G30 viat ja ominaisuudet

G30, G31
rkj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 13 Touko 2021, 09:54

Lohimies kirjoitti: 30 Elo 2021, 00:52 Tuli hommattua perjantaina vuoden 2018 mallia oleva 530e. Auton valitsin ennen kaikkea sen upeiden penkkien (hierovat, ilmastoidut penkit) ja muiden lisävarusteiden takia, joita en vastaavan 40.000€ hintaluokan hybridi-Mersuista löytänyt. G30:n ohjaustuntuman puutteista toki olin lukenut aiemmin. Yllätyksenä tuli kuitenkin se, kuinka surkea auto on matka-ajossa erityisesti yli 80 km/h nopeuksilla. Tätä tunnetta tietty korostaa se, että edellinen autoni oli c350e Mersu, joka kulki isolla tiellä suoraan kuin luoti ja ohjaustuntuma oli loistava. En päässyt kauppoja edeltäneellä koeajolenkillä testaamaan Bemaria kunnolla pikatienopeuksilla, sillä päädyin köröttelemään pahimman ruuhkan aikaan letkassa. Kaupunkiajossa auto oli mielestäni erittäin hyvä. Sitten kun pääsin ajamaan kunnon vauhtia kävi välittömästi ilmi, että autoa on paimennettava aivan koko ajan. Tämä ei käy pirtaan, koska minulla tulee kaupunkiajon ohella myös paljon matka-ajoa (yhteensä kaupunki- ja matka-ajoa noin 50.000 km vuodessa). Auton käytökseen ei tunnu vaikuttavan alustan ja ohjauksen sähköisten säätöjen muuttelu. Autohan toki ohjailee myös itseään, mutta tämäkään ei ongelmaa ratkaise. Ko. toiminto on mielestä enemmänkin ärsyttävä, enkä pitänyt sitä päällä aiemmassa Mersussanikaan,

Kävinkin pian kauppojen jälkeen kyselemässä Rinta-Joupilta auton käytöksestä. Huollon kaveri kävi samoin tein katsomassa renkaat (uudenpuoleiset Nokian 245/45/r18, eivät runflatit) ja totesi, ettei homman niistä pitäisi olla kiinni. Lupasivat myös tarkastaa aurauskulmat myöhemmin. Tässä viikonlopun aikana pudotin rengaspaineita alemmas (nyt 2.1 edessä ja 2.2 takana). Tällä tempulla meno rauhoittui sen verran, että ajattelin rohjeta autolla noin 1000 km työreissulle ensi viikolla. Vieläkään ajettavuus ei kuitenkaan ole kuin korkeintaan välttävällä tasolla. Mitä muut saman ongelman kanssa painineet ovat tehneet parantaakseen ohjaustuntumaa ja suuntavakautta? Varsinaista uraherkkyyttä autossa ei mielestäni liiemmin ole.
Itsellä sama ongelma, ostin keväällä 520d xDrive ja ei mennyt montaa päivää kun tuskastuin olemattomaan suuntavakauteen. Ks. yst. ketjun edellinen sivu. Autoon tehtiin nelipyöräsuuntaus, joka hieman paransi tilannetta. Renkaat taitaa olla samat kun sulla, Nokian hakka black 245/45 r18. Rengaspaineina oon käyttäny mitä ajotietokone pyytää laittamaan, kovemmilla ajomukavuus kärsi eikä ollut yhtään sen vakaampi. Ajaminen maantiellä on todella rasittavaa, kun jos erehdyt katsomaan sivulle niin auto saattaa olla sekunnin parin päästä pientareella tai vastaantulijoiden kaistalla. Jos on aivan tuuleton keli ja uusi asvaltti niin voi mennä suoraan.

