530e kysymyksiä/mietteitä

G30, G31
micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020

Morjesta pöytään! Väsäsin oman osion, koska tiedostan jo nyt että kysymyksiä/mietteitä on vielä tiedossa jos monelaista - kun auton saan... Helpompi seurata historiaa ja (toivon mukaan) vastauksia aiheseen liittyen, kun kaivaa niitä tuolta viidakosta. Toivottavasti saisin neuvoja uuden auton kohdalla. :)

Viides BMW tulossa, lähipäivinä 530e pihassa :drool: …ja tuleva hybrid tuottaa pienimuotoisia kysymyksiä. Tässä ensimmäisiä. :conf:

Sisäänajo

- Mitä huomioitavaa? Luin, että ensimmäiset 2000km maltillista ajoa.
- Onko mitään väliä mihinkään, ajaako sisäänajot esim. pelkällä bensalla vai pitääkö ajaa sekä-että?
- Mikä autossa on vaki-moodi? Sähkön ja bensan yhteystyö? Entä, jos haluan ajaa vain polttomoottorin voimalla - mitä nappia/asetus valitaan ennen liikkeelle lähtöä ja/tai auton käynnistystä?


Auton lataaminen ja pikalatauskaapeli

- Auton mukana tulee pikalatauskaapeli. Tämä ilmeisesti "suko" -päällä. Kuinka pitkä tämä kaapeli on? Saako eripituisia kaapeleita?
- Jos haluan ladata autoa yleisellä latauspisteellä. Millainen kaapeli täytyy hankkia? Suosituksia?
- Jos hankin joskus nk."wall-boxin", tässä ilmeisesti joku kiinteä kaapeli, vai voiko tähän hankkia esim pidemmän kaapelin?


Polttoaine

- Dieseli-kuskina kyselen… 95 vai 98 ja miksi? :mus:
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
mikse
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 09 Helmi 2013, 13:51
Auto: G30 530ex M-Sport

micqo kirjoitti: 24 Helmi 2020, 14:42 Morjesta pöytään! Väsäsin oman osion, koska tiedostan jo nyt että kysymyksiä/mietteitä on vielä tiedossa jos monelaista - kun auton saan... Helpompi seurata historiaa ja (toivon mukaan) vastauksia aiheseen liittyen, kun kaivaa niitä tuolta viidakosta. Toivottavasti saisin neuvoja uuden auton kohdalla. :)

Viides BMW tulossa, lähipäivinä 530e pihassa :drool: …ja tuleva hybrid tuottaa pienimuotoisia kysymyksiä. Tässä ensimmäisiä. :conf:

Sisäänajo

- Mitä huomioitavaa? Luin, että ensimmäiset 2000km maltillista ajoa.
- Onko mitään väliä mihinkään, ajaako sisäänajot esim. pelkällä bensalla vai pitääkö ajaa sekä-että?
- Mikä autossa on vaki-moodi? Sähkön ja bensan yhteystyö? Entä, jos haluan ajaa vain polttomoottorin voimalla - mitä nappia/asetus valitaan ennen liikkeelle lähtöä ja/tai auton käynnistystä?


Auton lataaminen ja pikalatauskaapeli

- Auton mukana tulee pikalatauskaapeli. Tämä ilmeisesti "suko" -päällä. Kuinka pitkä tämä kaapeli on? Saako eripituisia kaapeleita?
- Jos haluan ladata autoa yleisellä latauspisteellä. Millainen kaapeli täytyy hankkia? Suosituksia?
- Jos hankin joskus nk."wall-boxin", tässä ilmeisesti joku kiinteä kaapeli, vai voiko tähän hankkia esim pidemmän kaapelin?


Polttoaine

- Dieseli-kuskina kyselen… 95 vai 98 ja miksi? :mus:
Mä ajoin viime perjantaina auton ulos liikkeestä, eikä mulle ainakaan varoiteltu mitään ensimmäisestä 2000 kilsasta. Myyjä tosin totesi, että ihan hyvä, että lähdin samantien reissuun ja pakolliselle bensankulutukselle niin saa bensakonekin vähän käydä.

