530e toimintasäde sähköllä

G30, G31
Uuno
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 21 Huhti 2011, 09:59
Auto: G30

0 rangella latas 7.35kWh ja sen jälkeen range 24km. Tuota ennen matkaa oli pääosin matka-ajoa. Vaikka akku olisi aamulla täynnä ja range 20 km, niin tuota matkaa sillä ei pysty ajamaan. Max edrivellä antaa keskikulutukseksi 24,9kWh/100km.
Monni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 72
Liittynyt: 07 Heinä 2019, 19:19

Kyllä tuolla kaiken järjen mukaan pitäisi pystyä ajamaan vähintään 30 km. Jos se keskikulutus 24,9, niin 20 km matkalla menisi vasta 5 kw. Nyrkkisääntö noissa wltp kulutuksissa kuivalla kesäkelillä on , että 1 kw ajaa 5 km.Lämmityslaitteella kyllä pystyy lyhentämään hyvin rangea, kun siinä 5 kw vastus. Itsellä 19 asteen pyynti ja jos lasit pysyy auki ja ok muutoin, niin pidän välillä offilla. Valmistajan ohje, että käytä mieluummin ratinlämmitystä ja penkinlämmitystä.
Laku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 89
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:50
Auto: F11 535d ja E81
E31 850Csi ja E31 850i
E24 635Csi

Monni kirjoitti: 08 Marras 2021, 23:39 Nyrkkisääntö noissa wltp kulutuksissa kuivalla kesäkelillä on , että 1 kw ajaa 5 km.Lämmityslaitteella kyllä pystyy lyhentämään hyvin rangea, kun siinä 5 kw vastus. Itsellä 19 asteen pyynti ja jos lasit pysyy auki ja ok muutoin, niin pidän välillä offilla. Valmistajan ohje, että käytä mieluummin ratinlämmitystä ja penkinlämmitystä.
Kyllä minun silmiin kuulostaa ankealta ja kankealta, jos ei puhallusta raaski pihiyden takia pitää päällä.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 493
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Laku kirjoitti: 09 Marras 2021, 09:36
Monni kirjoitti: 08 Marras 2021, 23:39 Nyrkkisääntö noissa wltp kulutuksissa kuivalla kesäkelillä on , että 1 kw ajaa 5 km.Lämmityslaitteella kyllä pystyy lyhentämään hyvin rangea, kun siinä 5 kw vastus. Itsellä 19 asteen pyynti ja jos lasit pysyy auki ja ok muutoin, niin pidän välillä offilla. Valmistajan ohje, että käytä mieluummin ratinlämmitystä ja penkinlämmitystä.
Kyllä minun silmiin kuulostaa ankealta ja kankealta, jos ei puhallusta raaski pihiyden takia pitää päällä.
En ymmärrä kans alkuunkaan. Kuinkahan monta prosenttia tuo energiansäästö mahtaa tuollaisen kalliin auton arvonalenemassa näkyä?
Kukin toki taplaa tyylillään mutta silti
Monni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 72
Liittynyt: 07 Heinä 2019, 19:19

Tässä ei nyt ole pihiydestä ja ankeuksista eikä ylipäänsä minun ajoista kyse, vaan Uuno kyselee, miten toimintamatka sähköllä on niin lyhyt. Minulla ei tule enää muita syitä mieleen, kuin lämmitys, jos 7 kw ei riitä edes 20 km sähköiseen ajoon.
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 339
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

Juu, lämmitys, niinhän Wonderi kirjoitti myös sähkökulkineen range -ketjussa.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1198
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: 530e 2017
i4 M50 (tilattu)
iX1 xdrive30 (tilattu)
Paikkakunta: Helsinki

Oma 2017 mallinen 530e lataa nyt 98tkm ajettuna myBMW sovelluksen mukaan ~10% kohdilta ~7 kWh tai ~8 kWh kun ladataan täyteen.

