530e kokemuksia ja keskustelua

G30, G31
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

M-Sport kirjoitti: 21 Huhti 2020, 11:31 Maahantuoja toimi kiitettävästi koko ajan ja maahantuojasta/Biliasta jäi hyvä kuva.
Jatkan off-topiccia; pahoittelut siitä. Sinullahan on nyt sitten jopa mennyt hyvin :w00t: Itsellä (olen aiemminkin palstalle avautunut) oli vajaa parikymmentä vuotta sitten liisarina tuliterä Citroen C5 - aka maailman huonoin auto. Sen vikojen määrässä ei ollut mitään tolkkua ja reilun puolentoistavuoden aikan korjaamokäyntejä tuli huima määrä. Kun asia työnantajan toimesta eskaloitiin maahantuojalle, josta sitten maahantuonnin johtaja soitti minulle - oli viesti (suora lainaus): "Citroen ei käytä maksimaalisia reusrsseja luotettavuuden kehittämiseen, vaan uusiin innovaatioihin. Tämä siksi että päämarkkina-alue on Etelä-Eurooppa".

kyllä on mukava baijerilaisilla ajellakun saa keskittyä ajonautintoon tuollaisen sijaan!
M-Sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 177
Liittynyt: 01 Helmi 2020, 15:37
Paikkakunta: Munchen, Germany

Luon Muut merkit palstalle Volvo aiheen. Täytyy pitta BMW G30 säie puhtaana pahoilta vaikutteilta.
My.Ai.Hu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 122
Liittynyt: 25 Touko 2013, 16:55
Auto: 530eXA M-sport
I4 M50 tilattu

Viime viikolla sitten pääsi körryyttelemään Sinikalla.

ISÄNMAALLINEN BIMMERI.
No enivei näyttää hyvältä tuntuu hyvältä hiljasissa nopeuksissa menee töyssyjen yli
kuin sukkasillaan kovemmissa nopeudesa vakaa ja jämäkkä alusta.. ou jee ja kiitos adaptiivisen alustan.
tekniikka tosin hakee vielä itseään... siis oikeat asetukset.

Tuo ajo avustin perskuta neitsyt ajolla liinat kiinni motarilla.... perskuta tappelu ratin henkeä vastaan..
saisse. No kaikkeen varmaan tottuu
mikse
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 09 Helmi 2013, 13:51
Auto: G30 530ex M-Sport

Onkos kellään muulla kyynärnojan keskikonsolin kiinnilaittaminen jäykkä? Eli kannet saa tosissaan lyödä kiinni tai jopa avittaa avauspainikkeesta, kun ei aina viitsi hakata kansia.
EkaBMWKoskaan
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 71
Liittynyt: 15 Heinä 2019, 22:09
Auto: 2019 530e M Sport

mikse kirjoitti: 08 Touko 2020, 09:19 Onkos kellään muulla kyynärnojan keskikonsolin kiinnilaittaminen jäykkä? Eli kannet saa tosissaan lyödä kiinni tai jopa avittaa avauspainikkeesta, kun ei aina viitsi hakata kansia.
Oli uutena. Sitten jossain kohtaa alkoi toimimaan paremmin itsestään.
entertainmenti10
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 39
Liittynyt: 27 Joulu 2014, 18:20

Lataan kesämökin sähkökaapista autoa (siis tontilla pylväässä). Tuli mieleen että kun en joka päivä ajele, niin annattekos auton olla piuhassa koko ajan vai otatteko pois kun täynnä?

Nimenomaan jos ette muutamiin päiviin aja.

Viekö se sähköä - eli kun akku ladattu, vajuuko se ajamattomana ja lataa taas itsestään tavallaan turhaan, jos on piuhassa. Kun en mikään sähköinssi ole ja tyhmäkin vielä.
micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020

entertainmenti10 kirjoitti: 13 Kesä 2020, 19:40 Lataan kesämökin sähkökaapista autoa (siis tontilla pylväässä). Tuli mieleen että kun en joka päivä ajele, niin annattekos auton olla piuhassa koko ajan vai otatteko pois kun täynnä?

Nimenomaan jos ette muutamiin päiviin aja.

