530e kysymyksiä/mietteitä

G30, G31
JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G30 530e X-Drive 2020
Paikkakunta: Järvenpää

G30/G31/F10 Irroitettava retrofit-koukku. Osanumero:
51129447405 tai 71606881451

https://www.hubauer-shop.de/en/carparts ... 8-nachrue/

Kyseinen koukku on siis Oris-valmistajan tuote, jonka saa bulkkilaatikossa esim. Motointegratorilta hintaan 230€+toimitus. Olen noita ostanut ko. puljusta kolme settiä. Helppo asennus. Eniten aikaa menee CAN-piuhojen vetämisessä matkustajan jalkatilaan.

Sama koukku sopii myös F10:iin. Laatu on samaa tasoa Westfalian kanssa. Samoin kuin toimintalogiikka.

Tuote: ORIS 051-693
https://www.motointegrator.de/artikel/1 ... s-051-693

Sähkösatsina on hyvin toiminut Erich Jaegerin CAN-setti (n.120€). Toimii siinä missä orggis tai Westfalia.
nupaha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 66
Liittynyt: 03 Joulu 2011, 15:40
Auto: E61 LCI
Paikkakunta: Pohojanmaa

Moro!
Onko 530e sedanin tavaratila pienempi kuin normimallin? Farkkua lähinnä dieselinä katsellu, mutta pianhan nuo tenavat lähtee kotoa niin miettiny sedaniakin ja silloin tuo 530e astuis kuvioihin.
Laku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:50
Auto: F11 535d ja E81
E31 850Csi ja E31 850i
E24 635Csi

Käsittääkseni on matalampi johtuen akuista.
nupaha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 66
Liittynyt: 03 Joulu 2011, 15:40
Auto: E61 LCI
Paikkakunta: Pohojanmaa

Laku kirjoitti: 20 Helmi 2023, 09:15 Käsittääkseni on matalampi johtuen akuista.
Tätä itsekkin epäilin, mutta en ollu varma.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Touringin tavaratilassa on tuommoinen kynnys, sedanin tavaratilan pohja on saman verran korkeammalla kuin ei-hybridin, tosin siinä ei tule uutta kynnystä vaan tavaratilan pohja on normikynnyksen korkeudella.
Kuva
Varmilo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 25 Helmi 2023, 14:46

Olisi tällainen mietinnässä (530e x Drive A Charged Edition Sedan, jos merkitystä) työsuhdeautoksi. Kiinnostelisi tietää millaista todellista kulutusta voisi odottaa. Takana 100% sähköautoilua yli vuosi, joten lataushommat sinällään rutiinia ja varsin hyvin myös tietoisuus siitä miten lämpötila ja ajoprofiili vaikuttaa energiankulutukseen.

Akun koko aika maltillinen 9.2 kWh jonka kanssa luvattu WLTP-kulutus 1,7 litraa, mutta kuinka realistinen tuo on oikeasti saavuttaa? Jos ajoprofiili on mukavuuspainotteinen ja mahdollisimman ennakoiva (sähkärin jälkeen 530e voimalinja tuntuu hyvin rauhalliselta, joka ei ole missän tapaukssa huono juttu) ja tyypillinen ajo on työmatkaa 2 x ~50km päivässä (lataus onnistuu molemmissa päissä) ja poikkeuksina sitten ~200-300km päiväreissut, voisiko tuosta mitenkään arvioida normaalia kesäajan kulutusta? Jos edes ~4 litran huipeille pääsisi työmatka-ajossa niin pidempien pätkien kovemmat kulutukset eivät niin haittaisi.
Jasp
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 248
Liittynyt: 02 Helmi 2021, 18:13
Auto: X3 30e 2022

Mulla X3 sama voimalinja mutta möhkö, käyttöön kesäkuun alussa 2022, ajettu 15 tkm joista n. 73 % sähköllä. Excelin mukaan bensan kulutus 12 tkm kohdalla oli 2,5 l/100 km. Fuelion mukaan tankkauksista laskettuna. Oma ajotapa on sellainen , että kun bensalle mennään niin sitten mennään. Paras saavutus kesällä X3 meni sähköllä sen 53 km ei tarvinnu nuukailla. About 60-90 km/h ja mutkatietä.

