530e kokemuksia ja keskustelua

G30, G31
iNut
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Joulu 2015, 15:56
Auto: BMW 530e (G30) vm. 2017

Ja tuohon värinään, oman autoni polttomoottori saattaa värähdellä ja "potkia" hieman kun se kylmänä ensimmäisen kerran käynnistyy. Lämpimänä se ei väristä ja jos se käynnistyy kylmänäkin liikkeellä ollessa niin ei tule mitään havaittavia värinöitä.

Vaihteiston Sport-asennon vaikutuksesta moottorin käynnin tasaisuuteen en osaa mitään sanoa. Itse ajelen oikeastaan vaan Comfort ja Auto e-drive asetuksilla ja laatikko D asennossa.
AnalyticMind
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Heinä 2020, 21:41

:thup: Kiitos selvisi jo kun maltoin kahlata koko 530e ketjun lävitse!
My.Ai.Hu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 122
Liittynyt: 25 Touko 2013, 16:55
Auto: 530eXA M-sport
I4 M50 tilattu

Ensimmäiset 12000 takana eikä vielä kaduta. Vikojaei ole ollut..
tietoisia vikoja meinaan mutta kaikkea yllättävää on tielle sattunut.

Autoa perruuttaessa kun mennään liian lähelle muita niin tulee erimielisyyksiä että kumpi on
kingi auto vai kapteeni? näkee että tilaa on mutta ei suostu auto liikkumaan taaksepäin.
´Ja se ekakerta ;-) auto TÖMÄYTTI itsensä seisomaan senverran voimakkaasti että pelästyin mihin nyt tuuppasin ..
mitään ei näy missään. eikun pihalle ihmettelemään. Perskuta heinänkorsi pysäytti auton. no kaikkea oppii. Monesti sen jälkeen joutunut ottamaan kamerat pois päältä erimielisyyksien takia.

Tuo pitkän matkan ajo kannattaa näköjään tehdä puhtaasti benziilillä ja unohtaa lataukset.
tasaisella 90 -100 nopeudella ilmoittaa kulutukseksi 4-5 l/100 mutta latauksessa yli 10l/100km.
eli suora ajo maantiellä parempi vain bensalla ja kaupunki sähköllä.
ihan vain siitä syystä jonka olen huomannut. Esim kun periferiasta tulee kehä 1 sisäpuolelle ja akku näyttää
lähes tyhjää kilomtri pari mukamas... niin hiljaista matelua ytimessä sillä kumminkin mennään ihan kivasti kun ei tarvitse kuormittaa akkua paljoa.
Tästä samasta syystä näkyy usein että 120 km -130 km ajoa yhteensä joista 70-80 km sähköllä.

Mutta kivasti menee... ei ahteri paistu eikä hikoa kun painaajäähdytystä.. ou jee.

Näitä mietteitä...
iNut
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Joulu 2015, 15:56
Auto: BMW 530e (G30) vm. 2017

My.Ai.Hu kirjoitti: 09 Elo 2020, 14:11Tuo pitkän matkan ajo kannattaa näköjään tehdä puhtaasti benziilillä ja unohtaa lataukset.
tasaisella 90 -100 nopeudella ilmoittaa kulutukseksi 4-5 l/100 mutta latauksessa yli 10l/100km.
eli suora ajo maantiellä parempi vain bensalla ja kaupunki sähköllä.
Juu, yleisesti ottaen akkua ei kannata ladata ajamalla (polttomoottorilla) vaan on taloudellisempaa ajaa vaan polttomoottorilla. Itse ajelen oikeastaan vaan sillä Auto e-drive -modella.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

