Mulla tän idea on siis käyttää ilmaista latausta, joka vaatii minkä tahansa tägin käynnistyäkseen. Tähän tarkoitukseen ilmainen K-Lataus-tägi on ihan passeli. Toki jos esim Fortum on myös ilmainen, se ajaa saman asian.traveller kirjoitti: ↑25 Helmi 2020, 16:16 Ainakin mulla K-Latauksen tägi tuli viime marraskuun jälkeen tarpeettomaksi, kun lataus muuttui maksulliseksi ja hinnoittelu vielä aikaperusteiseksi. Tulee halvemmaksi ajella pensalla, kuin kalliilla K-sähköllä. Onneksi lähi-Lidliin tuli ilmainen latauspiste: eurot menee nyt K-kaupan sijaan Liiteriin ja Prismaan.
530e kysymyksiä/mietteitä
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 276
- Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
- Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020
lnaukkar kirjoitti: ↑25 Helmi 2020, 12:38Ei, käytössä on aina kokonaisuus. Jos haluat pakottaa bensakoneen pyymään päällä, niin se onnistuu valitsemalla ajotilaksi sport tai vaihtamalla vaihdekepin vasemmalle jolloin vaihteiston M/S tila menee päälle. Silloin auto pitää bensakoneen käynnissä ja lämpöisenä.
Kiitos! Nyt ymmärsin
Se miksi tämä niin kovasti kiinnosti, himassa vielä latauskuviot auki, niin halusin tietää voinko ”säästellä” patteria millä tapaa näin alkuun - ja muutenkin.
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
Minuuttiperusteisissa latauksissa ei ole järkeä latailla näitä hybridejä. K- latausasemalla kw hinnaksi omaan 330e/530 e tulee n 34 centtiä. Viimeksi käytin 17.11.2019. Yllä mainitun virta pisteen lataukset ei ole noin karua kuin yllä kerrottu. Omalla työpaikalla kw maksaa 13 centtiä. On siis Virran laskutuksessa. Hyvinkään hesburger ilmainen ja virran asema. Samoin Kotkan sibeliuspuisto oli ilmainen. Myöskään 30 euroa ei tarvi automaattisesti maksaa, vaan ennen sen kympin alarajaa voi manuaalisti laittaa esim kympin. Kun töissä lataan päivittäin, niin olen antanut sen automaattiveloituksen 30 kymppiä mennä. Käymissäni Fortumin latausasemilla onkin sitten ollut ryöstöhinnoittelu tyyliin 8 centtiä minuutti.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 276
- Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
- Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020
Joo, täytyy varmistaa - kiitos tästä informaatiosta & sovellus vinkeistämikse kirjoitti: ↑25 Helmi 2020, 12:45Autossa on type2-pistoke itsessään ja ainakin mulla tuli mukana kaksi eri kaapelia: toinen on type2(auto) - type2(latauslähde) 16A ja toinen type2(auto) - suko(latauslähde) 8A. Varmista nyt ensin, mitä kaapeleita auton mukana tulee.micqo kirjoitti: ↑25 Helmi 2020, 11:57 Auton mukana tuleva type2 -suko laturi. Siis tällä myös ladataan julkisista pisteistä vai tuleeko auton mukana joku erilaisella päällä oleva laturi? Ihan uuden aiheen äärellä ollaan, joten en tiedä aiheesta mitään. Pääsia, että saisin nyt tarvittavat piuhat että mahdollisuus esim kotona suko-lataus ja tien päällä joku muu, jos tarvii.
Molemmilla piuhoilla voit toki ladata mistä vain pisteestä, johon ne sopivat ja joissa toki ei ole liikaa tehoa/vaiheita kaapelille tai autolle. Mulle tämä on tarkoittanut lataamista kauppakeskuksissa, duunissa, Prismassa, himan sähkötolpassa ym. Lataa vaikka Plugshare-applikaatio, niin näet mitä latausmahdollisuuksia missäkin on. Samoin kannattanee tilata K-Lataukselta ilmainen lataustägi. Jotkut paikat vaativat tämän latauksen mahdollistamiseksi.
Himan sähkötolpassa ...Ymmärsinkö oikein. Sulla siis perus lohko-tolppa, ajastinta? Muita viritelmiä? Mulla on myös tolppa ja yksi ajatus vetää siitä virtaa 2h ajastimen puitteissa aina silloin tällöin.
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 276
- Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
- Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020
VolvostaBemariin kirjoitti: ↑25 Helmi 2020, 16:31Toinen kikka on "Save" moodi, joka siis lataa bensakoneella akkualnaukkar kirjoitti: ↑25 Helmi 2020, 12:38 Ei, käytössä on aina kokonaisuus. Jos haluat pakottaa bensakoneen pyymään päällä, niin se onnistuu valitsemalla ajotilaksi sport tai vaihtamalla vaihdekepin vasemmalle jolloin vaihteiston M/S tila menee päälle. Silloin auto pitää bensakoneen käynnissä ja lämpöisenä.