Vakiona näkyy ilman säätöjä mulla käynnistyessa olevan ajo-ohjelmana comfort ja max e-drive, jos on sähköä.

Auton mukana tulee sekä 8A:n suko-kaapeli sekä 16A:n type2-kaapeli. Tuskin ihan heti tarvitsee hankkia mitään ellei sitten halua 16A:n suko-piuhaa. Mä olen ladannut muutamalla yleisellä latauspisteellä himan ja duunin lisäksi ja niissä on ollut sekä type2:ta että sukoa. Ei ole suunnitelmissa hankkia lisää piuhoja.

Mä tankkasin 95:sta, koska halvempaa ja ajan suurimmaksi osaksi sähköllä.
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

Jos suurin osa ajoista sähköllä, niin oisko 98 parempi, jos samat bensat hölskyy ja hartsiutuu vanhoina monta kuukautta tankissa. Eipä se kait bensakoneelle hyvää tee jos usemman viikon välein käynnistyy kone vartiksi eikä koskaan pääse normilämpöihin. No keltainen moottorivalo tulee tutuksi.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

98 lienee tosiaan jonkin verran parempi hybridikäyttöön. Säilyy parempana pidempään, helpommin. Mahdollisesti voitelee myös paremmin kun se kone lyödään kylmänä suoraan 4000 kierrokseen siellä motarin rampilla. :mus:

Joka tapauksessa siitä saa sen yhden tai kaksi hevosta lisää, joten kannattaa :thuup:
micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020

mikse kirjoitti: 24 Helmi 2020, 16:08
micqo kirjoitti: 24 Helmi 2020, 14:42 Morjesta pöytään! Väsäsin oman osion, koska tiedostan jo nyt että kysymyksiä/mietteitä on vielä tiedossa jos monelaista - kun auton saan... Helpompi seurata historiaa ja (toivon mukaan) vastauksia aiheseen liittyen, kun kaivaa niitä tuolta viidakosta. Toivottavasti saisin neuvoja uuden auton kohdalla. :)

Viides BMW tulossa, lähipäivinä 530e pihassa :drool: …ja tuleva hybrid tuottaa pienimuotoisia kysymyksiä. Tässä ensimmäisiä. :conf:

Sisäänajo

- Mitä huomioitavaa? Luin, että ensimmäiset 2000km maltillista ajoa.
- Onko mitään väliä mihinkään, ajaako sisäänajot esim. pelkällä bensalla vai pitääkö ajaa sekä-että?
- Mikä autossa on vaki-moodi? Sähkön ja bensan yhteystyö? Entä, jos haluan ajaa vain polttomoottorin voimalla - mitä nappia/asetus valitaan ennen liikkeelle lähtöä ja/tai auton käynnistystä?


Auton lataaminen ja pikalatauskaapeli

- Auton mukana tulee pikalatauskaapeli. Tämä ilmeisesti "suko" -päällä. Kuinka pitkä tämä kaapeli on? Saako eripituisia kaapeleita?
- Jos haluan ladata autoa yleisellä latauspisteellä. Millainen kaapeli täytyy hankkia? Suosituksia?
- Jos hankin joskus nk."wall-boxin", tässä ilmeisesti joku kiinteä kaapeli, vai voiko tähän hankkia esim pidemmän kaapelin?