Nyt olen tuohon sen verran tottunut että pärjää sen kanssa, mutta esim. lainattani parin tonnin Ford mondeoo vetokoukun takia, oli sillä kivempi ajaa maantiellä kun meni suoraan… Odotan mikä vaikutus on, kun laittaa alle 17 tuuman talvirenkaat.
Tommi K
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 04 Touko 2021, 10:17

Mielenkiintoisia käyttäjäkokemuksia ohjauksesta ja aika moni autotoimittajakin tästä mainitsee. Itse en vastaavaa tunnista. Toki ohjaus on hitaissa nopeuksissa raskas ja jopa huonosti palauttava verrattuna nykymersuihin tai audeihin mutta kuitenkin huomattavasti kevyempi kuin esim. vanhempi Volvon V70. Mutta tämä tuntuma ja tunnokkuus lienee sen verran makuasioita, että sitä on vaikea vertailla mitä itse kukin sillä hakee. Sen sijaan ajettuvuudesta yleisesti voin todeta, että ainakin meidän G31 520d xdrive M sport kulkee suoraan ilman minkäänlaista paimentamista kesät talvet. Renkaina vielä kesällä pahamaineiset runflatit sekarengastuksella (18"). Paineet 4 hengen kuorman mukaiset mutta niillä vaikutusta lähinnä kantavuuteen/vierintävastukseen, kulkee suoraan myös pienemmillä paineilla. Meluahan noissa runflateissa sitten piisaa liiaksi asti. Talvella 17" nastat ja kyyti on erittäin hiljaista.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Tommi K kirjoitti: 03 Syys 2021, 14:40 Sen sijaan ajettuvuudesta yleisesti voin todeta, että ainakin meidän G31 520d xdrive M sport kulkee suoraan ilman minkäänlaista paimentamista kesät talvet.
Joo sama juttu täälläkin, 18" vanteet ja kesät talvet moitteeton suuntavakaus sekä kulku. En sitten osaa sen kummemmin suositella että miltä pajalta löytyis niin paljon asiantuntemusta että tämmönen tulis kuntoon. Semmostakin osaamista on varmasti Suomessa olemassa. Noin järjellä ajateltuna se tuskin on muusta kiinni kuin alustan osista ja suuntauksesta. Ehkä rengastuksella voi vaikuttaa kans.
rkj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 13 Touko 2021, 09:54

Tämä on kyllä hämmentävää, kuinka isot erot näissä yksilöissä on. Osalla ei vetele yhtään ja osalla sitten täytyy vahtia jatkuvasti ja tuntuu kuin peilijäällä ajaisi. Olin auton ostettuani varma, että ohjausvaihde tms. on rikki tai alustassa muuta väljyyttä. Parkkipaikalla ajaessa kuuluu hiljasta narinaa rattia kääntäessä jostakin edestä. Tarkistutin alustan Autokeskuksella, mutta mitään vikaa ei löytynyt. Huoltotyön vastaanottajakin sanoi, että G30 malli tuppaa olemaan vempula. Ohjausvaihteissakin on kyllä ollut ilmeisesti vikaa, sillä varaosanumero on vaihtunut useaan otteeseen viime vuosien aikana.
Shuko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 18 Touko 2010, 19:15
Auto: G31 520d M-Sport

Takaveto G31 520d M-Sport (Eibach -40mm jousilla ja takapään tasoanturin tapeilla) 19" 245 & 275 Contin EcoContact 6:lla (2.7bar) kulkee oikein nätisti. Ohjauksen tunto on etäisempi kuin vanhemmissa (omat kokemukset E61, E38, E32), mutta ei tämä vetele tai tarvitse paimentamista yhtään enempää. Jollain renkailla nuo vanhemmat oli aivan hurjia uratutkia.
JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G30 530e X-Drive 2020
Paikkakunta: Järvenpää

Tässä nyt selvästi väki puhuu kahdesta eri asiasta sekaisin. Kahdenlaista ongelmaa jotka sotketaan toisiinsa; Suuntavakavuus ja ohjauksen tunnottomuus. Ensimmäistä noista en itsekään oikein tunnista. Toki paremmin suoraan kulkevia on helppo löytää. Esim. edelllinen uusikoppainen Audi A4q oli suuntavakavuudeltaan heittämällä pari napsua parempi. Mutta ei tämä munkaan M-sport alustainen G31 mikään vikura ole. Mutta ihan ok.

