530e kysymyksiä/mietteitä

G30, G31
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

El_Ucca kirjoitti: 08 Kesä 2020, 13:59
Sama koko kuin aikaisemmin, mutta renkaat uudet. Tuo range siis silloin kun akku täynnä ja auto laturissa.

Nyt tänään se näyttää yhtäkkiä 29km. En oikee ymmärrä mihin toi perustuu?
Samaan se perustuu kuin aina: edellisten ajojen kulutukseen ja vallitsevaan lämpötilaan...
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
mikse
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 09 Helmi 2013, 13:51
Auto: G30 530ex M-Sport

Aika samoja reittejä aika samalla ajotyylillä ajelen ja range on 99% 28km ja 47km välillä. Latauksesta lämpimällä kelillä vähäkulutuksisen ajon jälkeen oli pari viikkoa sitten tuo 47km. Yleensä esim tuo lähdettäessä 28km oleva range ei putoa kuin pari kilsaa ensimmäisten kymmenen kilsan ajon aikana.
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Jos oot kengitelly motarilla 120+ tms. niin ennakoi sun käyttäytyvän ens kerralla samoin. Ite kun pääsin 330e yli 40 km sähköllä, sukkasillaan ajoin, niin seuraavan latauksen jälkeen tais näyttää jotain 38 kilsaa sähkörangeksi.
Tosin tuo sitten putos kyllä siihen noin 28 melko nopeesti.
Niin ja 330e luvataan 40km sähköllä.
mikse
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 09 Helmi 2013, 13:51
Auto: G30 530ex M-Sport

Edellisen postaukseni jälkeen liikkeellelähtiessäni range oli 35km ja akkua jäljellä aikalailla 75%. Kulutettu osa oli käytetty Google Mapsin mukaan 16,1km:n matkaan suoraan latauksesta lähtien sisältäen 10km Kehä Ykköstä ja 6km taajamassa.

Edit: edellisellä lähdöllä (75% jäljellä) ajetun muutaman kilsan jälkeen lataukseen ja täytenä näyttää rangeksi nyt 47km.
micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020

Ollut vähän kiireitä tässä, niin ei ole ehtinyt ottaa kantaa omaan topiciin. :)

On tämä 530e kyllä aika namu ajella. :thuup:

Oma latauasema kotona on ollut kyllä luxus-juttu, ja niin kätevää kun auton voi heittää letkun päähän silloin kun tarvis. Kaupunkiajossa keskikulutus ollut nyt n. 1.3l joka aikalailla - ei juurikaan mitään. :thuup: Kuukausi sitten tankkasin täyteen ja viisari heilahtanut ihan aavistuksen. Tällä menolla seuraava tankkaus joskus syksyllä. :lol:

Mietin tässä, että kun vähemmän matkaa ajan, että mikä ajomoodi olisi nyt fiksuin pitää yllä. Ajoin tuossa parisataa kilsaa sport-moodilla ja kulutus oli jotain 4.5l luokkaa. Eli, kysymys kuuluu. Millä moodilla vedätte matkaa?
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
mikse
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 09 Helmi 2013, 13:51
Auto: G30 530ex M-Sport

micqo kirjoitti: 13 Kesä 2020, 19:52Mietin tässä, että kun vähemmän matkaa ajan, että mikä ajomoodi olisi nyt fiksuin pitää yllä. Ajoin tuossa parisataa kilsaa sport-moodilla ja kulutus oli jotain 4.5l luokkaa. Eli, kysymys kuuluu. Millä moodilla vedätte matkaa?
Kaikki reissut on ajettu comfort ja auto e-drive päällä määränpää asetettuna naviin.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Ecolla ja naviin määränpää, niin jakaa energian oikein koko matkalle.
Jos määränpäässä paljon ajoa taajamassa, niin battery control haluttuun prosenttiin.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Adaptive tai tahallaan joko comfort tai sport ajotilassa pitkät matkat menee. Auto edrive jos ei akkua tarvitse säästää. Silleen helppoa ja vaivatonta.

Jos autosta löytyy adaptive ajotila, niin kannattaa koodata vakiona päälle jo startista. Yllättävän suuri osa matkasta menee silloin eco-tilassa ilman että pitää kärsiä eco-sanasta mittaristossa :D
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Ja ninä olen luullut että Adaptive ajotila vaikuttaa pelkästään alustan toimintoon: Suorilla mukava ja mutkiin muuttuu jäykemmäksi.

Kaikkea oppii. Täytynee käyttää enemmän sitä nyt.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

gestapo kirjoitti: 14 Kesä 2020, 10:37 Ja ninä olen luullut että Adaptive ajotila vaikuttaa pelkästään alustan toimintoon: Suorilla mukava ja mutkiin muuttuu jäykemmäksi.

