Uusi BMW X3 xDrive 30e

wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

jpk kirjoitti: 23 Maalis 2020, 17:42 - tankatessa bensatankki on ensin ilmattava kuljettajan ovessa olevasta napista ja bensatankin luukku aukeaa vasta sitten, kun ilmaus on valmis (operaatio kestää n. 10 sek - 1 min, ilmoitus näkyy mitaristossa) ...no tankkauksia tulee tyypillisesti aika harvoin
Mikä järki tässä hommassa on? Kuullostaa niin seitsemänkymmentälukulaiselta...
jpk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 292
Liittynyt: 03 Elo 2011, 09:14
Auto: X3 (G01)

wsaarja kirjoitti: 24 Maalis 2020, 06:58
jpk kirjoitti: 23 Maalis 2020, 17:42 - tankatessa bensatankki on ensin ilmattava kuljettajan ovessa olevasta napista ja bensatankin luukku aukeaa vasta sitten, kun ilmaus on valmis (operaatio kestää n. 10 sek - 1 min, ilmoitus näkyy mitaristossa) ...no tankkauksia tulee tyypillisesti aika harvoin
Mikä järki tässä hommassa on? Kuullostaa niin seitsemänkymmentälukulaiselta...
Syy on ilmeisesti se, että tankki on nyt hybridi X3:ssa tavaratilan alla ja on aika matala ja laakea, jolloin ilmaa on vaikeampi "hallita" kuin enemmän pystyasentoisessa tankissa. Ilmausoperaatio ei kuitenkaan ole järin hankalaa: kun ao. nappia painaa, niin samantien voi lähteä kuskin paikalta tankkaamaan ja sillä välin ilmaus tyypillisesti on valmis. Mutta kyllä: uusi toimenpide, joka kanssa pystyy kyllä elämään... hybridiähän ei kovin usein tarvitse tankilla edes käyttää.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

jpk kirjoitti: 24 Maalis 2020, 08:06
wsaarja kirjoitti: 24 Maalis 2020, 06:58
jpk kirjoitti: 23 Maalis 2020, 17:42 - tankatessa bensatankki on ensin ilmattava kuljettajan ovessa olevasta napista ja bensatankin luukku aukeaa vasta sitten, kun ilmaus on valmis (operaatio kestää n. 10 sek - 1 min, ilmoitus näkyy mitaristossa) ...no tankkauksia tulee tyypillisesti aika harvoin
Mikä järki tässä hommassa on? Kuullostaa niin seitsemänkymmentälukulaiselta...
Syy on ilmeisesti se, että tankki on nyt hybridi X3:ssa tavaratilan alla ja on aika matala ja laakea, jolloin ilmaa on vaikeampi "hallita" kuin enemmän pystyasentoisessa tankissa. Ilmausoperaatio ei kuitenkaan ole järin hankalaa: kun ao. nappia painaa, niin samantien voi lähteä kuskin paikalta tankkaamaan ja sillä välin ilmaus tyypillisesti on valmis. Mutta kyllä: uusi toimenpide, joka kanssa pystyy kyllä elämään... hybridiähän ei kovin usein tarvitse tankilla edes käyttää.
Mitä tuossa tapahtuu jos "unohtaa" painaa ilmausnappia?

Edit: tuossahan tuo sanotaankin, että luukku ei aukea. Hyvä tuo lisäys vielä, että jos luukku ei aukea niin paina nappia uudelleen... kuullostaa loppuunmietityltä toiminnolta... :thdw:

https://www.youtube.com/watch?v=09_tAoSB3uM
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

wsaarja kirjoitti: 24 Maalis 2020, 06:58 Mikä järki tässä hommassa on? Kuullostaa niin seitsemänkymmentälukulaiselta...
Vissiin pyritään estämään/hidastamaan bensan vanhenemista alipaineistamalla tankki.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Juhazi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 17 Tammi 2020, 21:19
Auto: X3 30e
Paikkakunta: Jyväskylä