Suurin ongelma mielestäni on kuitenkin tuon ohjauksen etäisyys tiehen ja tunnottomuus. Tavallaan voisi sanoa että tämä muistuttaa ohjaukseltaan huomattavan paljon meillä pari vuotta sitten lomareissulla vuokralla ollutta uutta Dodge-merkkistä jenkkiautoa. Sillä erotuksella että Dodgessa huomattavasti nopeammin reagoiva ohjausvaihde. Lienee turha korostaa että tämä ei sinällään ollut G31:stä kohtaan kehu....

Sen verran voisin uudelleen mainita, että laitoin toissapäivänä auton alle toisen rengassatsin, jossa siis leveämpi takarengas (275/35R19). Kuukauden päivät ajelin tasalevyisella setillä. Ja tuohon kuukauteen tiivistyi ohjauksen tunnottomuuteen liittyvä hämmästely. Molemmat setit on uusia Michelin Pilot Sport 4:sia, joten renkaasta nämä havainnot ei ole kiinni. En oikein ymmärrä itsekään mutta tuo leveämmällä takarenkaalla oleva satsi tekee ihmeitä tuon auton ajettavuuteen (M-Sport alusta). Ohjautuu esim. liikenneympyröissä huomattavasti tarkemmin ja sporttisemmin. Ja ylipäätään koko auto tuntuu normiajossa selvästi "ajettavammalta". Onko sitten tuo leveä takarengas niin paljon jäykempi että vaikuttaa ohjauksen "makeuteen" noinkin paljon. Ainakin vanteelle asennettaessa se tuntui paljon jäykemmältä. Arvosana-asteikolla sanoisin että ajettavuudessa noustiin seiskasta arvosanaan 8,5.

Huom! G31:ssä leveämpi takarengas ei tunnu ainakaan PS4:sen kanssa vaikuttavan millään tavalla negatiivisesti uraherkkyyteen. Melkein harmittaa että kerkesin tilaamaan jo kitkarenkaat tasalevyisenä.
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

Sigun 530e on vm -20, eli pre-LCI, tosin LCI on vuosimallista 2021 eteenpäin, joten vaatinee tarkempaa tuntumaa eroihin. Mutta kyllä, auto on ollut ohjattavuuden puolesta vähän pettymys. Tunnoton ohjaus yhdistettynä jatkuvaan pieneen paimentamisen tarpeeseen jopa uunituoreella asfaltilla ei pitäisi olla mahdollista bemarissa, joka maksaa ihan kiitettävästi karvalakkivarusteisena, on painava (1.9t), isompi kuin E32 ja taustalla vuosikymmenten kokemus ja kehitystyö. Renkaat ovat vakiot 18-tuumaiset 245:et ja vetelyä hiukan auttoi rengaspaineiden nosto n. 2.2 -> 2.5 ja nyt 2.8/3.2 eli maksimipaineet. Oma on Luxury line, lisättynä DDC:llä ja Comfort-penkeillä, joten mukavuutta oltiinkin hakemassa mutta ei kivirekimäisyyden puuttuminen voi tarkoittaa epätäsmällistä kokonaisajettavuutta.

Ex F30 320i M Sport -17 omasi Sport Servotronic -ohjauksen, mutta vaihdoin alle 10tkm jälkeen 17-tuumaiset. Tämä toi sitä kaivattua mukavuutta lisää, mutta vajaa 5v. M Sport -alustalla alkoi olemaan tarpeeksi. Mutta mukavuuspuutteet unohdettuna, tämä pullalossi ei ole millään tasolla yhtä tarkka, tunnokas vaan epämääräinen ja kömpelö. Akseliväli on pidempi ja se tuntuu.

Autossa on sen verran paljon uutta tekniikkaa ja hybridiajelu omiin pätkäajoihin toimii Comfort-penkkien kanssa sen verran hyvin, että ei tätä nyt olla poiskaan vaihtamassa. Mutta pieni pettymys oli ja kovin muovinen, vähän kiinalainen siinä negatiivisemmassa mielessä. Ehkä tilanne paranee kun saan myytyä hyllyyn jääneet F30:n 17-tuumaiset ja ostettua G30:n pullarengassarjan tilalle. Matalaprofiilisempaa ei todellakaan ole tulossa.

