Mitä uutta opit autostasi?

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
tmikki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 133
Liittynyt: 15 Heinä 2010, 19:57
Auto: G30 540i xDrive
Paikkakunta: Alahärmä

jva kirjoitti: 20 Helmi 2018, 12:34 No, tulipa opittua miksi navin karttapohja on harmaa, eikä muutu siitä vaikka yrittää valikosta valita värivaihtoehtojen välillä.
Laittelin nimittäin liikennetiedotukset ym. navin valikkoja räplätessäni päälle ja sen jälkeen ihmettelin että miksi hitossa karttapohja on harmaa.
Googlaus auttoi ja nytpä tuonkin tiedän. Karttapohja on aina harmaa kun nuo liikenneavut on kytketty päälle.
No niinpä niin, tätähän minäkin ihmettelin edellisen autoni (F10) kanssa vuoden päivät enkä syytä keksinyt :blush:
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Huomasin VIN-dekoodauksella että toisessa autossani on ratinlämmitin. En muista tilanneeni sellaista.

No, kyllähän se nappikin tutkimalla sieltä ohjauspylväästä löytyi ja ratti lähti lämpenemään. Oli niin hyvin piilossa että ensimmäinen vuosi meni ilman että tajuttiin. :rolle:
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
msalojaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 11 Marras 2012, 15:27

ssalmela kirjoitti: 17 Touko 2018, 18:06 Huomasin VIN-dekoodauksella että toisessa autossani on ratinlämmitin. En muista tilanneeni sellaista.

No, kyllähän se nappikin tutkimalla sieltä ohjauspylväästä löytyi ja ratti lähti lämpenemään. Oli niin hyvin piilossa että ensimmäinen vuosi meni ilman että tajuttiin. :rolle:
Mulla oli aiemmassa kans ohjauspylväässä se nappi. Uudempaa autoa koeajaessa meinas kädet palaa kunnes apukuski keksi napin olevan suoraan ratissa. :)
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Jännä muuten kuinka jotkut toiminnot voi olla tosi hyvin piilotettuna tai muuten vaikeasti, vaikka muuten ohjaamossa ergonomiaa on mietitty huolella. Automerkistä riippumatta. Aika monessa autossa ratinsäädön tai lämmityksen nappi/vipu on piilotettu näkymättömiin ja hankalasti yletyttävään paikkaan. Bemarin ohjaamon takaluukkunappi on paikassa josta sen voi löytää vain notkea ihminen ovi avattuna (eikä sittenkään saa suljettua oletuksena).
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Wonderi kirjoitti: 17 Touko 2018, 20:39 Bemarin ohjaamon takaluukkunappi on paikassa josta sen voi löytää vain notkea ihminen ovi avattuna (eikä sittenkään saa suljettua oletuksena).
Kas, en edes ollut tajunnut että F30:ssäkin voi olla tuo. Löysin molemmista autoista (joiden luulin olevan hyvin varusteltuja) paikan jossa nappi kuuluisi olla. Mikäköhän varuste olisi pitänyt tilata että olisi saanut sen napin sinne?
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

F31, F34 tai F36 korimalli tai sähköllä liikkuva luukku niihin muihin.
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Wonderi kirjoitti: 18 Touko 2018, 04:13 F31, F34 tai F36 korimalli tai sähköllä liikkuva luukku niihin muihin.
Niin varmastikin. On tämä vähän salatiedettä. Kun on comfort access, niin luukun saa auki heilauttamalla jalkaa auton takana, mutta ei edelleenkään napinpainalluksella sisältä...
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

E mallien laturia voi käyttää sähköstöpselin maaton testerinä. Ground present valo palaa , kun maatto kunnossa.
Niksu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 13:33
Auto: 118iA - 5/18
(ed. 118iA 1/16)
Paikkakunta: Helsinki

Opin juuri pari viikkoa sitten, että ne radion numeronäppikset voi ohjelmoida muihin toimintoihin kun radioon. Esim nyt yksi pikanapeista on suoraan ”navigoi kotiin” yhdellä napinpainalluksella ja toinen ottamaan spotify.

Sitten itselläkin ekan automaatin kohdalla meni hetki tajuta että napista tuleva sportti on eri kuin vaihdekepistä. Luulin että kepistä tulee vain manuaali. En edes kehdannut myöntää hölmöyttäni kunnes selvisi että tämä sama kuva oli monella muullakin bemarikuskilla.

Luistoneston saaminen pois osittain ja kokonaab löytyi vasta viime talvena auton ollessa 2v.

Epäilemättä lisää juttuja löytyy uudesta autosta kun en ole ehtinyt koko connected valikkoa leikkimään läpi vielä.
Janza182
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 47
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 03:03
Auto: BMW 116iA 09/12
Paikkakunta: Joensuu

Huomasitko että hipasemalla nappeja näet toiminnon? :)

Itse jopa ohjekirjasta opin tuon ja näköjään ensimmäinen omistaja oli sinne numeroita tallennellut.