Alipaineistus nopeuttaa tankkausta ja parantaa täyttöastetta. Varmaan perusongelma on, että tankki on liian ylhäällä ja litteä. Loiskeseinien virtausaukot varmaan myös pieniä.
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Juhazi kirjoitti: 25 Maalis 2020, 08:42 Alipaineistus nopeuttaa tankkausta ja parantaa täyttöastetta. Varmaan perusongelma on, että tankki on liian ylhäällä ja litteä. Loiskeseinien virtausaukot varmaan myös pieniä.
Miten se tankkausta voisi nopeuttaa, kun korkin avaamalla alipaine häviää?
rusticolus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 21 Tammi 2013, 08:58
Auto: X5 45e

Oon kyllä ymmärtänyt että ajaessa tankissa on alipaine ja tankkausnappia ohjaamossa painettaessa alipaine katoaa. Voisiko liittyä myös jollain tavalla varmistamaan että mahdollisesti pitkien sähköajojen jälkeen polttis on suuremmalla varmuudella pelissä välittömästi. Ilmaamisessa on mennyt 2-3 sek. joten ei tuo rasittavaa ole.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

rusticolus kirjoitti: 25 Maalis 2020, 13:49 Oon kyllä ymmärtänyt että ajaessa tankissa on alipaine ja tankkausnappia ohjaamossa painettaessa alipaine katoaa. Voisiko liittyä myös jollain tavalla varmistamaan että mahdollisesti pitkien sähköajojen jälkeen polttis on suuremmalla varmuudella pelissä välittömästi. Ilmaamisessa on mennyt 2-3 sek. joten ei tuo rasittavaa ole.
Eikö siellä pitäis ennemminkin olla ylipaine, jotta bensaa pistettäis vauhdilla koneeseen?
rusticolus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 21 Tammi 2013, 08:58
Auto: X5 45e

Loogisempi ylipaine, mutta alipaine jos se yltää polttopisteeseen asti, en tiedä. Tai sit vaan parempi bensalle tankisa ku happea vähän.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

rusticolus kirjoitti: 25 Maalis 2020, 14:57 Loogisempi ylipaine, mutta alipaine jos se yltää polttopisteeseen asti, en tiedä. Tai sit vaan parempi bensalle tankisa ku happea vähän.
Ainakin emännän Jukessa on ISO ylipaine ja sihisee kuin vihainen kissa kun tankin avaa. Sama se varmaa Bemarissakin on ja tuotsa taisi käyttöohjeessa mainita ollakin
jpk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 292
Liittynyt: 03 Elo 2011, 09:14
Auto: X3 (G01)

Joo, kuten VolvostaBemariin yllä kirjoitti, tankissa on ylipainetta. X3 30e:n ohjekirjassa on seuraava maininta tankin ilmaukseen liittyen:

Toimintaperiaate
Autossa on erityinen polttoainesäiliö. Polttoainesäiliö täyttää auton hybridikäytön erityisvaatimukset, joita esim. poltto- ja sähkömoottorin vuoroittainen käyttö aiheuttaa.
Yleistä
Bensiinihöyryt voivat aiheuttaa polttoainesäiliöön ylipaineen, joka purkautuu, kun täyttöaukon korkki avataan.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

jpk kirjoitti: 25 Maalis 2020, 17:13 Joo, kuten VolvostaBemariin yllä kirjoitti, tankissa on ylipainetta. X3 30e:n ohjekirjassa on seuraava maininta tankin ilmaukseen liittyen:

Toimintaperiaate
Autossa on erityinen polttoainesäiliö. Polttoainesäiliö täyttää auton hybridikäytön erityisvaatimukset, joita esim. poltto- ja sähkömoottorin vuoroittainen käyttö aiheuttaa.
Yleistä
Bensiinihöyryt voivat aiheuttaa polttoainesäiliöön ylipaineen, joka purkautuu, kun täyttöaukon korkki avataan.
Eikö tuon automatiikan nimenomaan pitäisi hoitaa se ilmaus, ettei sitä suhausta korkkia avatessa pitäisi tulla? Jos ei, niin mitä se sitten tekee? :conf:
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

