F15 ajettavuus

VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Laitanpa tänne saman hehkutuksen kuin autotallin puolelle kun on erran posia, eikä valittamista autosta...

Vielä en ole kesä-runflatteja vaihtanut (alla nyt siis 20" Contin kitkat), mutta täytyy auton ajettavuudesta kyllä mainita yksi seikka kun kuivilla kevätteillä on päässyt ajelemaan. Aivan käsittämättöntä miten tällainen malmikasa voi olla näin ketterä kovaa mutkissa ajettaessa!! Tällähän täällä paikallisilla mutkateillä voi painaa mutkaan melkein kuin tuolla perheen Jukella (joka siis on jäykkä kuin Matti Vanhanen). Ei niia, ei kallistu ei huoju. Siis "Sport" -asetuksella. Töytyy sanoa, että tuo "Adaptive M Suspension" on fantastinen varuste tähän lotjaan :thup:
samulis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09
Paikkakunta: Tuusula

:thuup:
Joo, samaa mieltä, huikeita pelejä ajaa ja hiljaisiakin. Tosin kannattaa huomioida, että 40e olevan se "kuuluisa" F15 ongelmatapaus ajettavuuden ja erityisesti suuntavakauden osalta. :mus:

Oman kokemuksen mukaan näissä möhköissä erityisesti 20" renkaat vaikuttaa merkittävästi huojunnan vähenemiseen, 20" sitä ei juuri ole, 19" lievää, mutta 18" on jo aika selvää ja sitä ei M-alustakaan ei täysin saa sport moodilla poistettua vaikka väheneekin. RF:t on ollut itsellä kesällä alla ja tässä ei nekään tunnu ihan niin pahalta kuin pienemmissä, keväällä pitää vaihtaa uudet ja ne toki tulee olemaan non-rf:t eli tämä möhkö vaihdu vielä ennen sitä... :mus:
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

samulis kirjoitti: 15 Huhti 2020, 11:15 40e olevan se "kuuluisa" F15 ongelmatapaus ajettavuuden ja erityisesti suuntavakauden osalta. :mus:
Tuota aikanaan ihmettelin kun kanssapalstailset varoittivat. Omassa en huomaa sitä OLLENKAAN. Eli sen täytyy olla 20" rengastus ja Msport alusta kun sen eliminoi niin kuin sanoit. Tämä on paljon tarkempi ja jämäkämpi ajettava kuin edellinen F11 (ei Msport, mutta DDC)
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Nyt sitten vähän negaa posin perään. Ovat nuo runflatit (Pirelli Pzero 275/40/20. 315/35/20) kyllä hirveät. Kitkoilla auto meni kuin juna ja näillä tempoilee jo enemmän ja rengasmelu on oleellisesti suurempi. Jossain vaiheessa tarvitsee kyllä hankkia kunnon renkaat
f3113
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 23 Tammi 2013, 13:38
Auto: X3 F25 3.0dA
ex: F31 318dA business

Onko kitkat saman kokoiset edessä ja takana. Kesänvanteissa ilmeisesti eri et edessä ja takana. Omassa f25 x3:ssa oli sama ongelma kesäpyörillä 245/45 R19 edessä ja 275/40R19 takana. Talvipyörät 245/45R19 joka nurkassa eikä mitään ongelmaa. Veteli uraisilla teillä ihan hitosti, kunnes autokeskus airportilla säätivät kulmat kohdilleen.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

f3113 kirjoitti: 26 Huhti 2020, 18:07 Onko kitkat saman kokoiset edessä ja takana. Kesänvanteissa ilmeisesti eri et edessä ja takana. Omassa f25 x3:ssa oli sama ongelma kesäpyörillä 245/45 R19 edessä ja 275/40R19 takana. Talvipyörät 245/45R19 joka nurkassa eikä mitään ongelmaa. Veteli uraisilla teillä ihan hitosti, kunnes autokeskus airportilla säätivät kulmat kohdilleen.
Juu. Kitkoissa (siis normirengas; ei kitka) koko sama kaikkialla (275/40R20). Näissä kesäkumeissa edessä 275/40R20 ja takana 315/35R20. Ja ovat siis tempoilevat ajettavat. En usko, että kulmissa on mitään häikkää kun kitkoilla meni kuin kiskoilla. Paineet näissä kesä-runflateissa nyt 3 bar
falcon
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 15 Maalis 2015, 08:13

