Sivu 55/66

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 22 Huhti 2020, 08:32
Kirjoittaja VolvostaBemariin
M-Sport kirjoitti: 21 Huhti 2020, 11:31 Maahantuoja toimi kiitettävästi koko ajan ja maahantuojasta/Biliasta jäi hyvä kuva.
Jatkan off-topiccia; pahoittelut siitä. Sinullahan on nyt sitten jopa mennyt hyvin :w00t: Itsellä (olen aiemminkin palstalle avautunut) oli vajaa parikymmentä vuotta sitten liisarina tuliterä Citroen C5 - aka maailman huonoin auto. Sen vikojen määrässä ei ollut mitään tolkkua ja reilun puolentoistavuoden aikan korjaamokäyntejä tuli huima määrä. Kun asia työnantajan toimesta eskaloitiin maahantuojalle, josta sitten maahantuonnin johtaja soitti minulle - oli viesti (suora lainaus): "Citroen ei käytä maksimaalisia reusrsseja luotettavuuden kehittämiseen, vaan uusiin innovaatioihin. Tämä siksi että päämarkkina-alue on Etelä-Eurooppa".

kyllä on mukava baijerilaisilla ajellakun saa keskittyä ajonautintoon tuollaisen sijaan!

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 22 Huhti 2020, 09:13
Kirjoittaja M-Sport
Luon Muut merkit palstalle Volvo aiheen. Täytyy pitta BMW G30 säie puhtaana pahoilta vaikutteilta.

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 27 Huhti 2020, 21:52
Kirjoittaja My.Ai.Hu
Viime viikolla sitten pääsi körryyttelemään Sinikalla.

ISÄNMAALLINEN BIMMERI.
No enivei näyttää hyvältä tuntuu hyvältä hiljasissa nopeuksissa menee töyssyjen yli
kuin sukkasillaan kovemmissa nopeudesa vakaa ja jämäkkä alusta.. ou jee ja kiitos adaptiivisen alustan.
tekniikka tosin hakee vielä itseään... siis oikeat asetukset.

Tuo ajo avustin perskuta neitsyt ajolla liinat kiinni motarilla.... perskuta tappelu ratin henkeä vastaan..
saisse. No kaikkeen varmaan tottuu

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 08 Touko 2020, 09:19
Kirjoittaja mikse
Onkos kellään muulla kyynärnojan keskikonsolin kiinnilaittaminen jäykkä? Eli kannet saa tosissaan lyödä kiinni tai jopa avittaa avauspainikkeesta, kun ei aina viitsi hakata kansia.

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 08 Touko 2020, 23:37
Kirjoittaja EkaBMWKoskaan
mikse kirjoitti: 08 Touko 2020, 09:19 Onkos kellään muulla kyynärnojan keskikonsolin kiinnilaittaminen jäykkä? Eli kannet saa tosissaan lyödä kiinni tai jopa avittaa avauspainikkeesta, kun ei aina viitsi hakata kansia.
Oli uutena. Sitten jossain kohtaa alkoi toimimaan paremmin itsestään.

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 13 Kesä 2020, 19:40
Kirjoittaja entertainmenti10
Lataan kesämökin sähkökaapista autoa (siis tontilla pylväässä). Tuli mieleen että kun en joka päivä ajele, niin annattekos auton olla piuhassa koko ajan vai otatteko pois kun täynnä?

Nimenomaan jos ette muutamiin päiviin aja.

Viekö se sähköä - eli kun akku ladattu, vajuuko se ajamattomana ja lataa taas itsestään tavallaan turhaan, jos on piuhassa. Kun en mikään sähköinssi ole ja tyhmäkin vielä.

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 13 Kesä 2020, 19:56
Kirjoittaja micqo
entertainmenti10 kirjoitti: 13 Kesä 2020, 19:40 Lataan kesämökin sähkökaapista autoa (siis tontilla pylväässä). Tuli mieleen että kun en joka päivä ajele, niin annattekos auton olla piuhassa koko ajan vai otatteko pois kun täynnä?

Nimenomaan jos ette muutamiin päiviin aja.

Viekö se sähköä - eli kun akku ladattu, vajuuko se ajamattomana ja lataa taas itsestään tavallaan turhaan, jos on piuhassa. Kun en mikään sähköinssi ole ja tyhmäkin vielä.
En ole itse ainakaan huomannut mitään vajausta. Eikös se akku lataa ja pidä sen mitä ottaa...

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 14 Kesä 2020, 07:33
Kirjoittaja gestapo
Kyllä minulla on piuha kiinni aina kotona.

