X5 (F15) Bensa vai hybridi ?

Janneva83
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 17 Tammi 2021, 12:03

Hei !

Olen uusi tällä foorumilla, ja kohtalaisen tuore BMW-kuski muutenkin :)

Aikaisempaa historiaa on ollut 530d:stä (F10) ja tällä hetkellä alla on 2015 vuoden 320i Xdrive. Hyviä autoja olleet molemmat, vaikka tietty ajossa hyvin erilaisia.

Mutta asiaan:

Innostuin tässä taannoin X5 bemarin hankinnasta (vuosimalli olisi 2014-2017 välillä).

Tähän liittyen olisin toivonut hieman vinkkejä / kokemuksia teiltä BMW-tiedon ammattilaisilta 🙂

Asiat, jotka itseäni kiinnostavat ovat tosiaan ensinnäkin tuo otsikon mukainen kysymys voimalinjasta.

Huomasin, että tällä forumilla on jokunen Hybridi X5:n omistaja, ja nopealla selaamisella vaikuttaisi siltä että käyttökokemukset ovat olleet ainakin pääosin positiivisia.

Minulla on yksi tarjous pöydällä 2016 vuoden X5 hybridistä. Kyseisellä autolla on ajettu 179tkm ja huoltohistoria on myyjän mukaan täydellinen. Koeajoa en ole päässyt tekemään välimatkan vuoksi vielä.

Mitä riskejä tai todennäköisiä odotettavissa olevia ongelmia tuollaisella km-määrällä olevasta hybridistä voisi odottaa ? Käsittääkseni akuston takuu on jo maalissa, ja jos vikaa akustossa ilmenee niin on ilmeisesti kohtuu suolaisen hintainen huolto tiedossa ?

Onko lähes 180tkm ajetun hybridin hankkimisessa teidän mielestä järkeä ?

Samoiten hybridiin liittyen huomasin artikkelin vuodelta 2016, josta sai sellaisen käsityksen, että auto toimii hyvin (ja kulutus on järkevä) niin kauan kuin sähkö-bensa yhteistyö toimii, mutta kun sähkö tippuu pelistä niin se 4-sylinterinen, 2-litrainen bensa muuttuu aika nuhaiseksi noin painavalla autolla (ja samalla luonnollisesti kulutus nousee merkittävästi).

Mutta mieluiten tietty toivoisin, että täältä selviää olisitko esim. nykyisen hybridi X5:n omistajana ottamassa samaa autoa hybridinä uudestaan, vai olisitko kääntymässä bensaan tai dieseliin.

Diesel—koneen (vaikka kutonen onkin loistava, ja hyvä kone) olen itse jättämässä pois laskuista, koska enää ei tule sellaisia km-määriä vuoteen, että näkisin sen järkevänä.

Hybridi tai bensa siis tulisi oma valinta olemaan.

3-litraista bensaa näyttää Nettiauton perusteella taas olevan sen verran heikosti tarjolla, että pitänee kääntyä tuontifirmojen puoleen ja katsoa sopivaa esim. Saksan maalta.

Kiitos etukäteen asiallisista vinkeistä ja kommenteista 😊
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

X5 omistajat kohta kommentoi, mutta itselle jos ostaisin nyt x5 :sta niin ottaisin dieselin edelleen, vuosikilometrejä ajattelematta.
Syynä se minkä sinäkin mainitsit. Kaikkein huolettomin versio. Varsinkin, jos autossa yli 150t mittarissa.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Itsellä kun on pääosin lyhyttä ajoa (alle 30 km yhteen suuntaan) niin hybridi oli ainoa järkevä. Ja toimii loistavasti (nyt ollut 13kuukautta 40e ja kilometrit menneet 22 000 --> 55 000. Ja akkua en lasku ikinä tyhjäksi vaan tökkään vaihdekepin välillä sportille, jolloin se lataa sitä. Loistava laite - vallankin Msport-alustan kanssa