Range-arvio pyörii jossain 25 km paikkeilla. Ei mitään hajua miten se vastaa todellisuutta, en ole käyttänyt max edrivee kuin korkeintaan jossain parin kilsan ajossa.
Monni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 72
Liittynyt: 07 Heinä 2019, 19:19

Olen huomannut, että kun hybrid tilassa ajaa akun loppuun, niin tässä vaiheessa kytkemällä max e drive tilan auto kulkee vielä useita kilometrejä ja ajaa akun n 3 prosentin tilaan. Muutenhan siinä yleensä tyhjänä 8 prosenttia omassa. Auto voi ilmoittaa tällöin ensin , ettei sähköajo mahdollista, mutta alkaa aika nopeasti kulkemaan vielä sähköllä.
Avatar
Keba
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Touko 2011, 03:56
Auto: G30

En tiedä usko loppuu näihin BMW sähköakkuihin ennen kuin vaihto tulee eteen. Nyt neljä vuotta alla 530e ja range tippuu vauhdilla. Tälle vuodelle näyttää ensimmäistä kertaa yli 30km kun se ollut 24-27 luokkaa. 150 km viikossa vähemmän sähköajoa kuin 2018 näkyy myös bensan kulutuksessa. Eihän tästä kukaan ota vastuuta vaikka mielestäni pitäisi. Seuraava auto ei tule olemaan BMW.!
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1198
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: 530e 2017
i4 M50 (tilattu)
iX1 xdrive30 (tilattu)
Paikkakunta: Helsinki

lnaukkar kirjoitti: 10 Marras 2021, 08:43 Oma 2017 mallinen 530e lataa nyt 98tkm ajettuna myBMW sovelluksen mukaan ~10% kohdilta ~7 kWh tai ~8 kWh kun ladataan täyteen.

Range-arvio pyörii jossain 25 km paikkeilla. Ei mitään hajua miten se vastaa todellisuutta, en ole käyttänyt max edrivee kuin korkeintaan jossain parin kilsan ajossa.

Heh…

103tkm ajettuna (alta 5v) akku vikaantui. Oireena tehonpuute ja sähköajon katoaminen tilanteissa, jossa se aiemmin oli mahdollista. Lopulta pari kuukautta myöhemmin jakaria ruutuun ja myöhemmin vielä punainen akun kuva.

107tkm kohdalla 2/6 akkumoduuleista ohjainlaitteineen on vaihdettu uusiin. Hinta 3100e plus 400e diagnostiikkaa, maahantuoja ja myyntiliike tuli vastaan 45% — maksettavaa jäi 1700 + 400.


Nyt 108tkm 5v ajettuna kantama yhä sama kuin aiemmassa viestissäni ;)
Avatar
Keba
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Touko 2011, 03:56
Auto: G30

Kiitos tiedosta.
Tässä mun vekottimessa taisi akut vikaantu jo eka vuoden jälkeen.
Triple
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 11 Kesä 2013, 17:32
Auto: G31 530E xDrive Touring, MSport
Paikkakunta: HELSINKI

Hei,

Vaihdoin Toukokuussa dieselistä saman koriseen (tosin LCI malliin) 530E XDive Touringiin, vm 2021

Nyt ajanut autolla reilu 2700 km
- sähköllä noin 1200 km
- bensalla ajettu pääsääntöisesti moottoritiellä vapaa-ajan paikalle (kesälomalla oltu)
- keskikulutus 3,9 ltr ja noin 11 kwh per 100 km
- työmatka päivässä noin 40 km (plus kaupassa käynnit) minkä pääsee säällisesti ajaen yhdellä latauksella ja rangea voi jäädä vielä 5-7 km. Bensa kone käynnistyy pari tai muutaman kerran viikossa rampista kiihdyttäessä tai jossakin ylämäessä, hetkeksi.
- lyhyessä ajossa kuumalla jos esim. käy kaupassa välillä niin range lyhenee aina ilmastoinnin viilentäessä auton
- Toisaalta nyt kelien hieman jäähdyttyä huomannut oudon ilmiön
- kun pysähtyy kaupassa niin sinä aikana range kasvaa ilman latausta
- toki kasvanut range sulaa normaalia nopeammin liikkeelle lähdettyä

Saas nähdä mikä range on sitten talvella.

