530e kokemuksia ja keskustelua

G30, G31
Avatar
Hydrophyte
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 286
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 20:07
Auto: G31 520dA xDrive M-Sport
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Oululainen kirjoitti: 29 Tammi 2021, 07:40 Omani on ajalta ennen faceliftiä, mutta jospa nämä ominaisuudet on samat vielä:
- Siihen avaimen ylimääräiseen nappiin voi ohjelmoida auton valikoiden kautta lämmityksen aloituksen.
Pystyyköhän 520d 2017/11 ohjelmoimaan twhdaswebaston käynnistymään avaimen salmiakki-nappulasta?
Mikkoyli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Tammi 2021, 20:56
Auto: BMW 545xe
Audi Q7 4.2 TDi
Corvette C6Z06 ahdettu
Paikkakunta: Tornio

Eikös sitä oven avaus/moottori sammuu saa pois valikosta?
Itsellä g30 -18, josta sen voi valita päälle /pois.
[/quote]

Omasta mielestä otin sen pois, mutta pitää tarkistaa onko se muuttunut huollossa.
Mikkoyli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Tammi 2021, 20:56
Auto: BMW 545xe
Audi Q7 4.2 TDi
Corvette C6Z06 ahdettu
Paikkakunta: Tornio

Sain polttomoottorin käyntiin kun käyttää kaasun pohjassa P:llä. Silloin starttaa. Pysyy käynnissä myös ainakin kun täppä on poissa kohdasta ”moottori sammuu kun aukaisee oven”.
Kun pysähtyy ajosta pitää laittaa P:lle ennen kuin aukaisee oven ja silloin moottori sammuu.
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Kun oli 25 pakkasta, ei esilämmitys lähtenyt mullakaan päälle, Taitaa olla niin että lämpöpumppu ei saa noin kylmästä enää lämpöä aikaiseksi. Näytti että lähti, mutta ei lähtenytkään. Kerra käynyt noin, viimeviikolla.
Mikkoyli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Tammi 2021, 20:56
Auto: BMW 545xe
Audi Q7 4.2 TDi
Corvette C6Z06 ahdettu
Paikkakunta: Tornio

Onko näissä lämpöpumppu?
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Omassa ainakin on, kai muissakin. i3 kuulemma on myös sähkövastukset, ne kai toimis kovalla pakkasellakin;)
Mikkoyli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Tammi 2021, 20:56
Auto: BMW 545xe
Audi Q7 4.2 TDi
Corvette C6Z06 ahdettu
Paikkakunta: Tornio

Painoin salmiakkia vähän pitempään niin kyllä se lämmitys nyt vasta ajettuun autoon lähti avaimella sisältä päälle.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Mikkoyli kirjoitti: 04 Helmi 2021, 17:24 Onko näissä lämpöpumppu?
Ei ole, siellä on ”webaston paikalla” sähkökäyttöinen 5 kW lisälämmitin nestekierrossa.
5series
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 05 Helmi 2021, 11:00

Onko muilla ilmennyt ongelmaa jossa auto hieman kovemmalla pakkasella pakottaa polttomoottorin käyttöön, vaikka esilämmitys on ajastettu ja akku on täynnä? Vm. 2020 530e kävi jo huollossa jossa vaihdettiin joku safetybox, mutta ongelma jatkuu edelleen. Ajomatkat ovat usein sellaisia että voisin ajaa pelkällä sähköllä, mutta tämä ei ole mahdollista koska auto väkisin käynnistää polttomoottorin. Laakkosen mukaan tuo ei ole normaalia. Lisäksi kiinnostaisi millaista sähkörangea auto teille tarjottelee näin talvisin?
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Mikä on hieman kovempi pakkanen? Kovilla pakkasilla (ainakin yli -15astetta, voi olla jo -10) -vm. 2017 käynnistää polttomoottorin aluksi. Tai tehoja on käytössä vain 5%, jolloin käytännössä polttis käynnistyy heti, kun painaa poljinta. Akku on aluksi niin kylmä, ettei sieltä voi ottaa tarpeeksi virtaa ulos. Näissähän ei ole akun lämmitystä ja kabiinin lyhyt esilämmitys ei lämmitä akkua tarpeeksi kovilla pakkasilla.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
5series
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 05 Helmi 2021, 11:00

mj1973 kirjoitti: 05 Helmi 2021, 11:20 Mikä on hieman kovempi pakkanen? Kovilla pakkasilla (ainakin yli -15astetta, voi olla jo -10) -vm. 2017 käynnistää polttomoottorin aluksi. Tai tehoja on käytössä vain 5%, jolloin käytännössä polttis käynnistyy heti, kun painaa poljinta. Akku on aluksi niin kylmä, ettei sieltä voi ottaa tarpeeksi virtaa ulos. Näissähän ei ole akun lämmitystä ja kabiinin lyhyt esilämmitys ei lämmitä akkua tarpeeksi kovilla pakkasilla.
Lämpimin missä tämä ilmeni oli varmaankin -5 tienoilla ennen tuota huoltoa. Nyt tänään -19, eilen oli -15 ja silloin se sen teki. Toissapäivänä taisi olla n. -10 jolloin ei vielä käynnistynyt. Minulle oli uusi tieto tuo, että akkujen esilämmitystä ei autossa olekaan. Jännä sinänsä, että liikkeestä sanovat ettei vielä esim. -15 pakkasilla pitäisi polttis lähteä käyntiin.
nipex
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 16 Maalis 2020, 19:33
Auto: 530e xDrive

