G30 viat ja ominaisuudet

G30, G31
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

M-Sport kirjoitti: 13 Helmi 2021, 09:23 Osaako joku kertoa mikä idis tällä läpällä ylipäätänsä on?
Itse haluaisin, että se olisi kaikissa ajotiloissa auki. On typerän näköistä, kun vain yhdestä piipusta nousee savu.
En ole huomannut juurikaan eroa äänessa, ainakaan sisällä.
Liekö koko läppä asennettu, jotta tulisi korjaamokäyntejä?
Läppää käytetty ainakin kymmenisen vuotta bemarin bensakoneissa, jos ei kauemminkin. Uudempana levisi diiseleihin.

Syy lienee about: moottori/putkisto/katalysaattori lämpenee nopeammin, päästöt ja hiljaisempi käynti kylmästartissa sekä tasaisessa nopeudessa. Toisilla moottoreilla eroa äänessä enemmän, toisilla vähemmän.
M-Sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 177
Liittynyt: 01 Helmi 2020, 15:37
Paikkakunta: Munchen, Germany

Thanks!
pedro78
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 71
Liittynyt: 27 Joulu 2016, 13:19
Auto: G30 520da xdrive -18

520d ratinlämmitin heitti toimimasta. Edes valo ei syty rattiin. Äkkiseltään en löytänyt maailmalta keskustelua aiheesta G30/G31 autoissa, mutta jonkun täytyy olla pioneeri. Carly löysi kaksi mahdollisesti aiheeseen liittyvää vikakoodia, joten taitaa olla ihan oikeasti jotain rikki. Lisäksi löytyi alempien kaihtimien jumittamiskoodi. Välillä on kyllä ollut koko keula ihan jäässä.
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

Ai missä G30 ratissa on valo kun ratinlämmitin päällä ? Ei mulla ainakaan.
M-Sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 177
Liittynyt: 01 Helmi 2020, 15:37
Paikkakunta: Munchen, Germany

Ei ole valoa tai merkkiä missään. Nappia painaessa näyttöön ilmestyy onko painettu pois vai päälle. Voisiha napissa olla jonkunmoinen vaimea valaistus tilasta, mutta ei ole.
JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G30 530e X-Drive 2020
Paikkakunta: Järvenpää

Mä voin varmaan ilmoittautua jonkinlaiseksi ratinlämmitinasiantuntijaksi, koska sain juuri omaan autooni valmiiksi "Steering Wheel Heating"-retrofittauksen. Parin viimeisen viikon vapaat on tullut omistettua lämmitettävän, vaihdeläpyskällisen M-Ratin retrofittaukselle. Teoriassa helppo juttu, mutta piti kuitenkin lopulta raapia päätä pari iltaa että sai toimimaan. Lähinnä johdotuksen vuoksi meni haastavaksi....

Lämmittimen buttonissa on pieni eroavaisuus riippuen siitä, onko kyseessä perusratti vai M-ratti: Ainoastaa M-Sport-ratissa on valaistu nappi. Vakioratin napissa valoa ei ole, eikä myöskän virransyöttöä valolle. M-ratin buttonin liitin on 3-napainen. Vakioratissa liitin on 2-napainen.

"pedro78":n auton vikaan liittyen. Tarkista ensimmäisenä hanskalokeron alapuolella olevasta sulakeboksista sulake 57, joka syöttää ainoastaan ratin lämmitystä. Hanskalokeron alta näpräät sen suojalärpykän irti (kahdella muovisella sormiruuvilla kiinni) ja sen jälkeen pääset suht. hankalassa asennossa mittaamaan virtakynällä sulakkeen 57. Jos se on ehjä, on todennäköisesti vika airbagin takana ratissa sijaitsevassa "rattimodulissa (moduli A69, TIS). Tai ratin vastuksessa. G30-sarjalaisessa itse rattiakselin "viiksimoduli" on pelkästään eräänlainen kytkentämatriisi ilman älyä. Jos nappia painamalla ei mittaristoon tule "Ratin lämmitys kytketty"-tekstiä, on todennäköisesti pelkästään sulake palanut.
JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G30 530e X-Drive 2020
Paikkakunta: Järvenpää

Ja noista kaihtimista vielä.... Ne tosiaan talvella jumittavat kun keula on sopivasti jäässä. Silloin niistä tulee ainoastaan jumituskoodi. Jos vikakoodi tulee vielä kelien lämmettyäkin, ovat ne oikeasti rikki (kuten allekirjoittaneen autossa). Kyseessä on selkeä tyyppivika, joka tulee koskemaan varmasti ihan jokaista G30:stä. Mun autolla oli ajettu 73tkm kun olivat jo hajalla.

