530e toimintasäde sähköllä

G30, G31
Avatar
Keba
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 85
Liittynyt: 01 Touko 2011, 03:56
Auto: G30

Autoliikkeestä saadulla ohjeella testattu toimintamatkaa sähköllä. Ohjeessa ilmastointi, stereot pois ja ajotila Eco. Sähköllä ajettu matka piteni 24 kilometrista 35, mutta jäin ihmettelemään ettei tälläisiä kikkoja tarvinnut tehdän vuosi sitten päästäkseen 45 kilsaa.
Harttza
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 23 Helmi 2017, 10:03
Auto: 530e -19

Viime syksynä sain uuden 530e nyt takana 12500 km . Lähes kaikki km ajettu koti-työ-koti väliä , 50 km suunta . Moottori/pikatietä käytännöllisesti koko matka .lataus kotona ja töissä . Laskettu keskikulutus 2,1 L/100 km . Comfort asetuksella , yli 20 asteen lämmön säädöllä popit pauhatessa ja välillä reippaasti ohitellen , mielestäni taloudellinen auto . Ja liikkuukin reippaasti tarvittaessa . En vaihtaisi takas dieseliin , vaikka ajan +32000 km/vuosi .
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Harttza kirjoitti: 11 Maalis 2020, 20:10 Viime syksynä sain uuden 530e nyt takana 12500 km . Lähes kaikki km ajettu koti-työ-koti väliä , 50 km suunta . Moottori/pikatietä käytännöllisesti koko matka .lataus kotona ja töissä . Laskettu keskikulutus 2,1 L/100 km . Comfort asetuksella , yli 20 asteen lämmön säädöllä popit pauhatessa ja välillä reippaasti ohitellen , mielestäni taloudellinen auto . Ja liikkuukin reippaasti tarvittaessa . En vaihtaisi takas dieseliin , vaikka ajan +32000 km/vuosi .
Kiinnostaisi tietää paljonko sähköön on kulunut euroja tuolla ko. jaksolla.
Harttza
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 23 Helmi 2017, 10:03
Auto: 530e -19

” Kiinnostaisi tietää paljonko sähköön on kulunut euroja tuolla ko. jaksolla. ”

Noin 1,6 € verran / ajettu 100 km ( sähkön hinta siirtoineen )
JohnB
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 74
Liittynyt: 21 Syys 2010, 23:57

Harttza kirjoitti: 12 Maalis 2020, 20:25 ” Kiinnostaisi tietää paljonko sähköön on kulunut euroja tuolla ko. jaksolla. ”

Noin 1,6 € verran / ajettu 100 km ( sähkön hinta siirtoineen )
Edullisesti olet päässyt. Meillä lähinnä vaimon kuljetuskäytössä olevan 530e:n kulutus on vaihdellut 23,8 kwh/100 km - 28 kwh/100 km. Ajo käytännössä koko ajan kaupungissa ja pelkällä sähköllä. Ajomoodina comfort tai adaptive, poppi soi B&O:n voimin ja lapset surffailee karttaa tai nettiä takanäytöillä ja lämmöt 20-21 astetta ympäri auton.

Helsingissä olen maksanut sähköstä sähköyhtiön mukaan 22,5 c / kwh (sähkönsiirtomaksu ja sähkön hinta yhteensä, pitäisi olla hyvin vihreää sähköä). Näin sataa kilometriä kohden kustannus on ollut noin 5,3 - 6,3 euroa/100km. Tällä hinnalla ostaisi siis suunnilleen 3-4 litraa 95sta.
BMW-rules
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 12 Maalis 2020, 22:05

Akkujen sisäänajo askarruttaa. Sain eilen uuden 530e x-driven, ja kuulin että akuista saa täyden tehon vasta n. 1000km jälkeen. Nyt range on n. 34km, tosin tuntuu, että todellinen matka jää lyhyemmäksi. Onko muilla kokemuksia siitä, kuinka kauan kestää saada täysi teho akuista?
Monni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 07 Heinä 2019, 19:19

Meillä on ajossa 330e ja 530e. Enpä kummassakaan ole huomannut mitään sisäänajo muutosta. Tänään ajettu tasan 40 km työmatka mennen tullen sähköllä. Työmaan latauspiste otti tällä kertaa 8,1 kw tuolle matkalle. Matkavauhti 90-100 välillä.
Merikotka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 16 Maalis 2014, 19:33
Auto: V60 T8