Itse opin tovi sitten että painamalla kovemmin jarrupoljinta niin auto käynnistyy kun startstop on sammuttanut
Keep It Simple
Avatar
Petsku333
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 04 Helmi 2018, 00:35
Auto: F20 118i

Niksu kirjoitti: 20 Kesä 2018, 07:45
Sitten itselläkin ekan automaatin kohdalla meni hetki tajuta että napista tuleva sportti on eri kuin vaihdekepistä. Luulin että kepistä tulee vain manuaali. En edes kehdannut myöntää hölmöyttäni kunnes selvisi että tämä sama kuva oli monella muullakin bemarikuskilla.
Napista tuleva sport vaikuttaa kaasupolkimeen niin että pienemmällä painalluksella tulee enemmän. Välillä tämä moodi on mielestä vähän liian hyökkäävä niin pelkällä kepin DS:llä saa lootan pitämään pienempää vaihdetta mutta kaasupoljin pysyy ns. "Comfortilla".
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Keskisuuttimien lämpösäätö on ihmetyttänyt kun sellaista ei ole aiemmissa autoissa ollut. Kuitenkin on automaattinen ilmastointi joten mikä ajatus on keskisuuttimien lämmönsäädöllä? Toki säädön asento vaikuttaa sisälämpötilaan mutta aiemmissa on automaattinen ilmastointi hoitanut homman ilman kyseistä hienoutta. Mä en vaan tajuu... :blink:
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

*Ari* kirjoitti: 30 Kesä 2018, 18:11 Mä en vaan tajuu... :blink:
Sama täällä - en keksimälläkään keksi mikä järjen hiven tuossa olisi
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Säätörulla liittyy automatiikkaan siten, että sillä saa hienosäädettyä keskivartaloon suunnattujen puhaltimien lämpötilaa eli vaikuttaa siis myös sivusuuttimiin. Tämä on siis "mukavuutta ja turvallisuutta", voit pitää varpaille lämmintä mutta keskivartalolle kylmää, jolloin vireystila pysyy optimina. F-sarjalaisissa rullan täyskuuma kytkee myös sähkövastuksen päälle, ja täyskylmällä otetaan jäähdytyksestä kaikki irti mitä saa. Ja sit tietty henkilökohtaista mieltymyshienosäätöä. Jos helteellä et haluu kylmää viimaa, niin pidä fiilisrullaa vähän puolivälistä lämpimän suuntaan niin auto kuiteski viilee mut ei vedä...
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Kyllä sähkövastus lämmittää F31:ssa rullan asetuksesta riippumatta. Varsinaisestihan lämmintä tarvitaan talvella kaikista muista suuttimista paitsi keskiriviltä.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Ei se lämmitä, jos ei tarvi. Mut jos vetaset rullan tappiin niin lämmittää vaikkei tarvis.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

masaf1 kirjoitti: 01 Heinä 2018, 13:36 Ei se lämmitä, jos ei tarvi. Mut jos vetaset rullan tappiin niin lämmittää vaikkei tarvis.
Ei siis järjen hiventäkään. Termostaatti on kuitenkin jo ikivanha keksintö. :dumb:
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

En tiiä oonko huono ihminen tai jotain, mutta jostain syystä saatan joinain päivinä haluta lämpösempää ja toisina viileämpää - osittain riippuu kelistä ja vaatetuksesta, mutta isosti myös ihan fiiliksestä. Sellaista autoa en ole kohdannut, jossa ilmastointi pysyisi täysin koskemattomana, bemun fiilisrulla on minusta jees.

Tuo lämpövastuksen päällepakotus kuulostaa joo vähän hönöltä, mutta ehkä siihenkin on viisas insinööri käyttänyt muutaman kalliin työtunnin miettimiseen.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Tämä rullasäätö jos mikä varmaan on mieltymys ja tottumiskysymys. Olenkohan sitten erilainen insinööri kun mun mielestä tuo säätörulla on tosi kätevä. Käytän sitä aika systemaattisesti ja säännöllisesti. Mun aivoitukseen idea, että ylävartalolle (käsiin ja kasvoihin) saa puhaltamaan viileämpää on ihan fiksua vireyden kannalta. Ilmastointi pitää peruslämpötilan kohdillaan ja tällä saa säädettyä ohi kulkevan ilman kosketuslämpötilan sopivan raikkaaksi.

Vastushomma on varmaan tehty ihan ja vaan ainoastaan naisia varten? Saa repsikka itsensä hikoomaan ilman että kuskille pukkaa kuumaa. SIis niissä autoissa joissa on tuplarullat.

Se mitä taas tulee aika vähän käytettyä on sen keskiventilaattorin sivuilla olevat rullat. Niillä vissiin saisi jonkin vedottoman tai sitten täsmäkohdistetun puhalluksen tai jotain vastaavaa? Taisin nämä rullat hylätä kun jokin asento aiheutti ilmavirran sihisemistä vaihtelevalla taajuudella, liekkö juuri ilman blendaus, ja se oli pidemmän päälle ärsyttävää.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Nyt kun tuli puheeksi niin totta, keskirullasta saa lämmitystä balanssiin eri keleillä eikä ole ollut jalat jäässä kuumilla keleillä kuten aiemmissa climatroniceissa.
Vastaa Viestiin