Jani
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

"Samoiten hybridiin liittyen huomasin artikkelin vuodelta 2016, josta sai sellaisen käsityksen, että auto toimii hyvin (ja kulutus on järkevä) niin kauan kuin sähkö-bensa yhteistyö toimii, mutta kun sähkö tippuu pelistä niin se 4-sylinterinen, 2-litrainen bensa muuttuu aika nuhaiseksi noin painavalla autolla"

Auto ei päästä akkua täysin tyhjäksi. Nuhaiseksi ei muutu missään olosuhteissa. Voimaa riittää ohituksiin aina riippumatta akun varaustilanteesta. Mielestäni hybridi on bensakonetta järkevämpi vaihtoehto kaikessa ajossa. Jos sitten ajot on pääosin pitkää maantiesiivua , harkitsisin dieseliä.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

"Ja akkua en lasku ikinä tyhjäksi vaan tökkään vaihdekepin välillä sportille, jolloin se lataa sitä. "

Minulla lataa akkua myös "save battery" moodissa kaikilla ajoprofiileilla , myös ecoprolla. Itse asiassa "save battery" moodia ei ainakaan omassa autossaní todellisuudessa ole , vaan se on käytännössä "charge battery" Ilmeisesti G30:ssa on erikseen save ja charge moodi valittavissa.
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Itellä kolmosen hybridi ja 100t km tuli täyteen, ja range edelleen sama kuin ennen. Joten akku kyllä on kestänyt hyvin. Niin ja lataan päivittäin, joten tuskin se on ongelma.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Hybridin toimintaa "akku tyhjäksi ajettuna" voisi verrata vaikka Priukseen jota ei koskaan ladata johdolla, auto huolehtii jarrutuksista ja polttomoottorilla lataillen niin paljon virtaa akkun että kiihdytyksiin saadaan voimaa.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

melperri kirjoitti: 17 Tammi 2021, 18:24 "Ja akkua en lasku ikinä tyhjäksi vaan tökkään vaihdekepin välillä sportille, jolloin se lataa sitä. "

Minulla lataa akkua myös "save battery" moodissa kaikilla ajoprofiileilla , myös ecoprolla. Itse asiassa "save battery" moodia ei ainakaan omassa autossaní todellisuudessa ole , vaan se on käytännössä "charge battery" Ilmeisesti G30:ssa on erikseen save ja charge moodi valittavissa.
Tuopa mielenkiintoista. Mulla näin ei ainakaan Comfortilla tee, vaan kuluttaa kun sinne 6%:iin jos antaa
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Kokeilepa laittaa save battery päälle matalalla akun varaustasolla ja ajele parikymmentä kilsaa maantiellä.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

melperri kirjoitti: 18 Tammi 2021, 09:59 Kokeilepa laittaa save battery päälle matalalla akun varaustasolla ja ajele parikymmentä kilsaa maantiellä.
Joo silloinhan se lataa toki. Mutta siis Comfortilla ja Auto-modella ei
Janneva83
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 17 Tammi 2021, 12:03

Kiitos vastauksista :)

Vaihtoehdot heiluvat nyt kaikkien kolmen vaihtoehdon välillä (Hybridi-Bensa-Diesel).

Sen verran sain paikallisen BMW huoltopäällikön mielipidettä (Laakkonen), että mikäli Hybridiin lähden, niin suositteli välttämään N20-moottoria, joka hänen mukaansa on se heikoin lenkki.

Akustojen suhteen ei ollut huolissaan (viimeisen kuuden vuoden aikana muisteli, että kolme kennoa olisi mennyt uusiksi).

Mutta moottorin osalta kannattaisi ilmeisesti etsiä malleja / vuosimalleja, joista löytyy uudempi B48-tyypin moottori.

Parit VIN-koodit olen päässyt tsekkaamaan (vm. 2016 ja 2018) ja molemmissa on ollut nimenomaan tuo N20.