Nää hybridit on sikäli hämääviä ajoista riippuen että nytkin on tankki kutakuinkin täynnä tammikuun tankkauksen jäljiltä, ja laske siitä sitten kulutuksia. Jossain kuussa ei tartte tankata ollenkaan, ja joissain sitten ajojen mukaan enemmän.
Ex: G01 X3 20xda, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i. Mp:t BMW K1300S, K1200S.
Laku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:50
Auto: F11 535d ja E81
E31 850Csi ja E31 850i
E24 635Csi

Onko noilla kulutuksilla oikeasti väliä työsuhdeautossa?
HanSep57
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 19 Syys 2021, 22:59

PAT
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Maalis 2012, 20:29
Auto: 530eX LCI M Sport 2021
Paikkakunta: Tuusula

Itsellä työmatka 2 x 25km, mutta lataan vain kotona. Hiiihtolomalla ajellaan Lappiin ja päälle muutamia parin-kolmen sadan km reissuja vuodessa. Vuodessa tulee 17-18tkm. Keskikulutus parin vuoden ajalta 2.7l/100km ja sähköllä on menty 2/3 kilometreistä.
Varmilo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 25 Helmi 2023, 14:46

Kiitos kommenteista, vaikuttaisi siis ihan realistiselta tuollainen 2-4l/100km kulutus omassa käytössä. Päätökseen tulee aika paljon vaikuttamaan auton saatavuus, näitä nyt ilmeisesti saisi nopeankin toimitukseen. Uuden kolmosenkin ajoin, mutta ajomelu ja ihan snadi rimpulamaisuus vähän yllätti vitoseen verrattuna, vaikka kyllä silläkin varmaan tulisi hyvin toimeen.
JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G30 530e X-Drive 2020
Paikkakunta: Järvenpää

Varmilo kirjoitti: 27 Helmi 2023, 09:52 Kiitos kommenteista, vaikuttaisi siis ihan realistiselta tuollainen 2-4l/100km kulutus omassa käytössä. Päätökseen tulee aika paljon vaikuttamaan auton saatavuus, näitä nyt ilmeisesti saisi nopeankin toimitukseen. Uuden kolmosenkin ajoin, mutta ajomelu ja ihan snadi rimpulamaisuus vähän yllätti vitoseen verrattuna, vaikka kyllä silläkin varmaan tulisi hyvin toimeen.
Akkuhan on näissä uudemmissa X-Drive-malleissa aina 12kwh.

Kulutuksen suhteen nämä 530e (ja 330e) on todella asiallisia, vaikkapa verrattuna T8 Volvoihin.. Minulla on ollut G20 330e takaveto ja nykyinen G30 530e neliveto. Mitä tulee pelkällä sähköllä ajamiseen: 330e:llä pääsi pelkällä sähköllä kesällä jopa 60km. Tämä 530e x-drive hukkaa ehkä n.5km rangesta verrattua kolmoseen, mutta parhaimmillani olen ajanut 57km tälläkin pelkällä sähköllä kesällä. Työmatka on tasan 35km (järvenpää-pasila) ja 330e:llä pääsi käytännössä ympäri vuoden, ihan kaikilla keleillä koko siivun sähköllä. 530e:llä jää uupumaan pakkaskeleillä pari kilometriä, että pääsisi kokonaan paristoilla. Paitsi paluumatkan pääsee melkein aina sähöllä, kun pääsee lähtemään lämpimästä hallista liikenteeseen.

Kysyjän 50km yhdensuuntaisella työmatkalla polttoaineen kulutus asettunee vuoden aikana johonkin 2-3l/100km paikkeille. Hyvällä kesäkelillä myötätuulella voi tosin päästä koko matkan akuilla.

Mutta suurin yllätys on ollut pidemmät matkat. Aika tarkalleen 300km mittainen mökkimatka meni G20 330e:llä miltei aina 4,7-4,9l/100km. Talvellakaan ei juuri viiden yläpuolelle noussut. Tällä isommalla x-drivella samat reissut syö bensaa kelistä ja vuodenajasta riippuen 5,0-6,0 l/100km, joka on kyllä liki 2000kg painoiselle nelivetoiselle tonnikeijulle mielestäni kunnioitettava lukema. Usein perässä roikkuu mukana 3,5m kuomullinen kärry, ja senkin kanssa olen päässyt perille pari kertaa 7:lla alkavalla lukemalla. Isoilla T8-Volvoilla taitaa nuo lukemat tehdä tiukkaa ilman kärryäkin :rolle:

Bemuissa annan suuren plussan myös sille, että auto on aina (myös pelkällä sähköllä ajettaessa) nelivetoinen. Ja antaa myös ajaa sähköllä talvellakin ilman että randomisti käynnistelee moottoria. Eli monen kuukauden ajot ilman bensamoottorin ainoatakaan käynnistämistä on täysin mahdollista.