Kiitos myös tästä vinkistä
Minkä verran tuo moodi lataa/pitää ajella, että saa fiksusti akkua täyteen?
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
Jep, perus lämmitystolppa, jossa mun käyttö on ollut pariin kertaan lataus aamulla, kun auto lämpiää sähköllä. Tolpassa on normi kahden tunnin kello. Toki tuosta voi virtaa vetää, jos se on tolpan hallinnoijan puolesta sallittua tms. En usko 8A:n kaapelilla saatavan mitään vaaraa aikaan.
Joo, mä olen täysin pääkaupunkiseudulla seurannut nyt hetken hintoja ja Virta on pompannut kalliilla hinnoilla esiin. Täytyy kuitenkin kesää ym varten tuokin ottaa käyttöön tai käyttää Plugsurfingin kautta. Hintojen perusteella en kyllä ihmettele kauppakeskusten tyhjiä latauspaikkoja. Eihän niillä tosiaan ole mitään mieltä ladata yhtään mitään.Monni kirjoitti: ↑25 Helmi 2020, 17:58 Minuuttiperusteisissa latauksissa ei ole järkeä latailla näitä hybridejä. K- latausasemalla kw hinnaksi omaan 330e/530 e tulee n 34 centtiä. Viimeksi käytin 17.11.2019. Yllä mainitun virta pisteen lataukset ei ole noin karua kuin yllä kerrottu. Omalla työpaikalla kw maksaa 13 centtiä. On siis Virran laskutuksessa. Hyvinkään hesburger ilmainen ja virran asema. Samoin Kotkan sibeliuspuisto oli ilmainen. Myöskään 30 euroa ei tarvi automaattisesti maksaa, vaan ennen sen kympin alarajaa voi manuaalisti laittaa esim kympin. Kun töissä lataan päivittäin, niin olen antanut sen automaattiveloituksen 30 kymppiä mennä. Käymissäni Fortumin latausasemilla onkin sitten ollut ryöstöhinnoittelu tyyliin 8 centtiä minuutti.
Meillä on duunin latauspisteissä sähkö halvempaa kuin himassa. Tuota operoivan firman "julkiset" latauspisteet ovatkin sitten taas luokkaa riisto, eikä tulisi mieleenkään käyttää.
Hinnoitteluiden sopiminen eri käyttäjille riippuu paljon käyttötarpeista. Minä ja moni muu käyttää ylipäänsä mitään julkista latausasemaa hyvin harvoin, ei edes joka kuukausi, normiarjessa ladataan kotona. Ja sitten kun reissuun jonnekin lähtee, ladataan sen merkkisellä asemalla kun sattuu reitille osumaan, Suomen toistaiseksi harvassa latausasemaverkossa ei ole mahdollista suosia tiettyä palveluntarjoajaa. Pakkolaskutuksen maksaminen latausoperaattorille tuntuisi pelkästään tyhmältä.Monni kirjoitti: ↑25 Helmi 2020, 17:58 Minuuttiperusteisissa latauksissa ei ole järkeä latailla näitä hybridejä. K- latausasemalla kw hinnaksi omaan 330e/530 e tulee n 34 centtiä. Viimeksi käytin 17.11.2019. Yllä mainitun virta pisteen lataukset ei ole noin karua kuin yllä kerrottu. Omalla työpaikalla kw maksaa 13 centtiä. On siis Virran laskutuksessa. Hyvinkään hesburger ilmainen ja virran asema. Samoin Kotkan sibeliuspuisto oli ilmainen. Myöskään 30 euroa ei tarvi automaattisesti maksaa, vaan ennen sen kympin alarajaa voi manuaalisti laittaa esim kympin. Kun töissä lataan päivittäin, niin olen antanut sen automaattiveloituksen 30 kymppiä mennä. Käymissäni Fortumin latausasemilla onkin sitten ollut ryöstöhinnoittelu tyyliin 8 centtiä minuutti.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 276
- Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
- Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020
micqo kirjoitti: ↑25 Helmi 2020, 17:59Joo, täytyy varmistaa - kiitos tästä informaatiosta & sovellus vinkeistämikse kirjoitti: ↑25 Helmi 2020, 12:45Autossa on type2-pistoke itsessään ja ainakin mulla tuli mukana kaksi eri kaapelia: toinen on type2(auto) - type2(latauslähde) 16A ja toinen type2(auto) - suko(latauslähde) 8A. Varmista nyt ensin, mitä kaapeleita auton mukana tulee.micqo kirjoitti: ↑25 Helmi 2020, 11:57 Auton mukana tuleva type2 -suko laturi. Siis tällä myös ladataan julkisista pisteistä vai tuleeko auton mukana joku erilaisella päällä oleva laturi? Ihan uuden aiheen äärellä ollaan, joten en tiedä aiheesta mitään. Pääsia, että saisin nyt tarvittavat piuhat että mahdollisuus esim kotona suko-lataus ja tien päällä joku muu, jos tarvii.
