tiko kirjoitti: ↑17 Joulu 2018, 17:00
Meniskö 40e:n arvo jotakuinkin seuraavasti:
vm ajomäärä arvo
'18 <10tkm 80keur
'17 15~49tkm 65-75keur
'16 30-60tkm 54-60keur
'16 +100tkm <50keur
(Arvo = auton voi ostaa/myydä ilman vaihtoautoa eli käytännössä hinta Ruotsi/Saksa + verot&haku)
No joo, olin ehkä hieman epätarkka omassa kommentissani.
Varmasti arvotaulukko voisi olla jotakin tuollaista, vaikuttaa ihan realistiselta, jos auton arvo on se millä hinnalla sen voi suoralla kaupalla ostaa/myydä.
Pitää kuitenkin aina muistaa että autokauppa on hyvin usein vaihtokauppa, johon liittyy myös rahoitustyökalujen käyttö jne, joten arvonmääritys yksiselitteisesti on melko hankalaa.
Eräs seikka, joka liittyy edellä mainittuun, mutta joka usein jää keskusteluissa aika vähälle huomiolle, on varsinkien uusien autojen osalta erilaiset alennukset jne, joilla taitava automyyjä saa rakennettua kokonaisuutta sellaiseksi että kauppa saadaan syntymään. Myyjän käytössä olevat, erilaiset uuden auton hinnanalennusmahdollisuudet, kampanjat jne. voi tilannetta hyvin lukeva myyjä siirtää suoraan hyvityshintaan, jolloin vaihtoauton hyvityshinta saadaan hinattua ylös. Osa asiakkaista on iloisia kun euromäärä paperilla on mukava, osa kyllä ymmärtää ettei kokonaishinta siitä muutu. Kyseessä on vain kokonaishintaan vaikuttamaton järjestely, joka on myyjän mahdollista tehdä. Eikä tässä mielestäni ole mitään väärää.
Jos tarkastellaan vain euromääriä, niin itse olen tehnyt useamman autokaupan, jossa hyvityshinta on ollut sama tai jopa korkeampi kuin millä sama auto on myyty aikanaan käytettynä eteenpäin. Onko hyvityshinta ollut auton arvo? Tavallaan on ja tavallaan ei, koska autokauppa on parhaimmillaan suhteellisen suuri ja monimutkainen kokonaisuus, jossa ostaja saa olla aika tarkkana ja hiukan valistunutkin hoksatakseen mitä kaikki lopulta oikeastaan maksoikaan. Myyjä kyllä saa aina omansa, riippumatta siitä mikä vaihtoauton hyvityshinta kohdalla kauppasopimuksessa lukee.
Itse yritän tarkastella asiaa kokonaisuutena, johon liittyy myös tarjolla/ käytettävissä olevien rahoitustyökalujen hyödyntäminen ja sen hinta.
Mitä nyt olen koettanut seurata X5 40e:n ja muiden hybridien hintakehitystä niiden ikääntyessä, olen ollut havaitsevinani että kyllä ne arvonsa pitävät selkeästi paremmin kuin vaikkapa saman automallin diesel-versiot.
Se on tietysti selvä, ettei auto koskaan ole sijoitus pl. muutamat urheiluautovalmistajien rajoitettujen erien erikoismallit. Arvo putoaa aina ja käytännössä kyse on vain siitä putoaako se arvo paljon ja nopeasti vai todella paljon ja todella nopeasti. Sen realiteetin kun pitää mielessä, niin minusta vaikuttaisi siltä että 40e on pitänyt arvonsa ihan kohtalaisen hyvin.
Näinollen olennainen kysymys kai lopulta olisikin: kuinka hyvin 40e säilyttää arvonsa suhteessa muihin vastaaviin autoihin (saman luokan hybridit) ja oman mallisarjansa sisällä suhteessa diesel- ja bensiinimalleihin.