Polttoaine

- Dieseli-kuskina kyselen… 95 vai 98 ja miksi? :mus:
mikse kirjoitti: 24 Helmi 2020, 16:08 Mä ajoin viime perjantaina auton ulos liikkeestä, eikä mulle ainakaan varoiteltu mitään ensimmäisestä 2000 kilsasta. Myyjä tosin totesi, että ihan hyvä, että lähdin samantien reissuun ja pakolliselle bensankulutukselle niin saa bensakonekin vähän käydä.
- Ohjekirjassa oli tällainen 2000km sisäänajo-maininta...


mikse kirjoitti: 24 Helmi 2020, 16:08 Vakiona näkyy ilman säätöjä mulla käynnistyessa olevan ajo-ohjelmana comfort ja max e-drive, jos on sähköä.
- Eli, jos autossa on sähköä em ajo-ohjelmat valittavissa. Entä jos sähköä ei halua käyttää - sport mode?

mikse kirjoitti: 24 Helmi 2020, 16:08 Auton mukana tulee sekä 8A:n suko-kaapeli sekä 16A:n type2-kaapeli. Tuskin ihan heti tarvitsee hankkia mitään ellei sitten halua 16A:n suko-piuhaa. Mä olen ladannut muutamalla yleisellä latauspisteellä himan ja duunin lisäksi ja niissä on ollut sekä type2:ta että sukoa. Ei ole suunnitelmissa hankkia lisää piuhoja.

- Minulle myyjä puhui vaan pikalaturista? Eli, onko se nyt tuo 8A suko? Toivottavasti tulee molemmat piuhat.
Liitteet
Näyttökuva 2020-2-24 kello 21.06.19.png
Näyttökuva 2020-2-24 kello 21.06.19.png (332.81 KiB) Katsottu 21880 kertaa
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020

bemul13 kirjoitti: 24 Helmi 2020, 20:48 Jos suurin osa ajoista sähköllä, niin oisko 98 parempi, jos samat bensat hölskyy ja hartsiutuu vanhoina monta kuukautta tankissa. Eipä se kait bensakoneelle hyvää tee jos usemman viikon välein käynnistyy kone vartiksi eikä koskaan pääse normilämpöihin. No keltainen moottorivalo tulee tutuksi.
Itse en vielä tiedä miten tulen tuota sähkö/bensa -puolta mixaa, mutta tarkoitus olisi ajella myös bensalla, oikeastaan nyt alkuun vähän "pakko", kun noi latausmahdollisuudet näin alkuun on vähän kortilla, ennen kun selvittelen miten ja missä jne. Ja tuo moottorin lämmitys, hyvä pointti miksi myös bensalla hyvä vedellä. :)
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020

lnaukkar kirjoitti: 24 Helmi 2020, 21:00 98 lienee tosiaan jonkin verran parempi hybridikäyttöön. Säilyy parempana pidempään, helpommin. Mahdollisesti voitelee myös paremmin kun se kone lyödään kylmänä suoraan 4000 kierrokseen siellä motarin rampilla. :mus:

Joka tapauksessa siitä saa sen yhden tai kaksi hevosta lisää, joten kannattaa :thuup:
98 itsekin veikkailin, olisiko se sitten fiksumpi vaihtoehto... :)
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
mikse
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 09 Helmi 2013, 13:51
Auto: G30 530ex M-Sport

bemul13 kirjoitti: 24 Helmi 2020, 20:48 Jos suurin osa ajoista sähköllä, niin oisko 98 parempi, jos samat bensat hölskyy ja hartsiutuu vanhoina monta kuukautta tankissa. Eipä se kait bensakoneelle hyvää tee jos usemman viikon välein käynnistyy kone vartiksi eikä koskaan pääse normilämpöihin. No keltainen moottorivalo tulee tutuksi.
Täytyy tätä miettiä, jos tulee tilanne, ettei pitkiä ajoja ole tulossa selkeästi hetkeen. Auto on liisari eli kyllä ne toisaalta Laakkosella hoitavat, jos tulee asiaa. "Onneksi" bensakin kuluu varmasti nopeammin kuin kuukausitolkulla sama tankillinen.
micqo kirjoitti: 24 Helmi 2020, 21:08 Minulle myyjä puhui vaan pikalaturista? Eli, onko se nyt tuo 8A suko? Toivottavasti tulee molemmat piuhat.
8A on puolet hitaampi kuin 16A, joten eiköhän pikalaturi ole tuo Bemarin paketissa tuleva type2-kaapeli. 8A:n kaapelilla saat (teoriassa) 8Ax230V=1840W tehoa lataukselle eli tyhjästä täyteen kestää 12kW/1,84kW=6,5 tuntia. 16A vastaavasti tuplat eli 3680W ja lataus kestää 3h 15 min. Taitavat olla kaikki uusien hybridien mukana toimitettavat suko-kaapelit 8A:n kaapeleita ja internetsistä sitten saa 16A:n piuhoja.
qxe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 23 Marras 2019, 09:03