Herra GoodWill tuli tässä tapauksessa vastaan 70%. Eli kolmasosa jäi itselle maksettavaa. Alaverho on n.200€ ja työt päälle. Sikäli kummallista kun joissakin tapauksissa goodwill on kattanut täydet 100% jopa yli satkun ajettujen autojen tapauksessa? Minkähän lie komeetan asento näihinkin vaikuttaa?
pedro78
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 71
Liittynyt: 27 Joulu 2016, 13:19
Auto: G30 520da xdrive -18

Kiitos tiedoista! Olin varma, että napin valo on hiipunut, mutta koko valo oli sitten toiveajattelua. Sulake 57 oli ehjä ja nappia painamalla ei tapahdu mitään. Vikakoodeissa oli SLZ ja SSL herjaa, joten jotain ratin sisältä lienee mennyt rikki. Toinen koodi oli Steering wheel electronics herja. Sen enempää ei tarvitse itse diagnosoida kun autossa on bmw turva päälle ja menee nyt sitten wetterille 2 viikon päästä. Pitäisikö siksi aikaa käydä tokmannilta hakemassa karvapehmuste rattiin ettei sormet palellu :)
JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G30 530e X-Drive 2020
Paikkakunta: Järvenpää

Joo se "Steering Wheel Electronics" tarkoittaa G30:sen tapauksessa ratin sisällä airbagin alla olevaa pientä tulitikkurasian kokoista purkkia, joka on yhteydessä LIN-väylän kautta BCM:ään. Purkki ohjaa ratin lämmitystä ja ratin vibratoimintoa. Sen purkin ne siihen varmaan vaihtaa uuden.
pedro78
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 71
Liittynyt: 27 Joulu 2016, 13:19
Auto: G30 520da xdrive -18

Näin päättelin itsekin kun ei siellä tosiaan paljon muuta älyä ole. Tarviiko tuossa m-ratin retrofitissä vaihtaa jotain muuta kuin sopivilla toiminnoilla oleva ratti tilalle? Jos siis ei lisää mitään optioita.
M-Sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 177
Liittynyt: 01 Helmi 2020, 15:37
Paikkakunta: Munchen, Germany

Itselle M-Sport malli ja siinä M-ratti. Pitääpä oikein tarkastella, onko todella valo.
M-Sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 177
Liittynyt: 01 Helmi 2020, 15:37
Paikkakunta: Munchen, Germany

Ei kyllä tule erilaista valoa ratinlämmittäessä 2020 mallin M-Sporttiin. Vika?
JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G30 530e X-Drive 2020
Paikkakunta: Järvenpää

Mulla ainakin loistaa oranssi valo uuden M-ratin heating-buttonissa.

Voin laittaa retrofittauksesta paremmat ohjeet heti kun sivuston "Full Editor"-tila korjaantuu. Jostain syystä ei toimi ainakaan mun koneella?

Jos tavallisen normiratin tilalle asentaa paremmilla ominaisuuksilla olevan ratin, ei ainakaan lämmitys ja vaihdeläpyskät lähde toimimaan ilman lisäkaapelointia. Heating-toiminto vaatii yhden puuttuvan virransyöttökaapelin sulakeboxin (TIS: Z44) ja kytkentäpisteen (TIS: "X424*B1) välille. Kyseinen piuhanväli löytyy TIS-kytkentäkaaviossa ainoastaan sulakkeen F57 kytkiksen takaa, josta pääsin ongelmaan kiinni. Sulakkeelle F57 kyllä tulee jo vakiona kaikissa yksilöissä hämäävästi jännite, mutta sen ko. sulakeboksin takaa lähtevä kaapelointi seuraavaan (20cm päässä olevaan!!!) kytkentäpisteeseen puuttuu (jos ei ole valittu heating-optiota tehtaalta). Kun taas ko. "X424*1B"- pisteestä (joka on siis sulakerasian vieressä) ratin viiksipaketille kaapelointi on vakiona. Tämä on selvä tietoinen valinta tehtaalla, jotta retrofit ei olisi plug and play. Tuon puuttuvan piuhanpätkän metsästys meinasi aiheuttaa harmaita hiuksia, mutta lopulta se löytyi.

