530e kokemuksia ja keskustelua

G30, G31
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

Wonderi kirjoitti:
toukopouko kirjoitti:Ne sähköhärvelit pitää ensin muutamalla miljoonalla tai miljardilla suunnitellakin.
Pitää toki, sitähän niiden hinnasta lieneekin suurin osa. Noiden osien varsinainen valmistus ei montaa saturaista maksane...
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

SportySedan kirjoitti:
Doppelniere kirjoitti:
Wonderi kirjoitti: HUD olisi kiva, mutta tuulilasin lämmitys ajaa tärkeysjärjestyksessä edelle, ja molempiahan ei saa samaan autoon.
Mikä lisävarustekoodi tuolla lämmitettävällä tuulilasilla on? Voiko ottaa erikseen vai kuuluuko johonkin pakettiin?
Itse ainakaan en ole kuullutkaan lämmitettävästä tuulilasista BMW:ssä ??? Hinnastoissa myöskään ei mainintaa...
Hupsista, "ongelma" jäi muistiin vääränmerkkisten hinnastosta.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Minun mielestäni tärkeydessä lämmitettävä tuulilasi menee samaan kategoriaan night vision -näytön kanssa. Kumpaakaan en ikinä hankkisi.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

salmol kirjoitti:Minun mielestäni tärkeydessä lämmitettävä tuulilasi menee samaan kategoriaan night vision -näytön kanssa. Kumpaakaan en ikinä hankkisi.
Night vision ei muuten ole hassumpi yhdistettynä mukautuviin led-valoihin. Jos systeemi havaitsee esim hirven, niin hirvi valaistaan spot-valolla. Jos autossa on hud, niin sekin näyttää varoituksen. Ei tarvi näyttöä tuijotella
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Lämmitettävä tuulilasi on muuten tarpeeton, paitsi sitten kun sattuu se jäätävä sade tai lasiin tarttuva lumi johon ei muuten auta kuin kevään odottelu.
SportySedan
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 135
Liittynyt: 12 Helmi 2011, 19:35

Tyhmä kysymys väliin.. Ehkä tästä on jo keskustelua, mutta onko 530e:een sisätilat mahdollista lämmittää sähköllä ennen lähtöä?
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

SportySedan kirjoitti:Tyhmä kysymys väliin.. Ehkä tästä on jo keskustelua, mutta onko 530e:een sisätilat mahdollista lämmittää sähköllä ennen lähtöä?
Joo, autossa on preconditioning -toiminto, jolla auto laittaa kabiinin lämpötilan sopivaksi etukäteen. Ilmastoi kuumalla ja lämmittää kylmällä. Homman voi ajastaa webistä, autosta, mobiilisovelluksesta yms.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Tikka tuulispää kirjoitti:Nightvsion mulla on, ja otan sen seuraavaankin. Otatko sinä? Vai ostatko käytetyn 320d:n ja tiedät palstalla kaiken ihan mutulla kuten monessa treadissa aiemminkin? No ehkä tää virtuaalinen hiekkalaatikko on sulle sopivan kokoinen, joten en arvuuttele sun muita suuntauksia puoleen tai toiseen kun ei ne suuremmin kiinnosta.
Oletko ikinä osallistunut asiallisesti mihinkään keskusteluun vai vain haistatellut joka kerta? Onko sinulla mitään annettavaa? Jos minä olen sitä mieltä että en halua night visionia tai lämmitettävää tuulilasia, niin käykö sinulle että olen sitä mieltä? Voin ostaa käytetyn seuraavaksi, tai uuden, mitä se sinulle kuuluu?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
urandom
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Elo 2017, 09:31