micqo kirjoitti: 24 Helmi 2020, 21:18 98 itsekin veikkailin, olisiko se sitten fiksumpi vaihtoehto... :)
Ei ainakaan huonompaa koska korkeampi oktaanitaso ja max 5% etanolia.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

lnaukkar kirjoitti: 24 Helmi 2020, 21:00 kun se kone lyödään kylmänä suoraan 4000 kierrokseen siellä motarin rampilla. :mus:
Ei noin - ei noin :wassat:

Itse toimin (tosin X5, mutta väliäkö sillä) näin:

* Himasta lähden pakotetulla sähköllä ja ajelen sillä lähitienoon ylämäet (eli ei polttomoottoria käyntiin heti "rasituksessa")
* Kun tulen taajamatielle ennen motaria niin vaihto auto-modeen, joka sitten 70:ssä käynnistää polttomoottorin kainolla 1800 rpm:llä
* Ja jos oikein haluaa lämmittää pataa ennen mahdollista revittelyä niin vaihdekeppi toviksi sport-modeen

Eri asia on se, että miski pitää edes kierrättää yli 4000 rpm :tong:

Jani
micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020

mikse kirjoitti: 24 Helmi 2020, 22:23
bemul13 kirjoitti: 24 Helmi 2020, 20:48 Jos suurin osa ajoista sähköllä, niin oisko 98 parempi, jos samat bensat hölskyy ja hartsiutuu vanhoina monta kuukautta tankissa. Eipä se kait bensakoneelle hyvää tee jos usemman viikon välein käynnistyy kone vartiksi eikä koskaan pääse normilämpöihin. No keltainen moottorivalo tulee tutuksi.
Täytyy tätä miettiä, jos tulee tilanne, ettei pitkiä ajoja ole tulossa selkeästi hetkeen. Auto on liisari eli kyllä ne toisaalta Laakkosella hoitavat, jos tulee asiaa. "Onneksi" bensakin kuluu varmasti nopeammin kuin kuukausitolkulla sama tankillinen.
micqo kirjoitti: 24 Helmi 2020, 21:08 Minulle myyjä puhui vaan pikalaturista? Eli, onko se nyt tuo 8A suko? Toivottavasti tulee molemmat piuhat.
8A on puolet hitaampi kuin 16A, joten eiköhän pikalaturi ole tuo Bemarin paketissa tuleva type2-kaapeli. 8A:n kaapelilla saat (teoriassa) 8Ax230V=1840W tehoa lataukselle eli tyhjästä täyteen kestää 12kW/1,84kW=6,5 tuntia. 16A vastaavasti tuplat eli 3680W ja lataus kestää 3h 15 min. Taitavat olla kaikki uusien hybridien mukana toimitettavat suko-kaapelit 8A:n kaapeleita ja internetsistä sitten saa 16A:n piuhoja.
Sori, vähän rautalankaa vääntäen kun uusi aihe...