Onko sitten olemassa tunnokasta ja tarkkaa alustaa yhdistettynä mukavuuteen, se on ehkä kokonaan oma kysymyksensä.
Viimeksi muokannut Petteri75, 05 Syys 2021, 16:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jone111
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 22 Marras 2020, 11:13
Auto: BMW 530e M-sport -19

Jopas on monenlaista kokemusta.

Täällä alkupään malleja, tuona painavana 530e:nä M-sporttina. Etupäästä tästä puutuu vetoakselit, joka vaikuttaa ymmärrykseni mukaan myös ohjauksen tuntumaan.

Eipä tällä kun alla vakioalusta ja painoa parisen tonnia voi urheilullisesta kokemuksesta puhua. Kuitenkin penkki menee kivan alas ja ohjaus on mielestäni esimerkiksi Teslan Model S:n tai 3:n ohjaukseen suhteutettuna tunnokas (ei keinotekoinen vaste). Tällaiseksi isoksi sedaniksi mielestäni ohjautuu ja kulkee todella tasapainoisesti. Ei vetele RF-renkailla. Ehkä alustaan kaipaisin kovuutta, mutta puoliso ei...

Onhan kaikki ihan erilaisen oloista toki kuin 120d:ssä (F20 M-sport) taikka -19 vuoden ST-line Focuksessa (hyvin nopea ohjaus ja kovahko alusta).
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Kyllä makea ohjaustuntuma on saatu joissain automerkeissä ja malleissa tehtyä pullarenkaiden ja pehmeän jousituksenkin kanssa. Ei tietenkään tule mikroautomaista mutka-autoa sitten, mutta ohjaus voi olla yhtä aikaa kevyt, suuntavakaa, tarkka ja tunnokas.

Viimeksi tällaisen yllätyksen koin Ivecon 12-metrisessä linja-autossa joka oli miljoonan ajettu ja painoa 12 tonnia plus kuorma. En tiedä miksi ajettavuuteen noin yleensä paljon panostava premium-merkki ei saa ohjauksista hyviä.
JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G30 530e X-Drive 2020
Paikkakunta: Järvenpää

Wonderi kirjoitti: 04 Syys 2021, 15:27 Kyllä makea ohjaustuntuma on saatu joissain automerkeissä ja malleissa tehtyä pullarenkaiden ja pehmeän jousituksenkin kanssa.
Kyllä, just näin! Käykää ajamassa ihan millä tahansa Audin quattrolla. Uudella tai vanhalla. Alustat ja suuntavakavuus on aina (jopa tylsyyttä hipoen) mielestäni kymppiä hipovia. Myös etuvetoisissa. Puhumattakaan aikaisemmin mainitusta takavetoisesta Alfan Giuliasta, joka on allekirjoittaneen mielestä mittapuu täydelliselle ohjaustuntumalle.

Jos G30/G31 vakioalusta tuntuu pullamaiselta (jota se tosiaan vähän on), niin se ongelma ratkeaa kun ruksii tehtaan sport-alustan. On ainakin mun makuun juuri sopiva kombinaatio jämäkkyyttä ja mukavuutta. Eikä tunnu pahalta edes 19" rengastuksella. Näitä molempia sain verrata kun edellinen oli 520d vakioalustalla ja nykyinen on 530d sport-alustalla. Eroa voisi kuvailla sanoin "mitäänsanomaton vs. snadisti kiva".
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