Mitäs jos molemmat jonnet siirtyisitte jatkamaan tuota suomi24.fi puolelle? Tämä on kyllä erittäin surkeasti moderoitu foorumi suhteessa viestimäärän. Ylläpito voisi puuttua näihin aktiivisemmin tai jakaa moderointi-oikeuksia aktiivisille käyttäjille joilla ei ole alemmuuskompleksia.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

urandom kirjoitti:Mitäs jos molemmat jonnet siirtyisitte jatkamaan tuota suomi24.fi puolelle? Tämä on kyllä erittäin surkeasti moderoitu foorumi suhteessa viestimäärän. Ylläpito voisi puuttua näihin aktiivisemmin tai jakaa moderointi-oikeuksia aktiivisille käyttäjille joilla ei ole alemmuuskompleksia.
+1
Isot miehet ovat kuin teinit, nuorekkuus on toki jossain tilanteissa vain eduksi. Tämä ei ehkä ole niitä tilanteita.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Onhan tämä nyt älytöntä vääntöä. Tikka tuulispäälle (oudon oloinen nikki ja heppu mun mielestä) tiedoksi, että mun mielestä autossa (ja moottoripyörässä) pitää olla vähintään 6 sylinteriä, että pääsee internetissä pätemään. Mielummin 8, 10 tai 12. Eli aina löytyy joku, jolla on paremmat "vehkeet".

Mä en jaksais edes tommosta 4-pyttyistä sähköpemaria käydä kokeilemassa.

Eli salmolille sympatiat tästä väännöstä, mut koeta nyt nousta tosta jva:nkin mainitsemasta teiniväännöstä poijes.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
El_Ucca
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 247
Liittynyt: 06 Loka 2011, 17:16

salmol kirjoitti:Minun mielestäni tärkeydessä lämmitettävä tuulilasi menee samaan kategoriaan night vision -näytön kanssa. Kumpaakaan en ikinä hankkisi.
Meillä on ollut kolmessa bemarissa night vision. Ensimmäisessä siitä ei ollut juurikaan hyötyä, sillä se varoitti lähinnä jalankulkioista näyttöä vilkuttamalla. Näyttöä joutui myös itse seuraamaan.

F10 faceliftissä siihen tuli eläintunnistus sekä dynamic light spot. Tämän jälkeen ei night vision tarvinnut olla enää edes "päällä" sillä spottivalot näyttivät ihmiset ja eläimet niin selkeästi ettei niitä voinut mitenkään missata. Spottivalot korvasivat night visionin valinneilla etusumuvalot.

G30:ssa meillä on myös hud, jossa näkyy äänimerkin siivittämänä suunta josta eläin on tulossa tielle. Sen lisäksi ilmeisesti sumuvalojen ledit vilkuttavat tien reunaa. Erillisiä eläimiä seuraavia spottivaloja ei G30:ssa enää ole mikä on minusta selkeä huononnus.

Night vision siis tarkoittaa lähinnä sitä että auto näkee jalankulkijat ja eläimet pimeässä. Se ei tarkoita enää sitä että joudut ajamaan naama kiinni ruudussa. Mielestäni varusteen hyöty on kiistaton paljon piemeällä taajamien ulkopuolella ajavalle.

Video järjestelmän toiminnasta F10 faceliftissä:
http://youtu.be/sp3AtMphBZ8
BMW 520d xDrive Touring Luxury 2018, BMW 530e M-Sport X-drive 2021

ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Kyllä nykyaikainen night vision kaikkine varoituksineen on huippuvaruste paljon pimeässä ajavalle. Mulla oli S mersussa vanhanaikainen pimeänäkö joka tuli näkymään mittaristoon, mutta se ei varoitellut mistään. Oli aika turha lukuunottamatta tilannetta jossa auton kohdatessa pystyi näytöltä katsomaan tien tapahtumia ilman että vastassa olevan auton ajovalot häiritsi.