VolvostaBemariin kirjoitti: 27 Huhti 2020, 06:46
f3113 kirjoitti: 26 Huhti 2020, 18:07 Onko kitkat saman kokoiset edessä ja takana. Kesänvanteissa ilmeisesti eri et edessä ja takana. Omassa f25 x3:ssa oli sama ongelma kesäpyörillä 245/45 R19 edessä ja 275/40R19 takana. Talvipyörät 245/45R19 joka nurkassa eikä mitään ongelmaa. Veteli uraisilla teillä ihan hitosti, kunnes autokeskus airportilla säätivät kulmat kohdilleen.
Juu. Kitkoissa (siis normirengas; ei kitka) koko sama kaikkialla (275/40R20). Näissä kesäkumeissa edessä 275/40R20 ja takana 315/35R20. Ja ovat siis tempoilevat ajettavat. En usko, että kulmissa on mitään häikkää kun kitkoilla meni kuin kiskoilla. Paineet näissä kesä-runflateissa nyt 3 bar
Miksi sinulla on niin kovat paineet? jos nyt 3 bar ja kesäkelillä mottoritienopeuksilla ihan varmastai menee yli 3.5 bar. Minulla on dunlop sport maxx 20", takana 2.6 ja edessä 2.4 ei mitään ongelmia.
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

falcon kirjoitti: 30 Huhti 2020, 10:19
VolvostaBemariin kirjoitti: 27 Huhti 2020, 06:46
f3113 kirjoitti: 26 Huhti 2020, 18:07 Onko kitkat saman kokoiset edessä ja takana. Kesänvanteissa ilmeisesti eri et edessä ja takana. Omassa f25 x3:ssa oli sama ongelma kesäpyörillä 245/45 R19 edessä ja 275/40R19 takana. Talvipyörät 245/45R19 joka nurkassa eikä mitään ongelmaa. Veteli uraisilla teillä ihan hitosti, kunnes autokeskus airportilla säätivät kulmat kohdilleen.
Juu. Kitkoissa (siis normirengas; ei kitka) koko sama kaikkialla (275/40R20). Näissä kesäkumeissa edessä 275/40R20 ja takana 315/35R20. Ja ovat siis tempoilevat ajettavat. En usko, että kulmissa on mitään häikkää kun kitkoilla meni kuin kiskoilla. Paineet näissä kesä-runflateissa nyt 3 bar
Miksi sinulla on niin kovat paineet? jos nyt 3 bar ja kesäkelillä mottoritienopeuksilla ihan varmastai menee yli 3.5 bar. Minulla on dunlop sport maxx 20", takana 2.6 ja edessä 2.4 ei mitään ongelmia.
Ei tuo 3 bar vielä liikaa ole varsinkaan 40e:ssä, jossa painoa taka-akselilla on paljon. Mutta paineet pitäis olla niin, että edessä on 0,3-0,5bar vähemmän kuin takana. Mulla kulki kanssa noilla sekarenkailla 'ihan hyvin', paremmin kuin 255/50 19 kitkoilla. Toki F15 ei nyt vaan ole mikään kaikkein suuntavakain auto.
Jos suuntauksessa on vikaa, isoilla 'sekapyörillä' vaikutus tuntuu selvemmin. Ja raskaasssa autossa suuntaukset karkaa helposti. Aika pieni kanttari kosketus tai pahampi monttu riittää sekoiluun...
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

tiko kirjoitti: 30 Huhti 2020, 11:39 Ei tuo 3 bar vielä liikaa ole varsinkaan 40e:ssä, jossa painoa taka-akselilla on paljon. Mutta paineet pitäis olla niin, että edessä on 0,3-0,5bar vähemmän kuin takana. Mulla kulki kanssa noilla sekarenkailla 'ihan hyvin', paremmin kuin 255/50 19 kitkoilla. Toki F15 ei nyt vaan ole mikään kaikkein suuntavakain auto.
Jos suuntauksessa on vikaa, isoilla 'sekapyörillä' vaikutus tuntuu selvemmin. Ja raskaasssa autossa suuntaukset karkaa helposti. Aika pieni kanttari kosketus tai pahampi monttu riittää sekoiluun...
Hyviä vinkkejä! Mulla kyllä (vallankin kun tuo Msport alusta moodilla "Sport") kulki kuin kiskoilla, Ei hyvinnyt F11:lle yhtään. Eli vika on nyt kllä noissa runfalteissä. Pitääpä lisätä vähän painetta taakse. tai tiputtaa edestä?
falcon
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 15 Maalis 2015, 08:13

tiko kirjoitti: 30 Huhti 2020, 11:39
falcon kirjoitti: 30 Huhti 2020, 10:19
VolvostaBemariin kirjoitti: 27 Huhti 2020, 06:46