Auton mukana tuleva type2 -suko laturi. Siis tällä myös ladataan julkisista pisteistä vai tuleeko auton mukana joku erilaisella päällä oleva laturi? Ihan uuden aiheen äärellä ollaan, joten en tiedä aiheesta mitään. Pääsia, että saisin nyt tarvittavat piuhat että mahdollisuus esim kotona suko-lataus ja tien päällä joku muu, jos tarvii.
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020

VolvostaBemariin kirjoitti: 25 Helmi 2020, 07:52
lnaukkar kirjoitti: 24 Helmi 2020, 21:00 kun se kone lyödään kylmänä suoraan 4000 kierrokseen siellä motarin rampilla. :mus:
Ei noin - ei noin :wassat:

Itse toimin (tosin X5, mutta väliäkö sillä) näin:

* Himasta lähden pakotetulla sähköllä ja ajelen sillä lähitienoon ylämäet (eli ei polttomoottoria käyntiin heti "rasituksessa")
* Kun tulen taajamatielle ennen motaria niin vaihto auto-modeen, joka sitten 70:ssä käynnistää polttomoottorin kainolla 1800 rpm:llä
* Ja jos oikein haluaa lämmittää pataa ennen mahdollista revittelyä niin vaihdekeppi toviksi sport-modeen

Eri asia on se, että miski pitää edes kierrättää yli 4000 rpm :tong:

Jani
Rautalanka tässäkin... Siis voiko tuolla autolla ajaa pelkällä bensalla laisinkaan valitsemalla joku ajo-moodi, vai onko jokaisen ajo-moodin takana aina sähkön/bensan avioliitto?
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

micqo kirjoitti: 25 Helmi 2020, 11:59 Rautalanka tässäkin... Siis voiko tuolla autolla ajaa pelkällä bensalla laisinkaan valitsemalla joku ajo-moodi, vai onko jokaisen ajo-moodin takana aina sähkön/bensan avioliitto?
Ei, käytössä on aina kokonaisuus. Jos haluat pakottaa bensakoneen pyymään päällä, niin se onnistuu valitsemalla ajotilaksi sport tai vaihtamalla vaihdekepin vasemmalle jolloin vaihteiston M/S tila menee päälle. Silloin auto pitää bensakoneen käynnissä ja lämpöisenä.
mikse
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 09 Helmi 2013, 13:51
Auto: G30 530ex M-Sport

micqo kirjoitti: 25 Helmi 2020, 11:57 Auton mukana tuleva type2 -suko laturi. Siis tällä myös ladataan julkisista pisteistä vai tuleeko auton mukana joku erilaisella päällä oleva laturi? Ihan uuden aiheen äärellä ollaan, joten en tiedä aiheesta mitään. Pääsia, että saisin nyt tarvittavat piuhat että mahdollisuus esim kotona suko-lataus ja tien päällä joku muu, jos tarvii.
Autossa on type2-pistoke itsessään ja ainakin mulla tuli mukana kaksi eri kaapelia: toinen on type2(auto) - type2(latauslähde) 16A ja toinen type2(auto) - suko(latauslähde) 8A. Varmista nyt ensin, mitä kaapeleita auton mukana tulee.

Molemmilla piuhoilla voit toki ladata mistä vain pisteestä, johon ne sopivat ja joissa toki ei ole liikaa tehoa/vaiheita kaapelille tai autolle. Mulle tämä on tarkoittanut lataamista kauppakeskuksissa, duunissa, Prismassa, himan sähkötolpassa ym. Lataa vaikka Plugshare-applikaatio, niin näet mitä latausmahdollisuuksia missäkin on. Samoin kannattanee tilata K-Lataukselta ilmainen lataustägi. Jotkut paikat vaativat tämän latauksen mahdollistamiseksi.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

mikse kirjoitti: 25 Helmi 2020, 12:45 Molemmilla piuhoilla voit toki ladata mistä vain pisteestä, johon ne sopivat ja joissa toki ei ole liikaa tehoa/vaiheita kaapelille tai autolle. Mulle tämä on tarkoittanut lataamista kauppakeskuksissa, duunissa, Prismassa, himan sähkötolpassa ym. Lataa vaikka Plugshare-applikaatio, niin näet mitä latausmahdollisuuksia missäkin on. Samoin kannattanee tilata K-Lataukselta ilmainen lataustägi. Jotkut paikat vaativat tämän latauksen mahdollistamiseksi.
Ei haittaa yhtään vaikka latausjohto, latausasema, wallboxi tms. antaisi enemmän lataustehoa tai vaiheita kuin auto pystyy käyttämään, auto ottaa sillä teholla millä pystyy ottamaan. Kaikki muut osapuolet ketjussa osaavat rajoittaa lataustehon enintään itselleen sopivaksi, paitsi shuko-pistorasia joiden kanssa pitää muistaa varoa ettei polta taloa, 10A (2,3kW) siitäkin voi ottaa surutta.

