X5 xDrive 40e

jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

tiko kirjoitti: Hyvänä puolena vielä, että eipähän pääse aine talvella tankissa pilaantumaan ja keräämään vettä :thup:
Hahaa - loistava asenne, pidän ehdottomasti :thuup: :) :)
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

tiko kirjoitti:
Pitkis kirjoitti:
Päiväprofiili on talvisin se, että lämpimästä (7 astetta) tallista ajoon, sen jälkeen 3 km, pysähdys, saman verran ja sitten motaria 50 km. Sitten kaupunkia pari km ja parkkiin. Lähtö kylmänä illasta, kaupunkia 1 km, motarille 50 km ja vaihdellen joko suoraan tai yhdellä pysähdyksellä loppu 6-9 km. Nämä päädyt ajan aina sähköllä ja vain motarin polttomoottorilla. Bensakone potkaisee lähinnä käyntiin motarin rampilla aamulla ja iltapäivällä sama juttu. Paitsi jos on joku -20 tai enemmän pakkasta, silloin polttomoottori käynnistyy suoraan halusi tai ei kylmässä autossa. Preheating on käytössä kännykällä lähtiessä jos sen muista käynnistää, mutta taitaa lämmittää vain ohjaamon ja akun, en tiedä polttomoottorista? Pitäisi speksit tutkia.
Sun ajoprofiili on täysin erilainen kuin mulla, ja profiilisi on aika ihanteellinen mille tahansa voimalinjalle. Kone käy aina lämpimäksi asti, joten ongelmia ei tule. Omassa ajossa matka loppuu ensimmäisen 4 km jälkeen, mikä on voimalinjan kannalta haastavaa talvella.
Joo, ei käy kiistäminen. Mun profiili ei ole huono. En olisi tosin kovin huolissani polttomoottorin tai voimalinjan toiminnasta. Mihin ne nykyautoa yhdestä pakkasesta hajoaa. Ei mihinkään :)
JP X-Driver
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 16 Heinä 2011, 22:12
Auto: Bmw X5 45e

Uusi auto on ollut kohta kuukauden käytössä. Täyttää etukäteen asetetut odotukset.

Hybridiajossa, missä automatiikka itsenäisesti säätelee sähkö- ja polttomoottorin käyttöä, pääsen työmatkaliikenteessä aamuisin ja iltapäivivsin 2-3 l/100 bensiinikulutuksella. Matkaan kuuluu enemmistö taajama-ajoa ja hieman myös moottoritieajoa. Eco Pro -asetukset käytössä.

Valtatiellä, missä ajetaan noin 100 km/h, pääsee varsin huolettomalla kaasujalalla noin 9 l/100 kulutuksella. Comfort -asetukset päällä. Isolle ja painavalle autolle kohtuullinen lukema sekin.

Kun tarvitsee voimaa erilaisiin kiihdytystilanteisiin, ei autolla jää jalkoihin. Tehoa on "riittävästi".

Akun lataaminenkin sujuu kätevästi ajojen välissä. Ei ongelmia tässäkään ole tullut eteen.

Muutenkin auto on osottautunut miellyttäväksi matkakumppaniksi. Puhuttelevinta on auton hiljaisuus, mukavuus ja yleinen ajotuntuma. Sähkön voimalla ajaessa vaan pitää olla kaupunkiliikenteessä tarkkana. Ihmiset, varsinkaan lapset ja vanhukset, eivät huomaa ja kuule sähköauton tuloa niin herkästi. Pitää ennakoida liikennetilanteet huolellisesti!

Kesällä nyt näin. Mielenkiintoista sitten nähdä, millaisia tuntemuksia talvi tuo tullessaan. Luotan kuitenkin jo etukäteen BMW:n laatuun ja hyvään kokemukseen edellisistä malleista.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Heh - hauska piirre suomalaisen lehdistön julkaisemissa hybridimaastureiden esittely-/koeajojutuissa. Esim. Kauppalehdessä Mitsubishin hybridi saa melkoiset kehut. Samassa lehdessä taas X5:sta kritisoidaan useammastakin syystä, myös sellaisista jotka eivät Mitsussa aiheuta kritiikkiä.
Ja kruununa tämä: X5:ssä epämääräinen ohjaustuntuma tekee ajamisesta rasittavaa :)
Pitääkin käydä koeajamassa se Mitsu - on nimittäin oltava melkoinen ohjaustuntuma siinä autossa..kun ainakaan koeajoilla en X5:n ratissa erityisemmin rasittunut ohjaustuntuman takia :)
JP X-Driver
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 16 Heinä 2011, 22:12
Auto: Bmw X5 45e

Juuri näin!