Kaikkea oppii. Täytynee käyttää enemmän sitä nyt.
Kyllä!

In this mode, the parameters of the Electronic Damper Control (VDP), the Electric Active Roll
Stabilization (EARS), Electronic Power Steering (EPS) and the automatic transmission, for example,
are switched between "COMFORT", "SPORT" and “ECO PRO” settings depending on the driving
situation. However, when "ADAPTIVE" mode is active, no changes that restrict comfort (seat heating,
A/C settings, etc.) are made in the event of switching to "ECO PRO" mode.

"ADAPTIVE" reacts to the current driving style. The affected control units can change their
parameters on the basis of the detected driving style.

With the navigation system, the mode makes use of the available map data and optimizes "ADAPTIVE"
mode by predictive functions such as early reaction to bends, junctions and road type.

The displays on the instrument cluster and Central Information Display (CID) remain in "normal" mode
and do not continuously change between "COMFORT" and "SPORT" modes. This is to prevent the
driver from being distracted or lose comfort by changes in the displays. "ADAPTIVE" mode changes
the modes in the background so that the driver does not notice the changes directly.

The following influences on the driving style are taken into account, among others:
• Longitudinal dynamics
• Current speed
• Pedal sensor position
• Cruise control (sensor data from ACC radar sensor)
• Sport shift gate for automatic transmission
• Turn indicator
• Steering wheel movements
Kepsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 18 Heinä 2021, 13:23

Terve.
Just tuli hommattua 530e.
Mikä se sovellus on millä voi säätää esilämmitystä ja latausta ym. puhelimella
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Kepsu kirjoitti: 18 Heinä 2021, 13:47 Terve.
Just tuli hommattua 530e.
Mikä se sovellus on millä voi säätää esilämmitystä ja latausta ym. puhelimella
My BMW -niminen appi.
bmwindividual
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 21:16

Onko palstalaisilla tietoa sopivatko F10:n orggis kattotelineet G30:n katolle?
Jone111
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 22 Marras 2020, 11:13
Auto: BMW 530e M-sport -19

530e:n huonoksi puoleksi voi nostaa sen, ettei se ole täyssähkö. Pikkuakkuinenkin matkaa kivasti sähköllä, latailla voi useammassa paikassa nykyisin. Huiput n. 40km (ilmastointi kiinni) tavallisesti 30km. Kulutus on sähköllä asettunut 20kwh/100km, elikkäs mielestäni kohtuulliseen tasoon, jopa halpaan, etenkin kun vertaa auton vievän kaupungissa pelkällä fossiililla sen 8-10l/100km.

Ja akun käyttö jäähdytykseen tai lämmitykseen on aika kiva ominaisuus.
kebis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 01 Elo 2017, 20:12
Auto: F20 116i, G30 LCI 530e
Paikkakunta: Espoo

bmwindividual kirjoitti: 10 Elo 2021, 16:27 Onko palstalaisilla tietoa sopivatko F10:n orggis kattotelineet G30:n katolle?
Ei sopineet, kokeilin niitä, ja uudet piti hankkia G30 vaihdon yhteydessä. Onneksi nuo on sellaisia jolla voi viimeisen tinkimisen tehdä, puoleen hintaan tullee helposti koska silläkin jäävät omilleen
Kaspe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Huhti 2020, 19:23

Tulipa vaihdettua F30 330e -> vm2018 530e:n
Muutama kysymys joihin joku toivottavasti osais vastata:

- Auto Edrive tilassa, vaihtaa sähköstä polttomoottoriin automaattisesti noin 90kmh vauhdissa, edellisessä se oli 80kmh. Pystyykö tätä muuttamaan jostain? Pidin tuota 80kmh parempana.

-Osamatkatiedot, edellisessä autossa näkyi myös edeltäneen ajomatkan kulutettu sähkö, nyt on näkyvissä vain keskinopeus ja bensan kulutus?

-MyBmw sovellus, Connected nimellä kun vielä oli, niin myös täältä löytyi edellisen ajomatkan tiedot, nyt en löydä mitään tietoja edellisestä ajosta. Onko ne jossain mutta en vain ole löytänyt niitä?

- Bmw:n nettisivujen Connected portaalin kautta löysi tiedon muunmuassa tarkan kilometrimäärän siitä, paljonko autolla oli ajettu sähköllä ja bensalla. Nyt en tuota enää löydä tämän auton kohdalla?

