530e kokemuksia ja keskustelua

G30, G31
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Otetaan taskulaskin esille ja hahmotellaan.

Jos on ajettu 300km sähköllä, on bensan kulutus siltä osin 0l/100km
Lisäksi ajetaan 250km bensalla, niin yhteensä on ajettu 550km ja keskikulutusmittari sanoo 4,6l/100km
Jos tuo 4,6 on koko 550km matkalta, niin sen 250km aikana eli bensalla ajaessa keskikulutus on ollut 4,6*550/250=10,12l/100km ja bensaa on kulutettu 2,5*10,12=25,3l.
Bensatankin koko on intternetin mukaan 46l, joten tankissa pitäisi olla jäljellä 46-25,3=20,7l.
Tankissa jäljellä olevan bensamäärän ennustettu ajomatka tuon bensalla-ajamisen keskikulutustiedon mukaan laskettuna on 20,7/10,12*100=205km

Luvut käy siis keskenään järkeen, kun paketin laskee auki. Tuo 10,12l/100km kuulostaa ehkä äkkiseltään kovalta, mutta etenkin jos se 250km bensa-ajo on tullut lyhyistä pätkistä, sisältää ehkä paljon startteja ja vähän lataustakin vielä, niin ei se mikään mahdoton lukema ole.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Monni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 07 Heinä 2019, 19:19

Kuten yllä on laskettu, niin tankissa on jäljellä n 20 litraa polttoainetta. Viimeisen ajon keskikulutuksen täytyy olla n 10 litraa sadalla ja siten auto ilmoittaa jäljellä olevaksi matkaksi 200 km. Itse en ole moisiin kulutuksiin päässyt kuin lataamalla akkua moottorilla. Ja lopetin jo muutaman kilometrin jälkeen, kun täysin kannattamatonta. Muutaman kerran tyhjällä akulla palannut töistä 40 km työmatkan , niin kulutukseksi ilmoittanut 6-6.5 litraa. Motaria n35 km tällä pätkällä.
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

@AnalyticMind Ongelmasi katoaa, kun lopetat bensalla latailun, se ei vaan kannata kulutuksen kannalta. Sivulta 33 löytyy testiäni bensalla latauksesta ja parhaassakin tapauksessa tulos on kulutuksen kannalta +/-0. Bensalla lataaminen nostaa kulutusta +4L/100km, jolloin matalin mahdollinen kulutus tasaisessa ajossa on pyöreästi 10L/100km eli suurin piirtein sama kuin yllä laskettu.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
AnalyticMind
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Heinä 2020, 21:41

Ok, kiitos vastauksista. Ilmeisesti myös reipas sport ajo vie luonnollisesti hieman enemmän. Kyllähän se näissä hybrideissä homma toimii parhaiten, jos saa aina ladattua akut seinästä. Yllättävän paljon bensa-ajo sitten leikkaakin sähköajon hyötyjä.
mikse
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 09 Helmi 2013, 13:51
Auto: G30 530ex M-Sport

AnalyticMind kirjoitti: 12 Syys 2020, 16:20 Ok, kiitos vastauksista. Ilmeisesti myös reipas sport ajo vie luonnollisesti hieman enemmän. Kyllähän se näissä hybrideissä homma toimii parhaiten, jos saa aina ladattua akut seinästä. Yllättävän paljon bensa-ajo sitten leikkaakin sähköajon hyötyjä.
Kuten todettu, kyllähän se leikkaa, jos ajaa kylmällä koneella sportilla ja lataat vielä vähänkään akkua polttomoottorilla. Hybridillä se taloudellisuus tulee juuri kieli keskellä suuta ajamisesta. Oman 12000 km:n kokemuksen mukaan 530e xDrivella ajelee 40-45 km pelkällä sähköllä suht helposti, jos vähänkään ennakoi liikenteessä eikä joudu ajelemaan motarilla.
My.Ai.Hu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 122
Liittynyt: 25 Touko 2013, 16:55
Auto: 530eXA M-sport
I4 M50 tilattu

en vielä kerinnyt etsimään mutta onkohan
missään pohdittu hybridinöljynkiertoa.

eli ei voi olla kovin järkevää lähteä liikkeelle sähköllä
jasitten 5 min jälkeen 100 lasissa kun moottori lyödään tulille

Vai onkohan tässä sähköinen öljy pumppu?
AnalyticMind
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Heinä 2020, 21:41