Juu. Kitkoissa (siis normirengas; ei kitka) koko sama kaikkialla (275/40R20). Näissä kesäkumeissa edessä 275/40R20 ja takana 315/35R20. Ja ovat siis tempoilevat ajettavat. En usko, että kulmissa on mitään häikkää kun kitkoilla meni kuin kiskoilla. Paineet näissä kesä-runflateissa nyt 3 bar
Miksi sinulla on niin kovat paineet? jos nyt 3 bar ja kesäkelillä mottoritienopeuksilla ihan varmastai menee yli 3.5 bar. Minulla on dunlop sport maxx 20", takana 2.6 ja edessä 2.4 ei mitään ongelmia.
Ei tuo 3 bar vielä liikaa ole varsinkaan 40e:ssä, jossa painoa taka-akselilla on paljon. Mutta paineet pitäis olla niin, että edessä on 0,3-0,5bar vähemmän kuin takana. Mulla kulki kanssa noilla sekarenkailla 'ihan hyvin', paremmin kuin 255/50 19 kitkoilla. Toki F15 ei nyt vaan ole mikään kaikkein suuntavakain auto.
Jos suuntauksessa on vikaa, isoilla 'sekapyörillä' vaikutus tuntuu selvemmin. Ja raskaasssa autossa suuntaukset karkaa helposti. Aika pieni kanttari kosketus tai pahampi monttu riittää sekoiluun...
3 bar ei toki ole liikaa (iso auto + täydellä varustuksella), mutta kuten edellä kirjoitin, kesäinen +30C ja vedät motorilla 130 km/h pari tuntia.....
jos oikein muistan niin RFT renkaisiin ei tarvi pumpata niin paljon ilma kun ovat muutenkin jämäkkät. muistelen kun minulla oli vielä F10RFT renkailla niin vedin 120 km/h 100 km verran 0 bar, ei mitaan ongelma :lol:
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

VolvostaBemariin kirjoitti: 30 Huhti 2020, 12:06
Hyviä vinkkejä! Mulla kyllä (vallankin kun tuo Msport alusta moodilla "Sport") kulki kuin kiskoilla, Ei hyvinnyt F11:lle yhtään. Eli vika on nyt kllä noissa runfalteissä. Pitääpä lisätä vähän painetta taakse. tai tiputtaa edestä?
Jos 3 baria on ympäriinsä, ota mieluumin pois edestä alkuun esim 0.4bar. Jos hyvin levoton niin tsekkaisin kyllä suuntaukset hyvässä pajassa, nimenomaan 4-pyöräsuuntaus. Ja vinkkinä takarenkaat kannattaa laittaa niin pystyy kuin saa, eikä alueen keskelle, muuten takarenkaista on jo heinäkuussa sisäreuna sileenä.
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

tiko kirjoitti: 30 Huhti 2020, 13:35 Jos 3 baria on ympäriinsä, ota mieluumin pois edestä alkuun esim 0.4bar. Jos hyvin levoton niin tsekkaisin kyllä suuntaukset hyvässä pajassa, nimenomaan 4-pyöräsuuntaus. Ja vinkkinä takarenkaat kannattaa laittaa niin pystyy kuin saa, eikä alueen keskelle, muuten takarenkaista on jo heinäkuussa sisäreuna sileenä.
Itseasiassa olen ihan varma että kulmat ovat kunnossa kun siis kitkoilla ei ajettavuudessa moitteen sijaa. Eli kokeieln tuota etupään paineiden tiputusta. Ja huom. Ei tämä nytkään ihan mahdoton ole; vain paljon huonompi kuin talvikumeilla.
samulis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09
Paikkakunta: Tuusula

Hakisin enemmin takapäähän oikeat paineet, kulmat tai renkaat. Bemarit yleensäkin on herkempiä nimenomaan takapäästä. Talven kitkat pehmentää menon, mutta nuo 315/35R20 RF renkaat on niin kovat, että varmasti korostaa F15 40e:n ongelmaa, muilla moottoreilla ei sitä ole tai ainakin 30d menee suvereenin ilmeettömästi tiellä kuin tiellä. Olikohan mulla paineet 2,4/2,7 kuluneissa RF:ssa ja perässä ehkä aavistus liikaa camberia silottanut sisäreunaa.
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

samulis kirjoitti: 03 Touko 2020, 23:24 Hakisin enemmin takapäähän oikeat paineet, kulmat tai renkaat.
Kyllähän ainoa kunnon ratkaisu on tuo viimeinen - eli renkaat.
Vastaa Viestiin