Myöskään vaihdeläpyskät ei lähde toimimaan ennenkuin kaapeloi yhden puuttuvan signaalipiuhan viiksipaketilta BCM:lle. Sekin piuha on selvästi jätetty kiusantekomielessä pois, jotta olisi edes hieman hankaluutta retrofittauksessa. Se on helppo nakki. Mutta ilman sitä piuhanpätkää vaihdelärpykät ei toimi vaikka miten koodailisi autoa.
JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G30 530e X-Drive 2020
Paikkakunta: Järvenpää

Täältä voi lukea mun tekemän ohjeen asiaan liittyen (muutan linkiksi heti kun editori toimii):
https://g30.bimmerpost.com/forums/showp ... stcount=10

Toivottavasti täällä on sallittua jakaa kilpailevan foorumin linkkejä.....
M-Sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 177
Liittynyt: 01 Helmi 2020, 15:37
Paikkakunta: Munchen, Germany

Moi,

Hyvät ohjeet.
Oranssi valo minullekkin tulee, mutta se ei muutu mitenkään riippuen siitä onko rattilämmitys pois vai päällä.
Kuuluuko edes tehdä niin? Mielestäni yksi harvoja G30 aivopieruja, ettei näe ilman nappia painamatta lämmityksen tilaa.
Ei nyt mikään iso ongelma.
JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G30 530e X-Drive 2020
Paikkakunta: Järvenpää

Totta tuo, se ei ei tosiaankaan muutu se valo mitenkään. Jotenkin oletin että tehdasasenteisissa lämmitetyissä rateissa mittaristoon tulisi joku jatkuvasti palava indikaattorivalo. Itselläni ainoastaan tulee teksti mittaristoon että "kytketty päälle" tai "kytketty pois päältä". Eikä mitään muuta infoa jää näkyviin. Eli tuoltakin osin retrofitistä taisi tulla ihan tehdaskelpoinen?
pedro78
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 71
Liittynyt: 27 Joulu 2016, 13:19
Auto: G30 520da xdrive -18

Samat tekstit on tosiaan orggis lämmittimen kanssa.
jlik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Loka 2020, 17:34
Auto: 330e xDrive 2021
Paikkakunta: Espoo

Kirjoitanpa nyt tälle palstalle kun en pysty tonne G20 osastolle kirjoittamaan mitään ja toisaalta tällä osastolla on keskusteltu noista etupään kaihtimista.

Kyseessä siis 330xe. Viime tiistain lumimyräkän jälkeen sain autoni sulatettua iglusta töiden jälkeen ti-ke välisenä yönä tallissani, jossa on ilmankuivain (lämpötila n. 18C). Ke aamuna auto oli vielä osittain märkä kun lähdin aamuvarhaisella töihin, pakkasta n. -15C. Kun laitoin töissä auton piuhan päähän kiinni kuului etupäästä normaalin surinan sijaan melkoista rutinaa ja tajusin että kaihtimia ohjaillaan. Pelkäsin että kohta joku paikka hajoaa. Munuaisten kaihtimet oli siis aluksi kiinni mutta ne avautuivat ja menivät uudelleen kiinni. Kaihtimet oli varmastikin vielä osittain märkiä kun lähdin ajamaan mutta pakkasessa sitten keula ehti jäätyä uudelleen.

Mikä hiton järki on avata ja sulkea niitä kaihtimia kun ajoin koko matkan pelkästään sähköllä? Voiko tuon estää jotenkin jollakin softalla? Kannattaiskos jatkossa jotenkin yrittää voidella niitä? Kaihtimiahan on ilmeisesti jollakin hajonnut jäätymisen vuoksi.
prätkä: Kawasaki H2 SX
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Mikä hiton järki on avata ja sulkea niitä kaihtimia kun ajoin koko matkan pelkästään sähköllä? Voiko tuon estää jotenkin jollakin softalla? Kannattaiskos jatkossa jotenkin yrittää voidella niitä? Kaihtimiahan on ilmeisesti jollakin hajonnut jäätymisen vuoksi.
Melkein aina kun auto laitetaan lataukseen, niin jossei nyt suoraan jätä kaihtimia auki, niin sitten ainakin kokeilee että ne toimii.

Jos sitä ennen on ajettu pelkästään sähköllä, niin sitä varmemmin jää auki. Tuntuu että pelkällä sähköllä ajaminen nostaa sellaista lämpötilaa enemmän mitä tuossa auto seuraa. Ehkä akku on silloin lämpimämpi, sähkömoottori tai tehoelektroniikka jostain mistä lie pisteestä.
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Kosketus näytöllinen avain on alannut temputtamaan. Kun alkaa olla vajaa akku puolivälin tai alle niin sammuu yhtäkkiä eikä lähde päälle ennen kuin laittaa lataukseen. Ilmeisesti akku alkaa olla huono...Saakohan tähän erikseen hommattua uutta akkua? Vai onko tää elektroniikka romua ja kertakäyttö kamaa. Uus kokonainen avain maksaa varmaan hunajaa.
Vastaa Viestiin