Sitten on tuo akun kesto. Mun 530e on viime vuoden mallia, ja siinähän on 9,7kw akku, vasta 2020 mallissa se kasvoi, eikö? No, kun lataan akun "piripintaan" näyttää ennuste 31-33km kantamaa, mutta käytännössä vaikka kuinka ekosti ja ennakoiden ajaa, niin en hyvällä tahdollakaan pääse kuin sinne 28km! Ymmärrän toki, että ilmoitettu range on aina ylioptimistinen, mutta jos 50km luvataan, niin kyllähän hiljaa himmailemalla pitäisi lähelle 40km päästä? Onkohan autoon tullut mitään päivityksiä? Olin lukenevani että jollain muullakin foorumilla hämmästeltiin huonoa sähköajon kilsamäärää?
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

AnalyticMind kirjoitti: 15 Syys 2020, 12:01 Sitten on tuo akun kesto. Mun 530e on viime vuoden mallia, ja siinähän on 9,7kw akku, vasta 2020 mallissa se kasvoi, eikö? No, kun lataan akun "piripintaan" näyttää ennuste 31-33km kantamaa, mutta käytännössä vaikka kuinka ekosti ja ennakoiden ajaa, niin en hyvällä tahdollakaan pääse kuin sinne 28km! Ymmärrän toki, että ilmoitettu range on aina ylioptimistinen, mutta jos 50km luvataan, niin kyllähän hiljaa himmailemalla pitäisi lähelle 40km päästä? Onkohan autoon tullut mitään päivityksiä? Olin lukenevani että jollain muullakin foorumilla hämmästeltiin huonoa sähköajon kilsamäärää?
Millä varusteilla tuo sun 530e on? Jos on perusmalli 17" vanteilla ja ilman mitään spottipaketteja (co2 = 34g/100km) niin pitäis päästä lähelle luvattua, mutta jos on M-Sport paketilla ja vaikka 19" vanteilla (co2 = 46g) niin voi huoletta ottaa optimi tilanteessakin sen 25% pois tuosta perusmallille luvatusta sähkörangesta.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
AnalyticMind
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Heinä 2020, 21:41

Ilman sporttialustaa on ja 18 tuuman kesärenkaat.
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

AnalyticMind kirjoitti: 15 Syys 2020, 13:12 Ilman sporttialustaa on ja 18 tuuman kesärenkaat.
No ei sen kyllä sitten noin kauas pitäisi jäädä. Uuden konfiguraattorin mukaan 2020 mallit joissa siis se B46X koodilla oleva moottori varusteista riippuen co2 on 30-36g/100km. Just kokeilin lisätä konfiguraattorilla perusmalliin vain 18" rengastuksen, niin co2 nousi 3g/100km (30 -> 33g/100km).
Mulla ei tuosta G30 omakohtaista kokemusta, mutta 3-sarjan G20 normi sport paketilla ja 17" Rengastuksella 3.0bar paineilla menee mulla helposti 55km ihan Comfort moodissa. Muistaakseni lupaavat tuolle 60km sähkörangen noilla päästömäärillä, enkä kyllä epäile ettenkö siihen pääsisi jos yrittäisi vähän eco:illa.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

Tarkennuksena että menee 55km sähköllä kun ilmanlämpotila on yli +20°C. Ei olis menny tänäaamuna, kun lähtiessä oli +0.7°C
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
My.Ai.Hu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 122
Liittynyt: 25 Touko 2013, 16:55
Auto: 530eXA M-sport
I4 M50 tilattu

Itsellä 530xa menee kytllä vielä näillä keleillä 45-50km.
Tänään mentiin sähköllä 43ja akussa oli vielä potkua.

itse rajoitan sähköajon nopeuden 93 jonka jälkeen mennään bensalla.
tuossa sähkö lukemassa on vain sähköajo. niin vanteet 18 tuumaset.
ja m-sport 12kw akulla.
mikse
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 09 Helmi 2013, 13:51
Auto: G30 530ex M-Sport

Range perustuu aina edellisiin ajoihin. Jos lähden paljon kuluttaneen ajon jälkeen liikkeelle ja range on esim 32km ja ajelen suht rauhassa, ei tuo range putoa kymmenen kilsan aikana juuri yhtään. Toisaalta, jos taas lähden taloudellisen ajon jälkeen akku täynnä rangena 51km motarille, tottakai toi kuluu parissakymmenessä kilsassa loppuun. Ei sitä rangea kannata liikaa tuijottaa. Sama määrä siellä sähköä aina on akun ollessa täynnä ja sillä pääsee tietynlaisella ajolla about saman matkan aina.
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

mikse kirjoitti: 16 Syys 2020, 10:03 Range perustuu aina edellisiin ajoihin. Jos lähden paljon kuluttaneen ajon jälkeen liikkeelle ja range on esim 32km ja ajelen suht rauhassa, ei tuo range putoa kymmenen kilsan aikana juuri yhtään. Toisaalta, jos taas lähden taloudellisen ajon jälkeen akku täynnä rangena 51km motarille, tottakai toi kuluu parissakymmenessä kilsassa loppuun. Ei sitä rangea kannata liikaa tuijottaa. Sama määrä siellä sähköä aina on akun ollessa täynnä ja sillä pääsee tietynlaisella ajolla about saman matkan aina.
Tämä on asiaa, yksinkertaisen selkeää.
AnalyticMind
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Heinä 2020, 21:41

