Pystyyköhän 520d 2017/11 ohjelmoimaan twhdaswebaston käynnistymään avaimen salmiakki-nappulasta?Oululainen kirjoitti: ↑29 Tammi 2021, 07:40 Omani on ajalta ennen faceliftiä, mutta jospa nämä ominaisuudet on samat vielä:
- Siihen avaimen ylimääräiseen nappiin voi ohjelmoida auton valikoiden kautta lämmityksen aloituksen.
530e kokemuksia ja keskustelua
- Hydrophyte
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 286
- Liittynyt: 06 Heinä 2010, 20:07
- Auto: G31 520dA xDrive M-Sport
- Paikkakunta: Klaukkala
- Viesti:
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 8
- Liittynyt: 27 Tammi 2021, 20:56
- Auto: BMW 545xe
Audi Q7 4.2 TDi
Corvette C6Z06 ahdettu - Paikkakunta: Tornio
Eikös sitä oven avaus/moottori sammuu saa pois valikosta?
Itsellä g30 -18, josta sen voi valita päälle /pois.
[/quote]
Omasta mielestä otin sen pois, mutta pitää tarkistaa onko se muuttunut huollossa.
Itsellä g30 -18, josta sen voi valita päälle /pois.
[/quote]
Omasta mielestä otin sen pois, mutta pitää tarkistaa onko se muuttunut huollossa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 8
- Liittynyt: 27 Tammi 2021, 20:56
- Auto: BMW 545xe
Audi Q7 4.2 TDi
Corvette C6Z06 ahdettu - Paikkakunta: Tornio
Sain polttomoottorin käyntiin kun käyttää kaasun pohjassa P:llä. Silloin starttaa. Pysyy käynnissä myös ainakin kun täppä on poissa kohdasta ”moottori sammuu kun aukaisee oven”.
Kun pysähtyy ajosta pitää laittaa P:lle ennen kuin aukaisee oven ja silloin moottori sammuu.
Kun pysähtyy ajosta pitää laittaa P:lle ennen kuin aukaisee oven ja silloin moottori sammuu.
Kun oli 25 pakkasta, ei esilämmitys lähtenyt mullakaan päälle, Taitaa olla niin että lämpöpumppu ei saa noin kylmästä enää lämpöä aikaiseksi. Näytti että lähti, mutta ei lähtenytkään. Kerra käynyt noin, viimeviikolla.
Onko muilla ilmennyt ongelmaa jossa auto hieman kovemmalla pakkasella pakottaa polttomoottorin käyttöön, vaikka esilämmitys on ajastettu ja akku on täynnä? Vm. 2020 530e kävi jo huollossa jossa vaihdettiin joku safetybox, mutta ongelma jatkuu edelleen. Ajomatkat ovat usein sellaisia että voisin ajaa pelkällä sähköllä, mutta tämä ei ole mahdollista koska auto väkisin käynnistää polttomoottorin. Laakkosen mukaan tuo ei ole normaalia. Lisäksi kiinnostaisi millaista sähkörangea auto teille tarjottelee näin talvisin?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 132
- Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
- Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)
Mikä on hieman kovempi pakkanen? Kovilla pakkasilla (ainakin yli -15astetta, voi olla jo -10) -vm. 2017 käynnistää polttomoottorin aluksi. Tai tehoja on käytössä vain 5%, jolloin käytännössä polttis käynnistyy heti, kun painaa poljinta. Akku on aluksi niin kylmä, ettei sieltä voi ottaa tarpeeksi virtaa ulos. Näissähän ei ole akun lämmitystä ja kabiinin lyhyt esilämmitys ei lämmitä akkua tarpeeksi kovilla pakkasilla.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
edellinen F10 520d Business
Lämpimin missä tämä ilmeni oli varmaankin -5 tienoilla ennen tuota huoltoa. Nyt tänään -19, eilen oli -15 ja silloin se sen teki. Toissapäivänä taisi olla n. -10 jolloin ei vielä käynnistynyt. Minulle oli uusi tieto tuo, että akkujen esilämmitystä ei autossa olekaan. Jännä sinänsä, että liikkeestä sanovat ettei vielä esim. -15 pakkasilla pitäisi polttis lähteä käyntiin.mj1973 kirjoitti: ↑05 Helmi 2021, 11:20 Mikä on hieman kovempi pakkanen? Kovilla pakkasilla (ainakin yli -15astetta, voi olla jo -10) -vm. 2017 käynnistää polttomoottorin aluksi. Tai tehoja on käytössä vain 5%, jolloin käytännössä polttis käynnistyy heti, kun painaa poljinta. Akku on aluksi niin kylmä, ettei sieltä voi ottaa tarpeeksi virtaa ulos. Näissähän ei ole akun lämmitystä ja kabiinin lyhyt esilämmitys ei lämmitä akkua tarpeeksi kovilla pakkasilla.