Molemmilla piuhoilla voit toki ladata mistä vain pisteestä, johon ne sopivat ja joissa toki ei ole liikaa tehoa/vaiheita kaapelille tai autolle. Mulle tämä on tarkoittanut lataamista kauppakeskuksissa, duunissa, Prismassa, himan sähkötolpassa ym. Lataa vaikka Plugshare-applikaatio, niin näet mitä latausmahdollisuuksia missäkin on. Samoin kannattanee tilata K-Lataukselta ilmainen lataustägi. Jotkut paikat vaativat tämän latauksen mahdollistamiseksi.
Himan sähkötolpassa ...Ymmärsinkö oikein. Sulla siis perus lohko-tolppa, ajastinta? Muita viritelmiä? Mulla on myös tolppa ja yksi ajatus vetää siitä virtaa 2h ajastimen puitteissa aina silloin tällöin.
Sain varmistukseen, 2 kaapeli tulee mukaan.
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 276
- Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
- Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020
mikse kirjoitti: ↑25 Helmi 2020, 18:58Jep, perus lämmitystolppa, jossa mun käyttö on ollut pariin kertaan lataus aamulla, kun auto lämpiää sähköllä. Tolpassa on normi kahden tunnin kello. Toki tuosta voi virtaa vetää, jos se on tolpan hallinnoijan puolesta sallittua tms. En usko 8A:n kaapelilla saatavan mitään vaaraa aikaan.
Alkuun varmaan tulee hyödynnettyä tuota tolppaa. 16A sulake näyttäisi olevan, joten ongelmaa ei pitäisi olla.
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 276
- Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
- Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020
Wallboxeista. BMW näyttäisi olevan 5m ja Webastolla 4.5m pituinen letku. Saako näihin pidempiä johtoja, vai onko nämä ns ”kiinteitä” boxin mukana olevia standardi mittoja?
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 276
- Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
- Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020
Itsekin harkitsen kovasti tarjouksen vuoksi. Olisin vaan tarvinnut tällähetkellä pidempään johdon. Palveleeko tuo boxi siis myös tulevaisuudessa BMW (en ole ehtinyt vielä perehtyä) hybridi- ja täyssähkö=autoja?
Onko olemassa muilla valmistajilla em pidempiä letkuja?
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
Wallboxia kätevämpänä pidän latausjohtoa jota varten asennetaan sopiva järeä pistorasia, voimavirta, CEE tai shuko tarpeen mukaan. Latausjohdon voi napata reissuun mukaan ja ladata - tarvittassa adapteria käyttäen - missä vaan. Esim. tuolta https://eauto.si/metron-shop/ saa ihan sen mittaisella johdolla kun haluaa. Eikä tarvita sähköasentajaa tilanteiden muuttuessa jos pistorasia on jo paikallaan. Eikä maksa ainakaan enempää kuin wallbox.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 228
- Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
- Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd - Paikkakunta: Oulu
Se uuden auton oston yhteydessä tarjottava "BMW Wallbox Essentials" hintaan 490€ on se ihan perusmalli, ja toki palvelee mitä tahansa ladattavaa ajoneuvoa jossa type2 liitin. Se voidaan kytkeä myös 3vaihe 16A tai jopa 32A asetuksille (tietenkin edellyttäen että tarvittava syöttö on saatavilla). Itse ratkaisin (valitettavasti en omaa urakointioikeuksia, mutta tarvittavan tutkinnon suomin oikeuksin saan tehdä asennuksia itselle) tuon kytkentäongelman siten, että asensin normaalin 16A kolmivaiheseinäpistorasian (oman nelinapaisen vikavirtasuojan takana) autokatokseeni, ja liitin tuohon Wallbox Essentialiin 1,5metrin kumikaapeliln (5x2.5mm2) vastaavan 16A kolmivaihepistotulpan. Näin wallbox on otettavissa mukaan vaikka mökille kesäloman ajaksi/siirrettävissä vastaavan syötön omaavaan pisteeseen. Ja tosiaan kytkin kaikki 3vaihetta käyttöön, eli teoriassa voisin latailla tällä hetkellä vaikka i3:sta 11kW teholla (jos mulla sellainen olisi).