Käytännön ajo- ja käyttäjäkokemus auton omistajana kyllä poikkeaa muutamista suomalaisista autotoimittajien arvioista. Kyseinen Kauppalehden juttu taannoin nostatti kulmakarvoja. Samanlaisia enemmän tai vähemmän happamia juttuja talvella kirjoittivat myös esim. Iltalehti, Keskisuomalainen ja Autoliittoa edustava Moottori.

Taas esim. Yhdysvalloissa tai Australiassa julkaistuissa arvioissa 40e on saanut hyvinkin positiivista palautetta.

Joka tapauksessa. Itse olen tyytyväinen tähän. Mutta toisaalta ymmärrän niitäkin, jotka ovat tehneet muitakin autovalintoja. Kuka mistäkin koko- ja hintaluokasta. Jokainen valitsee kulkupelinstä omien tarpeiden mukaan.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Suomalaisia hybridiautoartikkeleita vaivaa yleisesti se, ettei toimittajat osaa huomioida sitä faktaa, että hybridi ei ole mikään "yleisauto" vaan tietynlaisiin tarpeisiin suunnattu autotyyppi.
Niissä käyttötarpeissa mihin hybridi on suunniteltu, se vaikuttaa olevan aikalailla hyvä!
Omiin tarpeisiin X5 40e sopii mitä parhaiten, dieselinä tai bensakoneella ei niinkään.
ausdauersportler
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 21:56

Lämpimillä kevätkeleillä sähköllä ajaa jopa noin kolmasosan pidemmälle kuin talvisäässä. Ecopro -tilassa sähköllä ajettaessa automatiikka käynnistää kuitenkin turhan herkästi bensamoottorin jopa hitaassa kaupunkiajossa , vaikka kaasua painaa hyvin varovaisesti. Pysyisikö täyssähköajotila paremmin päällä comfort-modessa?
Viimeksi muokannut ausdauersportler, 28 Kesä 2019, 01:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

ausdauersportler kirjoitti: 11 Touko 2019, 15:23 Lämpimillä kevätkeleillä sähköllä ajaa jopa noin kolmasosan pidemmälle kuin talvisäässä. Ecopro -tilassa sähköllä ajettaessa automatiikka käynnistää kuitenkin turhan herkästi bensamoottorin jopa hitaassa kaupunkiajossa , vaikka kaasua painaa hyvin varovaisesti. Pysyisikö tässähköajotila paremmin päällä comfort-modessa?
Talvikeleissä pääsin juuri ja juuri töihin sähköllä, nyt kelien lämmettyä akkua jäljellä noin 50%

Kaasua saa painaa ainakin mulla melko reippaasti ilman että moottori tulee avuksi jos vain akku on lämmin, eroa en ole huomanut econ ja comfortin välillä. Voit katsoa mittaristosta paljonko tehoa otat, kun kaikki palkit loistaa kirkkaan sinisenä ja pyydät vielä lisää, moottori käynnistyy. Talvella piti oll varovainen jos halusi ajaa pelkällä sähköllä.
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Iskipä ensimmäinen vika omaan kärryyn. Matkalla Etelä-Savoon poikkesin puolimatkassa tankaamaan. Auto ei kuitenkaan suostunut avaamaan tankkausluukkua , vaan ryhtyi väittämään , että on 25% valmius tankaamiseen. Ohjekirjasta selvisi , että tankissa on jokin systeemi , joka tasaa paineen tankissa , ennenkuin luukun voi avata. Meinasin jo kääntyä takaisin , kun ohjekirjasta ei saanut muuta neuvoa , kuin odotella , kunnes auton mielestä on 100% tankkausvalmius. Valmiuden saavuttaminen voi kuulemma kestää jotakin minuutteja. Puolen tunnin kahvittelun jälkeen valmius oli edelleen 25% ja luukku pyysi kiinni. Irrotin sitten tavaratilan sivusta panelin , ja sen takaa löytyi luukun avausnaru ja matka saattoi jatkua. Ihme touhua , ettei tuota tietoa ole voitu laittaa ohjekirjaan kohtaan "polttoaineluukun avaaminen"

Googlaamalla selvisi , että vika on todennäköisesti tankin paineanturissa. Minkähän ihmeen takia tällainen systeemi on ylipäätään pitänyt rakentaa ? Onko kyse jostakin viherpiiperryksestä , jonka takia tankin höyryt kerätään johonkin suljettuun systeemiin ?