Akun lämpötilasta moottorin käynistys on tosiaan kiinni. Perstuntumalla raja on juurikin -10 asteen paikkeilla kun sähköajo ei ole aluksi mahdollista. Eli tilanne voi olla juurikin niin että ilma kovempien pakkasten jälkeen on jo lämmennyt vaikka siihen -5 paikkeille mutta se malmikasa on vielä sen veran kylmä ettei tehoja voida ottaa heti ulos tarpeeksi.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Normaalia tuo on. Kun akku on kylmä (about +5 saattaa jo riittää tuohon), niin sähköajon tehoa rajoitetaan, enemmän mitä kylmempää. Ja sitten -10 paikkeilla polttomoottori käynnistyy saman tien.5series kirjoitti: ↑05 Helmi 2021, 11:10 Onko muilla ilmennyt ongelmaa jossa auto hieman kovemmalla pakkasella pakottaa polttomoottorin käyttöön, vaikka esilämmitys on ajastettu ja akku on täynnä? Vm. 2020 530e kävi jo huollossa jossa vaihdettiin joku safetybox, mutta ongelma jatkuu edelleen. Ajomatkat ovat usein sellaisia että voisin ajaa pelkällä sähköllä, mutta tämä ei ole mahdollista koska auto väkisin käynnistää polttomoottorin. Laakkosen mukaan tuo ei ole normaalia. Lisäksi kiinnostaisi millaista sähkörangea auto teille tarjottelee näin talvisin?
Se mikä merkitsee on kuitenkin se akun lämpötila. Toisin sanoen lämpimästä tallista lähtee sähköllä aina.
Mun täyssähköinen leikkaa moottorin tehosta -15°C pakkasella (akun lämpötila) puolet pois. Jos oletaan että hybridin pienemmästä akusta ja pienemmästä sähkömoottoritehosta leikkaantuisi pakkasella vähintään saman verran, jää jäljelle aika vähän hevosvoimia. Ehkä saksalainen insinööri on päättänyt että se ei riitä ajamisen ilon varmistamiseksi, joten käynnistettävä polttomoottori.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 8
- Liittynyt: 27 Tammi 2021, 20:56
- Auto: BMW 545xe
Audi Q7 4.2 TDi
Corvette C6Z06 ahdettu - Paikkakunta: Tornio
Ei ole kyllä näköjään mitenkään johdonmukaista tämä. Itse mielellään haluaisin päättää kummalla käynnistän ja jos ei autolle sovi niin kertoisi sitten.
Ajoin nyt Ylläkselle kahden moottorikelkan Eurowagon perässä akku täynnä lähtiessä n. 250 km. Mb 350e meni 14 l/100 km, bemu 15,9 l/100 km. Minun Audi Q7 V8 diesel menee 12,7 l/100 km n. 20 km/h lujempaa ajettuna. Eli pieni pettymys. Joutuu tankkaamaan 250 km välein eli kolme kertaa kun käy Ylläksellä. Audilla menee 800 km. Tykkään kuitenkin autosta koko ajan enemmän, mutta eiköhän M5:ssa olisi enemmän järkeä elinkaarikustannuksen ja minun ajojen suhteen. Siihen ei kuitenkaan saa koukkua ja autovero on järjetön. Diesel on tänne edelleen ainakin minulle paras vaihtoehto. Mb diesel hybridi olisi mennyt varmaan kärrynkin kanssa 8 litran pintaan.
Ajoin nyt Ylläkselle kahden moottorikelkan Eurowagon perässä akku täynnä lähtiessä n. 250 km. Mb 350e meni 14 l/100 km, bemu 15,9 l/100 km. Minun Audi Q7 V8 diesel menee 12,7 l/100 km n. 20 km/h lujempaa ajettuna. Eli pieni pettymys. Joutuu tankkaamaan 250 km välein eli kolme kertaa kun käy Ylläksellä. Audilla menee 800 km. Tykkään kuitenkin autosta koko ajan enemmän, mutta eiköhän M5:ssa olisi enemmän järkeä elinkaarikustannuksen ja minun ajojen suhteen. Siihen ei kuitenkaan saa koukkua ja autovero on järjetön. Diesel on tänne edelleen ainakin minulle paras vaihtoehto. Mb diesel hybridi olisi mennyt varmaan kärrynkin kanssa 8 litran pintaan.
Melko outoa jos ei lämpöpumppua viitosessa, itse kun on helteeillä, lasten pyynnöstä on voinut kauppareissulla laitta ilmastoinin päälle, ja se Suomen toisena helteisenä päivänä kesällä ja saa jäähdytetyn kabiinin.
Voisin väittää jos se pumppu on kolmosessa, se on myös viitosessa, mutta jopa parempana.
Voisin väittää jos se pumppu on kolmosessa, se on myös viitosessa, mutta jopa parempana.
Tesloissakin lämpöpumppu on uutuutena nyt vasta 2021 vuosimallissa, ja sittenkin vain osassa malleja. Hybrideissä ei kai missään.
Joku lämpöpumppuja paremmin tunteva voisi selittää mitä suurta ja kallista tarvitaan lisäksi että jo valmiiksi autoissa oleva kylmäkompressori saadaan myös lämmittämään?
Joku lämpöpumppuja paremmin tunteva voisi selittää mitä suurta ja kallista tarvitaan lisäksi että jo valmiiksi autoissa oleva kylmäkompressori saadaan myös lämmittämään?