestiin