530e kokemuksia ja keskustelua

G30, G31
My.Ai.Hu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 122
Liittynyt: 25 Touko 2013, 16:55
Auto: 530eXA M-sport
I4 M50 tilattu

Monni kirjoitti: 06 Helmi 2021, 09:06 Kyllä näitä lämmitettyä ja viilennettyä saa etänä , mutta lämpöpumppua ei ole meidän g20 eikä g30 hybridissä. Eikä käsittääkseni missään muussakaan merkissä.
No huhja lämmin smörgari.

'Kyllä ainakin itsellä lämpöpumppu pitää möykkää kesällä kun jäähdyttää valmiiksi..
että silleen niin kulkine g30 -20
Monni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 07 Heinä 2019, 19:19

Tässä lainaus g 21 koeajosta. Ei ole ilmalämpöpumppua..
Ylipäätään auton sähkölaitteet ottavat virtansa suoraan ajoakusta eikä siihen käytetä polttomoottoria. BMW:n mukaan tämä parantaa voimansiirron energiatehokkuutta. Autossa ei ole lämpöpumppua.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

My.Ai.Hu kirjoitti: 06 Helmi 2021, 17:28
Monni kirjoitti: 06 Helmi 2021, 09:06 Kyllä näitä lämmitettyä ja viilennettyä saa etänä , mutta lämpöpumppua ei ole meidän g20 eikä g30 hybridissä. Eikä käsittääkseni missään muussakaan merkissä.
No huhja lämmin smörgari.

'Kyllä ainakin itsellä lämpöpumppu pitää möykkää kesällä kun jäähdyttää valmiiksi..
että silleen niin kulkine g30 -20
Se on vaan sähköllä toimiva jäähdytys (kompura jne). Ja talvella lämmennee sähkövastuksen ja puhaltimen avulla. Sama fiilis mutta eri asia ja tehokkuus (lämmityskäytössä). Talvella varmasti haaste -20 keleillä, mihin lämmityskäytössä lauhduttimen kondenssivesi jäätyy/jää. Noh, onhan Priuksessa ja muissakin (varmaan kennot lievästi solmussa kun ainakin Toyotalla tippuu kennon lamellit alapäästä tyypillisesti... Varmaan jää vääntelee eestaas).
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

masaf1 kirjoitti: 07 Helmi 2021, 09:02
Se on vaan sähköllä toimiva jäähdytys (kompura jne). Ja talvella lämmennee sähkövastuksen ja puhaltimen avulla. Sama fiilis mutta eri asia ja tehokkuus (lämmityskäytössä). Talvella varmasti haaste -20 keleillä, mihin lämmityskäytössä lauhduttimen kondenssivesi jäätyy/jää. Noh, onhan Priuksessa ja muissakin (varmaan kennot lievästi solmussa kun ainakin Toyotalla tippuu kennon lamellit alapäästä tyypillisesti... Varmaan jää vääntelee eestaas).
Juuri näin. Lisäksi ilmalämpöpumpun teho ja hyötysuhde hiipuu sitä kohti milloin sitä eniten tarvitsee, eli kovalla pakkasella ei ole kumpaakaan.

Tän lisäksi sanon vielä sen itsestään selvän asian: plug-in hybridissä on myös edelleen se polttomoottori, josta lämpöä saa "ilmaiseksi" tehon sivutuotteena.

Sähköautossa noissa pumpuissa on siis aivan huimasti enemmän järkeä. Mutta ei niissäkään siis kaikissa olosuhteissa. Sähköautossa se etu lämmitysvastuksiin ja perinteiseen ilmastointiratkaisuun tulee tuolla +10 -- -10 asteiden välissä. Ei viilennyskaudella eikä kovalla pakkasella.
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Niin, en ole LVI-alan asiantuntija, mutta tuo sähköllä toimiva kompura, mikä tekee kylmää ilmaa kesähelteellä, on lämpöpumppu(samoin kuin jääkaappi). Ainakin wikipedian mukaan.
nipex
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 16 Maalis 2020, 19:33
Auto: 530e xDrive

Onhan se lämpöpumppu joo. Mutta lämpöä sillä ei näissä autoissa sisätiloihin tehdä mistä yleensä on kyse kun sähkö- ja hybridiautoista puhutaan.
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Jos pumppu ei tee kylmää, mistäköhän johtuu, että ei sitten kovalla pakkasella tee lämpöä, jos on ns. suora sähkö? Vaikka olis johdon päässä.
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

nipex kirjoitti: 07 Helmi 2021, 13:17 Onhan se lämpöpumppu joo. Mutta lämpöä sillä ei näissä autoissa sisätiloihin tehdä mistä yleensä on kyse kun sähkö- ja hybridiautoista puhutaan.
Jotta menisi tarpeeksi sekavaksi tämä lämpöpumppukeskustelu, niin monessa artikkelissa olen nähnyt myös tuota bemarin plugareissa ("webaston tilalla") olevaa 5kW vastuksella ja kiertovesipumpulla varustettua lämmöntuottoyksikköä kutsuttavan "lämpöpumpuksi", vaikkei sillä siis ole mitään tekemistä ilmalämpöpumpun kanssa (saatikka minkään muunkaan "lämpöpumpun" jossa siis normaalisti kompressori, kuristin ja kaksi lämmönvaihdinta).
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Joo, muilta itsekin tuon kuullut, ei siis perustunut tietoon. Ja oletin kun tekee kylmää kesällä, olis sitäkautta toteutettu myös lämmöntuotto. Kiertovesi lämmittää siis ainoastaan kabiinin?
Mikkoyli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Tammi 2021, 20:56
Auto: BMW 545xe
Audi Q7 4.2 TDi
Corvette C6Z06 ahdettu
Paikkakunta: Tornio

Mikähän on piipitys piip-piip, joka kuuluu lähes aina kun käännyn pihatieltä tielle? Kuuluu myös joskus kun hidastan risteykseen. Kuuluu vain kerran piip-piip. Ei siis kuten rekoissa peruutusääni.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

315i kirjoitti: 09 Helmi 2021, 17:03 Kiertovesi lämmittää siis ainoastaan kabiinin?
Esilämmittää joo, kyllä se sitten ajossa lopulta aukeaa myös bensakoneeseen päin.
Tilulilulii
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 18 Helmi 2021, 16:26

Terve, tuli tuossa pari viikkoa sitten hommattua -18 G30, kun hybridi oli houkuttanut jo pidemmän aikaa. Noh asiaan... Onko teillä muilla kuinka pitkä toimintamatka nyt näillä pakkasilla. Itselle tuli ehkä pienenä yllätyksenä se, että pelkällä sähköllä pääsee vain 16-20km noin -20 pakkasella, vaikka auto on laturissa esilämmitetty.
Onko siis ihan normaalia vai pitääkö olla huolissaan???
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Kuulostaa ihan ok:lta, mulla -17 vm. Kesällä sitten enemmän. :)
Viimeksi muokannut mj1973, 18 Helmi 2021, 18:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
M-Sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 177
Liittynyt: 01 Helmi 2020, 15:37
Paikkakunta: Munchen, Germany

En ole kertaakaan tankannut G30 mallia talven aikana. Auto pääasiassa seissyt koko talven ja odottaa kiihkeästi kevättä. 😀
Meinland
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 03 Elo 2019, 19:08

Hyvin pelittää itellä 530e esilämmitys kovemmillakin pakkasilla ja sähköajo onnistuu heti asetettuun lähtöaikaan. Esilämmitys lämmittää nestekierron joka lämmittää akuston ja kun kones jossain vaihees käynnistyy on nesteetkin lämmenneet. Ei mitään ongelmia käynnissä parkissa ollessa jos käynnistän koneen pakkasella. Toises autos on Eberi ja en kyl osaa paremmuusjärjestykseen näitä lämmittimii laittaa kokemuksieni perusteella tältä talvella. Oma 530e menee siinä kympin pakkasella 30 kilsaa 60-80 km/h nopeuksilla. Siinä nollan kieppeillä olen ajanut yhteensä 150 kilsan työmatkastani 75 kilsaa sähköajoa jossa lataus kotona ja työpaikalla. Toki hybridin ominaisuuksia tulee käytettyä ahkerasti jotta siitä ottaa kaiken hyödyn irti mutta lämmöstä kabiinissa en talvella tingi. Ja poppikones soi kyllä normikovalla. Kesällä 40-46 kilsaa sähköajoa yhdellä latauksella ja nopeudet on samalla työreitillä 60-100km/h . Täytyy sanoo Volvo V90 jälkeen että erittäin tyytyväinen hybridi Bemmiin.
Mobility
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 24 Touko 2014, 11:05

