G30 facelift

G30, G31
Monni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 07 Heinä 2019, 19:19

Onko tässä uudella mittaristolla varustetussa moottorin lämpömittaria? Ajelin taas vaimon 330 e pitkästä aikaa ja ei selaillessa yhtäkkiä löytynyt.
M-Sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 177
Liittynyt: 01 Helmi 2020, 15:37
Paikkakunta: Munchen, Germany

bvz9 kirjoitti: 19 Joulu 2020, 20:56 aijjaa, en tosiaan ole mikään bmw-asiantuntija. Luulin että tähän faceliftiin tuli joku lisäboosti ohitustilanteisiin, 10s ajaksi tai jotain. Taisi myyjä puhua omiaan 😊

M-Sport kirjoitti: 19 Joulu 2020, 18:54
bvz9 kirjoitti: 19 Joulu 2020, 16:47 joo visuaalisiahan noi muutokset tosiaan on ja tuskin vanhenee edellinenkään sen myötä. Enkä usko että teholisäkään maata merelle vie. Hienoja vehkeitä ennen ja jälkeen faceliftin
Kaiken lisäksi tehot on aivan samat, vain paperilla speksi on muuttunut. Pre faceliftin kaikki hummat saa käyttöön napauttamalla kepin vasemmalle. :thup:
Taustalla on ollut BMW -mallipolitiikka. Alunperin 330i oli matalaviritteinen 6-kone, nyt 2 litranen nelonen. Olisi ollut noloa, jos 330e olisi paperilla piessyt 330i mallin. Nyt mallistossa on kuutonen takaisin, mutta merkinnällä 340i-alkaen. E-versio ei enää piekse 6-konetta ja asia voidaan tunnustaa paperilla. Mitään muutoksia ei ole tehty.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

M-Sport kirjoitti: 20 Joulu 2020, 14:24
bvz9 kirjoitti: 19 Joulu 2020, 20:56 aijjaa, en tosiaan ole mikään bmw-asiantuntija. Luulin että tähän faceliftiin tuli joku lisäboosti ohitustilanteisiin, 10s ajaksi tai jotain. Taisi myyjä puhua omiaan 😊

M-Sport kirjoitti: 19 Joulu 2020, 18:54
Kaiken lisäksi tehot on aivan samat, vain paperilla speksi on muuttunut. Pre faceliftin kaikki hummat saa käyttöön napauttamalla kepin vasemmalle. :thup:
Taustalla on ollut BMW -mallipolitiikka. Alunperin 330i oli matalaviritteinen 6-kone, nyt 2 litranen nelonen. Olisi ollut noloa, jos 330e olisi paperilla piessyt 330i mallin. Nyt mallistossa on kuutonen takaisin, mutta merkinnällä 340i-alkaen. E-versio ei enää piekse 6-konetta ja asia voidaan tunnustaa paperilla. Mitään muutoksia ei ole tehty.
Mihin malleihin viittaat? G-sarjassa on aina ollut kuutonen mukana 540i, 340i? Ja myös edeltävässä F-sarjassa on ollut kuutonen 330e yläpuolella. Historiassa saa mennä aika kauas, että löytyy kuusisylinterinen 330i ja silloin 330e mallia ei ollut (pl. Active hybrid erikoismalli).
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

E90/91/92, 330, oli kuutos koneella ja vapari. Silloin päädyin kulutus syistä 335:seen ;)
M-Sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 177
Liittynyt: 01 Helmi 2020, 15:37
Paikkakunta: Munchen, Germany

Kuudensuora kirjoitti: 20 Joulu 2020, 21:40
M-Sport kirjoitti: 20 Joulu 2020, 14:24
bvz9 kirjoitti: 19 Joulu 2020, 20:56 aijjaa, en tosiaan ole mikään bmw-asiantuntija. Luulin että tähän faceliftiin tuli joku lisäboosti ohitustilanteisiin, 10s ajaksi tai jotain. Taisi myyjä puhua omiaan 😊