Akun lämpötilasta moottorin käynistys on tosiaan kiinni. Perstuntumalla raja on juurikin -10 asteen paikkeilla kun sähköajo ei ole aluksi mahdollista. Eli tilanne voi olla juurikin niin että ilma kovempien pakkasten jälkeen on jo lämmennyt vaikka siihen -5 paikkeille mutta se malmikasa on vielä sen veran kylmä ettei tehoja voida ottaa heti ulos tarpeeksi.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

5series kirjoitti: 05 Helmi 2021, 11:10 Onko muilla ilmennyt ongelmaa jossa auto hieman kovemmalla pakkasella pakottaa polttomoottorin käyttöön, vaikka esilämmitys on ajastettu ja akku on täynnä? Vm. 2020 530e kävi jo huollossa jossa vaihdettiin joku safetybox, mutta ongelma jatkuu edelleen. Ajomatkat ovat usein sellaisia että voisin ajaa pelkällä sähköllä, mutta tämä ei ole mahdollista koska auto väkisin käynnistää polttomoottorin. Laakkosen mukaan tuo ei ole normaalia. Lisäksi kiinnostaisi millaista sähkörangea auto teille tarjottelee näin talvisin?
Normaalia tuo on. Kun akku on kylmä (about +5 saattaa jo riittää tuohon), niin sähköajon tehoa rajoitetaan, enemmän mitä kylmempää. Ja sitten -10 paikkeilla polttomoottori käynnistyy saman tien.

Se mikä merkitsee on kuitenkin se akun lämpötila. Toisin sanoen lämpimästä tallista lähtee sähköllä aina.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1855
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Mun täyssähköinen leikkaa moottorin tehosta -15°C pakkasella (akun lämpötila) puolet pois. Jos oletaan että hybridin pienemmästä akusta ja pienemmästä sähkömoottoritehosta leikkaantuisi pakkasella vähintään saman verran, jää jäljelle aika vähän hevosvoimia. Ehkä saksalainen insinööri on päättänyt että se ei riitä ajamisen ilon varmistamiseksi, joten käynnistettävä polttomoottori.
Mikkoyli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Tammi 2021, 20:56
Auto: BMW 545xe
Audi Q7 4.2 TDi
Corvette C6Z06 ahdettu
Paikkakunta: Tornio

Ei ole kyllä näköjään mitenkään johdonmukaista tämä. Itse mielellään haluaisin päättää kummalla käynnistän ja jos ei autolle sovi niin kertoisi sitten.
Ajoin nyt Ylläkselle kahden moottorikelkan Eurowagon perässä akku täynnä lähtiessä n. 250 km. Mb 350e meni 14 l/100 km, bemu 15,9 l/100 km. Minun Audi Q7 V8 diesel menee 12,7 l/100 km n. 20 km/h lujempaa ajettuna. Eli pieni pettymys. Joutuu tankkaamaan 250 km välein eli kolme kertaa kun käy Ylläksellä. Audilla menee 800 km. Tykkään kuitenkin autosta koko ajan enemmän, mutta eiköhän M5:ssa olisi enemmän järkeä elinkaarikustannuksen ja minun ajojen suhteen. Siihen ei kuitenkaan saa koukkua ja autovero on järjetön. Diesel on tänne edelleen ainakin minulle paras vaihtoehto. Mb diesel hybridi olisi mennyt varmaan kärrynkin kanssa 8 litran pintaan.
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Melko outoa jos ei lämpöpumppua viitosessa, itse kun on helteeillä, lasten pyynnöstä on voinut kauppareissulla laitta ilmastoinin päälle, ja se Suomen toisena helteisenä päivänä kesällä ja saa jäähdytetyn kabiinin.
Voisin väittää jos se pumppu on kolmosessa, se on myös viitosessa, mutta jopa parempana.
Monni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 07 Heinä 2019, 19:19

Kyllä näitä lämmitettyä ja viilennettyä saa etänä , mutta lämpöpumppua ei ole meidän g20 eikä g30 hybridissä. Eikä käsittääkseni missään muussakaan merkissä.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1855
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Tesloissakin lämpöpumppu on uutuutena nyt vasta 2021 vuosimallissa, ja sittenkin vain osassa malleja. Hybrideissä ei kai missään.

Joku lämpöpumppuja paremmin tunteva voisi selittää mitä suurta ja kallista tarvitaan lisäksi että jo valmiiksi autoissa oleva kylmäkompressori saadaan myös lämmittämään?
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

^4-tieventtiili. Eli ei mitään kallista.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

masaf1 kirjoitti: 06 Helmi 2021, 12:36 ^4-tieventtiili. Eli ei mitään kallista.
Periaatteessa noin, mutta käytännössä varmaan ns. "kaikki menee uusiksi" -- rauta ja softa :)
Vastaa Viestiin