Onneksi ei ole kiire asian kanssa, ja voin rauhassa miettiä miten etenen :)

Jos pitäisi hommata 2019 tai uudempi X5, jossa varmuudella on se uudempi, luotettavampi moottori, niin sitten karkaa hinta meikämaurin kukkarolle liian suureksi.
JP X-Driver
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 16 Heinä 2011, 22:12
Auto: Bmw X5 45e

Vai että pitäisi vältellä X5 40e -mallia N20 -moottorin vuoksi?

Itselläni kyllä oma 40e toimi hyvin sen reilut neljä vuotta, mitä autolla ajoin. Hyvällä mielellä sen sitten vaihdoin 45e -malliin. Moottoritekniikka oli 40e:ssä sujuvaa, miellyttävää ja moitteetonta. Tehoa riitti joka tilanteessa. Huippuauto se oli.

Onhan noita N20 -koneita toki onnistuttu myös rikkomaan. Mutta en minä noita nyt sentään välttelisi, jos auton käyttöhistoria on kunnossa ja auto näyttää muuten hyvin pidetyltä.

Huonolla käytöllä voi saada ikäviä aikaan ennemmin tai myöhemmin kyllä. Itse olin (ja olen edelleenkin) tarkkana etenkin kylmän moottorin käytön kanssa. Ei rajuja kiihdytyksiä kylmällä koneella eikä tarpeettomia vaihtoja sähkö- ja polttomoottorin välillä. Ei turhaa manuaalista säätämistä muutenkaan kanssa. Saksalaisen insinöörin suunnittelemalla automatiikalla luottavaisesti pääsääntöisesti edeten.

Toivottavasti löydät hyvän autoyksilön, jota on kohdeltu sen arvon mukaisesti.
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

JP X-Driver kirjoitti: 18 Tammi 2021, 21:11

Onhan noita N20 -koneita toki onnistuttu myös rikkomaan. Mutta en minä noita nyt sentään välttelisi, jos auton käyttöhistoria on kunnossa ja auto näyttää muuten hyvin pidetyltä.

Huonolla käytöllä voi saada ikäviä aikaan ennemmin tai myöhemmin kyllä. Itse olin (ja olen edelleenkin) tarkkana etenkin kylmän moottorin käytön kanssa. Ei rajuja kiihdytyksiä kylmällä koneella eikä tarpeettomia vaihtoja sähkö- ja polttomoottorin välillä. Ei turhaa manuaalista säätämistä muutenkaan kanssa. Saksalaisen insinöörin suunnittelemalla automatiikalla luottavaisesti pääsääntöisesti edeten.
Joo, voihan sen noinkin kirjoittaa ;) Vaihdon öljyt tuplaväleillä, varoin rasittamasta konetta kylmänä, remottia 72tkm kohdalla (josta sähköllä 30tkm) eli aika vähän ajetuksi konetta voi tuossa vaiheessa kutsua. 0nneksi GW pelasti sen verran, että ykköstonneilla selvittiin. Toki näillä vioilla ei ole mitään tekemistä hybridisysteemin kanssa, jenkkifoorumeilta löytyy kyllä paljon tietoa asiasta "N20 &oil pump module". 180tkm ajaetussa GW taitaa olla pois laskuista, eli omaa perstaskua saa tuossa vaiheessa kaivaa syvempää.
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
Markm83
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 19 Tammi 2021, 19:56

Eipä ole itsellä kovin ruusuiset kokemukset 40e:stä. Auto on vuosimallia 2016 ja ollut käytössä noin 10 kuukautta (nyt mittarissa 130tkm), jona aikana hajonnut jakovaihteisto ja hybridijärjetelmän ohjausyksikkö (SME-moduuli). Jälkimmäisen korjaus maksaa noin 3000 euroa, että aika syvältä saa jo taskua kaivella. Taitaa diesel tulla takaisin tähän talouteen seuraavaksi. Hybrideissä kun on hybridin viat ja lisäksi normaalit polttomoottoriauton viat, niin ei ole varaa molempia vikoja maksella tämän tästä. En kyllä itse uskaltaisi enää hybridiä ostaa jossa tehdastakuu päättynyt. Akustoissa itsessään on käsittääkseni vähän vikoja, mutta noita ohjainbokseja hajoilee aika paljon, kun ulkomaisia foorumeita ja muidenkin merkkien foorumeita lukee. Ja korjaus on aina useita tuhansia euroja. Melkoisia pommeja tulevat olemaan, kun ehtivät suomalaisen auton keski-ikään.... :blink:
hovimaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 28 Tammi 2021, 17:01