Taustalla on ollut BMW -mallipolitiikka. Alunperin 330i oli matalaviritteinen 6-kone, nyt 2 litranen nelonen. Olisi ollut noloa, jos 330e olisi paperilla piessyt 330i mallin. Nyt mallistossa on kuutonen takaisin, mutta merkinnällä 340i-alkaen. E-versio ei enää piekse 6-konetta ja asia voidaan tunnustaa paperilla. Mitään muutoksia ei ole tehty.
Mihin malleihin viittaat? G-sarjassa on aina ollut kuutonen mukana 540i, 340i? Ja myös edeltävässä F-sarjassa on ollut kuutonen 330e yläpuolella. Historiassa saa mennä aika kauas, että löytyy kuusisylinterinen 330i ja silloin 330e mallia ei ollut (pl. Active hybrid erikoismalli).
Juurikin näin, mallipolitiikkaa/-strategia suunnitellaan muutamia vuosia ennen mallien julkaisuja. G30 on ollut suunnittelu-ja strategiapöydällä 2014-2015. Tällöin on tehty linjaukset näistä.
El_Ucca
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 247
Liittynyt: 06 Loka 2011, 17:16

Vaihdoin 530e => 530e xdrive facelift.

Tämä uusi tuntuu paljon laiskemmalta kuin vanha. Ihan kuin vaihteisto laittaisi kickdownissa aina liian suuren vaihteen, koska jos vaihtaa itse käsivaihteilla, niin tehontuntua alkaa löytymään.
BMW 520d xDrive Touring Luxury 2018, BMW 530e M-Sport X-drive 2021

ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
EkaBMWKoskaan
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 71
Liittynyt: 15 Heinä 2019, 22:09
Auto: 2019 530e M Sport

Minusta on tuon takavetoisen(kin) kanssa tuntunut siltä, että ohituskiihtyvyys on huomattavasti ripeämpi, jos polkaisee pedaalin pohjaan, mutta ei kickdownille asti. Kickdownilla käy monesti juuri noin, eli ihan kuin menisi kiihtyvyyden kannalta vähemmän optimaalinen pykälä sisään.
Kurt
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Huhti 2014, 00:31
Auto: 530e xdrive msport -21

Monni kirjoitti: 20 Joulu 2020, 12:07 Onko tässä uudella mittaristolla varustetussa moottorin lämpömittaria? Ajelin taas vaimon 330 e pitkästä aikaa ja ei selaillessa yhtäkkiä löytynyt.
530 e xdrive facelift
se löytyy ainoastaan sport modessa
Galaxy1223
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
Auto: 316iA F31 -15
Paikkakunta: Espoo

EkaBMWKoskaan kirjoitti: 16 Tammi 2021, 22:41 Minusta on tuon takavetoisen(kin) kanssa tuntunut siltä, että ohituskiihtyvyys on huomattavasti ripeämpi, jos polkaisee pedaalin pohjaan, mutta ei kickdownille asti. Kickdownilla käy monesti juuri noin, eli ihan kuin menisi kiihtyvyyden kannalta vähemmän optimaalinen pykälä sisään.
Vakio ainakin noiden dynokäppyröiden mukaan näyttää melko aliviritteiseltä että vääntö alkaa laskea jyrkästi 5000 rpm jälkeen jopa niin että teho laskee kierrosten noustessa. Ja kickdownin käyttö nostaa myös kierrokset mahdollisimman ylös eli aikaa kuluu myös vaihteiden vaihtoon ylimääräistä kun ensin vaihteisto heittää 200rpm vajaaksi vaihtorajasta ja hetkeä myöhemmin on pakko pistää heti isompaa. Kun vaihtoehtoisesti voimakas lähes kickdown painallus pudottaa pykälän kaksi, mutta varaa on selvästi enemmän kierrättää.