rkj kirjoitti: 03 Syys 2021, 12:58
Lohimies kirjoitti: 30 Elo 2021, 00:52 Tuli hommattua perjantaina vuoden 2018 mallia oleva 530e. Auton valitsin ennen kaikkea sen upeiden penkkien (hierovat, ilmastoidut penkit) ja muiden lisävarusteiden takia, joita en vastaavan 40.000€ hintaluokan hybridi-Mersuista löytänyt. G30:n ohjaustuntuman puutteista toki olin lukenut aiemmin. Yllätyksenä tuli kuitenkin se, kuinka surkea auto on matka-ajossa erityisesti yli 80 km/h nopeuksilla. Tätä tunnetta tietty korostaa se, että edellinen autoni oli c350e Mersu, joka kulki isolla tiellä suoraan kuin luoti ja ohjaustuntuma oli loistava. En päässyt kauppoja edeltäneellä koeajolenkillä testaamaan Bemaria kunnolla pikatienopeuksilla, sillä päädyin köröttelemään pahimman ruuhkan aikaan letkassa. Kaupunkiajossa auto oli mielestäni erittäin hyvä. Sitten kun pääsin ajamaan kunnon vauhtia kävi välittömästi ilmi, että autoa on paimennettava aivan koko ajan. Tämä ei käy pirtaan, koska minulla tulee kaupunkiajon ohella myös paljon matka-ajoa (yhteensä kaupunki- ja matka-ajoa noin 50.000 km vuodessa). Auton käytökseen ei tunnu vaikuttavan alustan ja ohjauksen sähköisten säätöjen muuttelu. Autohan toki ohjailee myös itseään, mutta tämäkään ei ongelmaa ratkaise. Ko. toiminto on mielestä enemmänkin ärsyttävä, enkä pitänyt sitä päällä aiemmassa Mersussanikaan,

Kävinkin pian kauppojen jälkeen kyselemässä Rinta-Joupilta auton käytöksestä. Huollon kaveri kävi samoin tein katsomassa renkaat (uudenpuoleiset Nokian 245/45/r18, eivät runflatit) ja totesi, ettei homman niistä pitäisi olla kiinni. Lupasivat myös tarkastaa aurauskulmat myöhemmin. Tässä viikonlopun aikana pudotin rengaspaineita alemmas (nyt 2.1 edessä ja 2.2 takana). Tällä tempulla meno rauhoittui sen verran, että ajattelin rohjeta autolla noin 1000 km työreissulle ensi viikolla. Vieläkään ajettavuus ei kuitenkaan ole kuin korkeintaan välttävällä tasolla. Mitä muut saman ongelman kanssa painineet ovat tehneet parantaakseen ohjaustuntumaa ja suuntavakautta? Varsinaista uraherkkyyttä autossa ei mielestäni liiemmin ole.
Itsellä sama ongelma, ostin keväällä 520d xDrive ja ei mennyt montaa päivää kun tuskastuin olemattomaan suuntavakauteen. Ks. yst. ketjun edellinen sivu. Autoon tehtiin nelipyöräsuuntaus, joka hieman paransi tilannetta. Renkaat taitaa olla samat kun sulla, Nokian hakka black 245/45 r18. Rengaspaineina oon käyttäny mitä ajotietokone pyytää laittamaan, kovemmilla ajomukavuus kärsi eikä ollut yhtään sen vakaampi. Ajaminen maantiellä on todella rasittavaa, kun jos erehdyt katsomaan sivulle niin auto saattaa olla sekunnin parin päästä pientareella tai vastaantulijoiden kaistalla. Jos on aivan tuuleton keli ja uusi asvaltti niin voi mennä suoraan.

Nyt olen tuohon sen verran tottunut että pärjää sen kanssa, mutta esim. lainattani parin tonnin Ford mondeoo vetokoukun takia, oli sillä kivempi ajaa maantiellä kun meni suoraan… Odotan mikä vaikutus on, kun laittaa alle 17 tuuman talvirenkaat.
Ajoin 2 ,5 v / 60t km 2018 g30 xdrive 520d.
Eihän se ohjauksen tarkkuus nykyisen Alfa Giulian veroinen ole :) , mutta en siinä mitään erityistä paimentamista huomannut. Renkaina Contin kesärenkaaat 18 " ja Contin kitkat 17".
Rengaspaineina laittelin 2.5 eteen ja taakse molemmissa seteissä.
Emppu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Huhti 2014, 19:39
Paikkakunta: Pk-seutu