Viekö se sähköä - eli kun akku ladattu, vajuuko se ajamattomana ja lataa taas itsestään tavallaan turhaan, jos on piuhassa. Kun en mikään sähköinssi ole ja tyhmäkin vielä.
En ole itse ainakaan huomannut mitään vajausta. Eikös se akku lataa ja pidä sen mitä ottaa...
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Kyllä minulla on piuha kiinni aina kotona.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
AnalyticMind
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Heinä 2020, 21:41

Moi kaikille! 35 vuoden autoilun jälkeen ostin muutama päivä sitten v. 2019 530e Bemarin ja nyt pyytäisin konkareita vastausta pariin kysymykseen, johon en ole ruotsinkielisestä (!) manuaalista löytänyt enkä oikein tästäkään viestiketjusta, jonka kahlasin lävitse. Elikkäs, miten toimii battery Control? Ymmärsin, että jos laitan arvoksi vaikka 50%, niin se säästää puolet akusta esim. kaupunkiajoon , tai jos asetus on 100%, niin käyttääkö se silloin koko ajan polttomoittoria? Tyhmä kysymys, mutta miten saan sitten tämän reservin käyttöön, kun sitä tarvitsen? Elektroniikka tuskin päättää autonomisesti, että milloin on oikea hetki? :conf:
Toinen kysymys koskee akun lataamista polttomoottorilla. Mitkä asetukset täytyy olla päällä, jotta moottori generoi virtaa akkuun. Tänään tyhjällä akulla tehty 30 km kehätie lenkki nosti varausta vain 4% ekan parin kilsan aikana ja sitten virtaa ei tullut enempää. Kiitos vastauksista (ja kärsivällisyydestä aloittelijan kanssa) edes liikkeen myyjä ei osannut näitä kertoa minulle!
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Ohjekirjan saat tutummalle kielelle helpoiten katsomalla sitä iDrivestä tai kännykkään ladattavana appina (eri kuin Connected appi).
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

AnalyticMind kirjoitti: 10 Heinä 2020, 22:00 Moi kaikille! 35 vuoden autoilun jälkeen ostin muutama päivä sitten v. 2019 530e Bemarin ja nyt pyytäisin konkareita vastausta pariin kysymykseen, johon en ole ruotsinkielisestä (!) manuaalista löytänyt enkä oikein tästäkään viestiketjusta, jonka kahlasin lävitse. Elikkäs, miten toimii battery Control? Ymmärsin, että jos laitan arvoksi vaikka 50%, niin se säästää puolet akusta esim. kaupunkiajoon , tai jos asetus on 100%, niin käyttääkö se silloin koko ajan polttomoittoria? Tyhmä kysymys, mutta miten saan sitten tämän reservin käyttöön, kun sitä tarvitsen? Elektroniikka tuskin päättää autonomisesti, että milloin on oikea hetki? :conf:
Toinen kysymys koskee akun lataamista polttomoottorilla. Mitkä asetukset täytyy olla päällä, jotta moottori generoi virtaa akkuun. Tänään tyhjällä akulla tehty 30 km kehätie lenkki nosti varausta vain 4% ekan parin kilsan aikana ja sitten virtaa ei tullut enempää. Kiitos vastauksista (ja kärsivällisyydestä aloittelijan kanssa) edes liikkeen myyjä ei osannut näitä kertoa minulle!
Olisiko merkkihuollossa enemmän tietoa, minulle ainakin tuli huoltoneuvoja autoon istumaan ja opastamaan.
AnalyticMind
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Heinä 2020, 21:41

Kiitos vastauksista! Battery controllin toiminta taisi selvitä, eli se pitää varausta esimerkiksi 30% säädettynä ilmastointia ja lämmitystä varten, ymmärsin? Latausjuttuihin täytyy vielä perehtyä.
AnalyticMind
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Heinä 2020, 21:41

Moi! Sellaiseen törmäsin tänään pariin otteeseen, että liikennevaloissa auton ollessa pysähdyksissä autoholdilla, ilmeni pientä vapinaa ja tärinää sekä vatkausta.Auto-ohjelma oli sport ja laatikko sportilla. Vatkaus ja vapina poistui heti, kun laitoin laatikon normaaliin D asentoon. Joissain keskusteluissa epäillään eri merkeillä tälläisen oireen johtuvan moottorin tukikumeista? Oletteko huomanneet samaa? Auto on vuoden vanha 30,000 ajettu 530e.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