iNut kirjoitti: 13 Elo 2020, 13:42 Juu, yleisesti ottaen akkua ei kannata ladata ajamalla (polttomoottorilla) vaan on taloudellisempaa ajaa vaan polttomoottorilla. Itse ajelen oikeastaan vaan sillä Auto e-drive -modella.
Vähän tyhmä kysymys --> onko kaikissa hybrideissä noin? Itsellä kun F15:ssä (40e siis) laittaa vaihdekepin vasuriin sport-modelle (mutta Auto e-drive moodi) ja antaa olla noin akku latautuu kohtuullisen nopeasti muutaman kymmenen prosenttia, mutta ei bensaa ihan roihuna pala. Näin siis mutuillen vajaan vuoden kokemuksella
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Polttomoottorilla jos tuotetaan sähköä, niin bensan hyötysuhde sekä hävikit sähkömoottorissa eli siis akkuun mennessä ja akkusta tullessa, niin tekevät operaatiosta kokonaistaloudellisesti järjetöntä. Tietysti saa harrastaa jos äänetön ajo kiinnostelee tai muuten tekee mieli, mutta rahaa ei säästä.

Tästä huolimatta sinne akkuun koko ajan tulee energiaa esim. jarrutuksissa ja alamäessä. Ja käsittääkseni auto myös pitää konetta paremman hyötysuhteen kierroksilla silloin tällöin, jolloin ylimenevä leikataan pois sähkömoottorilla akkuun. Mutta aktiivinen akun täyttäminen on toinen juttu.

530e pitää sportilla ajaessa akun latauksen about muuttumattomana ja kun tuuppaa kepin sportille, niin lataa about 20% asti jos akussa on vähemmän. Liekö sitten haluaa extraa akkuun vai haluaako lämmittää voimalinjan nesteitä? Molemmat siinä tapahtuu.
Shuko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 18 Touko 2010, 19:15
Auto: G31 520d M-Sport

VolvostaBemariin kirjoitti: 13 Elo 2020, 14:03Vähän tyhmä kysymys --> onko kaikissa hybrideissä noin?
Volvon V60 T8 ainakin vie pari litraa enemmän satasella, kun pakottaa latauksen päälle.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

lnaukkar kirjoitti: 13 Elo 2020, 14:35 530e pitää sportilla ajaessa akun latauksen about muuttumattomana ja kun tuuppaa kepin sportille, niin lataa about 20% asti jos akussa on vähemmän.
Ok - F15:ssä se lataa noin 50% saakka tuolla sportilla. Ja itsellä nimenomaan on tuon hiljaisuus se teema, eikä niinkään pelkästään säästö. Maantiellä voi ladata ja taajamassa ajaa sähköllä. Ja kyllähän se tietyllä tapaa noin kannattaa kun sähkömoottori käyttää watteja niin paljon vähemmän taajamassa kuin maantiellä (64km/h on kipupiste sähkömoottorille F15:ssä). Fiksua siis liikuttaa tätä pitkästi kolmatta tonnia painavaa malmikasaa taajamassa sähköllä. Ja kun liikkeelle on saatu niin bensalla.
Mobility
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 24 Touko 2014, 11:05

Uutta laitetta tässä opetellessa heräsi epäilys että eikö BMW osaa ajoittaa lataamista niin, että kun lähtöaika on sanottu niin lataisi juuri ennen sitä? Sovellukseessa on mahdollisuus kyllä asettaa ns. Edullisen lataamisen aikaväli, mutta tuohan ei sama asia ole. Syy miksi kysyn on että ladatessahan se akku lämpenee ja näin ollen siitä saisi paremman tehon ulos pakkasilla kun tuo lämpö otettaisiin hyödyksi. Vai käykö siinä niin että jos asettaa lämmitykselle ajastimen ts. lähtöajan, niin siinä akkua käytetään sen verta runsaasti että se lämpenee ja samallahan kai aktivoituu latauskin? Lieköhän perus 10 lämmitys on optimaalisinkaan siinä tapuksessa, vaan asetettu lähtöaika saattaakin olla parempi. Tai no riippuu ovatko osanneet huomioida lämpövaikutusta akkuun.

