19 tuumaisten rengaskoko

G30, G31
mkylliainen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 17 Marras 2019, 08:04

Mitä rengassettiä käytössä 19 tuumaisissa.
Virallinen taitaa olla 245/40 ja 275/35. Ajatuksena vähän suurentaa kiekkoja, täyttyisi rengasaukko ja olisi vähän pehmeämpi, onko kokemusta 245/45 ja 275/40. En halua ihan matalia renkaita ja siksi 20 tuumaiset ei kiinnosta. G31 xdrive on kyseessä.
JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G30 530e X-Drive 2020
Paikkakunta: Järvenpää

Pykälän korkeampi rengaskoko toimii täydellisesti G30-sarjalaisessa (ja myös G31:ssä). Mahtuu pyörimään ilman minkäänlaisia ongelmia ja koko auto näyttää huomattavasti fiksummalta kun renkaan ja kaaren väliin ei jää niin järkyttävää käppiä. Ja juuri tuo 19" napsun ylikokoisena on mielestäni paras kompromissi ihan kaiken suhteen. Itselläni oli viime talvena 245/45R19-"ylikokoinen" GoodYearin nastasetti ja vanteiden koko oli 8,5x19 ET25. Mittarivirhe oli tuolla setupilla tasan nolla. Ja auto tuntui erittäin jämäkältä mutta mukavalta ajettavalta. Olen ihmetellyt että miksi tätä kokoa ei ole valittu tehdaskooksi?

Alla muutama kuva (btw.... Kuvan setti on muuten myynnissä. Jos joku kysyy että miksi, niin siksi että mulla näitä G30-settejä ja vanteita on kertynyt aika paljon nurkkiin....)

Eli tässä GoodYear Arctic2 245/45R19 ja vanteena 8,5x19" ET25
https://drive.google.com/drive/folders/ ... drive_link

Kesäksi mulla on käytössä kaksikin ylikokoista settiä. Toinen setti on Contin SportContact 7-kumeilla 275/40R19+245/45R19.

Ja tällä hetkellä alla 18" orggisvanteilla uudet 235/50R18 Contin PremiumContact 7:t. Ja molemmat setit näistä toimii aivan täydellisesti. Varsinkin tämä viimeisin 235/50R18 tuntuisi olevan täydellinen kumi suomen uraisille maanteille. Paras mitä G30:n alla olen ajanut. Kerrankin testivoittaja todellakin tuntuu testivoittajalta.
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

Juu, oisko noi 18 tuumaiset sitten kuitenkin ajomukavuuden ja ajo-ominaisuuksien kannalta paras yhdistelmäversio, kun sitä tierohinaa kuitenkin joutuu sietämään. Näin itse valitsisin, vaikka 19 tuumaiset ehkä ulkonäöllisesti olisi tyylikkäämmät.
18 tuumaiset contin premiumit itselläkin oli aikoinaan.
JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G30 530e X-Drive 2020
Paikkakunta: Järvenpää

Se voi kyllä olla että tämä 235/50R18 on meikäläisille maanteille optimaalisin, jos unohdetaan yhtälöstä ulkonäköseikat. Tosin nyt olen kolmessa eri G30-sarjalaisessa testannut varmaan yli kymmentä erilaista rengassettiä kokoluokissa 17-19 tuumaa. Ja omat kokemukset tukee vahvasti näkemystä että tämän automallin tapauksessa itse tuumakoko ei ole läheskään niin merkitsevä tekijä kuin itse rengastyyppi. Myöskään melun suhteen erot eri tuumaluokissa on aika minimaaliset. Varsinkin jos 18" ja 19" kumeissa otetaan pykälän verran ylikokoinen profiili.

Juuri ajettiin kesälomareissu 17" kesärenkailla, jotka oli 4mm pinnalla olevat Dunlopin SportMaxx 225/50R17 (piti saada ajettua nämä vain loppuun). Ja nämä oli aivan karmeat ajettavat. Huonoimmat ikinä. Vetelivät urissa todella hermostuneesti ja koko autoa sai koko ajan ohjailla että sai kulkemaan suoraan. Reissun jälkeen asennetut uudet 235/50R18 Contin Premium 7:t tuntui taivaalliselta (orggisvanteilla). Ja autolla ajaa nyt enemmän kuin mielellään. Kulkee kuin juna ja ohjautuu täydellisesti.

Talvirenkaiksi tässä 18" ylikoossa taidan ottaa myös kitkarenkaat. G30-sarjalaisessa kannattaa aina suosia mahdollisimman jäykkärunkoisia renkaita. Alusta kun on tehtaalla suunniteltu toimimaan RunFlat-kumeilla. Ja valmiiksi löysähkö jousitus löysärunkoisilla kumeilla tekee ohajuksesta erittäin velton ja ikävän tuntuisen ajettavan. Uskoisin että talvirenkaassa tuo ylikokoinen 235/50R18 jollain EV/SUV-versiona voisi olla erittäin optimaalinen ja toimiva? Mittarivirhe tällä kumilla on luokkaa 1-2km/h.

Pitää vielä loppukesästä heittää alle tuo varastossa oleva likimain uusi 19" SportContact 7 -setti vertailun vuoksi. Jossa on siis leveämpi takakumi ja pykälän korkeampi profiili. Alkukesästä ajelin sillä 2-3 viikkoa mutta tiet oli vielä sen verran karheana että ei selvää fiilistä niistä saanut rakennettua. Sen tosin huomasin että sähkön ja polttoaineen kulutus oli selvästi suurempi kuin näillä pienemmillä tasalevyisillä.
JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G30 530e X-Drive 2020
Paikkakunta: Järvenpää

Voin myös lopummasta syksyä laittaa infoa alustan päivittämisestä. Tarkoitus päivittää tuo lölläkkä vakioalusta vähän laadukkaampaan. Tilauksessa on -20mm madaltavat AC Schnitzerin laatujouset ja Konin Special Activet. Katsotaan miten tuollainen kombo toimii....

Minä kun olen parantumattomana alustaperfektionistina aina ollut vähän sitä mieltä että bemarit, jotka on suunniteltu tehtaalla RunFlateille, niin näistä ei koskaan saa tavallisilla normirenkailla ihan täydellisesti toimivaa komboa. Ainakin minua näissä aina joku häiritsee kunnes niihin vain lopulta tottuu. Mutta sitten pienikin ajolenkki jollain ihan perustason Ford Focucksella muistuttaa että toimivan alustan suunniteluun liittyy aina kolme keskeistä komponenttia, joiden täytyy toimia hyvin keskenään. Jouset, iskarit ja renkaat. Tietysti myös vakaajat siinä mukana mutta niiden hierominen "normikruisailua" varten on vähemmän merkityksellistä.
Vastaa Viestiin