JohnB kirjoitti: 12 Maalis 2020, 22:08 Helsingissä olen maksanut sähköstä sähköyhtiön mukaan 22,5 c / kwh (sähkönsiirtomaksu ja sähkön hinta yhteensä, pitäisi olla hyvin vihreää sähköä). Näin sataa kilometriä kohden kustannus on ollut noin 5,3 - 6,3 euroa/100km. Tällä hinnalla ostaisi siis suunnilleen 3-4 litraa 95sta.
Aika kallista sähköä olet onnistunut ostamaan, kun yleinen hintataso pääkaupunkiseudulla kaiken väriselle sähkölle siirtomaksu mukaan lukien on noin 10 c/kWh.
Ex: F34 320i M-sport, F34 320d Sportline, E84 20d, E92 320i
mikse
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 09 Helmi 2013, 13:51
Auto: G30 530ex M-Sport

EIhän sähkön hintaa ja esim sadan kilometrin kustannuksia voi vertailla vastaavasti kuin vaikka bensan kanssa. Mä olen ajanut nyt kolme viikkoa sähköllä vähän vajaat 800 km ja kustannukset tästä ovat tasan 8,08€. Tähänkin kuuluu vielä yksi todella kallis huvikseen tehty latauskokeilu K-Latauksella. Duunissa lataan sähköä hintaan 0,11€/kWh ja himassa sähkö on kesään asti ilmaista (40€ tolppavastike vuodessa toki). Vaikka esim JohnB:n sähkö onkin pääkaupunkiseudulle kalliihkoa, voi joku taloyhtiö ostaa kalliimpaa vihreää sähköä ja ottaa vielä omansa välistä, joten tässä henkilökohtaiset speksit ratkaisevat autonkin kulutusta huomattavasti. Suurin ero kulutuksessa on mun huomioiden mukaan tullut siitä, onko akku lämmin vai kylmä lähtiessä. Aamuisin auto ei ole piuhan päässä eli akku on lähtiessä kylmä (ja about täysi) ja tästä kuluu jopa yli puolet duunimatkalla (noin 19km). Paluumatkalla piuhan päässä lämmitetty akku ei kuluta samaan matkaan kolmasosaakaan akusta.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

mikse kirjoitti: 13 Maalis 2020, 08:42 EIhän sähkön hintaa ja esim sadan kilometrin kustannuksia voi vertailla vastaavasti kuin vaikka bensan kanssa.
Miksei voi? :conf:

Eikös tuo 12500km otos anna varsin hyvän kuvan?
mikse
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 09 Helmi 2013, 13:51
Auto: G30 530ex M-Sport

wsaarja kirjoitti: 13 Maalis 2020, 09:04
mikse kirjoitti: 13 Maalis 2020, 08:42 EIhän sähkön hintaa ja esim sadan kilometrin kustannuksia voi vertailla vastaavasti kuin vaikka bensan kanssa.
Miksei voi? :conf:

Eikös tuo 12500km otos anna varsin hyvän kuvan?
No ei anna, kun ihmisten latausmahdollisuudet ja -speksit ovat kovin erilaiset. Osa joutuu maksamaan sähköstä aivan eri hintoja latauksesta tämän ollessa silti halvempaa kuin bensalla ajaminen. Sähkön kulutusta voit vertailla, mutta hintaerot lataamisessa ovat suhteessa aivan eri luokkaa kuin tankkaamisessa. Esimerkkinä JohnB:n mainitsema 0,22€/kWh vs vaikka mun 0,11€/kWh, joka suoraan tuo hintaa tuplat suurinpiirtein samalla kulutuksella.
M-Sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 177
Liittynyt: 01 Helmi 2020, 15:37
Paikkakunta: Munchen, Germany

Voihan dieseliä ja bensaakin ostaa eri hinnalla, mutta silti kulutusta verrataan l/100 km ei €/100km.
mikse
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 09 Helmi 2013, 13:51
Auto: G30 530ex M-Sport

M-Sport kirjoitti: 13 Maalis 2020, 18:24 Voihan dieseliä ja bensaakin ostaa eri hinnalla, mutta silti kulutusta verrataan l/100 km ei €/100km.
Jos kysytään tiettyyn kilometrimäärään kulunutta euromäärää, on erittäin oleellista tietää käyttövoiman eli tässä tapauksessa sähkön hinta. Sähkössä eri käyttäjien maksama hinta eroaa suhteessa huomattavasti enemmän kuin vastaavasti polttonesteessä mutta keskimäärin yhden henkilön sähkönhinta pysynee taas suhteessa vakiompana kuin polttonesteen hinta. Polttonesteessä ollaan totuttu siihen, että se on about yhtä kallista kaikille mutta sähkössä hintaerot ovat toistaseksi huomattavia ja näihin voi vielä itse vaikuttaa esim lataamalla auton öisin pörssisähkösopimuksella tms.
Uuno
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 21 Huhti 2011, 09:59
Auto: G30