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 10 Heinä 2020, 22:00
Kirjoittaja AnalyticMind
Moi kaikille! 35 vuoden autoilun jälkeen ostin muutama päivä sitten v. 2019 530e Bemarin ja nyt pyytäisin konkareita vastausta pariin kysymykseen, johon en ole ruotsinkielisestä (!) manuaalista löytänyt enkä oikein tästäkään viestiketjusta, jonka kahlasin lävitse. Elikkäs, miten toimii battery Control? Ymmärsin, että jos laitan arvoksi vaikka 50%, niin se säästää puolet akusta esim. kaupunkiajoon , tai jos asetus on 100%, niin käyttääkö se silloin koko ajan polttomoittoria? Tyhmä kysymys, mutta miten saan sitten tämän reservin käyttöön, kun sitä tarvitsen? Elektroniikka tuskin päättää autonomisesti, että milloin on oikea hetki? :conf:
Toinen kysymys koskee akun lataamista polttomoottorilla. Mitkä asetukset täytyy olla päällä, jotta moottori generoi virtaa akkuun. Tänään tyhjällä akulla tehty 30 km kehätie lenkki nosti varausta vain 4% ekan parin kilsan aikana ja sitten virtaa ei tullut enempää. Kiitos vastauksista (ja kärsivällisyydestä aloittelijan kanssa) edes liikkeen myyjä ei osannut näitä kertoa minulle!

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 11 Heinä 2020, 00:08
Kirjoittaja Wonderi
Ohjekirjan saat tutummalle kielelle helpoiten katsomalla sitä iDrivestä tai kännykkään ladattavana appina (eri kuin Connected appi).

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 11 Heinä 2020, 13:24
Kirjoittaja bemul13
AnalyticMind kirjoitti: 10 Heinä 2020, 22:00 Moi kaikille! 35 vuoden autoilun jälkeen ostin muutama päivä sitten v. 2019 530e Bemarin ja nyt pyytäisin konkareita vastausta pariin kysymykseen, johon en ole ruotsinkielisestä (!) manuaalista löytänyt enkä oikein tästäkään viestiketjusta, jonka kahlasin lävitse. Elikkäs, miten toimii battery Control? Ymmärsin, että jos laitan arvoksi vaikka 50%, niin se säästää puolet akusta esim. kaupunkiajoon , tai jos asetus on 100%, niin käyttääkö se silloin koko ajan polttomoittoria? Tyhmä kysymys, mutta miten saan sitten tämän reservin käyttöön, kun sitä tarvitsen? Elektroniikka tuskin päättää autonomisesti, että milloin on oikea hetki? :conf:
Toinen kysymys koskee akun lataamista polttomoottorilla. Mitkä asetukset täytyy olla päällä, jotta moottori generoi virtaa akkuun. Tänään tyhjällä akulla tehty 30 km kehätie lenkki nosti varausta vain 4% ekan parin kilsan aikana ja sitten virtaa ei tullut enempää. Kiitos vastauksista (ja kärsivällisyydestä aloittelijan kanssa) edes liikkeen myyjä ei osannut näitä kertoa minulle!
Olisiko merkkihuollossa enemmän tietoa, minulle ainakin tuli huoltoneuvoja autoon istumaan ja opastamaan.

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 11 Heinä 2020, 17:41
Kirjoittaja AnalyticMind
Kiitos vastauksista! Battery controllin toiminta taisi selvitä, eli se pitää varausta esimerkiksi 30% säädettynä ilmastointia ja lämmitystä varten, ymmärsin? Latausjuttuihin täytyy vielä perehtyä.

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 15 Heinä 2020, 22:35
Kirjoittaja AnalyticMind
Moi! Sellaiseen törmäsin tänään pariin otteeseen, että liikennevaloissa auton ollessa pysähdyksissä autoholdilla, ilmeni pientä vapinaa ja tärinää sekä vatkausta.Auto-ohjelma oli sport ja laatikko sportilla. Vatkaus ja vapina poistui heti, kun laitoin laatikon normaaliin D asentoon. Joissain keskusteluissa epäillään eri merkeillä tälläisen oireen johtuvan moottorin tukikumeista? Oletteko huomanneet samaa? Auto on vuoden vanha 30,000 ajettu 530e.