rusticolus kirjoitti: 25 Maalis 2020, 13:49 Oon kyllä ymmärtänyt että ajaessa tankissa on alipaine ja tankkausnappia ohjaamossa painettaessa alipaine katoaa. Voisiko liittyä myös jollain tavalla varmistamaan että mahdollisesti pitkien sähköajojen jälkeen polttis on suuremmalla varmuudella pelissä välittömästi. Ilmaamisessa on mennyt 2-3 sek. joten ei tuo rasittavaa ole.
On siinä se rasittavuus , että ainakin F15 tankin paineanturi melko nopeasti sekoaa , minkä jälkeen tankkia ei enää juuri koskaan saa auki kuin tavaratilan sivupanelin takana olevasta narusta vetämällä. Omassa kärryssä vaihdettiin juuri , saa nähdä kaunko kuluu , ennenkuin taas juuttuu 25% tankkausvalmius asemaan , jollojn luukku ei aukea.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

wsaarja kirjoitti: 25 Maalis 2020, 19:31 Eikö tuon automatiikan nimenomaan pitäisi hoitaa se ilmaus, ettei sitä suhausta korkkia avatessa pitäisi tulla? Jos ei, niin mitä se sitten tekee? :conf:
Mulla ei ainakaan F15:ssa suhise yhtään - toisin kuin siis Nissanissa (jossa ei ko paineentasausvekotinta ole)
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

melperri kirjoitti: 25 Maalis 2020, 19:35
rusticolus kirjoitti: 25 Maalis 2020, 13:49 Oon kyllä ymmärtänyt että ajaessa tankissa on alipaine ja tankkausnappia ohjaamossa painettaessa alipaine katoaa. Voisiko liittyä myös jollain tavalla varmistamaan että mahdollisesti pitkien sähköajojen jälkeen polttis on suuremmalla varmuudella pelissä välittömästi. Ilmaamisessa on mennyt 2-3 sek. joten ei tuo rasittavaa ole.
On siinä se rasittavuus , että ainakin F15 tankin paineanturi melko nopeasti sekoaa , minkä jälkeen tankkia ei enää juuri koskaan saa auki kuin tavaratilan sivupanelin takana olevasta narusta vetämällä. Omassa kärryssä vaihdettiin juuri , saa nähdä kaunko kuluu , ennenkuin taas juuttuu 25% tankkausvalmius asemaan , jollojn luukku ei aukea.
Joo, mulla oli 40e:ssä (ja taitaa olla samanlaisia muissakin 330e ja 530e) jatkuvia ongelmia tuon anturin kanssa. G05:ssa on toiminut kyllä sujuvasti :)
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
Juhazi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 17 Tammi 2020, 21:19
Auto: X3 30e
Paikkakunta: Jyväskylä

Juhazi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 17 Tammi 2020, 21:19
Auto: X3 30e
Paikkakunta: Jyväskylä

Kyllä se tästä. Manuska på svenska...
30e hayryla.jpg
30e hayryla.jpg (359.95 KiB) Katsottu 16247 kertaa
jpk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 292
Liittynyt: 03 Elo 2011, 09:14
Auto: X3 (G01)

Onnea uudelle autolle ...ja värikin näyttää olevan oikea: "aurinko kivi"!

Jos tosiaan kaipaat käyttöohjekirjaa suomeksi, niin se löytyy netistä:
https://www.bmw.fi/fi/footer/s%C3%A4hk% ... a-bmw.html

Sovellus pyytää auton VIN numeron ja käyttöohjekirjasta tulee yksilöllisesti autoon tilattujen ominaisuuksien mukainen. Ohjekrja on käytettävissä periaatteessa vain sähköisenä
Juhazi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 17 Tammi 2020, 21:19
Auto: X3 30e
Paikkakunta: Jyväskylä

Kiitos, värin valitsin koska siinä ei hiekkatien pöly juurikaan näy... Ja rimmaa hyvin vehnäterrierini turkkiin sitäpaitsi ikäänkuin bonuksena!

Laakkonen tilasi mulle suomenkielisen manuskan, autossa istuessa ei viitsi alkaa selata sivuja kännykällä. Vetokoukun virtaliittimeen piti erikseen käydä hakemassa 13/7 adapteri tiskiltä myös. En ole kyllä vielä kokeillut, onko se sopiva.
willa 6mo.jpg
willa 6mo.jpg (526.25 KiB) Katsottu 15961 kertaa
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Autossa istuessa kätevimmin ohjekirjaa selaa iDrivestä.
Vastaa Viestiin