Mikä on kova pakkanen? Ei minulla ainakaan kovalla pakkasella lähde sähköllä sama miten lämmittää. En laske -10 astetta kyllä vielä edes kovemmaksi pakkaseksi, siinä se saattaa vielä just lähteä kunnon lämmittämisellä. Mulla on 2020 mallinen, mutta ei facelift. Oisko siinä ero sitten.
Meinland
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 03 Elo 2019, 19:08

-19 oli kovimmillaan pakkanen kun lähdin aamuisin töihin ja esilämmitys oii ollut päällä ja kabiini oli myös lämmin. Itellä ollut uudesta toi 2018 malli ja reilu 35 th tulee vuodes ajoo. Tosin noi satasen rajoitukset ajan polttiksella. Tuli testattua näillä Etelä-Suomen pakkasilla ajelua useampana aamuna viime kuukausina,joten hyvin on itellä toi lämmitys+sähköajo onnistunut. Onko sitten vuosimallien välillä eroja autojen ajo-akkujen ja moottorin lämpöeristyksissä kun akut ovat muuttuneet, näistähän ei ole tietoja mutta hyvin on itel pelittäny. Ajoakusta saa Bemmi huollosta faktaa kuinka paljon akun ”prosentteja” on jäljellä , jos käytettynä auton hommaa. Saa siten vähän viitteitä montako vuotta ajoakku vielä kestää. Näin ainakin toimii homma toisella Saksalais-merkillä
kebis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 01 Elo 2017, 20:12
Auto: F20 116i, G30 LCI 530e
Paikkakunta: Espoo

2017 530e lähti aina kelistä riippumatta liikkeelle sähköllä. Tosi kylmällä keliä sähkötehoa oli aluksi tyrkyllä vain 15 %, mutta varovasti ajaen sillä pärjäsi kaupunkiajossa kunnes n. 5 km ajon jälkeen akku lämpesi ja rupesi antamaan 40 % tehoja.
Tuoreempi 2020 LCI 530e on tässä lajissa surkea; jo luokkaa 10 asteen pakkasessa lähtee aina bensakoneella liikkeelle. Kehitys ei aina kehity :-(
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Minulla oli aiemmin G30 530e 2018 ja jos verrataan sitä nykyiseen uuteen G20 330e:n, niin samalla lailla käyttäytyy:
Pakkasta yli kymmenen, niin tallista peruutus onnistuu sähköllä ja sitten eteenpäin lähdössä lähes heti polttis käynnistyy.

Oletetaan että pakkasta on vaikka rapeet -20"C, niin n. 1 kilometrin päästä sähkö avustaa jo reippaasti polttista ja kulutus tippuu sinne 3-4 litran paikkeille 100km kohden, ja muutaman kilometrin jälkeen sähköllä voi ajaa max 20% tehoilla ja siitä eteenpäin ajettaessa pikkuhiljaa sähköllä ajo vahvistuu koko ajan. Tämän teki/tekee molemmat autot.

(Muuten, tänään kun keli oli jo plussalla 3 astetta, niin sähköllä pääsin 120km matkalla jo 57km. Tämä siis matka-ajossa ja 330e xDrivellä ajettuna).
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Monni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 07 Heinä 2019, 19:19

2019 BMW 530 e lähtöaikaan yli 2 tuntia latauksessa ja lämmitys päälle lähti -17 täydellä akkuteholla heti liikkeelle. Viime viikon torstai aamuna pakkasta aamulla-25. Taas akun lataus lähtöaikaan ja lämmitys. Polttomoottori heti käyntiin ja n 2 km ajon jälkeen täydet hybriditehot käytössä. Tämä pelaa loistavasti, toisin kuin - 20 mallin 330 e, joka odottaa korjaamolle pääsyä jakari mittaristossa.
Vastaa Viestiin