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 16 Heinä 2020, 00:03
Kirjoittaja salmol
AnalyticMind kirjoitti: 15 Heinä 2020, 22:35 Moi! Sellaiseen törmäsin tänään pariin otteeseen, että liikennevaloissa auton ollessa pysähdyksissä autoholdilla, ilmeni pientä vapinaa ja tärinää sekä vatkausta.Auto-ohjelma oli sport ja laatikko sportilla. Vatkaus ja vapina poistui heti, kun laitoin laatikon normaaliin D asentoon. Joissain keskusteluissa epäillään eri merkeillä tälläisen oireen johtuvan moottorin tukikumeista? Oletteko huomanneet samaa? Auto on vuoden vanha 30,000 ajettu 530e.
Olisiko kuitenkin vain kyse sporttisemmasta ohjelmasta, eli laatikko on enemmän "valmiina" kun pedaalia painaa. Eli esim. momenninmuunnin olisi eri asetuksessa kuin normaalisti ja nyt olisi kokoajan pikkaisen valmiina...

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 16 Heinä 2020, 00:08
Kirjoittaja toukopouko
salmol kirjoitti: 16 Heinä 2020, 00:03 Olisiko kuitenkin vain kyse sporttisemmasta ohjelmasta, eli laatikko on enemmän "valmiina" kun pedaalia painaa. Eli esim. momenninmuunnin olisi eri asetuksessa kuin normaalisti ja nyt olisi kokoajan pikkaisen valmiina...
530e:ssä ei ole momentinmuunninta.

Laatikon ollessa sportilla autokäy myös pysähdyksissä ollessaan, ja ainakin vasta ensimmäistä kertaa käynnistyttyään se käy tovin aika karkeasti ja täristää. Oliko moottori lämmin?

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 16 Heinä 2020, 00:41
Kirjoittaja salmol
toukopouko kirjoitti: 16 Heinä 2020, 00:08
salmol kirjoitti: 16 Heinä 2020, 00:03 Olisiko kuitenkin vain kyse sporttisemmasta ohjelmasta, eli laatikko on enemmän "valmiina" kun pedaalia painaa. Eli esim. momenninmuunnin olisi eri asetuksessa kuin normaalisti ja nyt olisi kokoajan pikkaisen valmiina...
530e:ssä ei ole momentinmuunninta.
No, joku vehje siellä on mikä päättää mikä vaihde on ja kuinka paljon luistetaan. Jos se on sähkömoottori, niin olkoon, mutta pointti oli että kyseinen toiminta olisi normaalia ja liittyisi siihen että auto olisi nopeammin kiihdytykseen vastaava.

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 16 Heinä 2020, 07:06
Kirjoittaja bemul13
AnalyticMind kirjoitti: 15 Heinä 2020, 22:35 Moi! Sellaiseen törmäsin tänään pariin otteeseen, että liikennevaloissa auton ollessa pysähdyksissä autoholdilla, ilmeni pientä vapinaa ja tärinää sekä vatkausta.Auto-ohjelma oli sport ja laatikko sportilla. Vatkaus ja vapina poistui heti, kun laitoin laatikon normaaliin D asentoon. Joissain keskusteluissa epäillään eri merkeillä tälläisen oireen johtuvan moottorin tukikumeista? Oletteko huomanneet samaa? Auto on vuoden vanha 30,000 ajettu 530e.
Mitäs merkkihuolto vastasi ?

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 16 Heinä 2020, 07:41
Kirjoittaja toukopouko
salmol kirjoitti: 16 Heinä 2020, 00:41 No, joku vehje siellä on mikä päättää mikä vaihde on ja kuinka paljon luistetaan. Jos se on sähkömoottori, niin olkoon, mutta pointti oli että kyseinen toiminta olisi normaalia ja liittyisi siihen että auto olisi nopeammin kiihdytykseen vastaava.
Juuh, elikkäs teoriasi on että joko vaihdelaatikko tai sähkömoottori siellä luistaa ja tärisee niin että koko auto vatkaa? Okei, no, ei se toimi niin :lol:.

Eiköhän tuossa edelleen ole kyse moottorin aiheuttamasta tärinästä. 330e ravisteli hetken käynnistyttyään, ja samaa tekee tuo 530ex. Polttiksen käynnistyessä ensimmäistä kertaa se käy hetken tosiaan melko epätasaisesti. Ajossa tuota ei niin huomaa, mutta esim. liikennevaloissa seisoessa tuntee pientä "potkimista" paikallaan. Omissani tuo ei ole kestänyt kuin sen alkulämmittelyn ajan, minuutin pari tms ... jos se tuota tekee myös lämpimänä paikallaan seisoessa laatikko sport-asennossa niin käyttäisin autoa pajalla.

