G30 viat ja ominaisuudet

G30, G31
Jasp
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 248
Liittynyt: 02 Helmi 2021, 18:13
Auto: X3 30e 2022

^saa erikseen akkuja, ja pystyy itsekin vaihtamaan. Youtubesta löytyy ohjeita vaikka haulla BMW Display Key battery change.... Uusi maksaa 750.
Ex: G01 X3 20xda, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i. Mp:t BMW K1300S, K1200S.
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

No joo kävin marmorilla kyselemäs saisko vaihto akkuja. No eipä saanut. Kumma homma.
Eli siis pitää alaata tonkimaan netistä. Oisko jollain antaa vinkkiä mistä kannattaa akku hommata?
Jasp
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 248
Liittynyt: 02 Helmi 2021, 18:13
Auto: X3 30e 2022

^sori, oletin että akkuja saa erikseen. Sain hiukan aikaa sitten gw:nä kokonaan uuden avaimen kun entisestä pimeni näyttö. Aika erikoista toimintaa BMW:ltä, maailman vastuullisin autonvalmistajakin kun väittää olevansa.
Ex: G01 X3 20xda, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i. Mp:t BMW K1300S, K1200S.
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Joo on kyllä kumma homma bemarilta kun ei ole saatavilla erikseen akkua. Netistä mitä äkkiä kaivelin niin aika loputon suo... Ilmeisesti kahta eri akku versiota ja en ny sit tiä käykö ne ristiin.
ixuv
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Huhti 2021, 19:11
Auto: G31 520d xDrive
E36 328i

Tuli vaihdettua A6 C7 tuollaiseen 10/2017 valmistuneeseen G31 520Da X-driveen, jolla on jo rullattu 110tkm. Useammat ilmi tulleet ”ominaisuudet” jo selvisikin tästä viestiketjusta, mm sisustan/kojelaudan satunnaiset naksahdukset/kitinät. Muutenhan tämä on selvästi hiljaisempi kuin A6 ja esim. nykyään kakkosauton virkaa hoitava W212. Onko tosiaan nykyään myytävässä faceliftissä samaa ominaisuutta vai olisiko nitinät saatu jo pois?

Mutta onkos tällainen huomio ominaisuus vai jo alkavaa vikaa jossain: Nyt kun on ollut vielä pakkasta aamuisin ja lähtee kylmällä autolla liikenteeseen, niin kiihdytettäessä ”pienellä kaasulla”, moottori jonkin verran ”jyrisee” aina kun vaihteisto heittää isompaa pykälää. Eli moottorin ääni kuuluu ja värinä tuntuu korissa paljon selvemmin, kun taas täysin lämpöisenä ääniä ja värinöitä ei juurikaan ole. Tuo äänikin voi olla paremminkin jotain korin resonointia kuin itse moottorin ääntä. Reippaammin kiihdytettäessä tämä ei ainakaan pahene, ennemminkin lievenee ja tuntuu että sillä drive selectin eco pro -asetuksilla tämä olisi myös lievempää. Onko tämä tämän nelosdieselin ominaisuus, vai voisiko esim. moottorin kannatinkumit olla jo vaihtokunnossa näillä kilsoilla tms.?
Vilzu10
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 29 Kesä 2019, 21:26
Auto: -17 530e iPerformance

Hiljasissa vauhdeissa ilmennyt varsinkin hidasteiden yli ajamisen jälkeen vinkumista takapäästä. Osaako kukaan sanoa mihin mahtaisi viitata? Laakereihin?
rkj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 13 Touko 2021, 09:54

Mistä voisi johtua huono suuntavakaus maantiellä? Korkeintaan kahdeksi sekunniksi uskaltaa kääntää katseen tiestä, muuten ohjautuu metsähallituksen puolelle. Tunne on vähän sama kuin jos ajaisi kovalla tuulella. Jos uusi, täysin tasainen asvaltti niin menee suoraan. Käytin nelipyöräsuuntauksessa, tuntui että se auttoi joksikin aikaa mutta vaiva on tullut takaisin. Huomasin myös että paikallaan ollessa moottori käydessä on pientä ”väljyyttä” ratissa kun kääntelee paikallaan, kunnes tulee vastus ja renkaat kääntyvät. Mahtaako jotenkin liittyä suuntavakaus-asiaan…
JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G30 530e X-Drive 2020
Paikkakunta: Järvenpää