Se, että night vision on "huonompi" kuin f10:n , ei kuulosta hyvältä. Miksi ihmeessä siitä on se varsin toimiva spottivalo poistettu?
No, jokatapauksessa tuo olisi ollut meikäläiselle varsin hyvä varuste ottaa tähän autoon ja ehkä harmittaa etten ottanut, koska ajan paljon pimeällä porojen seassa (viime talvena oli taas porokolari todella lähellä pari kertaa, kun tulevat tielle nuolemaan suolaa ja ei niitä perkeleitä aina huomaa.) Hirviäkin on tullut tielle meikäläisen kohalla, kerran jopa kaksin kappalein.
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

TM:n testissä Mersu E 350e voitti BMW:n ohjauksessa ja jousituksessa. Milloin asiat noin vaihtui? "kuin mielen jatkeena toimiva ohjaus, ollaan ajettavuuden aallonharjalla"
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Todella paha sanoa! Pitääkö tässä nyt käydä koeajamassa mersun hybridi? Laita toki lisää tietoja vertailusta.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

TJJ kirjoitti:TM:n testissä Mersu E 350e voitti BMW:n ohjauksessa ja jousituksessa. Milloin asiat noin vaihtui? "kuin mielen jatkeena toimiva ohjaus, ollaan ajettavuuden aallonharjalla"
Sillä hetkellä kun taas oli lehdistöautossa lisävarusteinen epämukavuusrengastus. Testin Mersussa taas oli lisävarusteinen ilmajousitus.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Tämän hybridi-voimalinjan kannalta valikoituja eroja tuossa Tekniikan Maailman testissä (BMW 530e vs MB E 350e).

Ajomelu
BMW:ssä polttomoottorin käynnistymistä tuskin huomaa, mutta Mercedeksessä sen kuulee.
Rengasmelua on Mercedeksessä enemmän, taajamassa ja maantiellä, ja se on koko ajan läsnä. BMW:ssä rengasäänet heräävät kuuluvaksi vasta huonoilla pinnoilla, varsinkin hiekalla.
Sähköajon kantama
20 asteen lämpötilassa, tasaisella 80 km/h:n nopeudella Mercedeksellä pääsee noin 26 ja BMW:llä 47 kilometriä. Pysähtelevässä taajama-ajossa luvut olivat ymmärrettävästi matalammat: Mercedeksellä 21 ja BMW:llä 35 kilometriä.
Suorituskyky
BMW kiihtyi nollasta sataan 6,5 sekunnissa ja Mercedes 6,6 sekunnissa. 6,2 sekunnin lupauksista jäätiin, mutta vahvasti varustelluissa autoissa massaakin on lupauksia enemmän. Suoritusten toistettavuus on kuitenkin helppoa, eli kuuteen ja puoleen sekuntiin ehtii kuski kuin kuski. Ohituskiihtyvyydessä välillä 60-120 km/h molemmat pääsivät noin kuuden sekunnin tulokseen.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Wonderi kirjoitti:
TJJ kirjoitti:TM:n testissä Mersu E 350e voitti BMW:n ohjauksessa ja jousituksessa. Milloin asiat noin vaihtui? "kuin mielen jatkeena toimiva ohjaus, ollaan ajettavuuden aallonharjalla"
Sillä hetkellä kun taas oli lehdistöautossa lisävarusteinen epämukavuusrengastus. Testin Mersussa taas oli lisävarusteinen ilmajousitus.
Kumpikaan näistä ei paranna mersun ohjaustuntumaa, josta bmw:tä parjattiin. Jousitukseen ilmajousituksella oli positiivinen vaikutus maantiellä, mutta bmw vakiojousitusta pidettiin parempana taajamassa.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
urandom
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Elo 2017, 09:31

Mites muilla tuo range sähköllä? Näyttäisi oma menevän noin 16km vaikka ajelee rauhallisesti. Tuo 47km kuulostaa aika paljolta.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

urandom kirjoitti:Mites muilla tuo range sähköllä? Näyttäisi oma menevän noin 16km vaikka ajelee rauhallisesti. Tuo 47km kuulostaa aika paljolta.
Kun tänään aamulla lähdin esilämmityksen jälkeen piuhasta, niin 29 kilsaa oli arvio. Lämpötila nollassa. Siihen vaikuttaa tosiaan se aiemman ajon kulutus ja sitä kautta myös paljonko kuluu lämmittämiseen.
Vastaa Viestiin