Toinen askarruttava asia on, että kuuluuko max-edrive moodissa mittaristossa näkyä sähkömoottorin maksimitehona vain 60%? Vai vaikuttaako siihen akun varaus? Ajattelisi että 100% olisi normaalisti.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Mobility kirjoitti: 06 Syys 2020, 22:17 Uutta laitetta tässä opetellessa heräsi epäilys että eikö BMW osaa ajoittaa lataamista niin, että kun lähtöaika on sanottu niin lataisi juuri ennen sitä? Sovellukseessa on mahdollisuus kyllä asettaa ns. Edullisen lataamisen aikaväli, mutta tuohan ei sama asia ole. Syy miksi kysyn on että ladatessahan se akku lämpenee ja näin ollen siitä saisi paremman tehon ulos pakkasilla kun tuo lämpö otettaisiin hyödyksi. Vai käykö siinä niin että jos asettaa lämmitykselle ajastimen ts. lähtöajan, niin siinä akkua käytetään sen verta runsaasti että se lämpenee ja samallahan kai aktivoituu latauskin? Lieköhän perus 10 lämmitys on optimaalisinkaan siinä tapuksessa, vaan asetettu lähtöaika saattaakin olla parempi. Tai no riippuu ovatko osanneet huomioida lämpövaikutusta akkuun.

Toinen askarruttava asia on, että kuuluuko max-edrive moodissa mittaristossa näkyä sähkömoottorin maksimitehona vain 60%? Vai vaikuttaako siihen akun varaus? Ajattelisi että 100% olisi normaalisti.
Akussa ei erillistä lämmitintä ole. Esilämmitys ja lataus lämmittää akkua (käyttö synnyttää lämpöä..), mutta ei se nyt montaa astetta se lämpötila siirry mihinkään suuntaan, koska akku ei ole mitenkään eristetty. Näin käytännön elämässä ei kyllä mitään järkeä miettiä tommosia. Jos jätät latauksen aina aamuun, niin jos edes kerran lähdet autolla kuitenkin sitten ajamaan tyhjällä akulla vielä illalla, niin kaikki "säästöt" vedettiin vessasta alas saman tien.

max edrive tilassa mittari näyttää tosiaan 60% koska sähkömoottorin teho on suhteessa pelkän polttomoottorin tehoon n. 60% (115 vs 184)
Mobility
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 24 Touko 2014, 11:05

Joo ehkä se on parempi ladata yöllä edullisella sähköllä eikä koittaa ajastaa latausta juuri ennen lähtöä tapahtuvaksi. Ja kun koppia lämmittää niin samallahan se akkukin kuluu ja alkaa taas lataus, joka tosin ei taida riittää kattamaan lämmityksen kulutusta.

Tuo 60% maksimista ei voi olla oikea tulkinta kyllä. Se käyrähän kuvaa pelkkää sähkömoottorin tehonantoa, eikä koko systeemin. Mutta pääasia selvisi, eli siis se että muillakin taitaa olla samoin.

Asiasta toiseen, on muuten melko kehno tuo puhelinsovellus verrattuna VW konsernin vastaavaan, jota minulle tässä esiteltiin. Lyhyellä kokemuksella olen havainnut että tiedot saattvat päivittyä viiveellä ja kaikki ei päivity välttämättä samalla kertaa. Ja miten ihmeessä välillä tulee ilmoitus ettei komento onnistunut? Ei kyllä vastaa minun ymmärrykseen laadusta. Ja sitten puuttuu kulutustiedot, ajetut matkat yms yms. aika perusjuttuja. No, kunhan saa tuon lämmityksen ajastettua...
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Mobility kirjoitti: 07 Syys 2020, 17:56 Asiasta toiseen, on muuten melko kehno tuo puhelinsovellus verrattuna VW konsernin vastaavaan, jota minulle tässä esiteltiin. Lyhyellä kokemuksella olen havainnut että tiedot saattvat päivittyä viiveellä ja kaikki ei päivity välttämättä samalla kertaa. Ja miten ihmeessä välillä tulee ilmoitus ettei komento onnistunut? Ei kyllä vastaa minun ymmärrykseen laadusta. Ja sitten puuttuu kulutustiedot, ajetut matkat yms yms. aika perusjuttuja. No, kunhan saa tuon lämmityksen ajastettua...
Uusi applikaatio lanseerattiin osalla marrkinoista jo heinäkuussa "My BMW app" .. ei vielä suomessa.