Seuraavana päivänä auto ilmoitti armollisesti , että nyt sopii tankata , valmius 100%. Seuraavassa huollossa saavat vaihtaa anturin , siihen asti vedellään narusta , jos ongelma toistuu.
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

melperri kirjoitti: 22 Touko 2019, 18:39 Iskipä ensimmäinen vika omaan kärryyn. Matkalla Etelä-Savoon poikkesin puolimatkassa tankaamaan. Auto ei kuitenkaan suostunut avaamaan tankkausluukkua , vaan ryhtyi väittämään , että on 25% valmius tankaamiseen. Ohjekirjasta selvisi , että tankissa on jokin systeemi , joka tasaa paineen tankissa , ennenkuin luukun voi avata. Meinasin jo kääntyä takaisin , kun ohjekirjasta ei saanut muuta neuvoa , kuin odotella , kunnes auton mielestä on 100% tankkausvalmius. Valmiuden saavuttaminen voi kuulemma kestää jotakin minuutteja. Puolen tunnin kahvittelun jälkeen valmius oli edelleen 25% ja luukku pyysi kiinni. Irrotin sitten tavaratilan sivusta panelin , ja sen takaa löytyi luukun avausnaru ja matka saattoi jatkua. Ihme touhua , ettei tuota tietoa ole voitu laittaa ohjekirjaan kohtaan "polttoaineluukun avaaminen"

Googlaamalla selvisi , että vika on todennäköisesti tankin paineanturissa. Minkähän ihmeen takia tällainen systeemi on ylipäätään pitänyt rakentaa ? Onko kyse jostakin viherpiiperryksestä , jonka takia tankin höyryt kerätään johonkin suljettuun systeemiin ?

Seuraavana päivänä auto ilmoitti armollisesti , että nyt sopii tankata , valmius 100%. Seuraavassa huollossa saavat vaihtaa anturin , siihen asti vedellään narusta , jos ongelma toistuu.
Sama omaisuus on täälläkin. Pysähtyy usein 75%:iin. Virrat pois ja uudeelleen käsi napille, niin 100% valmius tulee tauluun. Taitaa olla hieman turhan herkällä rajat paineanturissa.
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Kohta bensan tankkaus tehdään hitaammaksi kuin sähkön lataaminen sähköautoon.... Viherhömpötystä koko touhu.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Tankki on paineistettu, että se voidaan todeta ilmatiiviiksi. Tankin täytyy olla ilmatiivis, että bensa voi lojua tankissa käyttämättä pitkiä aikoja eikä sen koostumus muutu höyryjen poistuessa. Tai jotain tämän suuntaista ne väittää.
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

lnaukkar kirjoitti: 23 Touko 2019, 12:40 Tankki on paineistettu, että se voidaan todeta ilmatiiviiksi. Tankin täytyy olla ilmatiivis, että bensa voi lojua tankissa käyttämättä pitkiä aikoja eikä sen koostumus muutu höyryjen poistuessa. Tai jotain tämän suuntaista ne väittää.
Voi pitää paikkaansa.
ausdauersportler
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 21:56

tiko kirjoitti: 12 Touko 2019, 14:27
ausdauersportler kirjoitti: 11 Touko 2019, 15:23 Lämpimillä kevätkeleillä sähköllä ajaa jopa noin kolmasosan pidemmälle kuin talvisäässä. Ecopro -tilassa sähköllä ajettaessa automatiikka käynnistää kuitenkin turhan herkästi bensamoottorin jopa hitaassa kaupunkiajossa , vaikka kaasua painaa hyvin varovaisesti. Pysyisikö tässähköajotila paremmin päällä comfort-modessa?
Talvikeleissä pääsin juuri ja juuri töihin sähköllä, nyt kelien lämmettyä akkua jäljellä noin 50%