Millaiselta nämä kokemukset vaikuttavat teidän kokemuksiin verrattuna?
ex -G31 530DA XDrive Luxury line, F10 528A XDrive, F30 320IA xDrive MSport
PAT
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 50
Liittynyt: 19 Maalis 2012, 20:29
Auto: 530eX LCI M Sport 2021
Paikkakunta: Tuusula

Triple kirjoitti: 27 Heinä 2022, 18:21 Hei,

Vaihdoin Toukokuussa dieselistä saman koriseen (tosin LCI malliin) 530E XDive Touringiin, vm 2021

Nyt ajanut autolla reilu 2700 km
- sähköllä noin 1200 km
- bensalla ajettu pääsääntöisesti moottoritiellä vapaa-ajan paikalle (kesälomalla oltu)
- keskikulutus 3,9 ltr ja noin 11 kwh per 100 km
- työmatka päivässä noin 40 km (plus kaupassa käynnit) minkä pääsee säällisesti ajaen yhdellä latauksella ja rangea voi jäädä vielä 5-7 km. Bensa kone käynnistyy pari tai muutaman kerran viikossa rampista kiihdyttäessä tai jossakin ylämäessä, hetkeksi.
- lyhyessä ajossa kuumalla jos esim. käy kaupassa välillä niin range lyhenee aina ilmastoinnin viilentäessä auton
- Toisaalta nyt kelien hieman jäähdyttyä huomannut oudon ilmiön
- kun pysähtyy kaupassa niin sinä aikana range kasvaa ilman latausta
- toki kasvanut range sulaa normaalia nopeammin liikkeelle lähdettyä

Saas nähdä mikä range on sitten talvella.

Millaiselta nämä kokemukset vaikuttavat teidän kokemuksiin verrattuna?
Samantyyppiset kokemukset. Lämpimillä keleillä pääsee n. 50km akullisella minun ajoprofiilillani, talvella n. 30km. 15 asteen pakkasella vaatii jo latauksen ajoittamista lähelle lähtöä, jotta suostuu sähköllä edes käymään. Jäähdytys kuluttaa akkua maltillisesti, lämmitys puolestaan paljon. Itsellä on tullut tavaksi napauttaa aina startatessa sähkömoodi päälle, jolloin nilkan voi oikaista huoletta ilman, että polttomoottori käynnistyy. Sähkömoottorillakin pysyy normiliikenteen mukana ihan OK. Jos jotain voisi toivoa, niin isompi akku, tehokkaampi laturi ja tehokkaampi sähkömoottori. Kuulostaa aika lailla täyssähköautolta :)
Triple
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 11 Kesä 2013, 17:32
Auto: G31 530E xDrive Touring, MSport
Paikkakunta: HELSINKI

Kiitoksia vastauksesta.

Toinen kysymys
- olen nyt ajanut itse autolla reilu 3,000 km ja autolla ajettu yhteensä alle 15,000 km
- viime aikoina havainnut seuraavan ilmiön
- esim. tänään töissä akut täynnä ja lähtiessä sieltä range 43 km
- ajoin muutaman km mancavelle ja range laski tietysti
- olin mancavella noin 15 min ja range oli lähtiessä 45 km
- ajoin kotiin päin ja kävin välillä kaupassa
- Range laski 29 km ja kaupasta lähtiessä oli taasen yli 30 km
- kokemuksen mukaan nämä "palautuvat" kilometrit sulavat liikkeelle lähtiessä nopeammin kuin ajetut kilometrit oikeasti ovat