Se mitä pitää ottaa tuon kyseisen essentials wallboxin kanssa huomioon on, että se ei osaa ottaa ethernet/modbus tietoa tehomittareilta eikä näin siis lennossa rajoittaa latausvirtaa, jos vaikka lähestytään esim. talon sähköliittyman 3x25A maksimitehoa. Yhden wallboxin tapauksessa tällä ei liene merkitystä (varsinkaan BMW phev tapauksessa koska se osaa käyttää vain max. 1vaihe 16A), mutta jos omakotitalosähköliittymän takana on useampi latauspiste, niin saattaa olla tarvetta ketjuttaa ne tehomittauksen taakse jotta pystytään rajoittamaan lataustehoja useampaa sähköautoa kerralla ladattaessa vaikka 3x35A taloliittymän takana ettei vaan vaikka sähkösaunan päällelaittaminen polta pääsulakkeita.
Tämä ulkopuolisen tehomittarin liitäntämahdollisuus on BMWn "paremmissa" wallboxeissa, kuten myös joissain muissakin markkinoilla olevissa wallboxeissa mm. ctek.
Se mitä pitää ottaa tuon kyseisen essentials wallboxin kanssa huomioon on, että se ei osaa ottaa ethernet/modbus tietoa tehomittareilta eikä näin siis lennossa rajoittaa latausvirtaa, jos vaikka lähestytään esim. talon sähköliittyman 3x25A maksimitehoa. Yhden wallboxin tapauksessa tällä ei liene merkitystä (varsinkaan BMW phev tapauksessa koska se osaa käyttää vain max. 1vaihe 16A), mutta jos omakotitalosähköliittymän takana on useampi latauspiste, niin saattaa olla tarvetta ketjuttaa ne tehomittauksen taakse jotta pystytään rajoittamaan lataustehoja useampaa sähköautoa kerralla ladattaessa vaikka 3x35A taloliittymän takana ettei vaan vaikka sähkösaunan päällelaittaminen polta pääsulakkeita.
Tämä ulkopuolisen tehomittarin liitäntämahdollisuus on BMWn "paremmissa" wallboxeissa, kuten myös joissain muissakin markkinoilla olevissa wallboxeissa mm. ctek.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 276
- Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
- Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020
Wonderi kirjoitti: ↑27 Helmi 2020, 07:36 Wallboxia kätevämpänä pidän latausjohtoa jota varten asennetaan sopiva järeä pistorasia, voimavirta, CEE tai shuko tarpeen mukaan. Latausjohdon voi napata reissuun mukaan ja ladata - tarvittassa adapteria käyttäen - missä vaan. Esim. tuolta https://eauto.si/metron-shop/ saa ihan sen mittaisella johdolla kun haluaa. Eikä tarvita sähköasentajaa tilanteiden muuttuessa jos pistorasia on jo paikallaan. Eikä maksa ainakaan enempää kuin wallbox.
Tämä voisi olla myös vaihtoehto omalla kohdallani, jopa ehkä helpompi toteuttaa. Mutta, miten ns pika/nopeampi lataus mahdollinen tällä tapaa toteutettuna? Vai määrittääkö se johto sen nopeuden? Wallboxin kautta nopeampi lataus mahdollinen. Tämä ei ihan vielä auennut minulle. Vähän puurot & vellit sekaisin uuden aiheen äärellä.
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
Auton laturin kapasiteettia nopeammin et voi autoa ladata, vaikka töpselistä irtoaisi mitä, mutta varmaan myös tulevaisuutta varten voisi asennuttaa samalla mahdollisuuden ladata nopeammin. Latauksen nopeuteen vaikuttavat virtalähde, latauskaapeli sekä auton laturi. Nyt ei jäisi nopeampi lataus himassa sitten virtalähteestä kiinni, joka lienee se yleisin pullonkaula latausnopeudelle.micqo kirjoitti: ↑28 Helmi 2020, 09:07Wonderi kirjoitti: ↑27 Helmi 2020, 07:36 Wallboxia kätevämpänä pidän latausjohtoa jota varten asennetaan sopiva järeä pistorasia, voimavirta, CEE tai shuko tarpeen mukaan. Latausjohdon voi napata reissuun mukaan ja ladata - tarvittassa adapteria käyttäen - missä vaan. Esim. tuolta https://eauto.si/metron-shop/ saa ihan sen mittaisella johdolla kun haluaa. Eikä tarvita sähköasentajaa tilanteiden muuttuessa jos pistorasia on jo paikallaan. Eikä maksa ainakaan enempää kuin wallbox.
Tämä voisi olla myös vaihtoehto omalla kohdallani, jopa ehkä helpompi toteuttaa. Mutta, miten ns pika/nopeampi lataus mahdollinen tällä tapaa toteutettuna? Vai määrittääkö se johto sen nopeuden? Wallboxin kautta nopeampi lataus mahdollinen. Tämä ei ihan vielä auennut minulle. Vähän puurot & vellit sekaisin uuden aiheen äärellä.