AnalyticMind kirjoitti: 15 Heinä 2020, 22:35 Moi! Sellaiseen törmäsin tänään pariin otteeseen, että liikennevaloissa auton ollessa pysähdyksissä autoholdilla, ilmeni pientä vapinaa ja tärinää sekä vatkausta.Auto-ohjelma oli sport ja laatikko sportilla. Vatkaus ja vapina poistui heti, kun laitoin laatikon normaaliin D asentoon. Joissain keskusteluissa epäillään eri merkeillä tälläisen oireen johtuvan moottorin tukikumeista? Oletteko huomanneet samaa? Auto on vuoden vanha 30,000 ajettu 530e.
Olisiko kuitenkin vain kyse sporttisemmasta ohjelmasta, eli laatikko on enemmän "valmiina" kun pedaalia painaa. Eli esim. momenninmuunnin olisi eri asetuksessa kuin normaalisti ja nyt olisi kokoajan pikkaisen valmiina...
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

salmol kirjoitti: 16 Heinä 2020, 00:03 Olisiko kuitenkin vain kyse sporttisemmasta ohjelmasta, eli laatikko on enemmän "valmiina" kun pedaalia painaa. Eli esim. momenninmuunnin olisi eri asetuksessa kuin normaalisti ja nyt olisi kokoajan pikkaisen valmiina...
530e:ssä ei ole momentinmuunninta.

Laatikon ollessa sportilla autokäy myös pysähdyksissä ollessaan, ja ainakin vasta ensimmäistä kertaa käynnistyttyään se käy tovin aika karkeasti ja täristää. Oliko moottori lämmin?
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

toukopouko kirjoitti: 16 Heinä 2020, 00:08
salmol kirjoitti: 16 Heinä 2020, 00:03 Olisiko kuitenkin vain kyse sporttisemmasta ohjelmasta, eli laatikko on enemmän "valmiina" kun pedaalia painaa. Eli esim. momenninmuunnin olisi eri asetuksessa kuin normaalisti ja nyt olisi kokoajan pikkaisen valmiina...
530e:ssä ei ole momentinmuunninta.
No, joku vehje siellä on mikä päättää mikä vaihde on ja kuinka paljon luistetaan. Jos se on sähkömoottori, niin olkoon, mutta pointti oli että kyseinen toiminta olisi normaalia ja liittyisi siihen että auto olisi nopeammin kiihdytykseen vastaava.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

AnalyticMind kirjoitti: 15 Heinä 2020, 22:35 Moi! Sellaiseen törmäsin tänään pariin otteeseen, että liikennevaloissa auton ollessa pysähdyksissä autoholdilla, ilmeni pientä vapinaa ja tärinää sekä vatkausta.Auto-ohjelma oli sport ja laatikko sportilla. Vatkaus ja vapina poistui heti, kun laitoin laatikon normaaliin D asentoon. Joissain keskusteluissa epäillään eri merkeillä tälläisen oireen johtuvan moottorin tukikumeista? Oletteko huomanneet samaa? Auto on vuoden vanha 30,000 ajettu 530e.
Mitäs merkkihuolto vastasi ?
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

salmol kirjoitti: 16 Heinä 2020, 00:41 No, joku vehje siellä on mikä päättää mikä vaihde on ja kuinka paljon luistetaan. Jos se on sähkömoottori, niin olkoon, mutta pointti oli että kyseinen toiminta olisi normaalia ja liittyisi siihen että auto olisi nopeammin kiihdytykseen vastaava.
Juuh, elikkäs teoriasi on että joko vaihdelaatikko tai sähkömoottori siellä luistaa ja tärisee niin että koko auto vatkaa? Okei, no, ei se toimi niin :lol:.

Eiköhän tuossa edelleen ole kyse moottorin aiheuttamasta tärinästä. 330e ravisteli hetken käynnistyttyään, ja samaa tekee tuo 530ex. Polttiksen käynnistyessä ensimmäistä kertaa se käy hetken tosiaan melko epätasaisesti. Ajossa tuota ei niin huomaa, mutta esim. liikennevaloissa seisoessa tuntee pientä "potkimista" paikallaan. Omissani tuo ei ole kestänyt kuin sen alkulämmittelyn ajan, minuutin pari tms ... jos se tuota tekee myös lämpimänä paikallaan seisoessa laatikko sport-asennossa niin käyttäisin autoa pajalla.

Ero siihen normaaliin D-moodiin tosiaan on esim. siinä että moottori tosiaan lämpimänä sammuu saman tien kun pysähdytään. Jos moottori on ehtinyt sen ensimmäistä käynnistystä seuraavan "pakkokäyttöjakson" pyöriä (eli ajan jolloin start-stop ei vielä aktivoidu vaan moottori käy jatkuvasti tilanteesta riippumatta, mitähän tuo kestää... 30sek-1min tms? Ei ole tullut kellotettua), vaihtaessa paikallaan Sportilta D:lle moottori sammuu välittömästi jolloin kaikki tärinätkin toki lakkaavat. Ei tuolla kuitenkaan varsinaisesti laatikon kanssa ole mitään tekemistä (paitsi se että sport-tila pakottaa polttiksen pysymään käynnissä myös pysähdyksissä).