Kyllähän nämä G30:t (kuten kaikki bemut) vaatii luonnostaan ja ihan "ehjänäkin" enemmän paimentamista kuin Audit ja Volvot, jotka yleensä kulkee suoraan ja vakaasti kuin kiskoilla. Itsellä edellinen auto oli uusikoppainen B9-mallinen Audin A4, jonka suuntavakavuus oli selvästi tätä nykyistä G31:stä parempi, vaikka Audissa oli kiinalaiset 18" GoodRidet ja Bemussa taas on tuliterät 19" Misukan PS4:set. BMW on aina ollut ohjaukseltaan kilpailijoitaan "eloisampi" joka toisaalta tekee BMW:stä BMW:n. Seikka joka muuttuu sitä positiivisemmaksi mitä mutkaisemmaksi ajorata muuttuu.

Bemarit on aina olleet myös tosi kranttuja renkaiden tyypistä. Ostettaessa mun autossa oli suht hyvät Pirellin 18" runflatit, joilla auto haki pahemmissa tieurissa jopa häiritsevästi. Uraherkkyys katosi täydellisesti näillä uusilla 19" "non-RF" Misukoilla, jotka on muutenkin erittäin suositeltavat. Ja nyt kun on tottunut tähän G31:sen ohjaukseen, niin suuntavakavuus on itselleni ns. "riittävän hyvä". Mutta kyllä tämä silti tarttuu tuulenpuuskiin edelleenkin herkemmin kuin Audi. Suosittelen rengasvalinnoissa malleja, joissa on tunnetusti suht. pyöräehkö olkaisuus. GoodYear, Michelinin uusimmat mallit ja Hankook on aina toiminut bemuissa hyvin. Takavetoisissa vielä korostuneesti. Pirellistä kannattaa pysyä kaukana. Se on suomen tiestöön huonoin valinta kesärenkaana.

Sellaista klappia ei saa olla että se tuntuu ratissa mekaanisena klonksumisena. Minulla oli aikoinaan 120tkm ajetussa F11:ssa isompi välys ohjausakselissa, joka tuntui "mekaanisesti" käsissä asti kun rattia liikutteli paikallaan. Ja paikallistui rattiakselin murrosniveleen rintapellin edessä konehuoneen puolella. Kyseinen akseli meni vaihtoon. Se oli tyyppivika tietyissä F10/F11-malleissa.
Jasp
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 248
Liittynyt: 02 Helmi 2021, 18:13
Auto: X3 30e 2022

OT. Mulla G01 X3:ssa on nyt Pirellin PZerot alla, ensiasennuksena oli BS:n Alenzat. Oli melkoinen ylläri, kun asennuksen jälkeen tuli tosi vahva Ackerman -ilmiö, muljautteli siihen malliin että piti käyttää pimyllä onko joku vialla. No tuolla oli sitten tiedotekin asiasta. Tuo ilmiö alkaa olla nyt renkaiden kuluessa hävinnyt kokonaan, mutta se pitää sanoa että alle +10 lämpötilassa nuo Pirellit ei oikein toimi. Haistaa jotenkin urat ja heilauttelee "minne sattuu". Lämpimällä kelillä toimii sitten oikeinkin hyvin, mutta todella suuret erot on käytöksessä lämpötilan mukaan. 35 v ratin takana eikä näin lämpötilaherkkiä renkaita ole tullut ikinä vastaan. Ei tule toistaa kertaa PZeroja.
Ex: G01 X3 20xda, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i. Mp:t BMW K1300S, K1200S.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Tuo mun nykyinen toisenmallinen Bemari ottaa tuuleen varsin pahasti. Mutta olen oppinut että kun ajaa löysemmällä kädellä ja antaa vähän kiemurrella, se jotenkin korjaa itsekseen sen vikasuunnan eikä karkaakaan pöpelikköön. Mutta jos tiukalla otteella yrittää ajaa, se on todella työlästä ja tempoilee pahasti.
PAT
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Maalis 2012, 20:29
Auto: 530eX LCI M Sport 2021
Paikkakunta: Tuusula