PlugShare-appi on yksi jolla löytää julkisia latausasemia, harmi vaan että mikään latausasema-appi ei sisällä läheskään kaikkien ketjujen kaikkia asemia. Mulla on puhelimessa PlugShare, Open Charge, K-Lataus, Fortum ja Virta. Toki hybridillä ei joudu pulaan vaikka jäisi latausasema löytymättäkin, toisin kuin täyssähköllä. Samoin lataustägejä pitää olla joka latausasemafirmalle omansa, useimmiten onnistuu kyllä ilman tägiäkin appilla, mutta tägi on helpompi jos usein käyttää.
mikse
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 09 Helmi 2013, 13:51
Auto: G30 530ex M-Sport

Wonderi kirjoitti: 25 Helmi 2020, 13:49
mikse kirjoitti: 25 Helmi 2020, 12:45 Molemmilla piuhoilla voit toki ladata mistä vain pisteestä, johon ne sopivat ja joissa toki ei ole liikaa tehoa/vaiheita kaapelille tai autolle. Mulle tämä on tarkoittanut lataamista kauppakeskuksissa, duunissa, Prismassa, himan sähkötolpassa ym. Lataa vaikka Plugshare-applikaatio, niin näet mitä latausmahdollisuuksia missäkin on. Samoin kannattanee tilata K-Lataukselta ilmainen lataustägi. Jotkut paikat vaativat tämän latauksen mahdollistamiseksi.
Ei haittaa yhtään vaikka latausjohto, latausasema, wallboxi tms. antaisi enemmän lataustehoa tai vaiheita kuin auto pystyy käyttämään, auto ottaa sillä teholla millä pystyy ottamaan. Kaikki muut osapuolet ketjussa osaavat rajoittaa lataustehon enintään itselleen sopivaksi, paitsi shuko-pistorasia joiden kanssa pitää muistaa varoa ettei polta taloa, 10A (2,3kW) siitäkin voi ottaa surutta.

PlugShare-appi on yksi jolla löytää julkisia latausasemia, harmi vaan että mikään latausasema-appi ei sisällä läheskään kaikkien ketjujen kaikkia asemia. Mulla on puhelimessa PlugShare, Open Charge, K-Lataus, Fortum ja Virta. Toki hybridillä ei joudu pulaan vaikka jäisi latausasema löytymättäkin, toisin kuin täyssähköllä. Samoin lataustägejä pitää olla joka latausasemafirmalle omansa, useimmiten onnistuu kyllä ilman tägiäkin appilla, mutta tägi on helpompi jos usein käyttää.
Juuri näin, eli esim noilla kahdella mulle auton mukana tulleella piuhalla pääsee hyvin pitkälle. K-Latauksen tägi oli ilmainen, kun esim Plugsharing, johon on ympätty ainakin Virran ylihintainen sähkö ja Fortumin latausasemat maksoi jotain. Mulle tägin arvo on himan vieressä oleva ilmaisen sähkön type2-latausmesta, joka vaatii käyttöön minkä tahansa tägin. Appiksia tosiaan kannattaa ladata useita, jos meinaa latailla autoa. Tosin esim Virran meilläpäin 0,68€/kWh maksavaa täysin ylihintaista sähköä en tule koskaan lataamaan.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