Muuten G20 vs G30 keskeisimmät erot on: Kolmosen ohjaus ja alusta on nurkkapyörittelyssä kivempi ja sporttisempi. Sisusta on kolmosessa vähän modernimpi. Mutta melua on kolmosessa luvattoman paljon enemmän, varsinkin tien päällä. Viitosessa on taas yleistä herrasmiesmäistä laadun tunnetta enemmän ja ratin takana viihtyy pitkällä matkalla paljon paremmin. Kolmonen oli kiva oman aikansa, mutta jotenkin sen "moderni halpamaisuus" kyllästytti minut nopeasti. Tähän viitosella ajamiseen en ole vieläkään kyllästynyt. Jos pitäisi nyt pitäisi ostaa auto, niin ostaisin samanlaisen vaikka ohjaus saisi olla piirun verran dynaamisempi (kuten kolmosessa on).
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

+1
G30 on iso ja kankea. Kannattaa ehdottomasti kokeilla esim. omaan parkkiruutuun jos ei sitä pihaa ole, aiemmassa osoitteessa olisi tehnyt jo vähän tiukkaa kun mitoitus oli 80-luvun alusta. Tästä ilmeisesti selviää sillä, että ruksii 4-pyöräohjauksen ja muutenkin varmasti sähkö tekee alustamukavuudelle hyvää, mutta tällöin hinta on jo toinen ja ehkä käytetyissä vähän harvinaisempi löydös.

Jos jotenkin voisi yhdistää G20 ajettavuuden ja G30 hiljaisuuden, oltaisiin aika pitkällä. Saako G-malleihin edes esim. Sport Servotronicia ilman M Sport -alustaa? Ohjaustuntuma on vuosimalli vuosimallilta ottanut suuntaa kohti suurta tunnottomuutta, kaikkeen tottuu, mutta kyllä se terää vie.

Bensankulutus on kyllä vähän outo. Tahkolle ja takaisin vei n. 6.4-6.7 L/100km, päällä suksiboksi ja sisällä kolme aikuisen kokoista tavaroineen, autoa myös piti käynnistellä reilusti alle 10 asteen pakkasilla ja moottoriteillä ajettiin suksiboksin mukaisesti n. 110km/h cruisella. E38 740, jossa oli kyllä 4-litrainen V8 oli hiukan matalampi, hiukan pidempi mutta muuten saman kokoinen ja 100kg kevyempi -> 9.x oli aina minimikulutus. Kehitys kehittyy?
Kumma_hosee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 14 Helmi 2023, 20:24
Auto: BMW G30 530e LCI xDrive 2022

JKK kirjoitti: 06 Maalis 2023, 01:24 Muuten G20 vs G30 keskeisimmät erot on: Kolmosen ohjaus ja alusta on nurkkapyörittelyssä kivempi ja sporttisempi. Sisusta on kolmosessa vähän modernimpi. Mutta melua on kolmosessa luvattoman paljon enemmän, varsinkin tien päällä. Viitosessa on taas yleistä herrasmiesmäistä laadun tunnetta enemmän ja ratin takana viihtyy pitkällä matkalla paljon paremmin. Kolmonen oli kiva oman aikansa, mutta jotenkin sen "moderni halpamaisuus" kyllästytti minut nopeasti. Tähän viitosella ajamiseen en ole vieläkään kyllästynyt. Jos pitäisi nyt pitäisi ostaa auto, niin ostaisin samanlaisen vaikka ohjaus saisi olla piirun verran dynaamisempi (kuten kolmosessa on).
Tämä kommentti on kyllä täysin linjassa omien havaintojen kanssa. Kolmosessa (G21 320d xDrive) oli puolensa. Oli ketterämpi, paremmat varusteetkin ruksattu, mutta itse kyllästyin kovaan sporttialustaan ja Runflat-renkaisiin (erityisesti 19" kesärenkaisiin). Nyt alla 530e xDrive, ja hiljaisuus oli se joka yllätti eniten.

Tallissa on vielä Thulen kokomustat taakkatelineet (ovaalilla putkella, sopii siis 320 farkkuun), jos jollakin olisi tarvetta. Muutama joulukuusi ja pari kakkosnelosta kuskattu, joten ei uusille juuri häpeä.
Vastaa Viestiin