Juu, ei mennyt F10 suoraan muutoin kuin tyynellä säällä ja uudella asfaltilla, eikä mene myöskään tämä G30. Joidenkin mukaan ilmanpaineet vaikuttaa tähän. Itse olen jo hyväksynyt, että tämä on se bemareiden heikkous yhdessä hieman tahmaisen/jähmeän ohjauksen kanssa. Onneksi tulee sen verran vähän pitkää matka-ajoa, että tämän kanssa pärjää. Eli plussat voittaa vielä miinukset.
JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G30 530e X-Drive 2020
Paikkakunta: Järvenpää

Sitten on vielä sekin muuttuja että puhutaanko x-drivesta vai takavedosta. F10:ssä ja G30:ssä on ainakin omasta mielestäni melkoinen ero ohjauksen suhteen riippuen vetotavasta. Jokainenhan tietysti nykytrendin mukaan haluaa sen x-driven (tarvitsipa sellaista tai ei), mutta harva tulee ajatelleeksi että ohjaus on selvästi paremman ja kivemman tuntuinen takavetoisissa malleissa. Mielestäni takatuuppari on kesäkeleillä tunnokkaampi ja jotenkin herkemmän tuntuinen. Voisi sanoa että fiilikseltään "bemarimaisempi". Kun taas nelivetojen ohjauksessa on aavistus sellaista Volvomaista rautakankimaista tylsyyttä ja innottomuutta. Itsellä on ollut kaksi F10-sarjalaista x-drivena ja silmät aikoinaan avautui kun kävin ajamassa tuttavan takavetoista 530d:tä, joka tuntui omaan silloiseen vastaavaan nelikkoon verrattuna paljon ketterämmältä ja hauskemmalta. Sen seurauksena halusin tarkoituksella nykyisen G31:sen takavetoisena vaikka nelikon olisi saanut nimellisellä lisäpanostuksella. Mielestäni G30-sarjalaissa on samanlainen ero responsiivisuudessa takavedon ja nelikon välillä.

Audit ja Volvot kuuluu luonnollisesti aina olla nelivetoja, koska niissä nelivetoisuus tuo mukanaan pelkkiä etuja etuvetoisuuteen nähden.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

JKK kirjoitti: 23 Touko 2021, 23:47 Sitten on vielä sekin muuttuja että puhutaanko x-drivesta vai takavedosta. F10:ssä ja G30:ssä on ainakin omasta mielestäni melkoinen ero ohjauksen suhteen riippuen vetotavasta.
Kyllä, on.
rkj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 13 Touko 2021, 09:54

Tarkistutin alustan Autokeskuksella ja mitään välyksiä ei etupäästä löytynyt. Täytyy vielä kokeilla säätää rengaspaineita, josko löytyisi jokin yhdistelmä jolla auton saa siedettäväksi. 18 tuuman renkaat 245 leveydellä voi toki itsessäänkin aiheuttaa uraherkkyyttä, lisäksi mainitsemanne vetotavan vaikutus. Minulla on neliveto, muut testaamani autot ovat olleet takavetoja (pienimmillä renkailla). Toki tässä on se hyvä puoli edelliseen Volvoon verrattuna, että ei tule puhelinta katsottuna ajon aikana :mus:
Shuko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 18 Touko 2010, 19:15
Auto: G31 520d M-Sport

Takaveto G31:ssä 245/40, 275/35 19" Continentalin EcoContact 6:t noin 2,7-2,8bar paineilla ja menee todella nätisti ja suoraan. Hädin tuskin tarvii pitää ratista kiinni.