JKK kirjoitti: 04 Syys 2021, 16:29
Wonderi kirjoitti: 04 Syys 2021, 15:27 Kyllä makea ohjaustuntuma on saatu joissain automerkeissä ja malleissa tehtyä pullarenkaiden ja pehmeän jousituksenkin kanssa.
Kyllä, just näin! Käykää ajamassa ihan millä tahansa Audin quattrolla. Uudella tai vanhalla. Alustat ja suuntavakavuus on aina (jopa tylsyyttä hipoen) mielestäni kymppiä hipovia. Myös etuvetoisissa. Puhumattakaan aikaisemmin mainitusta takavetoisesta Alfan Giuliasta, joka on allekirjoittaneen mielestä mittapuu täydelliselle ohjaustuntumalle.

Jos G30/G31 vakioalusta tuntuu pullamaiselta (jota se tosiaan vähän on), niin se ongelma ratkeaa kun ruksii tehtaan sport-alustan. On ainakin mun makuun juuri sopiva kombinaatio jämäkkyyttä ja mukavuutta. Eikä tunnu pahalta edes 19" rengastuksella. Näitä molempia sain verrata kun edellinen oli 520d vakioalustalla ja nykyinen on 530d sport-alustalla. Eroa voisi kuvailla sanoin "mitäänsanomaton vs. snadisti kiva".
Valitettavasti tuo suuntavakavuus ei näytä olevan minkään BMW-mallin vahvimpia puolia. Itselläni oli aiemmin F30, jonka sai sopivan kokoisilla ei-runflat -renkailla kulkemaan siedettävästi, mutta ei koskaan kehuttavasti. Valituksiin tästä todettiin sen olevan BMW:n "ominaisuus". Nykyinen Audi quattroni menee tasan sinne minne pitääkin oli tien pinta millainen tahansa.
Tommi K
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 04 Touko 2021, 10:17

Miten muilla sujuu elo tuon sulkeutuvan etusäleikön kanssa?

Viime talvena tuota ihmettelin kun ovet avatessa käytti munuaisia auki ja kiinni jättäen ne auki ajoon kovilla pakkasilla. Huollossa selvisi, että tuo alempana oleva säleikkö antoi vikakoodia ja oli ilmeisesti rikki kun sen vaihtoivat. Tämän jälkeen toiminut loogisesti paitsi, että nyt taas pari viikkoa olen seurannut toimintaa ja vaikka nuo molemmat (munuaiset+alaosa) näyttäisivät mekaanisesti toimivan, niin ajossa -20 asteen pakkasilla pitää noita auki. Huomaa selvästi kun ohjaus jäykistyy. Sammuttaessa vetää munuaiset kiinni mutta alaosa näyttäisi jäävän auki. Pitää käyttää huollossa tarkemmissa tutkimuksissa.

Ristiriitaiset tuntemukset kaikkinensa BMW:n laadusta. Positiivista on se, että auton alusta ei ota itseensä pakkasesta vaan ajo on kuin kesällä. Mikään ei myöskään nitise tai natise sisällä. Toissa talvena autoon vaihdettiin kaikkiin oviin lukot/vaijerit kun ne eivät pakkasella toimineet. Kuulemma avaussalpan välistä kondensoituu kosteus sisälle. Yhden ikkunalistan vaihdatin myös kun se ei ollut linjassa. Tavaratilan verho myös jumitti, aluksi korjaantui kiskon magneetteja putsaamalla mutta sitten uusitui ja tekivät huollossa pyynnöstäni jenkkifoorumilta löydetyn mukaisesti eli boottasivat auton. Sen jälkeen toiminut moitteetta. Peräpään ilmajousituksen toimintaa ihmettelin kesällä kun välillä se ei pysynyt vaaterissa parkissa mutta nyt en ole huomannut oireita. Autolla ajettu nyt 58 tkm.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Tommi K kirjoitti: 07 Joulu 2021, 09:51 Miten muilla sujuu elo tuon sulkeutuvan etusäleikön kanssa?
....
Sammuttaessa vetää munuaiset kiinni mutta alaosa näyttäisi jäävän auki.