Lastuttamallahan moottorista saa enemmän irti ettei tunnu ihan hengettömältä.
xstr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 386
Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Kurt kirjoitti: 17 Tammi 2021, 19:38
Monni kirjoitti: 20 Joulu 2020, 12:07 Onko tässä uudella mittaristolla varustetussa moottorin lämpömittaria? Ajelin taas vaimon 330 e pitkästä aikaa ja ei selaillessa yhtäkkiä löytynyt.
530 e xdrive facelift
se löytyy ainoastaan sport modessa
Juu saman löytää siis 330e kun laittaa sport moodiin. Saataa vaatia viiksen päästä näyttömoodin valinnan.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
Monni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 07 Heinä 2019, 19:19

Ilmankos en mittaria löytänyt. Vaimon autoa ei ole vielä Sport moodissa käytetty. Kiitos ohjeista.
xstr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 386
Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Monni kirjoitti: 19 Tammi 2021, 18:27 Ilmankos en mittaria löytänyt. Vaimon autoa ei ole vielä Sport moodissa käytetty. Kiitos ohjeista.
Kokeilin vielä ja nimenomaan sport ajomoodi pitää laittaa päälle. Pelkkä vaihteiston sprot asento ei riitä (eli keppi vasemmalle).
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
EkaBMWKoskaan
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 71
Liittynyt: 15 Heinä 2019, 22:09
Auto: 2019 530e M Sport

Galaxy1223 kirjoitti: 19 Tammi 2021, 11:36 Lastuttamallahan moottorista saa enemmän irti ettei tunnu ihan hengettömältä.
Ei tämä omasta mielestä ole yhtään hengetön - kimpoaa ihan riittävästi tilanteessa kuin tilanteessa omiin tarpeisiin :lol: mutta selostuksesi käy järkeen.
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

EkaBMWKoskaan kirjoitti: 16 Tammi 2021, 22:41 Minusta on tuon takavetoisen(kin) kanssa tuntunut siltä, että ohituskiihtyvyys on huomattavasti ripeämpi, jos polkaisee pedaalin pohjaan, mutta ei kickdownille asti. Kickdownilla käy monesti juuri noin, eli ihan kuin menisi kiihtyvyyden kannalta vähemmän optimaalinen pykälä sisään.
Jos tosiaan noin on, niin sitten tehtaalla ne ihmiset joiden tehtävä on optimoida vaihteiston vaihto-ohjelmat moottorin ominaisuuksiin sopivaksi ovat epäonnistuneet.
Tai laiskuuttaa käyttävät samoja arvoja eri moottori/vaihteisto yhdistelmille, jotka sitten ei toimikaan.

Aivan identtinen ongelma aikoinaan oli E39 dieselien ja automaattilaatikoiden kanssa. Kickdownilla laatikko halusi käyttää niin suuria kierroksia että peli meni rajoittimelle leikaten tehoa. Asian toi muistaakseni esille mm. TM joissakin koeajo artikkeleissa.

"Pientä" viimestelemättömyyttä sanoisin

Mutta no worries, koodaamallahan tuo korjaantuu, kunhan joku (tehtaalla) vaan tekee paremman optimoinnin. Ei tuon takia tartte moottoria tai vaihteistoa vaihtaa.
PAT
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Maalis 2012, 20:29
Auto: 530eX LCI M Sport 2021
Paikkakunta: Tuusula

Peruuttaessa auto kääntää vänkärin puolen sivupeilin automaattisesti osoittamaan alaspäin. Ymmärrän kyllä idean, mutta mieluummin kytkisin sen pois. En löydä valikoista valintaa tuolle ominaisuudelle, onkohan joku muu löytänyt?
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

PAT, kokeile vaihtaa peilinsäädön valinta toisen puolen peilille. Muistaakseni näin toimii ainakin vanhemmissa malleissa.
mikse
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 09 Helmi 2013, 13:51
Auto: G30 530ex M-Sport

Jep, kuskin puolella oleva peilinsäädön kytkin käännättää oikean sivupeilin P:lle kytkettäessä.
PAT
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Maalis 2012, 20:29
Auto: 530eX LCI M Sport 2021
Paikkakunta: Tuusula

Kiitoksia vinkistä, toimii!
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Eikö G30:n mukana tule lainkaan käsikirjaa? Siellähän nämä perusjutut aikaisemmin on selkeästi opastettu (siis ainakin ennenvanhaan oli näin)

Sitä vartenhan ne oppaat on olemassa.

Luulis että sitä kautta tieto löytyis paljon nopeemmin kuin kysyä asiaa foorumilta ja ootella oikeeta vastausta
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Kyllä tulee käsikirja.
Vastaa Viestiin