20v kokemuksella bemareista, renkailla on todella suuri merkitys uraherkkyyteen. Rengaspaineet kannattaa myös tarkistaa, ja vaikka ihan testailla eri määriä miten vaikuttaa.
JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G30 530e X-Drive 2020
Paikkakunta: Järvenpää

Joo ei 18" renkaat pitäisi olla tämäkokoiselle autolle vielä mikään ongelma. Itse pidän sitä jopa minimikokona G30-sarjalaiseen. Oikea rengastyyppi on suurin avainkysymys kaikkien bemujen kohdalla. Mitä terävämpi olkaisuus, sitä varmemmin tempoilee urissa. Tuo Eco Contact 6 on varmasti ja epäilemättä yksi parhaista suomalaiselle tielle. Yllätyin että sitä saa myös 19" kokoisena....

Tänään ajelin pojan 16 vuotta vanhalla A4 quattrolla pidemmän 300km matkan ja on se myönnettävä että vaikka oma takavetoinen G31 on varmuudella tiptop-kunnossa uusine renkaineen, niin kyllä tuo Audi pesee suuntavakavuudessa tämän ison bemarin ihan 6-0.... tai jos ei liioitella niin ainakin 6-3. Oleellisin ero on juuri se, että tuota Audia ei tarvitse ajaessa yhtään vahtia samalla tavalla kuin bemaria. Kulkee suoraan kuin pendolino vaikka päästäisi kädet ratista irti. Toisaalta sen voi pidemmän päälle kokea myös jonkinlaisena tylsyytenä. Ja kääntöpuolena on sitten se tietynlainen rautakankimaisuus peruspyörittelyssä.
rkj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 13 Touko 2021, 09:54

Käytin uudelleen nelipyöräsuuntauksessa, sillä ratti jäi viime kerrasta vinoon. Nyt tuntuisi kyllä rauhoittuneen vielä aiemmasta. Tosin taas liikkeessä sössivät, oli merkattu että auto on sport-jousituksella vaikka näin ei ole. Ilmeisesti ei kuitenkaan kovin iso vaikutus parametreihin tuolla asetuksella. Merkkiliike kyseessä, mutta tekivät alihankkijafirmassa (rengasliike) suuntauksen...

Kuva

Renkaana Nokian Hakka Black 2, olan pyöreyttä en osaa kyllä arvioida.

Kuva
JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G30 530e X-Drive 2020
Paikkakunta: Järvenpää

Pyöränkulmista vielä sen verran että bemareiden tapauksessa takarenkaiden camberit kannattaa säädättää niin "pystyyn" kuin ohjearvot antavat mahdollisuuden. Muut arvot sitten siihen ohjearvoalueeen keskelle. Tällä on ollut taipumus rauhoittaa ja vakavoittaa kulkua. Monen BMW:n tapauksessa olen tämän todennut.

Ja ehdottomasti kannattaa välttää niitä säätöfirmoja, jotka eivät jaksa nähdä vaivaa säätöjen hieromiseksi symmetrisiksi. Liian monessa firmassa ollaan tyytyväisiä kuin arvot näytöllä ovat vain ns. vihreällä ja lyödään lappu käteen että kaikki kunnossa.
Monni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 07 Heinä 2019, 19:19

Vaihdoin reilu viikko sitten takavetoisen perusrenkailla olleen 530 e mallin neliveto face liftiin. Entinen oli levoton uudesta asti. Sileällä asfaltilla kulki kuin juna, mutta uraisilla teillä otti ihmeellisiä kimmokkeita ja auto lähti yhtäkkiä vetämään uuteen suuntaan. Ei puhettakaan, että uskalsi yhdellä kädellä ohjastaa. Renkaina oli Continental sport contact 5 225/55 17. Tässä uudessa on parjatut pirelli P7 kumit M sport kokona ja auto käyttäytyy, kuten pitää. Ei tarvi kaksin käsin puristaa rattia, vaan auto ollut kaikissa oloissa vakaa.
Loiro
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 09 Touko 2021, 03:26
Auto: 545e (2021)

Itsellä saman suuntaista kokemusta uudemman nelikon ja vanhemman takatuupparin suhteen. Edellinen 530e (2017) oli paljon levottomampi kuin nykyinen 545ex. Ehkä tuo vetotapa pitää keulan paremmin suunnassaan. Molemmat kyllä ihan kivoja ajaa, nelikko vaan vakaampi.
Vastaa Viestiin