...
Kaihtimien virheellinen toiminta ei nosta (mittaristossa tai idrivessä) näkyviä virhekoodeja, tää vähän hämmentää. Vikakoodit lukemalla löytyy kyllä. Tai no, ihan kuin muistaisin, että jollakin on tullut näkyvä virhe siitä kun ylempi kaihdin jumiutui kiinni.

Mutta noin se juuri oikein toimiessaan toimii, että sammuessa alempi jää auki ja ylempi kiinni.

Omassa alemmat on vaihdettu jossain (en jaksa tarkistaa) 70tkm kohdilla ja yhä nyt 100tkm käy ja kukkuu oikein.
Tommi K
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 04 Touko 2021, 10:17

lnaukkar kirjoitti: 07 Joulu 2021, 10:04
Tommi K kirjoitti: 07 Joulu 2021, 09:51 Miten muilla sujuu elo tuon sulkeutuvan etusäleikön kanssa?
....
Sammuttaessa vetää munuaiset kiinni mutta alaosa näyttäisi jäävän auki.

...
Kaihtimien virheellinen toiminta ei nosta (mittaristossa tai idrivessä) näkyviä virhekoodeja, tää vähän hämmentää. Vikakoodit lukemalla löytyy kyllä. Tai no, ihan kuin muistaisin, että jollakin on tullut näkyvä virhe siitä kun ylempi kaihdin jumiutui kiinni.

Mutta noin se juuri oikein toimiessaan toimii, että sammuessa alempi jää auki ja ylempi kiinni.

Omassa alemmat on vaihdettu jossain (en jaksa tarkistaa) 70tkm kohdilla ja yhä nyt 100tkm käy ja kukkuu oikein.
Kiitokset vastauksesta. Tämäpä se justiinsa on kun ei tässä tule hullua hurskaammaksi tuota ihmetellessä kun ei tiedä toimiiko se oikein vai ei. Kokeilin vielä nostaa tallissa lämpöä reippaasti, että sulaa varmasti jos vaikka olisikin vain jäässä. No äsken nopea pyörähdys kaupassa ja mennessä toimi kuten pitääkin eli molemmat säleiköt kiinni. Takaisin tullessa ennen sammutusta taas molemmat auki. Ei kai tuossa 5 minuutissa -13 asteessa mikään ehdi jäätyä tai kone lämmitä niin, että sitä pitäisi viilentää?
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

lnaukkar kirjoitti: 07 Joulu 2021, 10:04
Tommi K kirjoitti: 07 Joulu 2021, 09:51 Miten muilla sujuu elo tuon sulkeutuvan etusäleikön kanssa?
....
Sammuttaessa vetää munuaiset kiinni mutta alaosa näyttäisi jäävän auki.

...
Kaihtimien virheellinen toiminta ei nosta (mittaristossa tai idrivessä) näkyviä virhekoodeja, tää vähän hämmentää. Vikakoodit lukemalla löytyy kyllä. Tai no, ihan kuin muistaisin, että jollakin on tullut näkyvä virhe siitä kun ylempi kaihdin jumiutui kiinni.

Mutta noin se juuri oikein toimiessaan toimii, että sammuessa alempi jää auki ja ylempi kiinni.

Omassa alemmat on vaihdettu jossain (en jaksa tarkistaa) 70tkm kohdilla ja yhä nyt 100tkm käy ja kukkuu oikein.
Vikakoodien osalta sama kokemus. Vikakoodeja jää häiriöistä, mutta suurin osa ei nouse ilmoituksena iDriveen.
Omalle kohdalle on kertaalleen tullut myös iDriveen vikailmoitus, jolloin oli myös jokin sulake kärähtänyt. Vikailmoitus katosi kun auton sammutti, eikä sitä sen koommin tullut uudestaan. Käytin auton kuitenkin huollossa, jolloin vikakoodeja löytyi muutama ja sulakekin vaihdettiin.
Kyllähän nuo kaihtimet välillä tuntuvat omaa, ilman logiikkaa olevaa elämäänsä elävän.
Jossakin jenkkifoorumilla joku taisi kertoa poistaneensa koko kaihtimet kun kypsyi toimintahäiriöihin.
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