Ittellä kyllä meni maku hybridiin. Vm 2016 ajettu 70000km ja viisi akku modulia hajos.
BMW kyllä laittoi takuuseen uudet mutta luotto meni. Paluu dieseliin oli helppo.
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

hovimaa kirjoitti: 28 Tammi 2021, 17:09 Ittellä kyllä meni maku hybridiin. Vm 2016 ajettu 70000km ja viisi akku modulia hajos.
BMW kyllä laittoi takuuseen uudet mutta luotto meni. Paluu dieseliin oli helppo.
Kertoiko ne syytä mikä tuon tuhoutumisen oli aiheuttanut? Aika hurjaa jos 5 moduulia kuudesta menee noin vaan rikki.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

[Zei-M-Zei] kirjoitti: 29 Tammi 2021, 14:16
hovimaa kirjoitti: 28 Tammi 2021, 17:09 Ittellä kyllä meni maku hybridiin. Vm 2016 ajettu 70000km ja viisi akku modulia hajos.
BMW kyllä laittoi takuuseen uudet mutta luotto meni. Paluu dieseliin oli helppo.
Kertoiko ne syytä mikä tuon tuhoutumisen oli aiheuttanut? Aika hurjaa jos 5 moduulia kuudesta menee noin vaan rikki.
Mulla oli kanssa suurin piirtein noilla (70t) kilometreillä 4 modulia heikossa hapessa, ja kaikki (6 kpl) vaihdettiin takuuseen. Tuskin nuo modulit kerralla hajoaa, range alkaa hiipumaan pikku hiljaa, kun moduleja tippuu pois pelistä. Syytä hajoamiselle en tiedä. Jos netistä kaivaa, niin näiden alkupään (oma valmistettu 2015) mallien akkuongelmat ovat suhteellisen yleisiä, mutta ovat hoituneet kai pääosin takuuseen. Uskoisin, että ongelmat ovat näistä ensimmäisistä yksilöistä selvästi vähentyneet ja esim tuollainen takuuseen korjattu lienee saanut sisuksiinsa jo luotettavammat modulit.
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

Aika tuuripeliä tuntuu olleen noiden akkumoduulien kanssa. Onkohan niitä tullut useammilta valmistajilta ja tämä selittäisi hiipumista toisissa yksilöissä? Itsellä oli aikoinaan 2016 mallin F30 330e jolla ajoin vajaassa parissa vuodessa 67800km (josta sähköllä 23900km) eikä range kyllä vielä tuossa vaiheessa ilmoittanut hiipumisen merkkejä. Käsittääkseni noissa oli samat akkumoduulit, joskin 330e oli vain 5kpl-
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
hovimaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 28 Tammi 2021, 17:01

[Zei-M-Zei] kirjoitti: 29 Tammi 2021, 14:16
hovimaa kirjoitti: 28 Tammi 2021, 17:09 Ittellä kyllä meni maku hybridiin. Vm 2016 ajettu 70000km ja viisi akku modulia hajos.
BMW kyllä laittoi takuuseen uudet mutta luotto meni. Paluu dieseliin oli helppo.
Kertoiko ne syytä mikä tuon tuhoutumisen oli aiheuttanut? Aika hurjaa jos 5 moduulia kuudesta menee noin vaan rikki.
Varsinaista syytä ei kerrottu. Mutta kyllä vakuuttelivat että uudet modulit olisivat kestävämmät.Tehdas antoi kyllä
uusille moduleille takuun. Näissä samanvuotisissa malleissa ollut muissakin tätä sammaa akku ongelmaa.
Vastaa Viestiin