Hommasin juuri tollasen 530e:n ja ihmetyttää tuo sähkön kulutus / varaus. Näytössä näyttää, että sähköä ei lataannu kuin 20 kilometrin edestä ja aamulla range vielä vähemmän, jos lämmittää autoa piuhan päässä. Hivenen nyt tuntuu erikoiselta, kun porukka puhuu + 30 rangesta ja oma ottaa sisään vain 20 kilometrin edestä.

Toinen juttu. Saako autoa pakotettua käymään pelkällä polttooottorilla? Käyttäisin koneen mielellään myös välilllä lämpöiseksi tai ajaisin maantiellä sillä.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Varmasti saa pakotetua polttomoottorille. Omassa F15 tapahtuu siten , etä valitsee ajomoodiksi "save battery" ja vastaava moodi löytynee 530e:stäkin.

Range kuulostaa niukalta , omassa autossa 80tkm ajettuna ilmoittaa 24-28km rangea.
Monni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 07 Heinä 2019, 19:19

Ajoin äsken 40 km pätkän sähköllä, josta 35 km vakkari päällä 106 km tunnissa moottoritietä. Lähtiessä ennusti 57 km rangea ja perillä jäi 7 km ja 23 prosenttia jäljellä akkuun varausta. Eli helposti vielä näillä keleillä pääsee yli 50 km pelkällä sähköajolla. Tämä siis 12 kw akustolla.
Uuno
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 21 Huhti 2011, 09:59
Auto: G30

Mulla on tuo pienempi akusto ja kilometrejä 82tkm. Onko varauksella mitään tekemistä millä autoa lataa? Schuko laturilla vai "älylaturilla"?

Jokatapauksessa tuo 20km on aika pieni lukema.
Monni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 07 Heinä 2019, 19:19

Se range latauksen jälkeen on vain arvio edellisten ajojen jälkeen. Varsinaisesti latauslaitteella ei ole muuta merkitystä akun täyttöön, kun schuko on hitaampi tapa. Ja jos lämmität autoa latauksen loppuun 5 kw lämmitin vie enemmän kuin laturi pystyy akkuun toimittamaan eli range alkaa lyhentyä. 9,2 kw akustollakin pääsin reilun 40 km, mutta joutuu lämmityksestä tinkimään ja virtaa keskittämään vain ajosuoritteeseen.
Uuno
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 21 Huhti 2011, 09:59
Auto: G30

Monni kirjoitti: 30 Loka 2021, 16:08 Se range latauksen jälkeen on vain arvio edellisten ajojen jälkeen. Varsinaisesti latauslaitteella ei ole muuta merkitystä akun täyttöön, kun schuko on hitaampi tapa. Ja jos lämmität autoa latauksen loppuun 5 kw lämmitin vie enemmän kuin laturi pystyy akkuun toimittamaan eli range alkaa lyhentyä. 9,2 kw akustollakin pääsin reilun 40 km, mutta joutuu lämmityksestä tinkimään ja virtaa keskittämään vain ajosuoritteeseen.
Ei puhettakaan tollasista kilometrimääristä. Range ollut parhaimmillaan 23km mutta todellinen ajomatka ei edes 20 kilometriä. Renkaat 275 leveät mutta se ei selitä noin isoa eroa. Pitääpä kysellä merkkarilta jos akuston kuntoa voisi tarkistella.
Monni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 07 Heinä 2019, 19:19

Onko sinulla mahdollisuus ladata tyhjästä täyteen latausasemalla, josta näkee sisään otetun virran määrän. 9,2 kw akustolla aiempi otti 40 km sähköajon jälkeen työpaikan virta.fi laskutuksessa 7,5-8,5 kw määriä. Tämä uudempi 275 renkailla vienyt samalla matkalla 7,99-11 kw määrän sähköä. Useimmiten 8,5-9 kw lukemia. Sateella kulutus kasvaa rajusti. Näissä toki mukana lataushävikkiä.
Vastaa Viestiin