Kysymys
- onko samanlaisia kokemuksia
- Mistä johtuu?
ex -G31 530DA XDrive Luxury line, F10 528A XDrive, F30 320IA xDrive MSport
Jasp
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 02 Helmi 2021, 18:13
Auto: X3 30e 2022

^hyvin samat kokemukset 4 tkm ajetulla X3 30e:llä, näissä lienee kutakuinkin sama voimalinja ja akkukapasiteetti (?). Tuo rangen kasvu pikkustopeilla lienee joku virhe softassa, ne lisäkilsat tosiaan katoaa vikkelään. Tulee ehkä enemmän seurattua kokonaisrangea mitä sähköllä on päässyt. Sitten jos sitä "akkutankin" mittaria seuraa, niin yleensä mulla range-ennuste on pienempi kuin mitä ajetun perusteella kulutetusta sähköstä voisi päätellä. Ei nää ihan synkassa tunnu menevän...
Ex: G01 X3 20xda, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i. Mp:t BMW K1300S, K1200S.
Triple
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 11 Kesä 2013, 17:32
Auto: G31 530E xDrive Touring, MSport
Paikkakunta: HELSINKI

Kiitoksia kommenteista
Itselläni näyttää kesäkäytössä kun lataan toisessa päässä niin pääsen työmatkan sähköllä edes takaisin, yhteensä noin 40 km.

Toimii kesällä hyvin mutta miten talvella?

Toki syksyllä tulossa latauspaikka myös toiseen päähän ja asia helpottuu.

100 km range tosi helpotusta arkielämään tai täyssäköauto?
ex -G31 530DA XDrive Luxury line, F10 528A XDrive, F30 320IA xDrive MSport
mikse
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 09 Helmi 2013, 13:51
Auto: G30 530ex M-Sport

Ei sitä rangea kannata tuijottaa. Se muodostuu ihan edellisten ajojen perusteella ja auton "oikea" range on loogisesti linjassa kulutuksen kanssa. Tämän opit pikkuhiljaa, kun ajelet samantylisiä reittejä.
Monni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 72
Liittynyt: 07 Heinä 2019, 19:19

Range näyttö tuntuu riippuvan kuun ja tähden asennosta ja on vain ennuste tulevasta. Omiin kokemuksiin perustuen 50 km rangeen on kohtuullisen helppo päästä lumettomina aikoina. Kituuttamalla pääsee n 60 km. Ehkä kerran kaksi on 40 km työmatka kovilla pakkasilla jäänyt sähköajolla vajaaksi. Autoni on tankattu viimeksi 18.4. ja ajettu sen jälkeen reilut 3800 km. Tästä sähköllä yli 3500 km ja auton keskikulutus näytössä 0.6l. Auto siis 530 e xdrive.
mikse
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 09 Helmi 2013, 13:51
Auto: G30 530ex M-Sport

57,9km akullisella Eco prolla, ilmastointi 18 asteessa, radio päällä ja vähän rajoituksen yli pääkaupunkiseudun kehäteitä ja paikalliskatuja viime sunnuntaina kaveria lentokentälle heittäessä. Tämä taisi olla oma ennätys. Auto lähti latauksesta eli oli optimaalinen setti tuohon ajeluun.
Avatar
LuZiaN0
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 223
Liittynyt: 28 Heinä 2012, 18:47
Auto: X3 30e M-Sport 2022

mikse kirjoitti: 16 Syys 2022, 15:33 57,9km akullisella Eco prolla, ilmastointi 18 asteessa, radio päällä ja vähän rajoituksen yli pääkaupunkiseudun kehäteitä ja paikalliskatuja viime sunnuntaina kaveria lentokentälle heittäessä. Tämä taisi olla oma ennätys. Auto lähti latauksesta eli oli optimaalinen setti tuohon ajeluun.
Paljonko oli reissun kokonaispituus?
X3 30e M-Sport 2022
Vastaa Viestiin