Kiitoksia jos joku osaa vastailla.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Kaspe kirjoitti: 14 Syys 2021, 13:33
Kiitoksia jos joku osaa vastailla.
Vastaus kaikkiin sun 4 kysymykseen on: ei :)
Uuno
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 21 Huhti 2011, 09:59
Auto: G30

Olen harkinnut siirtyväni Mersun puikoista takaisin Bemariin ja siihen liittyen muutama kysymys. Hirveästi näistä ei löydy tyyppivikoja löytyvän, mutta aina vähän hirvittää ostaa auto mikä on ladattu täyteen tekniikkaa. Malli olisi 530e. Onko noissa jotain mikä olisi syytä tarkistaa ennen kauppoja? Hyvää autossa on toki se, että takuu voimassa ensi syksyyn ja jatkettavissa 2023 asti. Edellyttää varmaankin merkkailla tehtäviä huoltoja? Minkälaiset ylläpitokulut noissa muuten on?

Harkitsemassani autossa on mm. sähköisesti säätyvä alusta. Mitä tämä tarkoittaa ja onko niissä ollut ongelmia?
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

Uuno kirjoitti: 13 Loka 2021, 17:31 Olen harkinnut siirtyväni Mersun puikoista takaisin Bemariin ja siihen liittyen muutama kysymys. Hirveästi näistä ei löydy tyyppivikoja löytyvän, mutta aina vähän hirvittää ostaa auto mikä on ladattu täyteen tekniikkaa. Malli olisi 530e. Onko noissa jotain mikä olisi syytä tarkistaa ennen kauppoja? Hyvää autossa on toki se, että takuu voimassa ensi syksyyn ja jatkettavissa 2023 asti. Edellyttää varmaankin merkkailla tehtäviä huoltoja? Minkälaiset ylläpitokulut noissa muuten on?

Harkitsemassani autossa on mm. sähköisesti säätyvä alusta. Mitä tämä tarkoittaa ja onko niissä ollut ongelmia?
Bensakone on vanhaa perua oleva 184-hevosvoimainen, joka on ollut tuotannossa jo..vuodesta 2012 alkaen? Se ei autosta rakettia tee, mutta eBoost auttaa mutta vain silloin kun todellakin ojennetaan kaasupoljinta. Sitten liikutaan jo kivemmin.

Jatkotakuu on ostettava Suomen kuluttajalainsäädännön mukaisesti, esim. omalla kohdalla alkup. käyttöönottokuukauden aikana. Ed. autossa oli myös jatkotakuu ja se kävi tasan kerran merkkiliikkeessä 60tkm testauksessa, aivan kaikki muut huollot pienemmässä BMW-asentamossa Espoossa (Kalke & Malila). Ei mitään kommentteja, että olisi ollut mitään vaikutusta jos huolto on valtuutettu.

Ylläpitokuluissa on todennäköisesti säästöä, kun autoverokin on alhaisempi. Sähkölataus riitää päivittäisajoihin, eli työmatkojen lataus on ehkä euron päivässä?

Sähköalustoista:

223 Säätyvä iskunvaimennus Dynamic Damper Control
2VA Adaptive Drive -alusta (aäädettävä iskunvaimenninjärjestelmä ja aktiiviset kallistuksenvakaajat.)
2VF Adaptiivinen M Sport alusta (10mm madallettu säädettävä alusta, sisältää varusteen 223 Dynamic Damper Control)
2VW Adaptiivinen M Sport alusta Professional (aktiiviset kallistuksenvakaajat ja aktiiviohjauksen etu- ja takapyörille)

Omassa on tuo 223, eli DDC. Se tekee autosta selkeästi mukavuuspainotteisemman, eli töyssyt yms hidasteet eivät täristä jatkuvasti selkää. Toisaalta, autosta tulee myös vähän laiva. Sports-asento on selkeästi epämukava joten Comfortilla on ajettu suurin osa viimeisimmästä 10tkm:sta. Tuo 2VW olisi mielenkiintoinen, koska G30 on iso auto, se on leveämpi ja korkeampi kuin esim. E38, eli 90-lukulainen 7-sarjalainen. Edellinen F30 M Sport Sport Servotronicilla oli huomattavasti ketterämpi, tämä tuntuu edelleen kömpelöltä 4kk jälkeen.
ilmari222
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 20 Touko 2012, 16:50
Auto: BMW 530e
Paikkakunta: kouvola

VETOKOUKKU,mikä on muuttunut 2021 mallissa kun vetokoukkuun on ilmestynyt massat,2017-2020 löytyy koukkuja netti kaupoista mutta auton vetomassa 0 kg,eli koukun voi laittaa mutta bmw ei anna lupaa vetää sillä mitään,jossain maassa on saanut 2019 malliin vetomassat
Vastaa Viestiin