Mikse, tänään latasin akun 31 km. Ekan kilometrin aikana range tipahti 28 kilometriin ja viiden kilometrin kotimatkan jälkeen ajotietokone näyttää 22km. Sen jälkeen 12km matka edestakaisin ja akku loppui juuri kotiin tullessa, eli 27km pääsin yhteensä kesäolosuhteissa. Rengaspaineet on suositusten mukaiset. On se aika vähän, kun autolle luvataan 40-50km toimintasädettä sähköllä.
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Lämppärin puhaltimen voimakkuus ja lämpötilapyynti vaikuttaa myös osaltaan rangeen. Kun laittaa puhaltimen pois päältä, näkee sen vaikutuksen kilometreissä.
mikse
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 09 Helmi 2013, 13:51
Auto: G30 530ex M-Sport

AnalyticMind kirjoitti: 16 Syys 2020, 19:35 Mikse, tänään latasin akun 31 km. Ekan kilometrin aikana range tipahti 28 kilometriin ja viiden kilometrin kotimatkan jälkeen ajotietokone näyttää 22km. Sen jälkeen 12km matka edestakaisin ja akku loppui juuri kotiin tullessa, eli 27km pääsin yhteensä kesäolosuhteissa. Rengaspaineet on suositusten mukaiset. On se aika vähän, kun autolle luvataan 40-50km toimintasädettä sähköllä.
Ei sulle voida luvata 40-50 km toimintasädettä, kun isommalla akulla olevalle luvataan 53km. Isomman akun lukemasta neljäsosa pois ja ollaan realismissa eli maksimissaankin jossain alle 40km toimintasäteessä, vaikka paperilla käytettävissä olevan kapasiteetin ero ei ole yhtä iso kuin kokonaiskapasiteettien ero. Kuten kirjoitin aiemmin, isommalla akulla ajan kaupunkipyörityksessä tai maantiellä 40-45 km (yleensä eco pro -ohjelmalla). Tällöin puhallin ei huuda kovalla ja ajo on muutenkin ennakoivaa. Mulla on M-Sport xDrive ja nyt kesällä sen vakiorenkaat eli 18" ja auton haluamilla eco-moodin paineilla.
Monni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 07 Heinä 2019, 19:19

Meillä on 530 e pienemmällä akulla että g 20 330 e isommalla. 530 e pystyy ajamaan helposti 40 km minimoimalla lämmitys/ ilmastoinnin käyttöä. Eilen viimeksi ajettu 40 km ja akun varaus näytti 12 prosenttia jäljellä. Samalla tyylillä pisin sähköllä ajamamme pätkä ollut g330 e 65 km 20 asteen lämpötilassa.
mikse
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 09 Helmi 2013, 13:51
Auto: G30 530ex M-Sport

Monni kirjoitti: 17 Syys 2020, 15:10 Meillä on 530 e pienemmällä akulla että g 20 330 e isommalla. 530 e pystyy ajamaan helposti 40 km minimoimalla lämmitys/ ilmastoinnin käyttöä. Eilen viimeksi ajettu 40 km ja akun varaus näytti 12 prosenttia jäljellä. Samalla tyylillä pisin sähköllä ajamamme pätkä ollut g330 e 65 km 20 asteen lämpötilassa.
Teillä nähtävästi osataan ottaa hyöty irti hybridistä. Ajotavan uskon olevan myös aika ennakoiva eli silläkin saa jo lisää kilsoja eli veikkaan, ettei tuolla 88%:lla olisi suoraan ajettu 40 kilsaa. Tähän esimerkki viime kesältä: ajeltiin mökiltä kauppaan Lappeenrantaan lähdössä täysin tyhjällä akulla ja vähän reilun 50 kilsan matkasta ajettiin lopulta 16 kilsaa sähköllä.
Monni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 07 Heinä 2019, 19:19

Katsoin eilen tietokoneelta 530 e historiaa. Keskimäärin ajon aikana latautunut 2,3 kw/100 km. Autolla ajettu nyt 21744 km ja sähköllä menty tästä 17655 km. Autolla ajetut kilometrit koostuu 40 km työmatkasta. Yritän pitää ajossa auton sinisellä eli ei ole revitelty kuin pari lyhyttä pätkää. Työpaikan latausasema ottaa kskimäärin 7.7-8.5 kw 40 km ajon jälkeen.
Vastaa Viestiin