Sen takia tuon Connected -applikaation idrive 7 tuki ei ole koskaan ollut erityisen kattava.
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Onko tietoa, koska uusi app tulossa Suomeen?
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Itse lataan omaa 330e kovalla pakkasella aamulla ja tietenkin valmistelu päälle. Joko ajastimella, äpillä tai avaimesta. Olen kovilla pakkasilla huomannut, että sallii max e ajon kylmemmällä, kun on ladannut aamulla.
AnalyticMind
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Heinä 2020, 21:41

Nyt menee yksi asia yli käsityskyvyn, nimittäin ajotietokoneen laskema kulutus; mitähän en ole ymmärtänyt, kun olen ladannut ahkerasti akkua ja ajanut 300km sähköllä ja nyt trippimittarissa on 550km, keskikulutus on 4,6 litraa. Miten on mahdollista että sekä bensamittari että tietokone näyttää jäljellä olevaksi ajomatkaksi 200km, myös bensamittari tukee tätä. Sähköajon kilsat näyttää muutenkin vaikuttavan jotenkin epärealistiselta.
nipex
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 16 Maalis 2020, 19:33
Auto: 530e xDrive

Oma auto kävi pajalla ja samassa yhteydessä autoon oli ohjelmistot päivittynyt ja nyt löytyy Android Auto!
Pikaisesti kokeiltuna toimii ihan ok, oma wanha puhelin (Nexus 5X) vaan taitaa olla pullonkaulana, välillä käyttö tahmaili jonkun verran. Noh, Pixel 4a tulossa kohta...
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

AnalyticMind, et kai vaan ole ladannut akkua ajon aikana?
Tietämättä ajomatkoja ja latauksia hakala sanoa mutta, et kai vaan ole ladannut bensakoneella akkuja, kun ne on tyhjentyneet? Se voisi selittää kulutuslukemat, ja sen jälkeen taas ajanut (moottorilla)ladatula sähköllä.
Monni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 07 Heinä 2019, 19:19

Tuo ajotietokoneen kulutusnäyttö ainakin omissa ollut todella tarkasti oikeaa näyttänyt. Joka tankkauksen yhteydessä olen laskenut kulutuksen, mittarivirhettä huomioimatta kylläkin. Nyt viime tankkauksen jälkeen olen ajanut 1136 km keskikulutuksella 0,6 l ja toimintamatkaksi ilmoittaa 669 km. Tässä yllä mainitussa tapauksessa tankissa pitäisi olla vielä 20 litraa ja tuolla ilmoitetulla keskikulutuksella n 400 km matkaa ajettavisss. Mutta auto huomioi myös viimeisen matkan ennusteessaan ja sen kulutuksen on täytynyt olla todella suuri.
AnalyticMind
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Heinä 2020, 21:41

En ole ladannut moottorilla kuin pari kertaa noin 5-6km pohjalle, jotta pistokelataus ei kestäisi niin pitkään. Latauksia Virran asemalta tuli noin 10 kpl akku täyteen. Se ei voi selittää kulutusta. Jos keskikulutus on tosiaan 4.6l/100km, sähköllä ajettu 300km ja kokonaismatka on 550km, niin miten voi olla, että bensaa on enää noin 200km matkaan? Toinen juttu onkin sitten akun kesto, tripillä tarkistettu että taajama-ajossa pääsee noin 28-30km täydellä akulla joka kerta, joten luvattuun 50km sun kestoon on kyllä aika matka.
AnalyticMind
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Heinä 2020, 21:41

Monni, olen nyt ajanut pelkkää työmatkaa 13km suuntaansa. Joskus vedän sportilla noin 5km Lahdentien pätkän, mutta silloinkaan kulutus sillä matkalla ei ole selittävä tekijä. Täytynee seurata kulutusta ja sähköajoa ja kysäistä vaikkapa huollosta seuraavalla käynnillä että mikä tällaisen ristiriidan aiheuttaa?
Vastaa Viestiin