En uskoisi tukikumien ongelmaksi ihan vähästä kyllä... ihan uutenakin tuo potkutteli samalla tavalla.
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
AnalyticMind
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Heinä 2020, 21:41

Kiitos vastauksista! Moottori oli lämmin, olin ajanut sportilla noin 30km. Täytyy seurailla tilannetta, tänään tulee vähän pidempi ajosiivu.
iNut
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Joulu 2015, 15:56
Auto: BMW 530e (G30) vm. 2017

AnalyticMind kirjoitti: 10 Heinä 2020, 22:00 Moi kaikille! 35 vuoden autoilun jälkeen ostin muutama päivä sitten v. 2019 530e Bemarin ja nyt pyytäisin konkareita vastausta pariin kysymykseen, johon en ole ruotsinkielisestä (!) manuaalista löytänyt enkä oikein tästäkään viestiketjusta, jonka kahlasin lävitse. Elikkäs, miten toimii battery Control? Ymmärsin, että jos laitan arvoksi vaikka 50%, niin se säästää puolet akusta esim. kaupunkiajoon , tai jos asetus on 100%, niin käyttääkö se silloin koko ajan polttomoittoria? Tyhmä kysymys, mutta miten saan sitten tämän reservin käyttöön, kun sitä tarvitsen? Elektroniikka tuskin päättää autonomisesti, että milloin on oikea hetki? :conf:
Toinen kysymys koskee akun lataamista polttomoottorilla. Mitkä asetukset täytyy olla päällä, jotta moottori generoi virtaa akkuun. Tänään tyhjällä akulla tehty 30 km kehätie lenkki nosti varausta vain 4% ekan parin kilsan aikana ja sitten virtaa ei tullut enempää. Kiitos vastauksista (ja kärsivällisyydestä aloittelijan kanssa) edes liikkeen myyjä ei osannut näitä kertoa minulle!
Battery Control -moodi lataa ja/tai pitää akun varauksen siinä asetuksessa mihin olet sen säätänyt. Eli, jos säädät sen esim. 50%:iin, ja akun varaus on alle sen, auto lataa polttomoottorilla varauksen tuohon 50%:iin ja sen jälkeen liikkuminen tapahtuu pelkästään polttomoottorin turvin niin että akun varaus pysyy siinä 50%:ssa. Jos akun varaus on yli 50% niin silloin auto ajaa bensan ja sähkön sekoituksella niin kauan kunnes akun varaus tippuu siihen 50%:iin ja sen jälkeen meno jatkuu pelkällä bensalla. Ja jos vastaavasti säädät varauksen 100%:iin niin silloin auto lataa ja pitää akun varauksen 100%:ssa. Jos lataat auton täyteen seinästä niin muutaman kilometrin pääsee silti sähköllä vaikka Battery Control asetus olisi 100%. Ilmeisesti akussa on pientä ylimääräistä reserviä tuon näennäisen sadan prosentin jälkeenkin. Ja kun haluat käyttää tätä säästettyä sähköä, niin vaihda E-drive -moodi joko Auto e-drivelle tai Max e-drivelle.

Jos ajat tuolla Auto -moodilla, niin auto ei silloin kovinkaan paljon lataa akkua ajamalla. Oikeastaan vain silloin kun se on mahdollisimman energiatehokasta, eli käytännössä alamäkeen mennessä ja jarruttaessa. Jos olet laittanut navigaattoriin jonkun määränpään, niin auto pyrkii lataamaan/säästämään automaattisesti muutaman kilometrin verran sähköä niin, että voit saapua määränpäähäsi sähköä käyttämällä. Samoin jos navigaattorin asetuksista on laitettu päälle "opi reitit" -asetus, niin auto oppii usein ajamasi reitit ja määränpäät, jolloin tämä sama ilmiö tapahtuu ilman että syötät navigaattoriin määränpäätä. Esim. minulla auto tuntuu tunnistavan kun menen töihin ja pääsen aina viimeisen muutaman kilometrin sähköllä.

Näin siis ainakin omassa 2017 vuotisessa 530e:ssa, en tiedä onko 2019 -mallivuoteen tullut jotain muutoksia. Avasiko tämä yhtään auton toimintaa?
Vastaa Viestiin