Kaasua saa painaa ainakin mulla melko reippaasti ilman että moottori tulee avuksi jos vain akku on lämmin, eroa en ole huomanut econ ja comfortin välillä. Voit katsoa mittaristosta paljonko tehoa otat, kun kaikki palkit loistaa kirkkaan sinisenä ja pyydät vielä lisää, moottori käynnistyy. Talvella piti oll varovainen jos halusi ajaa pelkällä sähköllä.
Nyt kesäkelillä esim. Ylläksen Maisematien jyrkän ylämäen pääsee ylös pelkällä sähköllä maltillisella kaasunkäytöllä tai vakionopeudensäätimen avulla, mikä ei talviaikaan ollenkaan onnistunut.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Aika tehoton on tuo penkkien tuuletus , ilmeisesti kierrättää vaan ohjaamon ilmaa , eikä ole mitään kylmäsuuttimia penki alla , josta imisi kylmää jo ennenkuin kabiini on ehtinyt jäähtyä ? Suhina kyllä kuuluu penkistä. Muistaakseni E60 jäähdytti penkin tehokkaammin.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Käsittääkseni kaikkien autojen penkintuuletukset kierrättää ohjaamon ilmaa eikä puhalla kylmää selkää jumittamaan.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Wonderi kirjoitti: 07 Elo 2019, 19:03 Käsittääkseni kaikkien autojen penkintuuletukset kierrättää ohjaamon ilmaa eikä puhalla kylmää selkää jumittamaan.
No ilmankos penkin viilennystä ei juurikaan huomaa. E60:n kabiinin tilavuus oli tietysti sen verran pienempi , että penkkikin rupesi kierrättämään nopeammin kylmää.
Janne71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 39
Liittynyt: 08 Heinä 2019, 09:49

Miten toimii hybridin esilämmitys. Lämmittääkö se ohjaamon lisäksi myös akun? Kiertääkö neste, eli silloin se ainakin vähän lämmittää polttomoottoriakin kovalla pakkasella.
Entäs tosi kovilla pakkasilla nurkka-ajo. Pystyykö esim -30c pakkasella akut ladattuna lähikaupassa ilman että käynnistää polttomoottoria? Auto tulee olemaan ulkona yöt latauksessa.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Janne71 kirjoitti: 11 Elo 2019, 13:37 Miten toimii hybridin esilämmitys. Lämmittääkö se ohjaamon lisäksi myös akun? Kiertääkö neste, eli silloin se ainakin vähän lämmittää polttomoottoriakin kovalla pakkasella.
Entäs tosi kovilla pakkasilla nurkka-ajo. Pystyykö esim -30c pakkasella akut ladattuna lähikaupassa ilman että käynnistää polttomoottoria? Auto tulee olemaan ulkona yöt latauksessa.
Vastataan mutuna. Käsittääkseni ei kierrätä nestettä , eikä siis lämmitä moottoria , vaan vastuksia kuumentamalla tuottaa lämmintä ilmaan kabiiniin. Akkua ei kai varsinaisesti lämmitä , mutta kun akulta otetaan energiaa lämmitysvastuksille , niin kaipa se akkukin vähän lämpenee.

Ainakaan oma yksilöni ei suostu sähköjoon tulipalopakkasilla. Sellainen tuntuma on , että jos akkua on ennen liikkellelähtöä herätelty kabiinia eslilämittämällä , suostuu sähkölle hieman kovemmissa pakkasissa , kuin ihan kylmiltään lähtiessä.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

melperri kirjoitti: 11 Elo 2019, 15:10 Vastataan mutuna. Käsittääkseni ei kierrätä nestettä , eikä siis lämmitä moottoria , vaan vastuksia kuumentamalla tuottaa lämmintä ilmaan kabiiniin. Akkua ei kai varsinaisesti lämmitä , mutta kun akulta otetaan energiaa lämmitysvastuksille , niin kaipa se akkukin vähän lämpenee.
Lämpöpumpulla sentään, ei kulu ihan niin paljoa sähköä lämmitykseen kuin vastuksella.
Vastaa Viestiin