mikse kirjoitti: 25 Helmi 2020, 15:17 Juuri näin, eli esim noilla kahdella mulle auton mukana tulleella piuhalla pääsee hyvin pitkälle. K-Latauksen tägi oli ilmainen, kun esim Plugsharing, johon on ympätty ainakin Virran ylihintainen sähkö ja Fortumin latausasemat maksoi jotain. Mulle tägin arvo on himan vieressä oleva ilmaisen sähkön type2-latausmesta, joka vaatii käyttöön minkä tahansa tägin. Appiksia tosiaan kannattaa ladata useita, jos meinaa latailla autoa. Tosin esim Virran meilläpäin 0,68€/kWh maksavaa täysin ylihintaista sähköä en tule koskaan lataamaan.
Fortumin tähi ei maksan ainakaan syksyllä mitään. Virralla on todellakin oudot laskutusperusteet, kannattaa lukea hinnasto tarkkaan varsinkin ennen kuin erehtyy käyttäjätiliä sinne tekemään (pitää maksaa montakymppiä etukäteen sisään, veloittaa joka kuukausi vaikka ei käytä, ja veloittaa kortilta taas automaattisesti vielä lisää etukäteismaksuja).
mikse
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 09 Helmi 2013, 13:51
Auto: G30 530ex M-Sport

Wonderi kirjoitti: 25 Helmi 2020, 15:29
mikse kirjoitti: 25 Helmi 2020, 15:17 Juuri näin, eli esim noilla kahdella mulle auton mukana tulleella piuhalla pääsee hyvin pitkälle. K-Latauksen tägi oli ilmainen, kun esim Plugsharing, johon on ympätty ainakin Virran ylihintainen sähkö ja Fortumin latausasemat maksoi jotain. Mulle tägin arvo on himan vieressä oleva ilmaisen sähkön type2-latausmesta, joka vaatii käyttöön minkä tahansa tägin. Appiksia tosiaan kannattaa ladata useita, jos meinaa latailla autoa. Tosin esim Virran meilläpäin 0,68€/kWh maksavaa täysin ylihintaista sähköä en tule koskaan lataamaan.
Fortumin tähi ei maksan ainakaan syksyllä mitään. Virralla on todellakin oudot laskutusperusteet, kannattaa lukea hinnasto tarkkaan varsinkin ennen kuin erehtyy käyttäjätiliä sinne tekemään (pitää maksaa montakymppiä etukäteen sisään, veloittaa joka kuukausi vaikka ei käytä, ja veloittaa kortilta taas automaattisesti vielä lisää etukäteismaksuja).
Joo, Virralle on alussa 30€ talletus, jonka toki voi käyttää (kalliiseen) sähköön ja uusi 30€:n veloitus napsahtaa, kun saldo laskee alle 10€:n. Lisäksi, jos et lataa, on kuukausiveloitus 1€/kk. Pieniä summia autoilussa sinänsä, mutta jos Virran hinta on aina 0,68€/kWh on se kalliimpaa kuin ajaa suoraan bensalla. Fortumin tägin taidan mäkin tilata varmuudeksi ja jättää Plugsurfingin maksullisen väliin.
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Ainakin mulla K-Latauksen tägi tuli viime marraskuun jälkeen tarpeettomaksi, kun lataus muuttui maksulliseksi ja hinnoittelu vielä aikaperusteiseksi. Tulee halvemmaksi ajella pensalla, kuin kalliilla K-sähköllä. Onneksi lähi-Lidliin tuli ilmainen latauspiste: eurot menee nyt K-kaupan sijaan Liiteriin ja Prismaan.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

lnaukkar kirjoitti: 25 Helmi 2020, 12:38 Ei, käytössä on aina kokonaisuus. Jos haluat pakottaa bensakoneen pyymään päällä, niin se onnistuu valitsemalla ajotilaksi sport tai vaihtamalla vaihdekepin vasemmalle jolloin vaihteiston M/S tila menee päälle. Silloin auto pitää bensakoneen käynnissä ja lämpöisenä.
Toinen kikka on "Save" moodi, joka siis lataa bensakoneella akkua
Vastaa Viestiin