Määräaikaishuollon yhteydessä tehtiin mediaohjelmiston päivitys, jonka mukana tuli Android Auto. Nyt ei auto ja puhelin tunnu löytävän toisiaan mitenkään, eikä autoa saa esim. tuon AA:n ajoneuvoksi oikein mitenkään. Sotkeeko HotSpot / auton oma toimimaton WiFi jotenkin liikaa vai olisiko jotain suosituksia mitä kokeilla?
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

Onko sulla känny USB johdolla kiinni autossa ?
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

bemul13 kirjoitti: 23 Joulu 2021, 22:53 Onko sulla känny USB johdolla kiinni autossa ?
On ollut, mutta sama tuntuu pätevän kuin edellisen auton kohdalla - yhteys otetaan aina BF:n kautta ja kaapeli vain lataa kännykkää. Ei muuten, mutta kun sijaisautoina on ollut aikanaan VW:tä ja Seatia, niin näiden kohdalla paritus tapahtui eleettömästi ja huolimatta tuntikausien ajosiivuista, yhteys ei koskaan pätkinyt, hidastellut tai mitään muutakaan bemarimaista käytöstä.

Jossain vaiheessa puhelin on pakko uusia, ehkä sen kanssa otetaan vielä yksi lähtö. Mutta nyt ei kerta kaikkiaan tunnu yhteyttä löytyvän mediapuolella, puhelin onneksi vielä välittää auton järjestelmän kautta.
jpk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 292
Liittynyt: 03 Elo 2011, 09:14
Auto: X3 (G01)

Petteri75 kirjoitti: 25 Joulu 2021, 14:12
bemul13 kirjoitti: 23 Joulu 2021, 22:53 Onko sulla känny USB johdolla kiinni autossa ?
On ollut, mutta sama tuntuu pätevän kuin edellisen auton kohdalla - yhteys otetaan aina BF:n kautta ja kaapeli vain lataa kännykkää. Ei muuten, mutta kun sijaisautoina on ollut aikanaan VW:tä ja Seatia, niin näiden kohdalla paritus tapahtui eleettömästi ja huolimatta tuntikausien ajosiivuista, yhteys ei koskaan pätkinyt, hidastellut tai mitään muutakaan bemarimaista käytöstä.

Jossain vaiheessa puhelin on pakko uusia, ehkä sen kanssa otetaan vielä yksi lähtö. Mutta nyt ei kerta kaikkiaan tunnu yhteyttä löytyvän mediapuolella, puhelin onneksi vielä välittää auton järjestelmän kautta.
Itse käytän AA:niin, että kännykkä on kyllä ajossa latauksessa, mutta lataus tulee tupakansytyttimeen liitetyltä USB powerilta. Jos USB olisi kiinni auton "data" USB liitännässä, se saattaa aikaansaada jotain hankaluuksia, koska USB:n kautta ei AA:n yhteydessä ole tarkoitus välittää dataa. BMW:ssä tietääkseni AA yhteys lähtee liikkeelle Bluetoothilla ja sen jälkeen se siirtyy käyttämään WLANia. Kännykässä pitää siis Bluetooth:in ja WLAN:in olla aktiivinen, jos AA:tä käytetään. Puhelimen AA itse hoitaa WLAN yhteyden kytkentätemput eikä auton tuottamaan privaatti-WLAN verkkoon pääse kiinni manuaalisesti. Voi olla parempi, että puhelimessa ei ole muita WLAN juttuja, esim. HOT spotteja, käytössä AA:n aikana.

BMW:ssä puhelimen täytyy tukea AA:n kytkentää nimenomaan WLANin kautta - tämä ei ole ollut ihan yleistä aikaisemmin (ennen Android 10:iä). Uusimmissa Androideissa 11, 12 jne toiminto on ilmeisesti mukana sisäänrakennettuna Androidiin.
Vastaa Viestiin