Ero siihen normaaliin D-moodiin tosiaan on esim. siinä että moottori tosiaan lämpimänä sammuu saman tien kun pysähdytään. Jos moottori on ehtinyt sen ensimmäistä käynnistystä seuraavan "pakkokäyttöjakson" pyöriä (eli ajan jolloin start-stop ei vielä aktivoidu vaan moottori käy jatkuvasti tilanteesta riippumatta, mitähän tuo kestää... 30sek-1min tms? Ei ole tullut kellotettua), vaihtaessa paikallaan Sportilta D:lle moottori sammuu välittömästi jolloin kaikki tärinätkin toki lakkaavat. Ei tuolla kuitenkaan varsinaisesti laatikon kanssa ole mitään tekemistä (paitsi se että sport-tila pakottaa polttiksen pysymään käynnissä myös pysähdyksissä).

En uskoisi tukikumien ongelmaksi ihan vähästä kyllä... ihan uutenakin tuo potkutteli samalla tavalla.

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 16 Heinä 2020, 08:08
Kirjoittaja AnalyticMind
Kiitos vastauksista! Moottori oli lämmin, olin ajanut sportilla noin 30km. Täytyy seurailla tilannetta, tänään tulee vähän pidempi ajosiivu.

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 04 Elo 2020, 18:08
Kirjoittaja iNut
AnalyticMind kirjoitti: 10 Heinä 2020, 22:00 Moi kaikille! 35 vuoden autoilun jälkeen ostin muutama päivä sitten v. 2019 530e Bemarin ja nyt pyytäisin konkareita vastausta pariin kysymykseen, johon en ole ruotsinkielisestä (!) manuaalista löytänyt enkä oikein tästäkään viestiketjusta, jonka kahlasin lävitse. Elikkäs, miten toimii battery Control? Ymmärsin, että jos laitan arvoksi vaikka 50%, niin se säästää puolet akusta esim. kaupunkiajoon , tai jos asetus on 100%, niin käyttääkö se silloin koko ajan polttomoittoria? Tyhmä kysymys, mutta miten saan sitten tämän reservin käyttöön, kun sitä tarvitsen? Elektroniikka tuskin päättää autonomisesti, että milloin on oikea hetki? :conf:
Toinen kysymys koskee akun lataamista polttomoottorilla. Mitkä asetukset täytyy olla päällä, jotta moottori generoi virtaa akkuun. Tänään tyhjällä akulla tehty 30 km kehätie lenkki nosti varausta vain 4% ekan parin kilsan aikana ja sitten virtaa ei tullut enempää. Kiitos vastauksista (ja kärsivällisyydestä aloittelijan kanssa) edes liikkeen myyjä ei osannut näitä kertoa minulle!
Battery Control -moodi lataa ja/tai pitää akun varauksen siinä asetuksessa mihin olet sen säätänyt. Eli, jos säädät sen esim. 50%:iin, ja akun varaus on alle sen, auto lataa polttomoottorilla varauksen tuohon 50%:iin ja sen jälkeen liikkuminen tapahtuu pelkästään polttomoottorin turvin niin että akun varaus pysyy siinä 50%:ssa. Jos akun varaus on yli 50% niin silloin auto ajaa bensan ja sähkön sekoituksella niin kauan kunnes akun varaus tippuu siihen 50%:iin ja sen jälkeen meno jatkuu pelkällä bensalla. Ja jos vastaavasti säädät varauksen 100%:iin niin silloin auto lataa ja pitää akun varauksen 100%:ssa. Jos lataat auton täyteen seinästä niin muutaman kilometrin pääsee silti sähköllä vaikka Battery Control asetus olisi 100%. Ilmeisesti akussa on pientä ylimääräistä reserviä tuon näennäisen sadan prosentin jälkeenkin. Ja kun haluat käyttää tätä säästettyä sähköä, niin vaihda E-drive -moodi joko Auto e-drivelle tai Max e-drivelle.

Jos ajat tuolla Auto -moodilla, niin auto ei silloin kovinkaan paljon lataa akkua ajamalla. Oikeastaan vain silloin kun se on mahdollisimman energiatehokasta, eli käytännössä alamäkeen mennessä ja jarruttaessa. Jos olet laittanut navigaattoriin jonkun määränpään, niin auto pyrkii lataamaan/säästämään automaattisesti muutaman kilometrin verran sähköä niin, että voit saapua määränpäähäsi sähköä käyttämällä. Samoin jos navigaattorin asetuksista on laitettu päälle "opi reitit" -asetus, niin auto oppii usein ajamasi reitit ja määränpäät, jolloin tämä sama ilmiö tapahtuu ilman että syötät navigaattoriin määränpäätä. Esim. minulla auto tuntuu tunnistavan kun menen töihin ja pääsen aina viimeisen muutaman kilometrin sähköllä.

Näin siis ainakin omassa 2017 vuotisessa 530e:ssa, en tiedä onko 2019 -mallivuoteen tullut jotain muutoksia. Avasiko tämä yhtään auton toimintaa?